Vrchol belgických klasík na mačacích hlavách bez účasti Cancellaru a Boonena sľuboval otvorené preteky, v ktorých si brúsilo zuby na víťazstvo hneď niekoľko cyklistov. Jedným z nich bol aj Peter Sagan, ktorý tu v ostatných troch rokoch predvádzal výborné výkony.
     
Okolo Flámska 2015 (UCI World Tour, monument, 99. ročník)
5.4. nedeľa zvlnená ciel rovina Bruggy > Oudenaarde 264 km vitaz Kristoff
historiavlanajsi-rocnikuvod-k-pretekomstartova-listina
 
Počasie vyšlo podľa predpovedí, preto sa pretekári nemuseli obávať nepríjemných poveternostných podmienok. Na začiatku prebehla tradičná bitka o formovanie úniku, do ktorej sa zapojilo niekoľko záujemcov, ale prvý únik dňa vytvorilo len osem vybratých jazdcov. Pred pelotónom sa usadili Matthew Brammeier (MTN–Qhubeka), Jesse Sergent (Trek), Damien Gaudin (Ag2r), Ralf Matzka (Bora), Clément Venturini (Cofidis), Dylan Groenewegen (Roompot), Lars Bak (Lotto Soudal) a Marco Frapporti (Androni). Táto spoločnosť sa skladala zo skúsených jazdcov ako Brammeier, Bak či Gaudin, ktorých dopĺňal dobrý austrálsky časovkár Sergent.
 
Trojnásobný írsky šampión Matthew Bremmeier  po niekoľkých kilometrov vyhral špeciálny šprint, za ktorý dostal toľko piva, koľko váži. V jeho prípade
9°C
to bolo slušných 73 kilogramov. Hneď po štarte kontroloval odstup utečencov tím Sky, ktorý vyslal na čelo pelotónu hneď troch jazdcov. Jedným z nich bol aj Bradley Wiggins. Tesne za nimi sme videli jazdiť zástupcov Tinkoffu a Kaťuše. Ich dôsledná práca držala odstup vedúcej skupiny na úrovni šiestich minút. Prvé dnešné stúpanie Tiegemberg malo len zahrievací charakter.
 
Jazdci si potom prvýkrát vyskúšali najdlhší berg Oude Kwaremont, hlavný balík tesne pred týmto kopcom viedli celky Kaťuša a Sky. V tom momente sa začala bitka o pozície, ktorá spôsobila aj prvú menšiu kolíziu, po ktorej sa ocitol na zemi Bradley Wiggins. Britský borec musel napokon meniť svoj bicykel. Na samotnom stúpaní sa neodohrali dramatické momenty, Peter Sagan ho absolvoval v polovici hlavného balíka. Ďalšie stúpanie malo strmý sklon a asfaltový povrch a cyklistov pomaličky dostávalo do tempa. Tempo pelotónu mierne kleslo, pretože Wiggins si musel doriešiť svoje mechanické problémy.
 
Dve nasledujúce stúpania a tri úseky na mačacích hlavách už vysunuli dopredu hlavných kandidátov, svoje miesto si tu hľadal aj slovenský šampión. Cez Eikenberg prebehol hlavný balík celkom svižne, tempo naďalej udával tím Sky. Na plochých úsekoch dlažobných kociek prevzal iniciatívu IAM Cycling, ktorý signalizoval, že Sylvain Chavanel sa cítil veľmi dobre. Švajčiarsky celok previedol pelotón cez tieto tri úseky zrýchleným spôsobom, čo znížilo odstup utečencov na menej ako päť minút. Peter Sagan stále jazdil na čele hlavného balíka bez akýchkoľvek problémov.
 
Na Molenbergu zaútočil André Greipel a pred pelotónom sa mu podarilo vytvoriť menšiu skupinu, ale pretekári, ktorí sa do nej dostali, nejavili snahu pokračovať v tomto úsilí. Nemecký borec tak zostal pred hlavným balíkom osamotený, preto sa musel vrátiť do balíka. Pred dvomi náročnými pasážami na dlažobných kockách Padderstraat a Haaghoek musel po defekte meniť predné koleso Peter Sagan. Dvojica spolujazdcov ho za chvíľu vrátila do pelotónu.
 
flamsko-2015-mechanicak-fdjKým Etixx - Quick-Step začal predvádzať svoju silu na mačacích hlavách, v úniku sa odohrala nezmyselná dráma, keď vodič neutrálneho mechanického vozidla Shimano poslal na zem Jesseho Sergenta. Austrálsky jazdec tak nútene oslabil vedúcu skupinu a jeho predchádzajúca snaha vyšla zbytočne nazmar. Zároveň to pre neho znamenalo stopku v pretekoch. Etixx bol doteraz schovaný v pelotóne, všetku prácu nechával na Sky a Kaťuši, preto mal k dispozícii svieži arzenál, ktorým mohol pritlačiť na priebeh pretekov.
 
Siedme a ôsme stúpanie nepriniesli na trati žiadnu zmenu, vedúca skupina siedmich jazdcov si udržiavala nemenný náskok, ktorý presahoval tri minúty. Na cyklistov potom čakali už len tri bergy, po ktorých sa malo začať skutočné finále. Po Valkenbergu sa ukázal v menšom ataku Juul-Jensen (Tinkoff-Saxo), za ktorým sa okamžite vydal Keisse (Etixx), ale táto dvojica si zajazdila pred pelotónom len malú chvíľu. Ten bol stále veľmi početný, zatiaľ sme nevideli príliš selektívne preteky.
 
Na bergu Kaperij sa od svojich kolegov odpojili Lars Bak a Damien Gaudin, ktorých dokázal prenasledovať len Ralf Matzka. Aj v pelotóne sme videli podobnú akciu, dopredu odskočili Juul-Jensen (Tinkoff), Docker (Orica) a Vanspeybrouck (Tosport-Vlaanderen). Táto aktivita motivovala ďalších jazdcov, atakovali aj Broeckx (Lotto-Soudal) a Martinez (Europcar). Po jedenástom bergu sa pred balíkom nakoniec vytvorila 12-členná skupina, do ktorej sa ešte dostali Greipel, Selvaggi, van Keirsbulck, Lobato, Gronewegen, Thurau a Dillier. Ich náskok nebol veľmi veľký, ale prinútili pelotón jazdiť rýchlejšie, aby sa to nezmenilo.
 
Tím Sky potom jazdil veľmi tvrdo a podarilo sa mu eliminovať túto partiu. Tempo sa zvyšovalo aj z toho dôvodu, že sa blížili dva kľúčové kopce Kwaremont a Paterberg. Ešte pred Kwaremontom zaútočili Debusschere, Offredo, Schar a Lampaert a na jeho sklonoch sme videli aj ďalšie pokusy. Dvojica Bak - Gaudin si na vrchole udržala náskok 40 sekúnd, ataky v pelotóne boli nakoniec eliminované. Hlavný balík však stratil niekoľko pretekárov. Po Paterbergu zostal vpredu len Damien Gaudin, ale balík už bol veľmi blízko. Peter Sagan sa pohyboval na jeho čele a zatiaľ zvládal preteky veľmi dobre.   
 
Pred Koppenbergom 44 km pred cieľom opäť zaútočil André Greipel, ktorý takýmto spôsobom prešiel náročné stúpanie pred hlavným poľom. To ho na vrchole dostihlo. Rožky už začal ukazovať Geraint Thomas (Sky) úplne na čele. Trošku sa to na veľmi náročných kockách potrhalo, ale najväčší favoriti sa hneď po návrate na klasický asfalt opäť zoskupili.
 
Následne prišiel na rad kockový úsek na rovine a technické problémy mal Arnaud Démare. Greipela v predu doplnil Sylvain Chavanel (IAM), ale obaja mali iba pársekundový náskok. Situácia sa upokojila a favoriti sa snažili občerstviť, doplniť živiny. V tom atakoval Alexej Lutsenko z Astany. Mladý Kazach do toho poriadne dupol a behom dvoch kilometrov si vybudoval takmer polminútový náskok.
 
Na Taaienbergu skúsil vyprovokovať súperov Niki Terpstra (Etixx). Trošku to rozdelil, ale zásadnejší sa ukázal atak Grega Van Avermaeta (BMC) v zápätí. Chytili sa ho iba piati ľudia vrátane Zdeněka Štybara (Etixx). Nasledovala však dlhá asfaltová rovina a dalo sa tušiť, že z tohto záveru nič nebude. Vyhodnotil to tak aj Peter Sagan. Neplytval silami a pekne sa vyvážal medzi 20-timi ostatnými favoritmi.
 
Pred poslednými troma kopcami bola deväťkilometrová rovina a vytvorili sa dve zhruba 30-členné partie s odstupom 20 sekúnd. Vpredu bol, samozrejme, Sagan sám, ale prekvapujúco nemal žiadneho kolegu ani Štybar. Terpstra sa po svojom ataku prepadol až do druhej skupiny. To však čoskoro zažehnal. Zo šprintérov úplne na čele stále ostávali Kristoff i Degenkolb. Aj jeho krajan Greipel, ale ten dnes už viackrát atakoval a vyzeralo to tak, že v závere bude pomáhať Roelandsovi.
 
Vzadu ostal dnes trápiaci sa Sep Vanmarcke (LottoNL) a napriek tomu, že sa cez Kruisberg snažil vrátiť späť, nepodarilo sa mu to a bol mimo hry. 28 km pred páskou spoločne atakovali Niki Terpstra a Alexander Kristoff. Bola to veľmi zaujímavá, a ako sa ukázalo kľúčová, situácia. Útok nórskeho šprintéra na takejto klasike a v tejto fáze sme nečakali. Má vynikajúcu formu, o ktorej ste čítali aj v našom článku o Tri dni De Panne.
 
Pred poslednou dvojicou bergov Oude Kwaremont - Paterberg mala veľmi zaujímavá dvojka 28-sekundový náskok na 24-člennú partiu favoritov. Tú ťahali jazdci Astany, Giantu, BMC aj Sky, teda celky, ktoré tam mali viac ako jedného človeka.
 
Na Oude Kwaremont predviedol absolútny šrot Geraint Thomas (Sky). Chytil sa ho iba nestriedajúci Zdeněk Štybar (Etixx). Naplno šiel aj Niki Terpstra, ale nie a nie sa zbaviť Kristoffa vo famóznej forme. Peťo Sagan si výborne chytil Thomasa so Štybarom a na vrchole Oude Kwaremont nastala rovnaká situácia ako na začiatku. Holandsko-nórska dvojica s náskokom 30 sekúnd na mierne preriedenú 15-člennú partiu. Tej sa snažili atakovať Lars Boom (Astana) aj Greg Van Avermaet (BMC), ale neúspešne.
 
Ani na poslednom Paterbergu sa Terpstra nedokázal zbaviť Kristoffa. Za nimi dokázal újsť Van Avermaet a k nemu sa pridal iba Sagan. Ostatní mierne zaostali. Sledovali sme vynikajúci a umný výkon Žilinčana, no za nimi bola početná skupina. Nevyzeralo to najlepšie.
 
Pod bránu desiatich kilometrov pred páskou prešli ako prví Kristoff s Terpstrom. O 16 sekúnd za nimi Van Avermaet so Saganom a o ďalších osem asi desať ľudí. Pracovali tam iba Boom z Astany a Thomas zo Sky. Štybar bol v miernom pomykove. Vpredu mal Terpstru.
 
kristoff-flamsko-2015-vyhraVyzeralo to tak, že víťaza spoznáme z dvojice Kaťuše a Etixxu. Peter mal šancu na tretie miesto. Vzadu sa atakovalo, ale belgicko-slovenské duo stavilo na stále a vyrovnané tempo, ktoré položilo základ na úspech pred silnou partiou za nimi aj s Degenkolbom, Thomasom či Štybarom. Veď po Paterbergu boli za nimi v početnej výhode iba o pár sekúnd, ale nedokázali ich zmazať. To sa, žiaľ, nepodarilo ani Peťovcom k čelu a dvojici, ktorá vlani vyhrala San Remo, resp. Roubaix.
 
Terpstra v závere, samozrejme, nestriedal. Zdolať Kristoffa v špurte by bolo v týchto dňoch sci-fi. Snažil sa ho prevetrať a zaútočiť v poslednom kiláku. Napokon nemal sily ani na to a zmieril sa s druhým miestom. Van Avermaet ušiel z háku Saganovi a došiel tretí. Peter Sagan bral štvrté miesto so stratou 17 sekúnd. Za ním prišla dvojica Tiesj Benoot (Lotto-Soudal) a Lars Boom (Astana). Neuveriteľný výkon 21-ročného Belgičana. Toto meno si musíme zapamätať. Špurt skupiny o siedme miesto vyhral John Degenkolb.
 
Nórsky jazdec potvrdil famóznu formu z posledných týždňov a napriek tomu, že víťazne absolvoval a nevypustil Tri dni De Panne mal dnes najviac síl zo všetkých jazdcov. V tomto kristoff-alexander-flamsko-synstoročí získal kombináciu De Panne - Flámsko iba Alessandro Ballan v roku 2007. Asi nikto z nás nečakal, že Kristoff sa tak skoro dostane na pomyselnú úroveň úspechov jeho veľkého vzoru Thora Hushovda. Stal sa síce majstrom sveta, ale nikdy nevyhral monumentálnu klasiku. Kristoff k vlaňajšiemu San Remu pridal Flámsko a sezóna sa ešte zďaleka nekončí. Uvidíme, či s Petrom Saganom bude súperiť o zelený dres na Tour. Čaká ho aj Roubaix, kde má najlepšie deviate miesto, ale ešte nikdy nefinišoval v prvej skupine. Na budúcu nedeľu sa o to určite pokúsi.
 
Peter dnes predviedol výborný výkon a na Paterbergu bol tam, kde mal byť. Ak by sa nechytil Van Avermaeta, bojoval by s najväčšou pravdepodobnosťou iba s Degenkolbom v špute o druhú polovicu Top 10. Na slávnom bergu bol silnejší ako mnohí favoriti aj preto, že celých šesť hodín jazdil veľmi umne a nemrhal silami. Belgičanovi sa podarilo újsť Petrovi až v poslednom kilometri, kde bol už jazdec Tinkoff-Saxo na absolútnom dne. Za dnešok sa však nemusí hanbiť. Nikto už nemôže tvrdiť, že nemá formu a na najlepších nestačí. Získal dôležitých 60 UCI bodov pre kvalifikáciu na MS aj OH a o týždeň mu jarná časť sezóny vyvrcholí na velodróme v Roubaix. Po Flámsku je všetko v absolútnom poriadku, môže byť psychicky vyrovnaný.
 
 
 
 
VÝSLEDKY PRETEKOV
1. katusha vlajka KRISTOFF Alexander 6h 26' 38'' 100 b.
KATUSHA TEAM
2. etixx vlajka TERPSTRA Niki + 00' 00'' 80 b.
ETIXX - QUICK-STEP
3. bmc albansko VAN AVERMAET Greg + 00' 07'' 70 b.
BMC RACING TEAM
4. sagan vlajka SAGAN Peter + 00' 17'' 60 b.
 TEAM TINKOFF - SAXO
5. lotto albansko BENOOT Tiesj + 00' 35'' 50 b.
LOTTO SOUDAL
6. astana vlajka BOOM Lars + 00' 35'' 40 b.
ASTANA PRO TEAM
7. giant vlajka DEGENKOLB John + 00' 50'' 30 b.
TEAM GIANT - ALPECIN
8. lotto albansko ROELANDTS Jurgen + 00' 50'' 20 b.
LOTTO SOUDAL
9. etixx vlajka ŠTYBAR Zdeněk + 00' 50'' 10 b.
ETIXX - QUICK-STEP
10. iam vlajka ELMIGER Martin + 00' 50'' 4 b.
IAM CYCLING TEAM
11. bmc vlajka OSS Daniel + 00' 50''
BMC RACING TEAM
12. lampre vlajka POZZATO Filippo + 00' 50''
LAMPRE - MERIDA
13. trek albansko DEVOLDER Stijn + 00' 50''
TREK FACTORY RACING
14. sky vlajka THOMAS Geraint + 00' 50''
SKY PROCYCLING
15. lotto vlajka GREIPEL André + 02' 28''
LOTTO SOUDAL
 
 
 
 
Náročné úseky (údaje v km do cieľa):
1. stúpanie: Tiegemberg (asfalt) 177 km
2. stúpanie: Oude Kwaremont (kocky 1500 m) 151,5 km
3. stúpanie: Kortekeer (asfalt) 141,3 km
4. stúpanie: Eikenberg (kocky 1200 m) 133,7 km
5. stúpanie: Wolvenberg (asfalt) 130,7 km
Úsek mačacích hláv: Ruiterstraat (800 m) 130 km
Úsek mačacích hláv: Kerkgate (2650 m) 127 km
Úsek mačacích hláv: Holloweg (350 m) 124 km
6. stúpanie: Molenberg (kocky 300 m) 117,9 km
Úsek mačacích hláv: Paddestraat (2300 m) 113 km
Úsek mačacích hláv: Haaghoek (2000 m) 101 km
7. stúpanie: Leberg (asfalt) 96,5 km
8. stúpanie: Berendries (asfalt) 94,5 km
9. stúpanie: Valkenberg (asfalt) 88,5 km
10. stúpanie: Kaperij (asfalt) 77,9 km
11. stúpanie: Kanarieberg (asfalt) 70,5 km
12. stúpanie: Oude Kwaremont (kocky 1500 m) 54,6 km
13. stúpanie: Paterberg (kocky 360 m) 51,2 km
14. stúpanie: Koppenberg (kocky 600 m) 44,6 km
Úsek mačacích hláv: Mariaborrestraat (2000 m) 40 km
15. stúpanie: Steenbeekdries (asfalt) 39,2 km
16. stúpanie: Taaienberg (kocky 500 m) 36,8 km
17. stúpanie: Kruisberg (kocky 450 m) 26,5 km
18. stúpanie: Oude Kwaremont (kocky 1500 m) 16,7 km
19. stúpanie: Paterberg (kocky 360 m) 13,3 km
 
 
flamsko-2015-profil-maly
Profil Okolo Flámska 2015 (klik pre zväčšenie) zdroj: rvv.be
 
 
Posledné upozornenie pre "kovac" za neslušné vyjadrovanie