Od roku 2010 Vuelta a Espaňa začína tímovou časovkou. Inak tomu nebolo ani tento rok a do červeného dresu sa malo šancu obliecť viacero pretekárov. Podmienkou bolo najlepšie ukázať, aká je cyklistika tímovým športom. Len z toho najrýchlejšieho tímu mohol pochádzať prvý líder najprestížnejších španielskych pretekov.
1. ETAPA | 24.8. | tím. čas. | Vilanova Arousa > Sanxenxo | 27,4 km | víťazi: Astana |
Prvý deň sa odohrával v krásnom prostredí Galície na pobreží Atlantického oceána, kde Vuelta štartovala aj vlani. Na trase z Vilanova de Arousa do Sanxenxa úradoval najmä vietor, čo si vyžadovalo mimoriadne časovkárske kvality.
Hneď prvý tím sa postaral o výborný čas. NetApp-Endura odštartoval svoju druhú Grand Tour v histórii nemecko-britsko-amerického celku časom 30:34 a nasledujúcich šesť tímov tento čas nedokázalo prekonať. Dokonca ani BMC, ktoré malo na všetkých medzičasoch veľmi podobný čas, no napokon Gilbertovci stratili jednu sekundu.
Pozíciu veľkých favoritov potvrdili Quick-Stepáci okolo Tonyho Martina, ktorý preťal pásku prvý a bol virtuálnym lídrom. Počas celej trasy jasne dominovali a v cieli nadelili NetAppu až 19 sekúnd. Stále sme boli iba v polovici a Sky, Movistar či Astana sa na svoje jazdy iba chystali. Po dojazde prvých 11 tímov bolo poradie takéto: 1. OPQS 30:15, 2. Saxo-Tinkoff (+0:16), 3. NetApp (+0:19), 4. BMC (+0:20), 5. Orica (+0:29).
Borci zo Sky predviedli dve rozdielne polovice svojej jazdy. Po 9200 metroch strácali na OPQS 20 sekúnd, no v závere svoju jazdu vylepšili. S mankom šiestich sekúnd sa zaradili na druhé miesto, a to ešte počas jazdy stratili Edvalda Boassona Hagena. To bola akási známka toho, že ani Belgičania nešli čas snov a ešte to Martin nemal vo vačku.
Po prvej tretine to mali výborne rozbehnuté aj celky RadioShacku, Movistaru a Astany. Všetky tri mali šancu zvíťaziť. Zoskupeniu okolo Fabiana Cancellaru sa to virtuálne podarilo. OPQS predstihli o šesť sekúnd. To bola jasné znamenie, že aktuálnym majstrom sveta v tejto disciplíne v závere výrazne došli sily. Movistar mal jeden defekt, a to stálo domáci celok drahocenný čas. Uspokojiť sa teda museli s piatym miestom.
Víťazstvo a červený dres si zabezpečila Astana, teda asi najväčší favoriti pred dnešným dňom. V cieli bol prvý Janež Brajkovič, teda práve on si oblečie dres lídra pretekov. Zajtra to bude tretí deň v histórii, kedy táto krajina bude obliekať červený (pred tým zlatý) dres na Vuelte. Ako prvý to bol práve Brajkovič ešte v roku 2006 dve etapy na čele celkovej klasifikácie.
Druhé miesto patrí dnes RadioShacku, Quick-Step napokon skončil tretí. Na opačnej strane výsledkovej listiny sú Argos a Cofidis, čo prekvapenie nie je. Sklamaním je výkon Garminu a až dvadsiaty najrýchlejší čas.
Okrem Nibaliho, Brajkoviča a Fuglsanga sú na tom po prvom dni dobre aj veteráni Horner so Zubeldiom, T. Martin, ktorý to bude prvý týždeň skúšať na celkové poradie, a tiež kolumbijská dvojica Henao - Uran. 29-sekundové manko má po prvom dni Valverde a pokojne spať môže ísť aj česká dvojica Kreuziger - König so stratou vyše pol minúty. Veľmi zle dopadli už tradične Pozzovivo a Betancur (ten dokonca stratil na svojich v tíme ešte 17 sekúnd) z Ag2r. Cannondale so slabšou zostavou stratili až 1:26, a to je zlá správa pre Bassa. Pozitívnym prekvapením je okrem NetAppu aj výkon lúčiaceho sa Euskaltelu. Štrnáste miesto je bezosporu najlepším umiestnením tohto celku v tímových časovkách na Grand Tours za posledných päť rokov.
Zaujímaví sú ľudia, ktorí by mohli bojovať o popredné priečky celkového poradia, ale do cieľa prišli s väčšou stratou ako ich tímy. 17 sekúnd na Ag2r, teda celkovo až 1:59, stratil Carlos Betancur, piaty muž tohtoročného Gira. 2:43 "nakúpil" Igor Anton a 3:23 Thomas De Gendt.
Janež Brajkovič (vedúci muž celkového poradia): "Necítil som sa úplne vo svojej koži na bicykli, ale cez bolesť som to dotiahol do konca. Je to po prvý raz v sezóne, keď som šťastný vďaka úspechu. Obliecť ši dres lídra je vždy snom, ale vôbec sme o tom pred etapou nepremýšľali. Myslím si, že na papieri boli lepšie tímy. Nečakali sme červenú tak skoro. Našim lídrom je, samozrejme, Nibali. O tom niet pochýb."
VÝSLEDKY 1. ETAPY | ||||
1. | ASTANA PRO TEAM | 29' 59'' | ||
2. | RADIOSHACK-LEOPARD-TREK | + 00' 10'' | ||
3. | OMEGA PHARMA - QUICK-STEP | + 00' 16'' | ||
4. | SKY PROCYCLING | + 00' 22'' | ||
5. | MOVISTAR TEAM | + 00' 29'' | ||
6. | TEAM SAXO-TINKOFF | + 00' 32'' | ||
7. | TEAM NETAPP - ENDURA | + 00' 35'' | ||
8. | BMC RACING TEAM | + 00' 35'' | ||
9. | ORICA GREENEDGE | + 00' 45'' | ||
10. | BELKIN PRO CYCLING TEAM | + 00' 49'' | ||
11. | LAMPRE - MERIDA | + 00' 56'' | ||
12. | KATUSHA TEAM | + 00' 59'' | ||
13. | LOTTO BELISOL TEAM | + 01' 14'' | ||
14. | EUSKALTEL-EUSKADI | + 01' 14'' | ||
15. | .vac. | + 01' 18'' | ||
16. | FDJ | + 01' 23'' | ||
17. | CANNONDALE PRO CYCLING | + 01' 26'' | ||
18. | CAJA RURAL | + 01' 38'' | ||
19. | AG2R LA MONDIALE | + 01' 41'' | ||
20. | GARMIN - SHARP | + 01' 41'' | ||
21. | TEAM ARGOS-SHIMANO | + 01' 53'' | ||
22. | COFIDIS SOLUTIONS CREDITS | + 01' 55'' |
Krátke preview etapy:
Na určenie tímu s najväčším potenciálom vyhrať úvodný deň je potrebné sa pozrieť na časovkársku, tempársku a celkovú kvalitu jednotlivých družstiev. Podľa nášho názoru má veľkú šancu vyhrať tím Astana, pretože pätica Nibali, Brajkovič, Fuglsang, Grivko aj Kangert disponuje výbornými časovkárskymi schopnosťami. Najväčšími súpermi kazašského celku budú zrejme Španieli z Movistaru a Belgičania z OPQS. Z najlepších časovkárov tímu je vo Vilanova de Arousa iba Tony Martin, no Quick-Stepáci sú hrozbou v akomkoľvek zložení a kdekoľvek. Jedno miesto v Top 3 určite obsadí aj niektorý z amerických celkov BMC alebo Garmin.
Krátky opis trasy:
Vuelta a Espaňa začína pomerne krátkou 27-kilometrovou tímovou časovkou v španielskej Galícii v prístavnom mestečku Vilanova de Arousa na pobreží Atlantického oceánu. Sám osebe pôsobivý začiatok pretekov v malebnom prostredí organizátori ešte umocnili večernou atmosférou, keďže prvý tím sa postaví na štart až o devätnástej hodine. Trať na prvý pohľad vyzerá byť veľmi jednoduchá, ale na pobreží čaká na pretekárov mierne zvlnený terén, kde pôjdu neustále hore-dole po malých kopčekoch a nesmieme zabudnúť ani na vietor prichádzajúci z oceánu. Je jasné, že po úvodnom dni budeme poznať prvého nositeľa červeného trička, otázkou zostáva len to, aký bude mať náskok pred súpermi z ostatných tímov.