Úžasné divadlo na mačacích hlavách vyvrcholilo epickým predstavením, ktoré vždy ponúknu nespevnené cesty v okolí mestečka Roubaix. V tohtoročnej edícii mali mnohí pretekári zálusk vysadnúť na trón, ktorí uvoľnili Cancellara a Boonen.
   
vlajka Paríž - Roubaix 2015 (UCI World Tour, 3. kat., 113. ročník)
12.4. nedeľa rovinata-pave-etapa rovinakocky Compiégne > Roubaix 253 km vitaz Degenkolb
historiavlanajsi-rocnikuvod-k-pretekomstartova-listina
 
Cyklistov musela potešiť informácia, že sa bude znovu pretekať v slnečnom počasí. Úvodných sto kilometrov neobsahovalo žiadne kockové úseky, ale to neznamenalo, že začiatok podujatia bol plytký. Práve naopak. Hneď po štarte sa odohrala tradičná bitka o miesta v úniku, ktorá skončila až na méte tridsať kilometrov po rýchlej jazde. Rýchlostný priemer prvej hodiny pretekov dosiahol hodnotu 50 km/h. Videli sme niekoľko pokusov o vytvorenie brejku, skúšali to napríklad aj Westra či Malori, ale nakoniec sa to podarilo iným deviatim pretekárom. V jednom momente sa na úzkych cestách pelotón na konci roztrhol, vzadu zostal aj Bradley Wiggins, ale táto situácia trvala len chvíľu. 
 
Sean De Bie (Lotto-Soudal), Gregory Rast (Trek), Adam Blythe (Orica), Alexis Gougeard (Ag2r), Aleksejs Saramotins (IAM Cycling), Pierre-Luc Perichon (Bretange-Seche), Tim Declercq (Topsport-Vlaanderen), Frederik Backaert (Wanty Groupe) a Ralf Matzka (Bora Argon 18) dostali príležitosť jazdiť pred pelotónom dlhú dobu, no akonáhle prišli na rad mačacie hlavy, ich cesta sa mala skončiť. Ale na začiatku svojej púte im pelotón doprial aj 9-minútový náskok. Tam na čele jazdili tímy Sky, Astana a Kaťuša, ktoré deklarovali jasnú snahu, že dnes chcú byť úspešní.
 
Vo vedúcej skupine sa predstavili predovšetkým jazdci z pro-konti celkov, zo silných tímov tu mal zastúpenie len Trek Factory, ktorý dopredu vyslal Gregoryho Rasta. Skúsený švajčiarsky jazdec patril k spoľahlivým pomocníkom Fabiana Cancellaru, pri jeho neúčasti dostal od tímu povolenie jazdiť aktívnejšie.
 
Prvé úseky na pavé odštartovali v hlavnom balíku pozičnú bitku, každý favorit potreboval byť na čele pelotónu, aby sa vyhol nečakaným pádom či kolíziám. Britský tím Sky na týchto pasážach pokračoval vo svojej aktivite, ale akonáhle sa objavili
14°C
kocky, viditeľný začal byť aj Etixx - Quick-Step. Hneď na druhom úseku zadnú časť pelotónu spomalila hromadná kolízia, do ktorej sa zaplietli aj Gert Steegmans a Stijn Devolder, ktorý patrili medzi favoritov, ale v pretekoch predčasne skončil. Peter Sagan zatiaľ pohodlne jazdil na predných priečkach.
 
Náskok vedúcej skupiny začal postupne klesať, Etixx a Sky si kocky doslova užívali. Prvé pasáže na mačacích hlavách sa išlo vysoké tempo, ale zďaleka to nebola maximálna rýchlosť. Tá mala prísť až na Arenbergu. Aj tak však začali niektorí jazdci odpadať z pelotónu. Ďalšie pády poslali na zem Westru či Maloriho, Tinkoff v tých momentoch držal Sagana na vysokých priečkach.
 
Pred Arenbergom striehla ešte jedna kocková pasáž, ktorá už mala strategický význam. A práve pred ňou sa na konci pelotónu ocitol Peter Sagan, ktorý sa musel čo najskôr vrátiť dopredu. Všetci jeho najväčší konkurenti si už hľadali miesto na úplnom čele hlavného balíka. Vedúca skupina mala stále pekný náskok šiestich minút. Peter Sagan sa musel predierať cez celý pelotón vo veľmi zlom momente. Cez Arenberg prebehol z úniku prvý Saramontis, ktorý si vypracoval menší náskok, ale potom si počkal na svojich kolegov z brejku. Medzi nimi už nefiguroval Sean de Bie, ale len na chvíľu.
 
Slovenský zástupca sa nakoniec dokázal vrátiť na predné pozície pelotónu a Arenberg tak absolvoval na výbornom mieste. Po tejto pasáži sa hlavný balík okresal, ale niektorým jazdcom sa podarilo vrátiť sa späť. Medzi nimi aj Bradleymu Wigginsovi. Potom chcelo pár jazdcov pred pelotónom vytvoriť novú skupinu, ale neúspešne. Na trati sa odohrala jedna netradičná udalosť, keď železničné závory padli doprostred hlavného balíka, ale niektorým cyklistom to neprekážalo a pokračovali v jazde.
 
Ďalší favorit Geraint Thomas mal smolu, pretože ho pribrzdil pád po vlastnej chybe. Pelotón išiel cez nasledujúce kilometre pokojným tempom, nevideli sme žiadny relevantný pokus o útok. Na pätnástom sektore jazdila vedúca skupina s náskokom 4:30. Na ďalšom úseku zatlačil na pílu tím Etixx - Quick-Step a rozdelil pelotón na tri časti. V tej prvej zostalo približne 20 borcov, medzi nimi nechýbali Sagan, Vanmarcke, Boom, Degenkolb, ale perfektnú pozíciu si vypracoval spomínaný belgický celok, ktorý tam prepašoval až šiestich jazdcov. Tinkoff tu mal ešte Macieja Bodnara. Túto zaujímavú situáciu nakoniec upokojil Lotto-Soudal, ktorý spojil obidve skupiny.
 
Päťdesiat kilometrov pred cieľom čakal na jazdcov ďalší 5-hviezdičkový úsek, na predchádzajúcom, jedenástom sektore sa však dostal na čelo hlavného balíka Peter Sagan, ktorý ukazoval svoju pohodu. Po Mons-en-Pévéle zostali na čele pretekov len Rast, Gougeard, Saramotins, Declercq a Backaert, ktorí mali náskok 80 sekúnd. V hlavnom balíku sme nevideli žiadnu veľkú akciu, zaútočil len Stijn Vandenbergh. Ten si vypracoval náskok 25 sekúnd.
 
Na siedmom sektore atakoval Bradley Wiggins, ktorý sa poľahky dostal pred hlavný balík, a za chvíľu sa spojil s Vandenberghom. Onedlho ich nasledoval aj Debusschere a Štybar, takže pred pelotónom sa objavila veľmi zaujímavá skupinka. Do cieľa zostávalo 30 kilometrov. Nakoniec z tejto aktivity nič nebolo a všetci štyria sa vrátili do pelotónu. Na šiesty sektor dorazilo v hlavnom balíku len 15 borcov, Sagan, Degenkolb a Kristoff sa tam pohybovali. A favoriti začali proti sebe pretekať. Prvý to skúsil Sep Vanmarcke. Vytvoril 5-člennú skupinu, v ktorej nechýbal ani Sagan a ktorá sa potom spojila s pôvodným únikom, ale čoskoro sa k nim pripojili aj ostatní jazdci a všetko bolo po starom. V hlavnom balíku zostalo 16 cyklistov.
 
Odtiaľ však vypadol Vanmarcke, ktorý mal v zlom momente defekt. Novú vedúcu skupinu potom tvorili Božič a Roelandts, ale viac síl mal belgický jazdec, ktorý si udržiaval 20-sekundový náskok. Potom prišiel na rad kľúčový bod pretekov Carrefour de l'Arbre. V prvej časti sme nevideli typický atak nejakého favorita, tempo udával Terpstra, ale balík zostával kompletný. Ani neskôr sa nikomu nepodarilo odpojiť, preto vpredu zostalo okolo 25 cyklistov.
 
Na asfalte následne vyrazili dopredu Greg van Avermaet a Yves Lampaert, skupina sa začala deliť, na ich sólové prenasledovanie sa vydal John Degenkolb. Šesť kilometrov pred cieľom sa mu to podarilo. Ale nikto s ním nechcel spolupracovať. Za nimi sa nachádzali Boom, Štybar, Keukeleire a Elmiger. Sagan mal v tom čase mechanické problémy a zjavne nahnevaný čakal na výpomoc. Päť kilometrov pred cieľom musel meniť bicykel, ten starý zahodil do poľa.
 
Potom sa do vedúcej skupiny najskôr dostal Štybar, následne aj ďalší traja jazdci, takže o titul na konci bojovalo sedem jazdcov. Podľa predpokladov bol najrýchlejší John Degenkolb, na druhom mieste finišoval Zdeněk Štybar. Tretie miesto patrí Gregovi van Avermaetovi. Peter Sagan po mechanických problémoch skončil na 23. mieste, keď dorazil vo väčšej skupine.
 
O víťazovi sa rozhodovalo na posledných kilometroch, keď mali jazdci za sebou tie najťažšie kockové pasáže. Sedem vedúcich pretekárov podniklo odvážne útoky, ktoré sa nakoniec ukázali ako rozhodujúce. John Degenkolb dnes predviedol veľmi silný výkon, keď sa počas celého dňa cítil na kockách mimoriadne komfortne. Na konci nechcel pustiť z rúk svoju šancu, preto si osamote doskočil do vedúcej skupiny, v ktorej bol jasne najrýchlejší. Po sebavedomom predstavení sa môže tešiť z druhého monumentu v kariére, keď triumfoval aj na nedávnom Miláno - San Remo.
 
Borci z Etixxu vybojovali ďalšie "len" druhé miesto, tentoraz sa to podarilo Zdeňkovi Štybarovi. Vzhľadom na malú selekciu počas pretekov, nedostal priestor, aby sa neprišiel na cieľovú pásku s takým jazdcom ako Degenkolb. To isté platí aj pre Grega van Avermaeta, ktorého musí mrzieť, že preteky neboli útočnejšie. Belgický jazdec si tak vybojoval druhé pódium za sebou na monumente. 
 
Peter Sagan jazdil v kľúčových momentoch na čele hlavného balíka, ale bolo vidieť, že dlhšiu dobu mu robili starosti mechanické problémy jeho bicykla. Tesne pred cieľom ho musel dokonca vymeniť, ale v tom čase už bol vykonaný rozhodujúci výber. V každom prípade mu poriadne skomplikovali záverečné fázy, čo dal najavo svojím hnevom a odhodením bicykla. Aj on na kockách predvádzal sebavedomé výkony, častokrát jazdil úplne na čele, preto je škoda, že ho pribrzdili nečakané komplikácie.
 
 
John Degenkolb (Giant-Alpecin): "Toto víťazstvo prevýši všetko. Je to triumf, o ktorom som vždy sníval. Je to neuveriteľné, tvrdo som kvôli nemu pracoval. Môj tím celý deň kontroloval preteky a vedeli sme, že to bude ťažké. Vedel som, že musím dobehnúť vedúcu dvojicu, aby som sa vyhol sklamaniu z minulého roka. Nemal som strach všetko risknúť. Keď ste najrýchlejší, nikto nechce s vami spolupracovať, preto som išiel sám na seba. Bolo to dobré rozhodnutie a som na seba za to hrdý." 
 
 
sagan-p-audio VYJADRENIE PETRA SAGANA mikrofon
po Paríž - Roubaix 2015
zdroj: P. Orphanidis / J. Korbel
 
                                            
 
VÝSLEDKY PRETEKOV
1. giant vlajka DEGENKOLB John 5h 49' 51'' 100 b.
TEAM GIANT - ALPECIN
2. stybar vlajka ŠTYBAR Zdeněk + 00' 00'' 80 b.
ETIXX - QUICK-STEP
3. bmc albansko VAN AVERMAET Greg + 00' 00'' 70 b.
BMC RACING TEAM
4. astana vlajka BOOM Lars + 00' 00'' 60 b.
 ASTANA PRO TEAM
5. iam vlajka ELMIGER Martin + 00' 00'' 50 b.
IAM CYCLING TEAM
6. orica albansko KEUKELEIRE Jens + 00' 00'' 40 b.
ORICA GREENEDGE
7. etixx albansko LAMPAERT Yves + 00' 07'' 30 b.
ETIXX - QUICK-STEP
8. sky vlajka ROWE Luke + 00' 28'' 20 b.
SKY PROCYCLING
9. lotto albansko DEBUSSCHERE Jens + 00' 29'' 10 b.
LOTTO SOUDAL
10. katusha vlajka KRISTOFF Alexander + 00' 31'' 4 b.
KATUSHA TEAM
23. sagan vlajka SAGAN Peter + 00' 31'' 0 b.
TEAM TINKOFF - SAXO
 
 
 
degenkolb-roubaix-kocka-tgaf
John Degenkolb na stupni víťazov (© CorVos / Team Giant-Alpecin)
 
 
stybar-roubaix-preteky-eqsf
Zdeněk Štybar a Lars Boom na Arbri (© Etixx - Quick-Step / Tim de Waele)
 
 
roubaix-arenberg-tcgf
Arenberský les počas Paríž - Roubaix 2015 (© Courtesy Slipstream Sports)
 
 
 
 
roubaix-profil-2015-maly
 
 
Úseky pavé v roku 2015
č. do cieľa Názov dĺžka  
27. 155 km Troisvilles á Inchy 2,2 km ***
26. 148,5 km Viesly á Quiévy 1,8 km ***
25. 145,5 km Quiévy á Saint-Python 3,7 km ****
24. 141 km Saint-Python 1,5 km **
23. 133 km Vertain á Saint-Martin-sur-Écaillon 2,3 km *
22. 123,5 km Verchain á Quérénaing 1,6 km ***
21. 120 km Quérénaing á Maing 2,5 km ***
20. 117 km Maing á Monchaux 1,6 km ***
19. 104 km Haveluy á Wallers 2,5 km ****
18. 95,5 km Trouée d'Arenberg 2,4 km *****
17. 89,5 km Wallers á Hélesmes 1,6 km ***
16. 82,5 km Hornaing á Wandignies-Hamage 3,7 km ****
15. 75 km Warlaing á Brillon 2,4 km ***
14. 72 km Tilloy á Sars-et-Rosiéres 2,4 km ****
13. 65,5 km Beuvry-la-Forêt á Orchies 1,4 km ***
12. 60,5 km Orchies 1,7 km ***
11. 54,5 km Auchy-lez-Orchies á Bersée 2,7 km ****
10. 49 km Mons-en-Pévéle 3,0 km *****
9. 43 km Mérignies á Avelin 0,7 km **
8. 39,5 km Pont-Thibaut á Ennevelin 1,4 km ***
7. 33,5 km Templeuve (Moulin-de-Vertain) 0,5 km **
6. 27 km Cysoing á Bourghelles 1,3 km ****
6. 24,5 km Bourghelles á Wannehain 1,1 km ***
5. 20 km Camphin-en-Pévéle 1,8 km ****
4. 17 km Carrefour de l'Arbre 2,1 km *****
3. 15 km Gruson 1,1 km **
2. 8 km Willems á Hem 1,4 km **
1. 1,5 km Roubaix 0,3 km *