Medzinárodná cyklistická únia sa chystá uskutočniť významné zmeny v roku 2020, David Lappartient sa nebojí o tom hovoriť ako o ďalšej dôležitej reforme, preto sa bude aktuálna sezóna niesť v duchu diskusie, ako má vyzerať moderná cyklistika. Ale aj tak vstupujeme do nového ročníka s niekoľkými novinkami, ktorým dominujú zmeny v rebríčkoch alebo vyššie pokuty.
 
 
Hodnotenie World Tour skončilo, vznikli dva špecializované rebríčky
 
Od sezóny 2019 prestane existovať World Tour rebríček, ktorý obsahoval body iba z WT pretekov, a hodnotenie cyklistov sa bude sústrediť len do komplexnejšieho svetového rebríčka (UCI World Ranking). Ten zahŕňa body zo všetkých podujatí, ktoré sa uskutočnia v priebehu celého ročníka, a bude reflektovať každého cyklistu, ktorý jazdí za World Tour, profesionálny kontinentálny alebo kontinentálny tím. Novinkou bude, že sa vytvoria špeciálne rebríčky na etapové preteky (Men Elite Stage series Ranking), body získané výlučne na tomto type podujatia, a jednodňové preteky (Men Elite 1-day series Ranking). Body sú zhodné so svetovým rebríčkom. Oba tiež budú fungovať rovnako ako on, teda bude to rolujúce hodnotenie a body sa nebudú len pripisovať, ale aj odpočítavať. Na začiatku sezóny 2019 sú lídrami v týchto rebríčkoch Simon Yates (etapáky) a Greg van Avermaet (klasiky). Rebríčky vidíte na stránkach UCI. Na Cycling-Info.sk ich potrebujeme programátorsky dopracovať.
 
 
yates s 18 giro palec hore rcsff
Simon Yates (© LaPresse / Fabio Ferrari)
 
 
UCI svetový rebríček krajín bude vypracovaný na základe získaných bodov prvých ôsmich pretekárov jednotlivej krajiny. UCI svetový rebríček tímov bude pozostávať z bodov, ktoré získali desiati najlepšie umiestnení pretekári daného tímu. Zároveň bude fungovať kontinentálny rebríček jednotlivcov a cyklisti budú získavať body do rebríčka jednotlivcov toho kontinentu, do ktorého ich krajina patrí. Petrovi Saganovi patrí aktuálne štvrtá priečka v európskom hodnotení a lídrom je Alejandro Valverde ako momentálna svetová jednotka. Na kontinentálnej báze budú fungovať aj národné rebríčky a opäť sa bude započítavať osem najlepších jazdcov krajiny. Vždy sa jedná o tie isté body, teda Sagan má rovnaký počet vo svetovom aj európskom. Kontinentálne rebríčky sú akoby iba filtrami, keď vylúčia pretekárov a krajiny z iných kontinentov.
 
Menšie zmeny by mali nastať aj v ohodnotení niekoľkých klasík. Všetkých päť monumentov vytvorí vlastnú kategóriu a za úspech na týchto pretekoch dostane pretekár šesťsto bodov, o sto viac ako pred rokom. Triumf na monumente bude bonitnejší ako napríklad celková výhra na najväčších týždňových etapových podujatiach, za ktorú berie víťaz päťsto bodov. Polepšili si aj preteky Strade Bianche a po novom vzrastie ich odmena z tristo na štyristo bodov.
 
 
Zákaz tramadolu či bočných ciest
 
Premiéru na majstrovstvách sveta si odkrúti zmiešaná tímová časovka. Bude sa skladať z troch mužov a troch žien. Najskôr vybehne na trať mužská časť a štartovať sa bude ako v klasickej tímovej časovke. Čas štartu ženskej časti bude určený časom druhého muža v štafete, ktorý pretne cieľovú čiaru, a v cieli bude rozhodovať výsledný čas druhej ženy v cieli. UCI zároveň rozhodla, že na MS bude maximálna dĺžka jedného úseku pre pohlavie 25 kilometrov. Zmiešaná štafeta môže byť súčasťou aj iných podujatí a družstvo musí obsahovať najmenej dvoch členov z každého pohlavia a maximálne môže súťažiť šesť mužov a žien v jednom tíme.
 
 
bora 1 ttt rcsf
Peter Sagan a Bora v tímovej časovke (© LaPresse / Fabio Ferrari)
 
 
Od novej sezóny sa zmenia aj pravidlá ohľadom tímových prezentácii pred štartom pretekov. UCI povoľuje organizátorom, aby sa prezentácia konala aj deň pred pretekmi alebo prvou etapou, a ak sa organizátor nerozhodne inak, musia sa na nej zúčastniť všetci cyklisti a športoví riaditelia. Zároveň však táto udalosť nesmie trvať dlhšie ako jednu hodinu a nesmie zasahovať do tréningového obdobia a času večere pretekárov. UCI zároveň určila, že podpisovanie štartovných hárkov začína sedemdesiat minút pred štartom a končí desať minút pred štartom.
 
UCI zmiernila pravidlo, podľa ktorého si môže prísť jazdec pre občerstvenie do tímového vozidla len päťdesiat kilometrov po štarte. Po novom tak môže urobiť už po tridsiatich kilometroch. Zákaz občerstvenia naďalej platí dvadsať kilometrov pred koncom pretekov a branie si jedla a pitia je striktne zakázané aj v poslednom kilometri pred a päťsto metrov za šprintom, ktorý je počítaný do sekundárnej klasifikácie (bodovacia súťaž, vrchárska klasifikácia alebo iné), bonusovým šprintom alebo občerstvovacou zónou. Zároveň tento zákaz platí aj v zjazdoch z horských prémií, ktoré patria do vrchárskej súťaže.
 
Bude sa dbať aj na to, aby tímy nepoužívali jednotlivé časti oblečenia na získanie časovej výhody oproti konkurencii. Oblečenie má slúžiť len na ochranu, nie na iné účely, a nemôže obsahovať tuhé časti. Musí byť len z tkaniny, a ak sa vyskytnú na jeho povrchu  nejaké nerovnosti, nemôžu byť väčšie ako jeden milimeter. Zároveň nemôže meniť morfológiu jazdca a zakazujú sa nosiť nepodstatné časti oblečenia. UCI sa venovala aj takým maličkostiam, ako je dĺžka ponožiek, a od novej sezóny ponožka môže maximálne zabrať polovicu dĺžky medzi členkom a kolenom cyklistu.
 
 
dumoulin 18 tour itt sunf
Tom Dumoulin v časovke (© Cor Vos | Team Sunweb)
 
 
Do platnosti by mal vstúpiť zákaz používania tramadolu - lieku proti bolesti, ktorý je zneužívaný vo svetovom pelotóne. Tlmí bolesť, takže pretekár dokáže podať dlhšiu dobu vysoký výkon, ale na druhej strane má nežiaduce vedľajšie účinky ako závraty, strata ostražitosti, ospalosť a hrozí rizikom závislosti od opiátov. Aj keď tramadol nie je na listine zakázaných látok WADA, UCI sa rozhodla bojovať proti tomuto lieku na vlastnú päsť kvôli bezpečnosti cyklistov. Prvé testy na tramadol by sa mali začať vykonávať najneskôr v marci.
 
Pred novým ročníkom bude smerodajnejšou novinkou zákaz chodenia po bočných cestách. Tento problém sa vyskytoval najmä počas jarných klasík, keď si pretekári zľahčovali jazdcu po mačacích hlavách a vybáčali na vedľajšie cesty. Teraz má organizátor povinnosť zabrániť takémuto správaniu a označiť trať bariérou alebo páskou, aby sa išlo po vyhradenej ceste. Ak napriek tomu bude dochádzať k porušovaniu tohto pravidla, UCI sľubuje prísne potrestanie vinníkov.
 
 
UCI nastavila vysoké tresty
 
Od aktuálnej sezóny vstupuje do platnosti nový sadzobník pokút a tresty budú oveľa vyššie ako v minulosti. Okrem finančných pokút, časových trestov a diskvalifikácie sa bude vo veľkej miere využívať aj odpočítavanie bodov z rebríčka World Ranking. Napríklad cyklista stratí získané body v pretekoch za neúčasť na oficiálnej procedúre (tlačová konferencia), za nešportové správanie sa medzi cyklistami (ťahanie za dres, úder) alebo po odmietnutí opustiť preteky po tom, čo bol rozhodcom eliminovaný.
 
 
ilustrak jedlo sky obcerstvenie katanskof
Podávanie občerstvenia na bufete (© Volta Ciclista a Catalunya / Namuss Films)
 
 
Spomínané použitie chodníkov, ciest alebo cyklistických chodníkov, ktoré netvoria súčasť trasy, budú sankcionované pokutou dvesto až tisíc frankov a odrátaním 25 bodov z rebríčka. Na etapovom podujatí hrozí za tento priestupok časová penalizácia a aj možnosť straty bodov vo vrchárskej či šprintérskej súťaži. V závažných prípadoch môžu rozhodcovia za tento priestupok aj vyhodiť cyklistu z pretekov. Strata päťdesiat bodov hrozí za prechod cez zatvorené alebo zatvárajúce sa vlakové závory, plus pokuta tisíc frankov a aj v tomto prípade majú rozhodcovia možnosť vylúčiť pretekára z podujatia. Jazdec, ktorý sa dlhú dobu drží svojho tímového alebo iného vozidla, môže dostať pokutu päťsto frankov, príde až o sto bodov vo svetovom rebríčku a hrozí mu diskvalifikácia.
 
Diskvalifikáciou môže byť postihnutý jazdec, ktorý na klasike poskytol nepovolenú mechanická pomoc pretekárovi iného tímu, na etapovom podujatí bude tento priestupok sankcionovaný časovou penalizáciou až do desiatich minút. Jazdcovi môže byť zamietnutý štart na podujatí alebo môže byť vylúčený aj v tom prípade, ak bude používať technické inovácie a inovatívne oblečenie alebo vybavenie, ktoré neschválila UCI.
 
Do pravidiel sa dostalo aj uznesenie, že pretekár, ktorý prešiel časť trasy pretekov pešo alebo prešiel cez cieľovú čiaru pešo bez svojho bicykla, porušuje pravidlá a za tento počin mu takisto hrozí diskvalifikácia a pokuta vo výške päťsto frankov. Toto nariadenie reaguje na známy Froomov incident na Mont Ventoux v sezóne 2016, keď po páde bežal do kopca bez bicykla. V tomto ročníku by sa už nezaobišlo jeho správanie bez sankcii.