Po náročnej trojdňovke v Pyrenejách prišli na rad štyri zaujímavé zvlnené až kopcovité etapy, ktoré okrem iných mohli vyhovovať aj Petrovi Saganovi, ktorý si pred Parížom potrebuje čo najviac zvýšiť náskok v bodovacej súťaži. Jeho úspech v niektorej z týchto etáp však závisel od veľkého množstva faktorov hovoriacich najmä v jeho neprospech.
13. etapa Tour de France 2015 (UCI World Tour, Francúzsko) | ||||||
17.7. piatok | zvlnená | Muret > Rodez | 198 km | V.Avermaet |
Od úvodu bol o únik striedmy záujem. Očakávali sme, či sa do neho nebudú chcieť zapojiť zaujímavé mená. Nestalo sa tak, bez väčších bojov sa odpútala najprv štvorica a neskôr aj ďalšia dvojica a vytvorili klasický únik. Pelotón bol pod plnou kontrolou Giant-Alpecin.
Alexandre Geniez (FDJ), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal), Cyril Gautier (Europcar), Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo), Nathan Haas (Can-Garmin) a Pierre-Luc Périchon (Bretagne) bolo zloženie unikajúcej skupiny. Dopredu sa chceli dostať aj Andrij Grivko (Astana) s Perrigom Quémeneurom (Europcar), no atakovali až na 10. kilometri, a to už bolo neskoro. Pelotón ich pohltil.
32°C |
Pred etapou sa športový riaditeľ Lotta Soudal Herman Frison vyjadril, že únik bude veľmi dôležitý a určite v ňom budú skúšať šťastie, pretože nie je v itinerári dostatok etáp, kde by sa mohol z víťazstva radovať únik, ale nemusel prekonať viacero ťažkých kopcov. Ako vidíme, Lotto nasadilo dopredu veľmi ťažkého koňa Thomasa de Gendta, takže variante úspešného úniku naozaj verili. Tony Gallopin či Jens Debuschere mohli byť záložnými voľbami.
Pripomíname to, čo máme uvedené vo výpise prémií nižšie, že v absolútnom závere čakalo na cyklistov stúpanie Cote Saint-Pierre, ktoré má 570 metrov a sklon 9,6 %.
Druhá hodina etapy bola pokojná. Giant-Alpecin mal všetko pod kontrolou a sexteto držal na odstupe do štyroch minút. Medzi tým na Dvojke RTVS začal priamy prenos. Dnes sme do štúdia pozvali známeho cyklistického moderátora Romana Barényiho a verili sme, že porozpráva množstvo zaujímavých historiek zo svojho pôsobenia v cyklistike.
Giantu nechcel nikto pomôcť, takže únik sa rozhodne nemusel dopredu vzdávať. Nie len pelotón, ale aj čelná šestka hrala taktickú hru a snažila sa šetriť čo najviac síl. Rozostup dlho ostával na hranici 3:45.
Na 92. kilometri bola šprintérska prémia, o ktorú sa pobili De Gendt a Perichon, vyhral Belgičan. V balíku sa odohral klasický šprintérsky súboj. Vyhral André Greipel opäť s najväčšou motiváciou. Pred Petra Sagana sa dostali ešte aj Degenkolb a Cavendish. Peter tam nechcel vystrieľať všetky náboje a dostal sa aj do nepríjemného klinča s Greipelom a Cavendishom. Zelenú teda virtuálne stratil. Zvrátiť to chcel ale v závere etapy.
{module banner-article-skoda}
Po prémii sa situácia ešte viac upokojila, balík sa občerstvoval, viacero pretekárov odskočilo na malú potrebu a náskok čela stúpol o minútu na 4:45. To už bol nebezpečnejší náskok ako pred tým. Našťastie, myslel si to aj Giant a postupne začal čelo opäť sťahovať. Únik nebezpečenstvo cítil, pretože Cyril Gautier dostal defekt a vrátiť sa späť ku kolegom mu trvalo poriadne dlho. Dlhšie než by si predstavoval.
V prvom hodnotenom stúpaní Côte de Saint-Cirgue: 3,8 km (5,8 %) začali na čele hlavnej skupiny pracovať aj jazdci Tinkoffu Matteo Tosatto a Michael Valgren. Konečne prišla aspoň takáto symbolická pomoc pre Sagana.
PÁD | |
Jean Ch. Peraud | |
viaceré odreniny |
V ďalšom priebehu dostal defekt Vincenzo Nibali, ktorý sa tak prepadol do druhej skupiny, kde bol aj Greipel. Prišla tam i Astana a viacero jazdcov Lotta, takže po desiatich minútach napätia manko zmazali.
Šestka vpredu si stále išla svoje a ich náskok napriek zvýšeniu tempa vzadu neklesol tak, ako by sa čakalo. Aj 50 km pred páskou mali výhodu na hranici 3:30. Tinkoff a Giant však začali veľmi vzorne spolupracovať a medzera išla dolu. Dúfali sme, že to dobre takticky vymyslia a v závere nebudú útočiť tímy, ktoré budú čerstvé a vpredu nepotiahli.
Pomôcť na čelo pelotónu prišiel dokonca aj Svein Tuft z Orici. To znamenalo, že Michael Matthews by sa po zdravotných problémoch z úvodu mohol už po prvý raz pokúsiť o výsledok. Vysoké tempo a zvlnený terén spôsobili zaostávanie viacerých pretekárov, medzi ktorými bol aj Greipel.
Vpredu ako prvý zaútočil Nathan Haas, ktorý sa nechcel zmieriť so znížením rozostupu 20 km pred páskou 1:40. Stále to nebolo beznádejné. Austrálčan pobudol sám na čele etapy iba pár kilometrov a partia ho dostihla. Chystal sa veľmi napínavý záver dňa. Pracovať sa vybrali už aj jazdci MTN pre Hagena i BMC pre Van Avermaeta.
Tinkoff predviedol to čo v minulosti Cannondale. Do posledných desiatich kilometrov ostal pri Saganovi už iba Contador. Bolo jasné, že mu nebude mať kto lepiť ataky. Každý z favorizovaných celkov mal na prácu už iba jedného-dvoch pomocníkov, takže aj pre Degenkolba alebo Kristoffa boli ataky veľkou hrozbou.
Ešte tri kilometre pred páskou mali Keldermann, Gautier a De Gendt náskok dvadsiatich sekúnd. V záverečnom kilometri podľa predpokladov však nemali šancu.
Roztočila to Kaťuša až prišiel atak Grega Van Avermaeta. Belgického superklasikára sa chytil iba Peter Sagan, ktorý sa celé záverečné stúpanie viezol za jazdcom BMC a zdalo sa, že ho ošpurtuje, ale v absolútnom závere na to nemal dostatok síl. Šetrenie síl v doterajšom priebehu Tour bolo kľúčové. Peter bojuje každý deň a dnes sa opäť ukázala daň za to. Žiaľ, famózna forma dnes opäť nestačila. Neurobil žiadnu chybu. Van Avermaet si to za ten dojazd zaslúžil.
Za dominantnou dvojicou záverečného kilometra finišovali Jan Bakelants a John Degenkolb. Chris Froome priviedol favoritov do cieľa so stratou siedmych sekúnd. Boli tam všetci borci Top 10 okrem Baukeho Mollemu, ktorý dostal v ochrannej zóne defekt. Prvý raz zabojoval aj Michael Matthews. Jazdec Orici skončil osemnásty.
Náplasťou za ďalšie zmarenie etapového triumfu je 24-bodový náskok Sagana v bodovacej súťaži, ktorý by mohol byť kľúčový. Uvidíme, ako sa budú preteky vyvíjať v ďalších dňoch. Pozitívom je práca Tinkoffu, ktorá dnes bola slušná. Napriek tomu, že už Petrovi do záveru neostal žiadny pomocník, dnes by mu to nepomohlo.
V celkovom poradí nenastali žiadne dôležité zmeny. Rodríguez s Fuglsangom kvôli včerajšiemu vyčerpaniu aj taktike pre ďalšie dni záver vypustili a stratili desať, resp. dvanásť minút. To malo za následok posun Rollanda, Bardeta a Talanskeho na 14. až 16. miesto. Vyhliadky na slušnú druhú desiatku má aj Argentínčan Eduardo Sepulveda z Bretagne, momentálne devätnásty muž.
V nasledujúcich etapách by už Petra nemusela prenasledovať bezprostredná hrozba straty dresu, no k istote by ešte potreboval pár desiatok bodov získať. Greipel vo zvlnených terénoch rozhodne nevyzerá najlepšie a zrejme ho vyčerpáva každodenný špurt minimálne o prémiu. Ešte aj o to je Petrov výkon obdivuhodnejší.
Greg Van Avemaet (BMC): "Bolo to veľmi tesné. Atakoval som veľmi skoro, pretože na Le Harvri v šiestej etape som čakal príliš dlho, a to sa mi vypomstilo. Šiel som odspodu úplne naplno. Cítil som súpera na zadnom kolese, ale dúfal som, že ma neošpurtuje. Máme veľmi dobrý tím a táto Tour je pre nás veľmi dobrá. Toto víťazstvo je toho potvrdením."
Peter Sagan v reakcii pre RTVS: "Tím mi dnes veľmi dobre pomohol. Sťahovali únik a mohol som sa pobiť o víťazstvo. Prehral som si to sám vlastnou chybou. Najprv som príliš dlho čakal, Greg nastúpil skoro. Keď som ho dobehol, urobil som zásadnú chybu. Namiesto toho, aby som šiel ďalej a špurtoval, sadol som si do sedla s tým, že ešte počkám. Už som ale v úplnom závere nemal síl na zrýchlenie. Prehral som si to sám. Je dobré, že som sa vzialil Greipelovi v súťaži, ale to je jediné pozitívum. Tím si za celodennú podporu odo mňa zaslúžil viac. Som na seba nahnevaný."
VÝSLEDKY 13. ETAPY: | |||||
1. | VAN AVERMAET Greg | BMC RACING TEAM | 4h 43' 42'' | ||
2. | SAGAN Peter | TEAM TINKOFF - SAXO | + 00' 00'' | ||
3. | BAKELANTS Jan | AG2R LA MONDIALE | + 00' 03'' | ||
4. | DEGENKOLB John | TEAM GIANT - ALPECIN | + 00' 07'' | ||
5. | MARTENS Paul | TEAM LOTTO NL - JUMBO | + 00' 07'' | ||
6. | FROOME Chris | SKY PROCYCLING | + 00' 07'' | ||
7. | NIBALI Vincenzo | ASTANA PRO TEAM | + 00' 07'' | ||
8. | CONTADOR Alberto | TEAM TINKOFF - SAXO | + 00' 07'' | ||
VALVERDE, VAN GARDEREN, GALLOPIN, QUINTANA, GESINK, THOMAS |
+ 00' 07'' | ||||
ŠTYBAR, BARGUIL, MATTHEWS, FRANK, ROLLAND | + 00' 17'' |
1. | FROOME Chris | SKY PROCYCLING | 51h 34' 21'' | ||
2. | VAN GARDEREN Tejay | BMC RACING TEAM | + 02' 52'' | ||
3. | QUINTANA Nairo | MOVISTAR TEAM | + 03' 09'' | ||
4. | VALVERDE Alejandro | MOVISTAR TEAM | + 03' 58'' | ||
5. | THOMAS Geraint | SKY PROCYCLING | + 04' 03'' | ||
6. | CONTADOR Alberto | TEAM TINKOFF - SAXO | + 04' 04'' | ||
7. | GESINK Robert | TEAM LOTTO NL - JUMBO | + 05' 32'' | ||
8. | GALLOPIN Tony | LOTTO SOUDAL | + 07' 32'' | ||
9. | NIBALI Vincenzo | ASTANA PRO TEAM | + 07' 47'' | ||
10. | MOLLEMA Bauke | TREK FACTORY RACING | + 08' 02'' | ||
11. | BARGUIL Warren | TEAM GIANT - ALPECIN | + 09' 53'' | ||
12. | FRANK Mathias | IAM CYCLING TEAM | + 12' 35'' | ||
13. | SÁNCHEZ Samuel | BMC RACING TEAM | + 13' 14'' | ||
14. | ROLLAND Pierre | TEAM EUROPCAR | + 14' 07'' | ||
15. | BARDET Romain | AG2R LA MONDIALE | + 17' 26'' | ||
16. | TALANSKY Andrew | TEAM CANNONDALE - GARMIN | + 20' 07'' | ||
17. | RODRÍGUEZ Joaquim | KATUSHA TEAM | + 23' 21'' | ||
18. | FUGLSANG Jakob | ASTANA PRO TEAM | + 25' 36'' | ||
51. | SAGAN Peter | TEAM TINKOFF - SAXO | + 1h 09' 20'' |
1. | SAGAN Peter | TEAM TINKOFF - SAXO | 285 bodov | ||
2. | GREIPEL André | LOTTO SOUDAL | 261 bodov | ||
3. | DEGENKOLB John | TEAM GIANT - ALPECIN | 228 bodov | ||
4. | CAVENDISH Mark | ETIXX - QUICK-STEP | 192 bodov |
1. | FROOME Chris | SKY PROCYCLING | 61 bodov | ||
2. | RODRÍGUEZ Joaquim | KATUSHA TEAM | 52 bodov | ||
3. | FUGLSANG Jakob | ASTANA PRO TEAM | 41 bodov | ||
4. | PORTE Richie | SKY PROCYCLING | 40 bodov |
1. | QUINTANA Nairo | MOVISTAR TEAM | 51h 37' 30'' | ||
2. | BARGUIL Warren | TEAM GIANT - ALPECIN | + 06' 44'' | ||
3. | BARDET Romain | AG2R LA MONDIALE | + 14' 17'' | ||
4. | SEPULVEDA Eduardo | BRETAGNE - SECHE ENVIRON. | + 26' 01'' |
Horské a rýchlostné prémie:
106 km - Laboutarie (20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1)
67,5 km - Côte de Saint-Cirgue: 3,8 km (5,8 %) (2-1)
42 km - Côte de la Pomparie: 2,8 km (5 %) (1 bod)
31,5 km - Côte de la Selve: 3,9 km (3,7 %) (1 bod)
Cieľ - Cote Saint-Pierre: 0,57 km (9,6 %)
body v cieli: 30-25-22-19-17-15-13-11-9-7-6-5-4-3-2
bonusové sekundy v cieli: 10-6-4
{module banner-article-skoda}
Krátke preview etapy:
Organizátori sa rozhodli, že trinásta etapa nebude vhodná ani pre klasických šprintérov, ani pre jazdcov na celkové poradie. V takomto prípade sa rysuje slušná šanca pre utečencov, pretože v balíku sa musia nájsť ochotné tímy, ktoré budú celý deň kontrolovať vedúcu skupinu. Etapa je zakončená krátkym, ale prudkým stúpaním, ktoré favorizuje odolných šprintérov a puncheurov, ale presadiť sa môžu aj výbušní vrchári. Záujemcov o etapový triumf bude dostatok, treba si len počkať, či dnešný víťaz bude pochádzať z pelotónu, alebo z úniku.
John Degenkolb veľmi túži vyhrať nejakú etapu a pripravený špurt do kopca je pre neho výbornou príležitosťou. Jeho spolujazdci budú na čele balíka jazdiť celý deň, a keď sa k nim pridá ešte jeden tím, výrazne sa zvýšia šance na šprint pelotónu. Mohla by to byť Orica, keďže Michael Matthews sa postupne dostáva zo svojich zranení a takýto finiš obľubuje. Alebo Can-Garmin, ktorému ušiel vlak v GC, a Daniel Martin zatiaľ márne naháňa etapový triumf. Medzi hlavných adeptov patrí aj Peter Sagan, krátky špurt do kopca je jeho špecialitou, najmä v takejto forme. Budeme zvedaví, či aj Tinkoff-Saxo pridá na konci ruku k dielu, dve záverečné nehodnotené stúpania môžu byť dobrým miestom, ako dostať súperov pod tlak. V balíku na konci nesmieme podceniť ani Valverdeho, Purita alebo Vuillermoza. Posledných šesťdesiat kilometrov je však komplikovaných, bude tu vrcholiť naháňačka medzi únikom a balíkom, niektorí jazdci určite neprídu do cieľa v hlavnej skupine. Utečenci vedia, že pri slabej palebnej sile pelotónu majú na tomto teréne šancu, aby ukoristili víťazstvo práve oni. Vyskúšať to môžu van Avermaet, Hagen, Gallopin, Štybar, Trentin, Pozzato. Ale zoznam potenciálnych víťazov je veľmi dlhý, preto sa môže rozhodnúť už na začiatku etapy, keď sa vytvorí hlavný únik dňa. Podľa toho uvidíme, akou kvalitou bude disponovať vedúca skupina a ktoré celky budú musieť pracovať v pelotóne.
Krátky opis trasy:
Po vyčerpávajúcich horských etapách budú jazdci na celkové poradie najspokojnejší, keď sa od pelotónu odtrhne odhodlaná skupina, ktorej to vydrží až do cieľa, a oni medzitým budú aktívne odpočívať. Skutočne, zvlnená etapa s mnohými nehodnotenými stúpaniami môže byť ťažká na kontrolu, a to istotne vedia mnohí pretekári, ktorí pre zmenu "odpočívali" v predchádzajúcich dňoch. Ich šance zvyšuje aj cieľová rampa, ktorá nezodpovedá štandardom klasických šprintérov, takže ich spolujazdci budú počas celého dňa schovaní v balíku. Dojazd je pripravení pre výbušných jazdcov, ktorí vedia špurtovať do kopca. Ak chcú uchmatnúť túto etapu, ich kolegovia musia tvrdo jazdiť na čele pelotónu. Žiadne iné zoskupenia totiž nebude zaujímať vedúca skupina. Keď sa im podarí zariadiť hromadný dojazd hlavného balíka, záujemcov o etapový triumf sa objaví viac, ako všetci čakali.
Vysielanie na Dvojke RTVS alebo online na tdf.rtvs.sk:
od 14:30 živý prenos, koniec cca. 17:30
komentátor RTVS: Vladimír Genda
spolukomentátor Cycling-Info.sk: Matej Vyšňa
hosť - spolukomentátor: Roman Barényi
od 14:30 živý prenos, koniec cca. 17:30
komentátor RTVS: Vladimír Genda
spolukomentátor Cycling-Info.sk: Matej Vyšňa
hosť - spolukomentátor: Roman Barényi
OSTATNÉ ETAPY TOUR DE FRANCE 2015: