Klasika všetkých klasík vypustila pretekárov na svoju trať o 10:27, aby na krkolomných cestách v závere dnešného náročného dňa označila z nich toho najsilnejšieho, ktorý si dokáže najlepšie poradiť s mačacími hlavami a nabudenými súpermi.
     
vlajka PARÍŽ - ROUBAIX 2014 (klasika UCI World Tour, 3. kategória)
 
NEDEĽA 13.4. rovinata-pave-etapa rovinatý ciel rovina Compiégne > Roubaix
257 km víťaz: Terpstra
 
historia-pretekovuvod-k-rocniku-2014startova-listina
 
 
Aj keď prvých sto kilometrov neobsahovalo žiadne dlažobné kocky, začiatok týchto pretekov je vždy veľmi dôležitý, pretože pelotón dôsledne sleduje, aby sa do úniku nedostal nebezpečný jednotlivec alebo silný zástupca silného tímu. Z toho dôvodu sa prvé kilometre jazdia vo veľkom tempe, takže Paríž - Roubaix nemá zďaleka úvodnú pasáž pokojnú.
 
Aj tohtoročná edícia dala tomu za pravdu, pretože priemer prvej hodiny bol 48 km/h. Počas nej sa okamžite po oficiálnom štarte pokúšalo niekoľko pretekárov dostať dopredu, ale čerstvý pelotón mal iné zámery. Až do méty 23. odjazdených kilometroch
ÚNIK DŇA
.tts14. Michael Kolář
(Tinkoff-Saxo)
.fdj14. David Boucher
(FDJ)
.ltb14. Kenny Deheas
(Lotto-Belisol)
.tne14. Andreas Schillinger
(NetApp)
.wgg14. Tim de Troyer
(Wanty Group)
.uhc14. John Murphy
(UnitedHealthcare)
.bse14. Clément Coretzky
(Bretagne-Séché)
.bse14. Benoit Jarrier
(Bretagne-Séché)
teda jazdila hlavná skupina pohromade, ktorá však potom usúdila, že môže pustiť do úniku osemčlennú skupinu, ktorá túto šancu aj využila. Pre nás to bola mimoriadne pozitívna správa, pretože jedným z utečencov bol aj Michael Kolář, ktorý si tak premiérovú účasť na tomto podujatí vychutnal v sprievode televíznych kamier. 
 
Spoločne s dvadsaťjedenročným jazdcom tímu Tinkoff-Saxo sa ocitli v sledovanom úniku David Boucher (FDJ), Kenny Dehaes (Lotto-Belisol), Andreas Schillinger (NetApp), Tim de Troyer (Wanty Group), John Murphy (UnitedHealthcare) a dvojica z francúzskeho tímu Bretagne-Séché Clément Coretzky a Benoit Jarrier. Michael Kolář po Okolo Flámska prežíval na týchto pretekoch ešte vzrušujúcejší debut, ktorým sa vo svojej prvej sezóne medzi profesionálmi mohol predstaviť takmer celému cyklistickému svetu. Kenny Deheas dnes dostal voľnú ruku, pretože Lotto-Belisol nemohol počítať ani s Roelandtsom, ani s  Greipelom. Tím FDJ sa zas spoliehal na svoje mladé vychádzajúce hviezdy, ale muž v úniku je vždy dobrou reklamou. Rovnakú ambíciu prezentovať sa určite mali aj zastúpcovia pro-kontinentálnych zoskupení, ktoré dopredu tiež vyslali svojich borcov.  
 
Pre hlavnú skupinu tak nebol žiadny problém, keď sa ich odstup vyšplhal na úroveň deviatich minút. Séria dvadsiatich ôsmich dlažobných úsekov začala 160 kilometrov pred cieľom. V tej chvíli bol už pelotón zaradený za cyklistami z tímov OPQS, Trek, Belkin a Kaťuša, ktorí postupne začali ukrajovať z veľkého náskoku utečencov. A stále sa jazdilo veľkou rýchlosťou. Na prvých úsekoch sme nevideli žiadny pád, ani nijaké dramatické momenty, ktoré by ovplyvnili priebeh pretekov. Bolo samozrejmé, že vedúca osmička už nejazdila na čele s tak pohodlným a stabilným náskokom.
 
V týchto momentoch mali defekt napr. Tom Bonen a Arnaud Démare, ale obidvaja sa čoskoro vrátili do pelotónu. Francúzsky jazdec sa však o malú chvíľu ocitol na zemi po malej kolízii a znovu sa musel vracať do hlavnej skupiny. Únik stále jazdil s odstupom 6:30, avšak bez šance, že sa bude ešte zvyšovať. Prvé kľúčové okamihy prišli sto kilometrov pred cieľom, keď sám náročný úsek Haveluy vystriedal ešte ťažší Arenbergský les, ktorý zakaždým oslabí počty v pelotóne.
 
Peter Sagan musel práve pred týmito úsekmi meniť bicykel, ale ešte pred prichádzajúcimi pavé sa mu podarilo vrátiť späť. Na prvom z nich sa na čele hlavnej skupiny usadil tím Sky. Vedúca skupina potom naskočila na mačacie hlavy v Arenbergu s náskokom 4:40. Problémy tu hlásil Dehaes, s kockami bojoval aj Michael Kolář. V úniku boli najsilnejší Schillinger, de Troyer, Jarrier a Murphy. V pelotóne už
13°C
boli všetci favoriti na jeho čele, Peter Sagan sa tam tiež prepracoval. Naopak po mechanických problémoch sa vzadu držali Alexander Kristoff (Kaťuša) či Gregory Rast (Trek). Natiahnutá hlavná skupina po opustení nebezpečného lesa strácala štyri minúty, žiadny favorit nemal výrazné problémy.
 
Dnešný únik sa tu napokon rozdelil a na čele pretekov zostali už len Schillinger, de Troyer, Jarrier a Murphy. Michael Kolář sa pohyboval medzi nimi a okliešteným pelotónom. Hromadná kolízia v hlavnej skupine na chvíľu zastavila aj Cancellaru, ktorého dvaja spolujazdci padli na zem, ale Spartakus bol okamžite naspäť. Prvým dnešným veľkým odstupujúcim menom bol Alexander  Kristoff. Na najdlhšom dlažobnom úseku sa Peter Sagan ocitol na zadných priečkach, kým vpredu sa pokúšali niekoľkí jazdci opustiť túto skupinu. Tým pádom sa tempo zvýšilo a pelotón sa ešte viac natiahol, čo nebola dobrá správa pre nášho reprezentanta. Po tomto úseku zostal Sagan za hlavnou skupinou spoločne s Wigginsom, pred ňou sa zas pokúšali útočiť Hushovd, Boom, ale žiadne odtrhnutie sme nevideli.
 
Z vedúcej skupiny potom vypadol aj John Murphy, takisto Michael Kolář už skončil svoju jazdu na čelných priečkach. Saganova skupina sa 70 km pred cieľom vrátila do pelotónu, ale ten bol veľmi natiahnutý, čiže bolo náročné dostať sa na vrchné priečky. Za chvíľu sme tam však Sagana videli. Ale nie nadlho, pretože opäť menil bicykel. Pelotón bol stále veľmi početný, ale 64 km pred cieľom zaútočil na mačacích hlavách Tom Boonen. Belgický jazdec si vytvoril náskok a otvoril svoje  dobrodružstvo. Spojil sa s malou skupinou pred hlavným poľom, ale odstup bol len 14 sekúnd. Spolu s ním tam boli aj Thomas, Ladagnous, Gaudin, ale títo jazdci nemali veľkú vôľu pokračovať. Pelotón zostával pokojný.
 
60 km pred cieľom zobral Boonen všetko na svoje plecia a na kockách nasadil vysoké tampo. V hlavnej skupine všetko sledoval tím BMC, ktorý držal jeho snahu pod kontrolou. Boonenovi sa nepodarilo prinútiť skupinu lepšie spolupracovať, preto bol pelotón stále na dohľad. Najlepšieho spojenca našiel v Geraintovi Thomasovi. Thor Hushovd a Bram Tankink sa k nim dokázali za chvíľu pridať a posilnili túto skupinu. Peter Sagan sa stále držal na čele. Potom nasledoval ďalší 5-hviezdičkový úsek.
 
Ani na ňom sme nevideli výraznú aktivitu favoritov, Boonen si udržiaval náskok 25 sekúnd, za ním tímy Belkin a Trek držali jeho atak v rozumných medziach. Lenže vedúca šestica Boonen, Hushovd, Thomas, Tankink, De Backer a Martinez postupne vytiahla svoj náskok takmer na jednu minútu, čo už bola veľmi nebezpečná hodnota, najmä ak Tom Boonen vyzeral byť veľmi silný. Preto 38 km pred cieľom roztrhol pelotón svojím útokom Sep Vanmarcke, na ktorého sa postupne dotiahol Fabian Cancellara, ale nebol to rozhodujúci pohyb, pretože na asfalte sa všetko dostalo do pôvodného stavu a tempo sa zabrzdilo. 36 km pred cieľom s tým nesúhlasil Peter Sagan a dostal sa pred hlavnú skupinu, aby si pred rozhodujúcimi úsekmi vybudoval nejaký náskok. Spoločnosť mu robil len Maarten Wynants (Belkin). 
 
Ani prvá, ani druhá skupina so Saganom si však nedokázali vypracovať značný odstup pred pelotónom, v ktorom bolo stále okolo 25 jazdcov. Slovenský jazdec sa síce s Wynantsom dostali do vedúcej skupiny, ale favoriti za nimi strácali len niekoľko sekúnd. Dvadsať kilometrov pred cieľom Sagan neskladal zbrane a pred posledným najťažším úsekom sa posunul osamote dopredu, aby mal na ňom dostatočný náskok, ktorým by sa udržal s najlepšími v samom závere. Za ním sa nachádzali dve početné skupiny.
 
Na tejto pasáži znovu atakoval Sep Vanmarcke, Cancellara zostával za ním. S nimi sa udržali len Štybar a Degenkolb, ale postupne sa k nim pridal aj Geraint Thomas. Peter Sagan zostával osamote na čele. Ale štvorici Cancellara, Vanmarcke, Štybar a Degenkolb sa v závere tohto úseku nepodarilo striasť nášho borca a spoločne s nimi tak išiel Sagan bojovať o víťazstvo. Prenasledovali ich však Boonen, Terpstra, Wiggins, Thomas, čo bola veľmi silná skupina, ktorá však potrebovala zmazať 17 sekúnd. Navyše sa k nim pridali aj Langeveld a de Backer.
 
V závere ťažkého dňa vedúca pätica nespolupracovala ideálne, najmä Štybar nemal dôvod ísť ťahať, preto deväť kilometrov pred cieľom sa obidve čelné skupiny spojili. Jedenásť jazdcov tak zostalo v úplnom závere na vedúcej pozícii, čo sľubovalo veľkú hru nervov. Prvý atak realizoval Terpstra, ktorý mal ešte dvoch spolujazdcov pre hromadný dojazd. Jeho náskok výrazne narastal, ale bez väčšej odozvy. 
 
Holanďan po sekundách zvyšoval svoj odstup, kilometer pred cieľom vyzeral byť jeho 20-sekundový náskok nezdolateľný. Po minuloročnom treťom mieste si Niki Terpstra nakoniec vybojoval drahocenné víťazstvo na tomto podujatí. Spoločný dojazd ostatných pretekárov so stratou dvadsať sekúnd a bitku o druhé miesto vyhral John Degenkolb, Fabian Cancellara skončil na treťom mieste. Peter Sagan dorazil na šiesotm mieste, keď sa pred neho ešte dostali Sep Vanmarcke a Zdeněk Štybar.
 
Vo veľmi rýchlej edícii sa tešil z víťazstva Niki Terpstra, ktorý našiel v závere po náročnom dni dostatok síl, aby si vybudoval rozhodujúci náskok, na ktorý nenašiel nikto odpoveď. Pre lietajúceho Holanďana je to životný výsledok po jeho typickom sólovom predstavení, ktoré však dnes predviedol na vyčerpávajúcej trase. OPQS sa tak môže konečne radovať z ďalšieho triumfu na monumente. Vynikajúcu formu počas jarnej kampane potvrdil John Degenkolb, ktorý nemal problém zostať s najlepšími ani po náročných kockových úsekoch a v závere potom len potvrdil svoju čoraz nebezpečnejšiu rýchlosť. Fabian Cancellara sa dnes nedokázal odpútať od svojich konkurentov, preto sa spoliehal na svoj špurt, ktorý však prekazil Niki Terpstra. Aj tak je to pre Spartaka vynikajúci výkon získať tretie miesto z tak veľkej skupiny.
 
Peter Sagan sa po výbornom výkone udržal na čele pretekov napriek niekoľkým technickým problémom, kvôli ktorým musel minúť veľa síl. V závere sa snažil aktívne jazdiť a pred rozhodujúcimi úsekmi pavé si vybudovať taký náskok, aby zostal vpredu po kľúčových momentoch, čo sa mu aj podarilo. Na konci už však nemal dostatok energie, aby výraznejšie zabojoval o druhé miesto, ale napriek tomu na dnešnom predstavení na Paríž -Roubaix ukázal Peter Sagan nielen výbornú výkonnosť, ale aj prezieravosť a ochotu urobiť niečo pre dobrý výsledok. Šieste miesto, ale hlavne odvážny a bojovný výkon, je z jeho strany výbornou odpoveďou na sklamanie z minulej nedele. 
 
Pochváliť musíme aj druhého slovenského zástupcu Michaela Kolářa, ktorému sa podarilo dostať do prvého dnešného úniku a užiť si zvýšenú pozornosť verejnosti. Jeho výkon sa síce zlomil na Arenbergskom lese, ale nabral potrebné skúsenosti, ktoré môže v budúcnosti veľmi dobre zužitkovať. Michael Kolář bojoval až do konca, v cieli si pripísal stratu cez 27 minút, ale je veľmi sypmatické, že sa nevzdal.
 
 
Niki Terpstra (OPQS):"Pre mňa sú tieto preteky najkrajšou klasikou v roku. Vyhrať tu, je pre mňa ako sen. Bol to veľký cieľ, na ktorý som sa sústredil a ktorý som nakoniec dokázal splniť. Mali sme Toma Boonena v prednej skupine, ale športový riaditeľ nám povedal, že by bolo dobré, keby sme zaútočili. Tak som išiel dopredu po dlažobnej sekcii a dopadlo to dobre. Bol som vpredu, ale nevedel som, aký mám náskok. Len som išiel naplno až do cieľa. V závere sme boli veľmi silní, mali sme troch ľudí v prednej skupine. Tom a ja sme sa vrátili vo finále na čelo a potom som zaútočil."
 
Peter Sagan (Cannondale): "V prvom rade som veľmi spokojný s výsledkom, aj keď som mal dnes smolu. Tesne pred Arenbergom som musel meniť bicykel kvôli kolízii, lebo som zlomil prehadzovačku. Potom som mal defekt a pokračoval som na bicykli môjho kolegu Marangoniho 20 kilometrov, kým som znovu nedostal ten môj. Vždy som potom potreboval nejaký čas na zotavenie, ale to je Roubaix. Na velodróme som nebol schopný šprintovať, pretože som dostal kŕče. Ale ak takto dokážem jazdiť po dlhej klasikárskej kampani, tak som spokojný. Teraz viem, že môžem byť na podobných pretekoch konkurencieschopný. Pred Carrefour de l´Arbre som sa rozhodol zaútočiť, aby som neriskoval odtrhnutie. Rozohodol som sa v tom pokračovať, aj keď jazdec tímu Belkin nespolupracoval. Stálo ma to veľa energie, ale bola to jediná šanca, ako dosiahnuť dobrý výsledok. A to sa mi podarilo."          
 
John Degenkolb (Giant-Shimano): "Dnes som získal najlepšie umiestnenie, aké som mohol dosiahnuť. Počas celých pretekov som mal mechanické problémy, ktoré ma stáli veľa energie, aby som sa vrátil späť. Našťastie bol som mnou v závere de Backer, ktorý mi pomáhal v prednej skupine. Terpstra síce vyhral podujatie, ale my môžeme byť hrdí a pre nás je to ďalší veľký krok, že môžeme stáť na pódiu na veľkom monumente. Mám len 25 rokov, takže verím, že si ešte budem môcť užiť takúto krásnu klasiku."  
 
Fabian Cancellara (Trek): "Dnes to bolo naozaj ťažké. V prvom rade to bol vietor, ktorý zmenil celé preteky. Potom to, že som musel meniť bicykel, čo ma stálo energiu. V závere sme zostali mimoriadne silná skupina a nikto nevedel, čo má robiť, bolo to veľmi taktické. OPQS bol veľmi silný a nakoniec zvíťazil. Ja som sa v závere snažil ušetriť sily na šprint, pretože som myslel, že sa mi môže vydariť. Môžem byť na seba hrdí, pretože ako favorit som zajazdil svoje maximum. A to je tiež dôležité."
 
Tom Boonen (OPQS): "Som šťastný, aké som mal pocity a že som ukázal bojovného ducha. Samozrejme, som rád, že sme vyhrali, ale z osobného hľadiska som nerobil všetko to úsilie, aby som skončil desiaty, ale aby som zvíťazil. Dnes som mal veľa smoly, no vždy som sa dokázal prepracovať na čelo hlavnej skupiny. Potom som bol v úniku s piatimi borcami a myslel som si, že je to dobrý ťah, ale v protivetre ich bolo ťažké motivovať, aby sme išli naplno. Ale ako som povedal pred pár dňami, ak niekto vyhrá preteky z nášho tímu, budem rovnako šťastný, akoby sa to podarilo mne."
 
Bradley Wiggins (Sky):"Cítim mierne sklamanie, pretože som mal skutočne dobré nohy. Aj vo finále. Bol to však moment, v ktorom som sa nevedel rozhodnúť. Pre mňa však bolo cťou byť vo finále. Jazdiť pri Boonenovi na Cerrefour de l´Arbre bolo niečo špeciálne. A potom prídete na velodróm v spoločnosti Cancellaru a všetkých tých chlapcov - to bolo úžasné. Týmto výsledkom som získal dôveru. Nie je veľa víťazov Tour de France, ktorý skončili na Roubaix v TOP 10
 
 
CELKOVÉ PORADIE:
1. .opq14. vlajka TERPSTRA Niki 6h 09' 01''
OMEGA PHARMA - QUICK-STEP
2. .tgs14. vlajka DEGENKOLB John + 00' 20''
TEAM GIANT - SHIMANO
3. .tfr14. vlajka CANCELLARA Fabian + 00' 20''
TREK FACTORY RACING
4. .bpc14. albansko VANMARCKE sep + 00' 20''
 BELKIN PRO CYCLING TEAM
5. .opq14. vlajka ŠTYBAR Zdeněk + 00' 20''
OMEGA PHARMA - QUICK-STEP
6. .cpc14. vlajka SAGAN Peter + 00' 20''
CANNONDALE PRO CYCLING
7. .sky14. vlajka THOMAS Geraint + 00' 20''
SKY PROCYCLING
8. .grm14. vlajka LANGEVELD Sebastian + 00' 20''
GARMIN - SHARP
9. .sky14. vlajka WIGGINS Bradley + 00' 20''
SKY PROCYCLING
10. .opq14. albansko BOONEN Tom + 00' 20''
OMEGA PHARMA - QUICK-STEP
141. .tts14. vlajka KOLAR Michael + 27' 46"
TEAM TINKOFF - SAXO
 
 
 
pariz-roubaix-2014-trasa
 
 
Úseky pavé v roku 2014
č. do cieľa Názov dĺžka  
28. 159,5 km Troisvilles á Inchy 2,2 km ***
27. 153 km Viesly á Quiévy 1,8 km ***
26. 150,5 km Quiévy á Saint-Python 3,7 km ****
25. 146 km Saint-Python 1,5 km **
24. 137,5 km Solesmes to Haussy 0,8 km *
23. 131 km Saulzoir á Verchain-Maugré 1,2 km ***
22. 126,5 km Verchain-Maugré á Quérénaing 1,6 km ***
21. 122 km Quérénaing á Famars 1,2 km ***
20. 116,5 km Maing á Monchaux-sur-Écaillon 1,6 km ***
19. 104 km Haveluy á Wallers 2,5 km ****
18. 95,5 km Trouée d'Arenberg 2,4 km *****
17. 89,5 km Wallers á Hélesmes 1,6 km ***
16. 82,5 km Hornaing á Wandignies-Hamage 3,7 km ****
15. 75 km Warlaing á Brillon 2,4 km ***
14. 72 km Tilloy á Sars-et-Rosiéres 2,4 km ****
13. 65,5 km Beuvry-la-Forêt á Orchies 1,4 km ***
12. 60,5 km Orchies 1,7 km ***
11. 54,5 km Auchy-lez-Orchies á Bersée 2,7 km ****
10. 49 km Mons-en-Pévéle 3,0 km *****
9. 43 km Mérignies á Avelin 0,7 km **
8. 39,5 km Pont-Thibaut á Ennevelin 1,4 km ***
7. 33,5 km Templeuve (Moulin-de-Vertain) 0,5 km **
6. 27 km Cysoing á Bourghelles 1,3 km ****
6. 24,5 km Bourghelles á Wannehain 1,1 km ***
5. 20 km Camphin-en-Pévéle 1,8 km ****
4. 17 km Carrefour de l'Arbre 2,1 km *****
3. 15 km Gruson 1,1 km **
2. 8 km Willems á Hem 1,4 km **
1. 1 km Roubaix 0,3 km *