Včerajší deň vyhral únik s veľkým náskokom, čo mohlo ovplyvniť aj priebeh dnešnej etapy. Tá mala rovnaké parametre ako včerajšia, preto ponúkala stále dostatok príležitostí, ako strhnúť preteky na svoju stranu.
4. etapa Okolo Slovenska 2015 (UCI Europe Tour, 2.2, 59. ročník) | ||||||
13.6. sobota | kopcovitá | Žiar n/Hronom > NMNV | 201,7 km | Kováč | ||
ETAPY: |
Skupina ôsmich jazdcov si vypracovala pred zvyškom štartového poľa pekný odstup, ale všetkých cyklistov dnes čakala najdlhšia etapa s náročným profilom, ktorý mal potenciál ovplyvniť celkovú klasifikáciu. Včerajší hrdinovia potrebovali ustrážiť svoju časovú výhodu, tí silnejší z nich chceli vystriedať na čele celkového poradia Davide Vigana. Zaujímavý súboj sme očakávali aj vo vrchárskej súťaži, kde bol minimálny rozdiel medzi Nikolajevom a Hernandezom. Martin Mahďar a Patrik Tybor mali zase šancu dostať sa do elitnej desiatky.
Na štarte sa objavilo 112 jazdcov a hneď po oficiálnom otvorení pretekov sa začal veľký boj na čele pelotónu o vytvorenie úniku. Do brejku sa podarilo dostať až šestnástim jazdcom, medzi ktorými sa objavil aj Luboš Malovec. Spoločnosť mu robili Kononenko, Guerin, Kukrle, Kaňkovský, Ballerini, D´urbano, Cappelli, Nolten, Filutas, Schinnagel,
Cambianica, Nikolajev, Pokidov, Pakhtusov a Malejev, ktorí si pred pelotón vytvorili náskok 2 minúty. Vpredu sa ocitol aj vedúci muž vrchárskej súťaže Sergej Nikolajev, ktorý mal šancu rozhodnúť túto klasifikáciu.
33°C |
Za nimi sa chceli dostať do čelnej skupiny Patrik Tybor a Martin Huňal, ktorí potrebovali zmazať manko 40 sekúnd. Nakoniec sa dostali do vedúcej skupiny, ale Krahule robili rozdiely. Na tejto vrchárskej prémii si polepšil Nikolajev, ktorý získal štyri body. Marco d'Urbano mal za úlohu mu to prekaziť, pretože obraňoval svojho tímového kolegu Hernandeza. Po tejto prémii zostalo v úniku okolo 12 jazdcov, ktorí si pred balíkom udržiavali náskok 2:30.
Táto hodnota zostala konštantná po dlhú dobu. Prvú rýchlostnú prémiu potom ukoristil Alois Kaňkovský, druhé miesto vybojoval Patrik Tybor. A vďaka týmto bonusovým sekundám bol momentálne najlepším slovenským jazdcom na podujatí. Potom sa vybrali do ďalšieho útoku Pakhtusov a D´urbano, ktorí si vybudovali odstup 30 sekúnd. Ukrajinský borec vyhral druhú šprintérsku prémiu, a keďže bol členom včerajšieho víťazného úniku, tri bonusové sekundy ho posunuli z piatej priečky v GC na tretiu, no virtuálne bol na čele celkového poradia. Jeden bodík tu získal aj Patrik Tybor.
Dvojica na čele dobre spolupracovala a držala na dištanc svojich prenasledovateľov. Najbližšie za nimi jazdili Tybor, Guerin a Ciambianica, ktorí strácali 40 sekúnd. Zvyšní utečenci boli ešte ďalej, pelotón strácal tri minúty. Patrik Tybor tak pokračoval vo výbornom výkone. Na stúpaní na Homôlku už bola na čele vytvorená 5-členná skupina. Potom nasledovala partia Huňal, Ballerini, Malovec, Nikolajev, ktorí zaostávali 40 sekúnd. Hlavný balík mal stratu dve minúty.
Po tretej horskej prémii piati jazdci na čele mali stále náskok pred pelotónom 2:10. Patrik Tybor vyhral tretiu rýchlostnú prémiu a na jeho konto dnes pribudlo šesť bonusových sekúnd, čím si môže polepšiť na deviatu priečku v celkovom poradí. Anatolij Pakhtusov vybojoval päť bonusových sekúnd. Potom pelotón znížil stratu na vedúcich jazdcov na 1:10.
Utečenci boli na čele etapy prakticky od začiatku etapy, preto im postupne dochádzali sily, a hlavný balík im mal vystaviť definitívnu stopku na záverečnej horskej prémii. Už na kopci Repáky sa to začalo vpredu miešať, ale Patrik Tybor dokázal byť na vrchole stúpania ako prvý.
Slovenský jazdec sa potom udržal na čele pretekov v spoločnosti Pawla Cieslika, no hlavný balík im na rovinatých úsekoch daroval k dobru len 25 sekúnd. Dvanásť kilometrov pred cieľom bolo všetko pohromade a mohli sme sa začať pripravovať na záverečný špurt.
Ten sa nakoniec v Novom meste neuskutočnil, pretože Maroš Kováč využil ostré zákruty a zmätky ostatných pretekárov, ktorí si dojazd nenaštudovali. V predposlednej zákrute šli rovno namiesto doprava, a tak si Maroš prišiel pre sólové víťazstvo. Balík za ním zaostal niekoľko sekúnd. Jazdec Dukly Trenčín zopakoval svoj kúsok z minulého roka, keď takisto ovládol technický dojazd v Handlovej.
V Novom Meste nad Váhom vyhral pred mesiacom aj Erik Baška etapu na Karpatských kuriéroch. Toto mesto teda našim sedí.
Stanislav Holec, vedúci konvoja: "Veľmi ma mrzí dnešný chaos v cieli, ale zodpovedne môžem za seba povedať, že mám čisté svedomie. Tristo metrov pred cieľom šli konvojové vozidlá rovno a pretekári doprava. Boli tam tri šípky na stĺpoch a ďalšie na ceste. Okrem toho si je každý jazdec povinný naštudovať záverečný dojazd. Vytlačili sa stovky materiálov a bulletinov, každý ho dostal. Tam to bolo jednoznačne napísané a keď si to niekto nenaštuduje, musí to byť prosto jeho chyba. Aj keby si to niekto neuvedomil, ja, dvojmetrový chlap, v reflexnej veste a s dvoma žltými zástavkami i píšťalkou som tam stál a jasne ukazoval smer jazdy doprava. Robím to už dlhé roky. Som si istý, že som žiadnu chybu neurobil. Ak mi niekto dokáže, že áno, nemám problém odísť a môže riskovať život niekto iný. Uskočil som pretekárom v poslednej sekunde. Chápem, že boli chalani premotivovaní a veľmi chceli vyhrať, ale niekedy je to až na škodu. Maroš si bol dojazd pred pretekmi osobne prezrieť počas tréningu a tak to aj dopadlo."
Matej Vyšňa, športový riaditeľ reprezentácie: "Musím povedať, že som dojazd nevidel, pretože som išiel v mechaničáku trochu vzadu. Mišo s Jurom šli na prvých figúrach a tvrdili, že nevideli, že majú ísť doprava. Podľa nich to nevyzeralo ako dráha pretekov. My sme si to pred štartom v road booku prechádzali a vedeli, že majú ísť doprava, ale mysleli si, že až neskôr. Profíci sú zvyknutí špurtovať na širokých bulvároch a mozog možno vo vrcholnej fáze etapy pracuje inak. Myslím si, že organizátori to mali vyriešiť ináč. Nespôsobiť tento zmätok tak, žeby tá ulica, ktorá ich zmiatla, nebola určená pre mechaničáky, ale mala tam byť závora a nič by sa nestalo. Odparkovať konvoj inde. Bohužiaľ, my s tým nič neurobíme. Chalani mali vynikajúcu pozíciu a možno to vyzeralo aj čisto slovenské pódium v etape. Dnes bola jedinečná šanca, keďže sme tam mali Miša a iba 50-člennú skupinu. Zajtra to už bude iné."
Juraj Sagan s Michaelom Kolářom: "Dojazd nebol o našej chybe. Maršála sme si všimli, ale stál veľmi vpredu a rozhodne to jasne neukazoval. Chybou bolo, že zlý smer nebol zatarasený. Mohli tam dať zábranu, alebo zo dvoch ľudí, ktorí by to blokovali. Bolo to voľné a vpálili sme tam. Teraz to zahralo proti nám, ale nepôsobí to hlavne dobre pre organizátora. Viete si predstaviť, čo na dnešný dojazd hovoria zahraničné tímy. Niektoré tu možno už nebudú chcieť prísť."
VÝSLEDKY 4. ETAPY: | |||||
1. | KOVÁČ Maroš | KEMO DUKLA TRENČÍN | 4h 58' 44'' | ||
2. | CAVASIN Daniele | GM CYCLING TEAM | + 00' 00'' | ||
3. | CIESLIK Pawel | WHIRLPOOL AUTHOR | + 00' 00'' | ||
KOLÁŘ, MAHĎAR, TYBOR, SAGAN | + 00' 00'' | ||||
ostatní Slováci | straty |
CELKOVÉ PORADIE PO 4. ETAPE: | |||||
1. | VIGANO Davide | TEAM IDEA 2010 ASD | 17h 33' 43'' | ||
2. | KRIZEK Matthias | TEAM FELBERMAYR | + 00' 13'' | ||
3. | CIESLIK Pawel | WHIRLPOOL AUTHOR | + 00' 15'' | ||
9. | TYBOR Patrik | KEMO DUKLA TRENČÍN | + 02' 35'' | ||
12. | MAHĎAR Martin | KEMO DUKLA TRENČÍN | + 02' 40'' |
Videá z oficiálneho Youtube kanála:
Náš rozhovor s Patrikom Tyborom:
Krátky opis trasy:
Štvrtý deň je ako cez kopirák tretej etapy. Najťažšie stúpania v prvej polovici, no do cieľa je ďaleko a po Krahuliach to pôjde všetko spolu. Bojnický kopec je krátky, a to, čo sa roztrhá na Homôlke, ktorá je dlhá, sa všetko dolinou Váhu dorazí a do cieľa bude špurtovať minimálne 80 pretekárov - opäť posledná skupina bude mať obrovské straty a viacero pretekárov odstúpi.
{module okolo-slovenska-2015-clanky}