Na Gire dominuje mamutia časovka, ale chýbajú ťažké horské finiše

6.5.2015, 22:00 | Preteky vo svete | Tomáš Šandor
Prvým vrcholom sezóny pre jazdcov na celkové poradie je Giro d´Italia, ktoré na cyklistov kladie mimoriadne fyzické nároky. V tomto ročníku organizátori pripravili zaujímavú trasu, kde vyčnieva dlhá časovka jednotlivcov, no nebudeme vidieť ani jeden ťažký horský dojazd, hoci náročné kopce sa v programe objavia.
 
Talianska Grand Tour je zakaždým vrchárskou prehliadkou Apeninského polostrova, ale na podujatí má svoju históriu aj jazda proti chronometru. Aj keď je pripravených šesť finišov na vrchole stúpania, ani jeden z nich nepúta takú pozornosť ako časovka jednotlivcov s dĺžkou 59,4 km, ktorá má potenciál vytvoriť veľké rozdiely medzi favoritmi. Okrem toho si v šiestich etapách prídu na svoje šprintéri, a keď odrátame tímovú časovku, zvyšných sedem dní sa odohrá na zvlnenom alebo kopcovitom teréne, ktorý je vhodný pre klasikárov, odolných špurtérov či lovcov etáp. Aj keď týchto sedem etáp by nemalo zasiahnuť do GC, najmä v prvom týždni pri nepriaznivých podmienkach dokážu zatriasť sebavedomím favoritov.
 
 
Favoriti chcú prežiť prvú časť bez útrap
 
Tímová časovka je na podujatí obľúbeným začiatkom, preto v programe nesmie chýbať ani tentoraz. Vrcholiť bude v známom meste San Remo a na priamočiarej trati na pobreží vyberie nového vlastníka maglia rosa. Prvý oddychový deň je naplánovaný až po deviatej etape, ale šprintéri si tento priestor veľmi neužijú, pretože k dispozícii majú len dva dojazdy počas druhého a šiesteho dňa. Hneď v tretej etape je pripravená výživná vrchárska porcia, ktorá je vhodná pre útočníkov alebo rýchlych finišerov v oklieštenom pelotóne. Nasledujúca etapa zase pripomína ardenské klasiky, pretože 10 km pred cieľom stojí 3500-metrový kopec, ktorý na poslednom kilometri dosahuje sklon až 14 percent.
 
Pre odolných špurtérov je vhodná aj siedma etapa, ktorá sa pre zmenu podobá na monument Miláno - San Remo. Obrovská porcia 260-tich kilometrov a zvlnená koncovka sľubuje peknú drámu. Deviata etapa je zase ušitá na mieru utečencov. Prvé dva finiše na vrchole stúpania sa objavia počas piateho a ôsmeho dňa. Najskôr to bude kopec Abetone (17,3 km; 5,4 %), ktorý však nie je veľmi ťažký, aby motivoval favoritov k vzájomným útokom. Druhé cieľové stúpanie Campitello Matese (13 km; 6,9 %) už poskytuje priestor na otestovanie svojich súperov, ale v konečnom dôsledku to bude len ďalšie zahrievacie kolo.
   
Aj počas druhého týždňa dostanú šprintéri k dispozícii len dve príležitosti. Nad ich sily by potom mala byť jedenásta etapa končiaca na autodrome v Imole, kde pred cieľom musia štyrikrát prekonať kopec Tre Monti (4,4 km; 4,1 %), a hneď tá nasledujúca, ktorá končí na kilometrovom stúpaní s priemerom sedem percent. Tieto dve ponuky sú naopak výborné pre odolných špurtérov a výbušných pretekárov.
 
 
giro-2015-prezentacia-zoller
Rigoberto Urán na prezentácii Gira 2015 (foto: Rastislav Zoller)
 
 
Dostatok ťažkých kopcov, ale nie cieľových
 
Koniec druhého bloku už bude patriť kľúčovej bitke v klasifikácii, pretože jazdci absolvujú ITT a ťažkú horskú etapu. Takáto mamutia časovka jednotlivcov bola na Gire naposledy použitá v roku 2009 a mala značný vplyv na GC. Jej prvá polovica je úplne plochá, kde budú mať navrch skutoční špecialisti. Aj keď sa druhá časť zvlní, pre vrchárov to bude životne dôležitá skúška s minimalizovaním strát. Časovka však bude bolieť aj na nasledujúci deň. V pätnástej etape totiž uvidíme charakteristický znak tohto ročníka - nie príliš náročný horský dojazd, ktorý je kompenzovaný prudkým predposledným kopcom. Pretekárov tu najskôr čaká kombinácia Passo Daone (8,4 km; 9,2 %) - Madonna di Campiglio (15,5 km; 5,9 %). Prvý z nich je veľmi ťažkou vrchárskou previerkou, ktorá poriadne zredukuje hlavný balík, a na prichádzajúcom cieľovom stúpaní sa potom prejaví všetka vynaložená snaha, vrátane včerajšej jazdy proti chronometru.
 
Okamžite po druhom voľnom dni sa jazdci postavia na štart ďalšej horskej etapy, ktorá je zakončená dvojicou Passo del Mortirolo (11,8 km; 10,9 %) - Aprica (14 km; 3,5 %). Ešte predtým absolvujú tri výstupy, čo len znásobuje náročnosť šestnásteho dňa. Mortirolo je jeden z najtvrdších kopcov v Taliansku a obrovskou hrozbou pre každého cyklistu. Je takmer stopercentné, že na tomto stúpaní sa rozhodne etapa, pretože Aprica je až príliš jednoduchá, aby sa niekto spoliehal na jej sklony. Útoky favoritov z väčšej vzdialenosti pred cieľom tak budú ozdobou pretekov. V sedemnástej etape si šprintéri spomenú, prečo pricestovali na Giro, ale nasledujúce tri horské dni ich znovu zatlačia do úzadia.
 
V osemnástej etape sa bude na trati nachádzať len jediný kopec Monte Ologno (10,4 km; 9 %), ten má však úporné parametre. Za iných okolností by bol ideálnym miestom na vytváranie rozdielov, ale jeho umiestnenie 36 kilometrov pred cieľom by malo odradiť favoritov od vzájomného súboja. Ten sa s určitosťou odohrá na druhý deň na stúpaní Cervinia (19,2 km; 5 %), lenže to pre zmenu nemá potrebné sklony. Predchádzajúce dve stúpania síce môžu oslabiť energetické zásoby najlepších jazdcov, ale pretekár, ktorý chce na Cervinii získať čas na súperov, bude mať čo robiť. Záver podujatia obstará spojenie Colle delle Finestre (18,5 km; 9,2 %) - Sestriere (9,2 km; 5,4 %). Finestre je brutálny kopec, ktorý rozbije pelotón na márne kúsky, zvlášť na konci tak náročných pretekov. Lenže dojazd na Sestriere je opäť mierny, preto favoriti v poslednej dôležitej etape musia zvoliť tú správnu taktiku.
 
Ani jedna horská etapa tak nie je zakončená ťažkým finišom. Ak by sa končilo na Mortirolo, Ologno čo Finestre, videli by sme nádherné vrchárske súboje, ktoré vytvoria veľké rozdiely medzi favoritmi. Ale keďže nie sú cieľovými stúpaniami, priam sa ponúkajú na útok z diaľky. Lenže v tom prípade bude pre jednotlivca náročné, aby svoj náskok udržal až do cieľa. Preto budeme vidieť otvorené preteky, v ktorých získala veľmi silné slovo časovka jednotlivcov a v ktorých bude treba nájsť tú správnu cestu na víťazný piedestál.
 
 
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop