Dnešnú etapu označili organizátori za päťhviezdičkovú, čo znamená, že spolu s 20. etapou je najťažšia na tohtoročnom Gire. Tri horské výstupy dostali pelotón do Francúzska, kde bol pripravený Cenis, Telegraphe aj Galibier.
15. ETAPA | 19.5. | horská | Cesana > Col du Galibier | 145 km | víťaz: Visconti |
Ako sme už spomínali v úvode k dnešnej etape, organizátori museli kvôli počasiu Galibier skrátiť o 4250 metrov. Aj bez tohto úseku ostalo spolu s Telegraphom 25 záverečných kilometrov v stúpaní. Odštartovalo sa o 13:00 v Cesane, odkiaľ sa pretekári vydali priamo do Álp smerom na Francúzsko.
Prvé kilometre stúpania na Col du Mont Cenis (25,5 km; 6,2 %) boli veľmi pokojné, vôbec sa nenastupovalo a neexistoval únik. Ani v strede Cenisu nenastali žiadne ataky, teplota vzduchu neustále klesala. Cyklisti spolu s riaditeľmi tímov sa rozhodli prvé stúpanie aj so zjazdom prejsť v pokojnom tempe, keďže bol hore hlásený sneh. Organizátori toto stúpanie museli dnes zaradiť do plánu etapy z jednoduchého dôvodu, iná cesta do Francúzska neviedla. Obchádzka nebola reálna, pretože by sa nedala urobiť dlho plánovaná kombinácia Telegraphe - Galibier. Cieľ etapy sme teda mohli očakávať až na 17:40 - 18:00.
Napriek tomu, že v závere Mont Cenis sa dala hĺbka snehu rátať na metre, nefúkalo ani nesnežilo, a to bola veľmi príjmená správa pre zúčastnených pretekárov. Na vrchole sa odohral prvý boj etapy, a to o vrchárske body. Líderskú pozíciu si poistil víťazstvom na prémii Pirazzi z Bardiani. Jeho kolega Bongiorno ešte zámerne vzal druhé miesto a body tretiemu Chalapudovi z Kolumbie, ktorý je celkovo druhý v súťaži o modrý dres. V tejto klasifikáci by sa dnes nič dramatické nemalo diať, 26-ročný jazdec Bardiani má už viac než 20-bodový náskok na čele klasifikácie.
V ďalších momentoch sa už vytvoril únik. Do čela pretekov sa dostal Pieter Wenning z Orici. Za ním sa vytvorila skupina Chalapud (Kolumbia), Pirazzi a Bongiorno (2x Bardiani), Visconti (Movistar) a Rabotini (Vini Fantini). Pelotón nejavil žiadne známky súťaženia, takže náskok sa rýchlo zvyšoval.
62 km pred cieľom už päťčlenná skupina dostihla Weeninga a favoriti v pelotóne strácali 4:40. Nemali sa kam hnať. Stúpanie na Col du Telegraphe začínalo až 30 km pred cieľom. Medzera medzi čelom a pelotónom sa zväčšovala, až dosiahla hodnotu šiestich minút. Vtedy už Astana začala platonickú prácu meniť na reálnu.
Pod Telegraphe prišiel šesťčlenný únik iba s chudobným náskokom dvoch minút na balík, ktorý ťahali borci Lotta a Astany. Ihneď po zlomení terénu sa sexteto začalo rozpadať. Najväčšiu motiváciu mal, pochopiteľne, modrý Stefano Pirazzi, takže ostával na čele. Z pelotónu atakoval ako prvý Robert Gesink (Blanco), včera najviac sklamaný borec, keď sa z priebežného štvrtého miesta prepadol až na jedenáste. Doplnil ho Egoi Martínez z Euskaltelu. Na tento atak zareagoval muž v klasifikácii o jedno miesto pred Holanďanom Robert Kišerlovski (RadioShack). Vzápätí skúsil šťastie trinásty celkovo Sergio Henao (Sky). Na prvý pohľad to teda vyzeralo na súboj o Top 10 troch ľudí tesne za ňou, zároveň vzájomná kontrola. Astana držala vysoké tempo, ale nie také, aby nové etaky ihneď dostihli.
23 km pred páskou bola situácia nasledovná: viedol Visconti tesne pred Weeningom. Rabottinim a Pirazzim. Skupinu Henaa s Martínezom, Gesinkom a Kišerlovskim dobehol Di Luca. Oni strácali 1:40 na Viscontiho a pred pelotónom sa mohli pochváliť náskokom jednej minúty. Medzi týmito skupinami šiel ešte De Greef, Gastauler a Herrada.
Prémiu na Telegrafe si vzal Visconti, skupina Weening, Rabottini, Pirazzi dorazila so stratou 45 sekúnd. Gesink (11.), Kišerlovski (12.), Di Luca, Henao (13.), Rubiano a Chalapud mali manko 2:06. Herrada 2:18, De Greef a Gastauler sa vrátili do pelotónu. Ten preťal čiaru prémie s odstupom 2:55 na Viscontiho.
11 km pred vrcholom skúšal šťastie Rafal Majka (Saxo), ôsmy muž celkovo. Pelotón si ho doskočil. To zlikvidovalo skupinu s Gesinkom a ostatnými zaujímavými ľuďmi. Vpredu šiel Visconti s náskokom 40 sekúnd na Rabottiniho. Pirazzi s Weeningom mali Taliana ešte na dohľad. Skupina najlepších vrchárov s maglia rosa strácala 2:25. Nádej Viscontiho na víťazstvo žila. Kľúčové boli ďalšie ataky dôležitých ľudí v poradí, ktorí by vyprovokovali tempo.
Pred etapou by sme asi netipovali, že sedem kilometrov pred cieľom budú úplne všetci favoriti pohromade. To bola realita. Vyhovovalo to, samozrejme, rodákovi z Turína vpredu. Vyhlásený klasikár a "puncher" ešte nikdy nevyhral etapu na podujatí World Tour, nie to ešte Grand Tour. Giovanni mal stále k dobru 2:20. Ohroziť ho mohol ešte Rabottini, no strácal minútu.
Ticho pred búrkou vyvrcholilo stakom Samuela Sáncheza (Euskaltel), na ktorého sa zavesil Damiano Caruso (Cannondale), obaja ľudia z druhej polovice druhej desiatky celkového poradia. Astana sa riadila podľa hesla "pohoda, klídek, tabáček", absolútne nikto zaujímavý trojici Nibali, Kangert, Agnoli, Aru neznepríjemňoval záver etapy. Až v samom závere, asi 3 km pred páskou atakoval favoritom niekto nebezpečný, a to Michele Scarponi (Lampre-Merida).
2200 metrov pred koncom sa už na to nemohol pozerať samotný Vinco Nibali a zaútočil. Efekt to malo taký, že striasol pár ľudí v závere skupiny a odpojil si kolegov. Trochu nešikovný ťah, ale všetci sme vedeli, že to zvládne aj bez kolegov. Skúšali to aj ďalší - Betancur, Majka, Evans.
Po víťazstvo si prišiel hrdina dňa Giovanni Visconti. 30-ročný Talian si pripísal životné víťazstvo a prestup do Movistaru mu teda v kariére neuškodil. Za ním došla s odstupom skupina s Niemecom, Majkom a Betancurom. Ostatní ľudia z Top 10 došli so stratou 54 sekúnd. Keďže Kolumbijčan prešpurtoval Poliaka a bral bonifikované druhé miesto, novým lídrom bielej súťaže je Betancur.
V Top 10 nastali zmeny iba v jej druhej polovici. Zo 7. miesta sa porúčal na deviate Pozzovivo a o dve miesta hore šiel Betancur. Majka ostal na ôsmom, no mrzieť ho bude prehra v posledných metroch etapy a štvorsekundová strata v klasifikácii do 25 rokov. Modrý dres patrí naďalej Pirazzimu, červenému Cavendishovi sa dnes Evans priblížil iba veľmi ľahúčko. Rodák z ostrova Man by už mal udržať červený dres, ak príde do cieľa v Brescii. Po ceste má ešte dve šprintérske šance.
VÝSLEDKY 15. ETAPY | |||||
1. | VISCONTI Giovani | MOVISTAR TEAM | 4h 40' 48'' | ||
2. | BETANCUR Carlos | AG2R LA MONDIALE | + 00' 42'' | ||
3. | NIEMIEC Przemyslaw | LAMPRE - MERIDA | + 00' 42'' | ||
4. | MAJKA Rafal | TEAM SAXO-TINKOFF | + 00' 42'' | ||
5. | DUARTE Fabio | TEAM COLOMBIA | + 00' 47'' | ||
6. | SCARPONI Michele | LAMPRE - MERIDA | + 00' 54'' | ||
7. | NIBALI Vincenzo | ASTANA PRO TEAM | + 00' 54'' | ||
8. | EVANS Cadel | BMC RACING TEAM | + 00' 54'' | ||
9. | SANTAMBROGIO Mauro | VINI FANTINI - SELLE ITALIA | + 00' 54'' | ||
10. | URÁN Rigoberto | SKY PROCYCLING | + 00' 54'' | ||
11. | KIŠERLOVSKI Robert | RADIOSHACK-LEOPARD-TREK | + 00' 54'' | ||
14. | KELDERMAN Wilco | BLANCO PRO CYCLING | + 01' 00'' | ||
16. | SÁNCHEZ Samuel | EUSKALTEL-EUSKADI | + 01' 06'' | ||
18. | INXAUSTI Beňat | MOVISTAR TEAM | + 01' 26'' | ||
23. | POZZOVIVO Domenico | AG2R LA MONDIALE | + 01' 39'' | ||
26. | GESINK Robert | BLANCO PRO CYCLING | + 01' 52'' | ||
29. | HENAO Sergio | SKY PROCYCLING | + 02' 04'' |
Stúpania:
86,1 km pred cieľom: Col du Mont Cenis (25,5 km; 6,2 %)
18,6 km pred cieľom: Col du Telegraphe (11,85 km; 7,2 %)
18,6 km pred cieľom: Col du Telegraphe (11,85 km; 7,2 %)
Cieľ: Col du Galibier (18,1 km; 6,8 %)
Cieľ: Col du Galibier (13,1 km; 5,8 %)
Krátke preview etapy:
Poslovia negatívnych správ mali pravdu, kvôli počasiu musia organizátori pozmeniť aj 15. etapu. Problémový je dojazd na Galibieri. Oficiálne zdroje potvrdili, že sa celá etapa uskutoční podľa plánu až na záverečné stúpanie. To sa skráti o 4250 metrov. Col du Galibier vo verzii Giro 2013 bude mať 13,9 km a priemerný sklon 6,5 %. Predpokladáme podobné finále ako v sobotu, možno s väčšími rozostupmi. Opäť by mali najväčšiu rolu hrať Nibali, Evans, Urán a Santambrogio. Stúpať vyššie v celkovej klasifikácii by chcel Betancur. Šance úniku sú minimálne.
Krátky opis trasy:
Ak niektorý z jazdcov zaspával po štrnástej etape s dobrým pocitom po skvele odvedenej práci, tak nasledujúci deň môže všetko zmeniť. Na programe sú tri náročné stúpania, pričom na odpočinok môžu jazdci pomyslieť jedine počas dlhého zjazdu. Už prvý kopec Col du Mont Cenis vyšťaví pelotón dlhočizným dvadsaťpäťkilometrovým výstupom, po ktorom cyklisti prekročia taliansko-francúzske hranice a rozdelené štartové pole zamieri pokoriť ikonu Tour de France. Col du Galibier vyzve jazdcov zo svojej severnej strany, takže najprv musia prekonať Col du Télégraphe, ktorého dvanásť kilometrov a priemer 7,2 % je sám o sebe poriadnym sústom. Samotný Galibier meria osemnásť kilometrov, pričom posledných osem kilometrov s priemerom 8,4 % je najťažších. Jeden z rozhodujúcich súbojov tohtoročného Gira sa odohrá práve tu. Kto zaváha, v Dolomitoch len ťažko doženie stratu.