Na Roubaix tradiční favoriti, skočí Sagan konečne na pódium?

9.4.2015, 22:00 | Preteky vo svete | Tomáš Šandor
Záver vzrušujúcej epopeje na mačacích hlavách zariadi kráľovná všetkých klasík, ktorá sa pýši šľachtickým titulom Peklo severu. Na najťažšej jednorazovke na pavé sa predstaví známe štartové pole, v ktorom nemôže chýbať ani Peter Sagan.
 
Azda žiadne cyklistické preteky nepreslávili dlažobné kocky v takom rozsahu ako Paríž - Roubaix. Na tomto podujatí nemusia byť žiadne stúpania, ale práve vďaka nim prichádzajú jazdci do cieľa úplne vyčerpaní. Mnohí z nich charakterizujú toto podujatie ako pomalé umieranie. Výstižne to pomenoval majster severských klasík Tom Boonen: "Na tejto trati nemusíte toľkokrát akcelerovať ako na Okolo Flámska, ale pripravené úseky na mačacích hlavách vám pomaly uberajú palivo, až nakoniec zistíte, že pri rozhodujúcej selekcii vám v nádrži nezostala ani kvapka nazvyš."
 
Stratégia na Paríž - Roubaix je preto veľmi jednoduchá - čo najdlhšie sa udržať v čelnej skupine. Na trati prebieha postupná selekcia smerom dozadu, ktorú okrem pavé a pribúdajúcej únavy môžu spôsobiť aj mechanické problémy či pády. V skupine najsilnejších sa preto udržia len skutoční vytrvalci a siláci, pretože množstvo úsekov na kockách kladie veľký dôraz na techniku jazdy, silu a vytrvalosť, ktoré rozhodujú o osude pretekov. 
 
 
Mačacie hlavy na každom kroku
 
Trasa sa skladá z dvadsiatich siedmich dlažobných pasáží v celkovej dĺžke takmer 53 kilometrov. Je jasné, že takáto porcia náročného povrchu poriadne vyžmýka fyzickú kapacitu pretekára. Úvodný úsek príde na rad po odjazdených sto kilometroch, dovtedy sa vytvorí prvý únik dňa. To nikdy nie je jednoduchá záležitosť, keďže takmer všetky celky chcú mať vpredu svojho zástupcu. Pred prvým úsekom začne pelotón zrýchľovať a všetci lídri rozpútajú boj o čo najlepšiu pozíciu, pretože na čele hlavného balíka sa jazdí najbezpečnejšie. V mnohých prípadoch je príjazd na nespevnené úseky doslova šprintom.
 
Kľúčovú úlohu na podujatí zohrávajú tri 5-hviezdičkové úseky. Prvý z nich Arenberg je zároveň najťažší, ktorý preriedi štartové pole sto kilometrov pred cieľom. Nasledujúca závažná pasáž Mons-en-Pévèle je pripravená o ďalších 50 kilometrov. Medzi týmito dvomi porciami sa zvykne odohrať niekoľko atakov, ktoré síce nepodniknú najväčšie hviezdy, ale na konci môžu zmeniť rozloženie síl. Domestici jednotlivých favoritov tak budú striehnuť, aby sa dopredu nedostali zaujímaví jazdci. V Arenbergu bude pre favoritov dôležité, aby sa ich pomocníkom vyhli problémy. 
 
Mons-en-Pévèle je výborným odrazovým mostíkom na dôležitú akceleráciu. Po ňom zostanú v čelnej skupine len najodolnejší cyklisti, pre ktorých bude veľkou výhodou, ak budú mať pri sebe nejakého spolujazdca. Ak sa tu nepodarí rozhodujúci atak, všetko sa zmení na Le Carrefour de l'Arbre sedemnásť kilometrov pred cieľom. Kto prežije tento posledný 5-hviezdičkový úsek na čele pretekov, má obrovskú šancu na výborný výsledok. Avšak posledná hodina jazdy bude veľmi vypätá a cyklisti môžu stratiť/získať preteky v ktoromkoľvek momente.
 
 
arenberg-ilustrak-murarik
Začiatok Arenbergu (foto: Ivan Murárik) (klik pre zväčšenie)
 
 
Klasikárske celky stavia na útok
 
Adepti na celkový triumf sú v podstate rovnaký ako na Okolo Flámska, len sa medzi nimi zmenilo rozloženie síl. Etixx - Quick-Step zatiaľ nevyhral veľkú klasiku, ak nerátame Kuurne-Bruxelles-Kuurne, ale podobne ako v minulom roku to môže zmeniť Peklo severu. Štybar, Terpstra a Vandenbergh na kockách jazdia výborne, stačí im len určiť toho správneho lídra, ktorému to v nedeľu pôjde najlepšie. Český cyklista sa môže spoliehať aj na špurt menšej skupiny, zvyšní dvaja zástupcovia majú väčšie šance po sólovom ataku. Terpstra a Vandenbergh s tým asi nebudú váhať, čo môže byť za istých okolností pre Štybara výhoda. To však vo Flámsku pre neho neplatilo.
 
Po svojom výkone na predchádzajúcom monumente zostal zatrpknutý Sep Vanmarcke. Belgický jazdec sa ešte pred rozhodujúcimi okamihmi neudržal v hlavnej skupine, čo bolo pre neho veľké sklamanie. Za vinu to dával zlej pozičnej jazde, nie fyzickej kondícii, preto pre neho prichádza hodina pravdy. Na štart sa preto postaví poriadne motivovaný. Vanmarcke je pravdepodobne najrýchlejším jazdcom na mačacích hlavách, takže jeho očakávaný útok bude pre ostatných nervóznym momentom. Jeho nevýhodou môže byť len početná presila iných tímov.
 
Do tejto pozície by sa rád dostal celok BMC, podobne, ako sa im to podarilo na Okolo Flámska. Tam však na konci zaváhali pri kontrole útoku Terpstru s Kristoffom, hoci mali vpredu niekoľko jazdcov. Gregovi van Avermaetovi sa potom málilo tretie miesto, preto pôjde za svojím prvým veľkým víťazstvom ešte ráznejšie. Vo Flámsku sa presvedčil, že formu má výbornú. A ak Daniel Oss zopakuje lojálny výkon, môžu to byť pre BMC veselé preteky.
 
S veľkými očakávaniami prichádza na podujatie tím Sky. Geraint Thomas má výbornú formu, ale minulú nedeľu to vedeli aj všetci súperi a tvrdo si ho strážili. Pre Bradleyho Wigginsa to zase majú byť posledné preteky na "ceste", na ktorých sa predstaví a ktoré chce vyhrať. Obidvaja majú výborné predpoklady na mačacie hlavy a spojenými silami môžu byť veľkou hrozbou pre ostatných kandidátov. V minulom roku im to spolu klapalo veľmi dobre.
 
 
Bude sa rozhodovať až na velodróme?
 
terpstra-niki-roubaixSilní výkon ukázali vo Flámsku John Degenkolb a André Greipel. Degenkolb bol najrýchlejší v hlavnej skupine, čo znamená, že je perfektne pripravený. Rovinatá a silovejšia trasa na Roubaix je pre neho ešte výhodnejšia, veď v predchádzajúcom ročníku vybojoval druhé miesto. Aj tentoraz ho bude na kockách veľmi ťažké odtrhnúť, čo je pre ostatných zlá správa, lebo jeho rýchlosť je na konci stále mimoriadna. Podobná taktika by bola ideálna aj pre Andrého Greipela, ktorý si posledný monument doslova užíval. Lotto-Soudal má okrem toho v talóne Jurgena Roelandtsa a Tiesja Benoota.
 
V tomto smere však nad ostatnými vyniká Alexander Kristoff. V súčasnosti dosiahol neskutočnú výkonnosť, ktorú navyše dokáže naplno využívať. Ešte nikto nevyhral v jednom roku Tri dni de Panne, Okolo Flámska a Scheldeprijs. Momentálne si len ťažko dokážeme predstaviť, že ho niekto strasie na kockách. Pritom všetkých už presvedčil, že nemusí čakať len na záverečný špurt, ale dokáže sa presadiť aj v úniku. S jeho výkonmi rastie podpora jeho spolujazdcov, uvidíme, ako si poradí s konkurenciou nezmar Luca Paolini.
 
Astana na klasikách zatiaľ neodkryla všetky karty, ale teraz prichádza jej čas. Ešte máme v pamäti kazašské predstavenie na kockách na Tour de France 2014 a jej dvaja aktéri sa chystajú zopakovať tento kúsok. Lars Boom obsadil vo Flámsku výborné šieste miesto, ale až v nedeľu ho čaká obľúbený profil. Spolu s Lieuwe Westrom tvoria zdatnú dvojicu, ktorú dopĺňa de Vreese, preto táto zostava bude patriť medzi čierne kone pretekov. Do tejto kategórie sa zaraďujú aj Stijn Devolder a Filippo Pozzato, ktorí finišovali na Okolo Flámska medzi najlepšími. Ak podajú svoje najlepšie výkony, vpredu môžeme uvidieť Arnauda Démara a Boassona Hagena.
 
 
Saganov tuhý boj  
 
Peter Sagan dosiahol na dvoch ostatných monumentoch štvrté miesta, teraz si prichádza vyskúšať absolútnu silu a vytrvalosť na podujatie, ktoré zatiaľ dokončil len dvakrát. Pri spomínaných požiadavkách budú na neho kladené vysoké nároky, pritom však nesmieme zabúdať na jeho finiše na E3 a Tour of Flanders, kde kvôli fyzickej vyčerpanosti stratil šancu dostať sa na pódium. Na jeho strane však stoja skvelé jazdecké zručnosti a pozícia pretekára, ktorý je výborný, ale na tomto podujatí môže prekvapiť.
 
V minulom roku sa mu to podarilo, keď prezieravo atakoval pred kľúčovým Le Carrefour de l'Arbre, aby sa po ňom udržal vo vedúcej skupine. Ak sa mu podobný kúsok vydarí aj tentoraz, jeho špurt na konci môže byť tentoraz silnejší. Tinkoff-Saxo by sa mal postarať o to, aby sa mu na trati čo najdlhšie vyhýbali problémy a mohol šetriť energiu na dva záverečné 5-hviezdičkové úseky. V tom prípade môže Peter Sagan podať najlepší výkon a vylepšiť svoje doterajšie umiestnenia, na čom mu veľmi záleží.
 
 
roubaix-favoriti-top12
 
 
Úseky pavé v roku 2015
č. do cieľa Názov dĺžka  
27. 155 km Troisvilles á Inchy 2,2 km ***
26. 148,5 km Viesly á Quiévy 1,8 km ***
25. 145,5 km Quiévy á Saint-Python 3,7 km ****
24. 141 km Saint-Python 1,5 km **
23. 133 km Vertain á Saint-Martin-sur-Écaillon 2,3 km *
22. 123,5 km Verchain á Quérénaing 1,6 km ***
21. 120 km Quérénaing á Maing 2,5 km ***
20. 117 km Maing á Monchaux 1,6 km ***
19. 104 km Haveluy á Wallers 2,5 km ****
18. 95,5 km Trouée d'Arenberg 2,4 km *****
17. 89,5 km Wallers á Hélesmes 1,6 km ***
16. 82,5 km Hornaing á Wandignies-Hamage 3,7 km ****
15. 75 km Warlaing á Brillon 2,4 km ***
14. 72 km Tilloy á Sars-et-Rosiéres 2,4 km ****
13. 65,5 km Beuvry-la-Forêt á Orchies 1,4 km ***
12. 60,5 km Orchies 1,7 km ***
11. 54,5 km Auchy-lez-Orchies á Bersée 2,7 km ****
10. 49 km Mons-en-Pévéle 3,0 km *****
9. 43 km Mérignies á Avelin 0,7 km **
8. 39,5 km Pont-Thibaut á Ennevelin 1,4 km ***
7. 33,5 km Templeuve (Moulin-de-Vertain) 0,5 km **
6. 27 km Cysoing á Bourghelles 1,3 km ****
6. 24,5 km Bourghelles á Wannehain 1,1 km ***
5. 20 km Camphin-en-Pévéle 1,8 km ****
4. 17 km Carrefour de l'Arbre 2,1 km *****
3. 15 km Gruson 1,1 km **
2. 8 km Willems á Hem 1,4 km **
1. 1,5 km Roubaix 0,3 km *
 
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop