Spoločnosť Cervélo Cycles uzrela svetlo sveta pred šestnástimi rokmi, inak povedané v roku 1995. Vtedy sa dvaja schopní inžinieri Phil White a Gérard Vroomen venovali vylepšovaniu časovkárskych špeciálov. V roku cervelo2000 však prišiel obrovský zlom, pretože UCI zaviedla nové pravidlá pre materiály, ktoré sa využívajú v časovkách a stíhacích disciplínach. Všetky snahy, testy a patenty firmy tak vyšli navnivoč. Cervélo sa snažilo vyvinúť najlepší bicykel. Vznikli nezvyčajné kúsky, ktoré sa na dnešné špeciály vôbec nepodobajú (obrázok č.1).

Od roku 2003 začala spoločnosť so sponzoringom tímu CSC a stala sa najmladším dodávateľom bicyklov pre profesionálne tímy. Partnerstvo trvalo šesť rokov. V roku 2009 založila spoločnosť vlastný tím Cervélo TestTeam. Figurovali v ňom zvučné mená ako Carlos Sastre, Thor Hushovd či Heinrich Haussler.  Tím pôsobil dva roky na kontinentálnej úrovni. Jeho nástupníckym tímom sa v roku 2011 stal Garmin-Cervélo, ktorý vznikol spojením Pro Tour tímu Garmin-Transitions a spomínaného Cervéla. Vznikol tak supertím na najvyššej úrovni, ktorý v práve skončenej sezóne nielen vyriešil finančné problémy, ale spojením cyklistických hviezd dosiahol aj skvelé výsledky.

 

Garmin-Cervélo a bicykle

Tím Garmin-Cervelo využíva dva typy bicyklov. Asi najdôležitejším modelom v súčasnosti je model S3 (obrázok č.2). Pri vývoji bicykla sa firma zamerala na čo najnižší odpor vzduchu. Krivky rámu dostali podobu krídla. Veľkú pozornosť venovala aj stredovej časti, do ktorej sa opiera jazdec, a v prípade šprintérov, ktorých má tím neúrekom je práve táto časť veľmi dôležitá. Stred je preto dokonalo spevnený aj pomocou stredového zloženia BB30.

Výrobca si nerobil ťažkú hlavu s bowdenmi. Sú riešené tradične, pričom do rámu vstupujú za predstavcom a vystupujú pri komponente. V samotnom trojuholníku sa prierezu kvapky vymyká len horná rúrka. Pri vývoji sa myslelo aj na pohodlie a komfort pretekárov. Zaisťuje ho zúženie zadných vzpier. Práve z modelu S3 sa teší Cervélo v posledných rokoch. Thor Hushovd na ňom vyhral minulý rok majstrovstvá sveta.

Ďalším dôležitým modelom Cervéla je R3/R5 (obrázok č.3). V porovnaní s predchádzajúcim bicyklom, spomínanou S trojkou, sa nepýši špičkovými vlastnosťami v aerodynamike. Jeho prednosti sú iné. Jednou z nich je riešenie stredovej časti BBright, ktoré zabezpečuje vyššiu tuhosť ľavej strany. Konštruktéri vychádzali z výskumu, v ktorom sa zistilo, že pravá strana je menej namáhaná pretože sú tam prevodníky a reťaz. Pravá strana preto pôsobí efektívnejšie vo vzťahu k prenosu sily, a  naopak na ľavej strane dochádza k strate sily. Významným prínosom je aj využitie technológie Boomerang. Spočíva v inom usporiadaní karbónových vlákien v oblasti hlavovej rúrky, čo zabezpečuje zvýšenú tuhosť.

 

Úspechy

Fanúšikovia cyklistiky bicykle Cervélo milujú odkedy sa objavili v profesionálnej cyklistike. Dôvodov bolo niekoľko. Tým prvým príťažlivý dizajn a celkový vzhľad a kvalita. Ďalším a pravdepodobne najvýznamnejším dôvodom boli úspechy cyklistov, ktorí sa stali hviezdami a obdivovanými vzormi. Veď posúďte sami.

Celé šialenstvo rozpútal Ivan Basso. V roku 2004 skončil celkovo tretí na Tour de France v  tíme CSC a zvíťazil aj v ťažkej 12. etape s cieľom na La Mongie, kde porazil napríklad hviezdneho Lancea Armstronga. Ten istý pretekár s tým istým tímom dosiahol o rok neskôr ešte vyššie, celkovo na Tour skončil druhý. V roku 2006 potom Ivan Basso zavŕšil svoje ťaženie na bicykloch Cervélo celkovým prvenstvom na Giro d´Italia.

Ďalší a jeden z najväčších triumfov priniesol firme Carlos Sastre v roku 2008. V tíme CSC Saxo Bank vybojoval vo Francúzsku okrem víťazstva v ťažkej 17. etape aj najcennejší žltý dres pre celkového víťaza Tour de France. A to nebolo v sezóne všetko. Nádherné pocity prinieslo aj celkové 3. miesto na Vuelte o pár týždňov neskôr.

Cervélo bude dlho spomínať aj na víťazstvá švajčiarskeho špecialistu na časovky Fabiana Cancellaru. To najväčšie, olympijské, prišlo v tom istom roku ako triumf Sastreho na Tour. Mimochodom Cancellara mal veľký podiel aj na Carlosovej radosti, pretože mu veľmi pomohol. Ako sme už teda naznačili Olympijským víťazov v časovke sa stal v roku 2008, keď porazil kolegu v tíme CSC Saxo Bank Gustava Erika Larssona. Nehovoriac o tom, že to už mal s bicyklami Cervélo na konte niekoľko titulov majstra sveta v časovke či víťazstvo na legendárnej Paríž - Roubaix v roku 2006.

V roku 2009 vyhral Thor Hushovd zelené tričko na starej dáme a minulý rok už spomínaný majstrovský titul. Tohtoročným úspechom na Paríž-Roubaix sa môže pýšiť Johan Van Summeren. Výpočet víťazstiev môžeme ukončiť napríklad ďalším tohtoročným tímovým úspechom. Časovka družstiev na Tour de France v Les Essarts pripadla práve tomuto zoskupeniu pred konkurenciou z BMC a Sky. Nehovoriac o dvoch etapových triumfoch Hushovda (13. a 16. etapa) a Farrara (3. etapa). Vyzerá to teda tak, že Cervélo má o budúcnosť postarané.