Prvá jarná klasika lákala fanúšikov nevyspytateľným záverom, v ktorom mohol triumfovať akýkoľvek rýchly pretekár. Peter Sagan stál na čele favoritov a jeho celok Cannondale zabezpečil pre svoju najväčšiu hviezdu potrebnú tímovú podporu.
 
 
vlajka MILÁNO - SAN REMO 2014 (klasika UCI World Tour, BIG 5)
 
NEDEĽA 23.3. zvlnený ciel rovina Miláno > San Remo
294 km víťaz: Kristoff
 
historia-pretekovuvod-k-rocniku-2014startova-listina
 
 
Najdlhší monument v sezóne odštartoval tesne po desiatej hodine a na cyklistov tak čakalo predlhých sedem hodín v sedle bicykla. Pre toto podujatie je typické, že sa hneď na začiatku odčlení od pelotónu skupina jazdcov, ktorá si potom vybuduje celkom slušný náskok. Na tejto obrovskej porcii kilometrov to však v konečnom zúčtovaní nehrá žiadnu úlohu,
ÚNIK DŇA
.bpc14. Maarten Tjallingii
(Belkin)
.lam14. Matteo Bono
(Lampre-Merida)
.grm14. Nathan Haas
(Garmin-Sharp)
.tne14. Jan Bárta
(NetApp)
.uhc14. Marc de Mar
(UnitedHealthcare)
.and14. Antonio Parrinello
(Androni)
.bar14. Nicola Boem
(Bardiani)
pretože zakaždým sa podarí únik dobehnúť na troch malých kopčekoch, ktoré nasledujú v tesnej blízkosti za sebou 50 kilometrov pred cieľom. V priebehu dnešného dňa odstúpil z pretekov José Joaguin Rojas, ktorý mal solídne šance na dobrý výsledok. Španielsky cyklista spadol v neutrálnej zóne a poranil si lakeť. Ešte včera sa z podujatia odhlásili Moreno Moser (Cannondale) a ďalší favorit Simon Gerrans (Orica-GreenEdge).
 
Strojcom hlavného úniku sa stali Maarten Tjallingii (Belkin) a Jan Bárta (NetApp), ktorí si dokázali pred pelotónom vybudovať menší náskok ako prví. Keď sa k nim čoskoro pridali Matteo Bono (Lampre-Merida), Nathan Haas (Garmin-Sharp), Marc de Maar (UnitedHealthcare), Antonio Parrinello (Androni Giocattoli) a Nicola Boem (Bardiani), hlavná skupina usúdila, že týchto borcov môže nechať na čele pretekov bez vlastného ohrozenia. Ich náskok postupne narastal a po dvoch úvodných hodinách si vybudovali náskok okolo desiatich minút. Začiatok podujatia bol ale veľmi rýchly, pretože prvá hodina mala priemer 47 km/h.
 
Pelotón sa potom nemusel nikam ponáhľať, preto Cannondale a OPQS nasadili na jeho čele pomalšie tempo, vďaka čomu si únik vybudoval vysoký náskok. V ňom mali byť hlavnými ťahúňmi skúsený holandský cyklista Maarten Tjallingii, ktorý v roku 2011 skončil na Paríž - Roubaix na treťom mieste, a dobrý český tempár Jan Bárta. Toto podujatie mohli rozhodnúť aj poveternostné podmienky, preto mnohých jazdcov pred prejazdom cez Passo del Turchino vôbec nepotešil dážd, pričom pršalo aj na dnešnom najdlhšom kopci. Jazdci v brejku mali zatiaľ konštantnú časovú výhodu 10:30. Na prvom dnešnom stúpaní to bolo pre cyklistov veľmi drsné, pretože podľa vyjadrenia tímu Orica na Turchine zastihlo pretekárov aj krupobitie. Po prekonaní tohto kopca strata pelotónu klesla na sedem minút.
 
Okrem toho Cannondale nasadil na tomto stúpaní vysoké tempo, aby znepríjemnil šprintérom cestu do San Rema,  čo spôsobilo odpadnutie približne tridsiatky jazdcov z hlavnej slupiny. Keď sa potom pelotón premiestnil na pobrežie, taliansky tím bol stále na jeho čele a začala sa skutočná naháňačka za utečencami. Nebolo preto prekvapením, že ich odstup začal klesať. V týchto chvíľach už prestalo pršať a až do cieľa malo vydržať prijateľné počasie. Lenže ani Cannondale nakoniec nechcel prepáliť svoje tempo, preto si utečenci dokázali udržať svoj náskok, dokonca sa mierne zvýšil.
 
Lenže to bola nadlho posledná dobrá správa pre únik, pretože Cannondale doplnili Giant-Shimano a Trek, čo znížilo ich odstup od sedemčlennej vedúcej skupiny na úroveň šesť a pol minúty. Trasa na pobreží bola veľmi mokrá, neprestávalo pršať, takže želania pretekárov o dobrom počasí sa definitívne rozpadli. Mokré cesty tak priam ponúkali v závere možnosť na útok v technických zjazdoch.
 
Pelotón sa potom nesnažil dobehnúť utečencov príliš skoro a svoju mohutnú palebnú silu si šetril na záver. Aktívnu cyklistiku začal predvádzať aj tím Orica-GreenEdge, ktorý chcel pre svojho lídra Matthewsa pripraviť dobrú pozíciu v hromadnom dojazde. Ťažké podmienky zlomili v úniku ako prvého Nicolu Boema, potom bol na rade Nathan Haas, ktorý mal defekt, a do vedúcej skupiny sa mu nepodarilo vrátiť. Tretím mužom do partie, ktorý nevydržal v úniku do konca, bol Antonio Parrinello. Šesťdesiat kilometrov pred cieľom zvyšná štvorica stále jazdila s náskokom cez päť minút.
 
50 kilometrov pred cieľom začínalo dnešné finále, preto sa na čelných pozíciách v pelotóne začali ukazovať aj tí najdôležitejší pretekári, ale únik naďalej pracoval s výhodou päť a pol minúty. V tak náročných podmienkach a na tak dlhej trati to bol od Bártu, Tjallingiiho, de Maara a Mattea Bona hrdinský výkon. Medzitým prišla informácia, že z pretekov odstúpil Diego Ulissi. Podobné zvesti prišli aj na Kwiatkowskeho a jeho kolegu Renshawa (OPQS).
 
Desať kilometrov pred vjazdom na predposlednené stúpanie, známu Cipressu, začal Bárta zaostávať za troma kolegami vpredu, no ich náskok vo všeobecnosti veľmi rýchlo klesal. Favoriti v pelotóne si uvedomovali blížiace sa finále.
 
Cipressa mala 5650 metrov pri priemernom sklone 4,1 %. Bono, Tjallingi a De Maar pod kopec prišli s náskokom dvoch minút. Skupina favoritov mala už iba asi šesťdesiat ľudí. Okamžite pri značke začiatku stúpania atakoval Peter Sagan s kolegom De Marchim. Bola to jasná správa na
15°C
cedenie pelotónu. Dá sa povedať, že sa to aj podarilo. pretože štartové pole sa veľmi natiahlo a Peter na čele mal najlepšiu pozíciu. Mohol si všetko kontrolovať. A netrvalo dlho a potreboval ťažiť z tohto postavenia. V polovici kopca zaútočil Vincenzo Nibali (Astana). Žraloka nikto nedoplnil, nikto nechcel pomôcť De Marchimu a Saganovi na čele skupiny. Tá sa zoštíhlila na 35-40 ľudí. Peter Velits tam s najväčšou pravdepodobnosťou nebol. Nevideli sme ho.
 
Cipressu prešli ako prví Tjallingi a De Maar. Nibali im bol v pätách. Štyridsiatka borcov zaosávala asi o dvadsať sekúnd. Držal sa Cavendish, výrazný dres nemeckého majstra Greipela tam nebol. Neskôr sa to ukázalo ako optický klam, pretože mal čiernu pláštenku.
 
Zjazd podľa predpokladov ukázal Nibaliho kvality a favoritom poodskočil asi o trištvrte minúty. Pôvodný únik už bol úplne minulosťou. Vidieť bolo už iba Tjallingiho (Belkin). Skupina nepracovala najlepšie. Chvíľu sa snažil atakovať Jan Bakelants (OPQS), ale ťahal iba De Marchi. Greipel mal tam troch kolegov, no šetril ich.
 
Slávnemu Poggiu s vrcholom niečo vyše šesť kilometrov pred páskou dominuje číslo 3,7. Mal 3,7 km a sklon 3,7 %. Vieme však, že druhá polovica bola mierne strmšia a s množstvom úzkych zákrut.
 
Lotto zabralo dvanásť kilometrov pred páskou na otvorenom rovinatom úseku, ktorý hral výrazne proti Talianovi v kazašských farbách vpredu. Ešte v prvej polovici výstupu bol Nibali dostihnutý. Následne atakoval Gregory Rast (Trek) aj Enrico Battaglin (Bardiani). Favoriti ale neatakovali, a to jasne hralo do kariet šprintérom. Saganovi skôr nie.
 
Tesne pod vrcholom atakoval Philippe Gilbert (BMC), ale bolo to veľmi platonické. Sagan sa kristoff-alex-san-remo-2bez problémov držal v skupine. Už jedine mokrý zjazd mohol pochovať šance niektorých borcov. Vyzeralo to na klasický špurt. Boli tam Ciolek, Bennati, Cancellara, Gilbert, Van Avermaet, Sagan, Nordhaug, Swift, Štybar a ďalších asi pätnásť ľudí. Napokon tam bol aj Cavendish. Peter ostal sám, no to mu nikdy nerobilo problém.
 
Najviac technických, taktických aj fyzických zručností predviedol Alexander Kristoff z Kaťuše, ktorý špurtoval z druhej pozície a na veľmi úzkej ceste sa mu to vyplatilo. Na druhom mieste dorazil frustrovaný Fabian Cancellara (Trek), tretí Ben Swift (Sky). Krásne štvrté miesto bral Španiel Juan José Lobato z Movistaru, ktorý sa ako dobrý špurtér predviedol tento rok v Dubaji. Mark Cavendish (OPQS) nemal v poslednom kilometri dobrú pozíciu, no vytiahol to na piate miesto. Životný výsledok zaznamenal Sonny Colbrelli (Bardiani) na šiestej pozícii. Siedmy prišiel do cieľa Zdeněk Štybar (OPQS), ktorý v závere riešil ťažkú otázku, či ísť na seba alebo pomôcť Cavovi, pretože bol na tom pozične oveľa lepšie ako Brit. Aktívne BMC sa v samom závere stratilo, Gilbert preťal cieľovú čiaru až na trinástom mieste.
 
Peter Sagan finišoval desiaty tesne za minuloročným víťazom Geraldom Ciolekom (MTN). Trošku bol zavretý a keď videl, že to už na Top 5 nebude, záver vypustil. Škoda, pripísal si štyri body do svetového rebríčka, čo je o 76 menej ako vlani. To nám, samozrejme, v konečnom účtovaní miesteniek na MS môže chývať, no ešte to bola iba prvá klasika. V piatok ho čaká E3 Prijs Vlaanderen a v nedeľu obhajoba víťazstva na Gent-Wevelgem.
 
 
Alexander Kristoff (Kaťuša): "Tím odviedol neuveriteľnú prácu. Kaťuša bola úžasná počas celého preteku, všetci spolujazdci boli skvelí. Luca Paolini mi veľmi pomohol získať dobrú pozíciu pre šprint, ktorý bol veľmi ťažký a nepredvídateľný. Šprint po 300 kilometroch je úplne iný, ako po dvesto. Zvyčajne nestrácam svoju silu na dlhých podujatiach. Videl, že sa Cavendish rozbehol, tak som začal špurtovať aj ja. Na posledných 150 metroch som cítil neuveriteľnú silu a dokázal som udržať svojich súperov za sebou."
 
Fabian Cancellara, 2. miesto (Trek): "Som sklamaný, ale s výkonom spokojný. San Remo je vždy lotéria o tom, či spravíte chybu a dopustil som sa ich v minulosti niekoľko. Teraz som sa jej vyvaroval, ale dnes bol jeden súper jednoducho rýchlejší ako ja."
 
Mark Cavendish, 5. miesto (OPQS): "Dnes bol veľmi chladný deň. Cítil som sa však neuveriteľne dobre. Asi som začal šprintovať trošku skôr, ale nemal som inú možnosť, pretože keď sa Modolo rozbehol, nemal som na výber a musel som ísť za ním, aj keď bolo do cieľa ešte ďaleko. Jednosucho som začal šprintovať, ale moje nohy sa potom zastavili.“
 
Peter Sagan, 10. miesto (Cannondale): "Toto nie je výsledok, ktorý som očakával, ale dnes som trpel kvôli chladnému počasiu. Na konci potom nebolo vôbec ľahké podať výkon, ktorý som chcel. Cítil som, že v závere nohy nefungovali, a teda som nemohol silno zašprintovať. Bol to ťažký deň, ale podmienky boli porovnateľné s tými minuloročnými. Som sklamaný, ale spoločne s mojím tímom sme urobili všetko to, čo sme si predsavzali, takže nemám žiadne výčitky."
 
 
 
VÝSLEDKY:
1. .kat14. vlajka KRISTOFF Alexander 6h 55' 56''
KATUSHA TEAM
2. .tfr14. vlajka CANCELLARA Fabian + 00' 00''
TREK FACTORY RACING
3. .sky14. vlajka SWIFT Ben + 00' 00''
SKY PROCYCLING
4. .mov14. vlajka LOBATO Juan José + 00' 00''
MOVISTAR TEAM
5. .opq14. vlajka CAVENDISH Mark + 00' 00''
OMEGA PHARMA - QUICK-STEP
6. .bar14. vlajka COLBRELLI Sonny + 00' 00''
BARDIANI - CSF PRO TEAM
7. .opq14. vlajka ŠTYBAR Zdeněk + 00' 00''
OMEGA PHARMA - QUICK-STEP
8. .lam14. vlajka MODOLO Sacha + 00' 00''
LAMPRE - MERIDA
9. .mtn14. vlajka CIOLEK Gerald + 00' 00''
MTN - QHUBEKA
10. .cpc14. vlajka SAGAN Peter + 00' 00''
CANNONDALE PRO CYCLING
11. .grm14. NAVARDAUSKAS Ramunas + 00' 00''
GARMIN - SHARP
12. .sky14. vlajka PUCCIO Salvatore + 00' 00''
SKY PROCYCLING
13. .bmc14. albansko GILBERT Philippe + 00' 00''
BMC RACING TEAM
DNF .bmc14. vlajka VELITS Peter odstúpenie
BMC RACING TEAM
 
 
 
 
msr-2014-trasa
 
milano-sanremo-2012-profil-finish