Tour de France potvrdzuje svoju všestrannosť, v tohtoročnej edícii nájdeme na francúzskych cestách doslova všetko. Hlavnú úlohu zohrajú krásne horské etapy a spolu s nimi aj mačacie hlavy s dvomi časovkami.
Organizátorom najsledovanejšieho podujatia na svete sa podarilo vytvoriť silnú trasu - rozhodujúce bitky o parížske pódium sa odohrajú na veľkom javisku. Alpy a Pyreneje ponúknu svoje najkrajšie kopce, do hry sa vracajú mačacie hlavy, ktoré budú nemilosrdné ku každému jazdcovi na celkové poradie, a dôležitú funkciu dostali aj TTT a ťažká, kopcovitá časovka jednotlivcov. Okrem toho uvidíme tri výbušné koncovky pre puncheurov a na svoje si prídu aj útočníci do kopcov, keďže niektoré etapy finišujú v klesaní. Spokojní môžu byť aj šprintéri, v ideálnom prípade ich čaká osem hromadných špurtov.
Organizátorom najsledovanejšieho podujatia na svete sa podarilo vytvoriť silnú trasu - rozhodujúce bitky o parížske pódium sa odohrajú na veľkom javisku. Alpy a Pyreneje ponúknu svoje najkrajšie kopce, do hry sa vracajú mačacie hlavy, ktoré budú nemilosrdné ku každému jazdcovi na celkové poradie, a dôležitú funkciu dostali aj TTT a ťažká, kopcovitá časovka jednotlivcov. Okrem toho uvidíme tri výbušné koncovky pre puncheurov a na svoje si prídu aj útočníci do kopcov, keďže niektoré etapy finišujú v klesaní. Spokojní môžu byť aj šprintéri, v ideálnom prípade ich čaká osem hromadných špurtov.
Profily etáp (© letour.fr) |
Prvý týždeň vytvorí rozdiely aj bez kopcov
Preteky začnú v domácom prostredí, no nebude sa štartovať v kontinentálnej časti Francúzska, ale na prílivovom ostrove Noirmoutier-en-l'Île, nachádzajúcom sa v Atlantickom oceáne. Tento ostrov je síce s kontinentom spojený mostom, no pelotón čaká prechod cez plážový chodník Passage du Gois. Ten býva počas dňa dvakrát zaliaty. Spektakulárny začiatok pretekov vyvrcholí v mestečku Fontenay-le-Comte, kde budú bojovať o žltý dres šprintéri. Vzhľadom na neustálu blízkosť pobrežia a bočného vetra čaká na jazdcov veľmi nervózna úvodná previerka.
Aj druhý deň pelotón ostáva v západnej časti krajiny a ani trasa medzi Mouilleron-Saint-Germain a La Roche-sur-Yon by nemala vystrašiť najrýchlejších jazdcov v pelotóne. Pobyt v tomto regióne zakončí seriózna skúška z hľadiska celkovej klasifikácie, pretože do programu sa vracia tímová časovka. V okolí mesta Cholet preverí jednotlivé formácie 35 kilometrov na zvlnenom teréne, ale bez výrazných technických úsekov, takže to bude etapa pre najsilnejšie časovkárske zostavy. Už počas tretieho dňa očakávame smerodajné rozdiely medzi favoritmi na titul.
Aj druhý deň pelotón ostáva v západnej časti krajiny a ani trasa medzi Mouilleron-Saint-Germain a La Roche-sur-Yon by nemala vystrašiť najrýchlejších jazdcov v pelotóne. Pobyt v tomto regióne zakončí seriózna skúška z hľadiska celkovej klasifikácie, pretože do programu sa vracia tímová časovka. V okolí mesta Cholet preverí jednotlivé formácie 35 kilometrov na zvlnenom teréne, ale bez výrazných technických úsekov, takže to bude etapa pre najsilnejšie časovkárske zostavy. Už počas tretieho dňa očakávame smerodajné rozdiely medzi favoritmi na titul.
Vlaňajšia scenéria Tour de France (© Slipstream Sports) |
Potom je opäť pripravená šprintérska etapa na pobreží Atlantického oceánu a je zaujímavé, že pretekárov zavedie do mesta Sarzeau, kde je starostom nový šéf UCI David Lappartient. Predpokladaný hromadný špurt sa odohrá na dlhej cieľovej rovinke. V piatej etape sa pozrieme do mestečka Quimper a bude to ideálna šanca pre puncheurov a klasikárov. Trasa je poskladaná z krátkych ardénskych kopcov a finišovať sa bude do mierneho kopca. Posledný kilometer vyskočí na necelých päť percent. Komu sa to bude zdať málo, bude musieť zaútočiť ďalej pred cieľom.
Aj v šiestej etape obstarajú bitku o etapový triumf výbušní jazdci, lebo si prezrieme hlavnú cyklistickú atrakciu Bretónska - kopec Mur de Bretagne (2 km; 6,9 %). Toto stúpanie sa objaví v programe TdF po tretíkrát a opäť vytvorí podmienky pre kvalitný špurt do kopca. Organizátori sa rozhodli urobiť šiestu previerku ešte zaujímavejšou, takže cez Mur-de-Bretagne sa prebehne vo finále dvakrát, čo zvýši intenzitu etapy. Intenzívne finále si vyslúži pozornosť aj od jazdcov na celkové poradie, odvážny favorit tu môže získať cenné sekundy. Po tejto výbušnej koncovke prídu na rad ďalšie dve šprintérske etapy, mestá Chartres a Amiens poskytnú komfort pre najrýchlejších borcov.
Aj v šiestej etape obstarajú bitku o etapový triumf výbušní jazdci, lebo si prezrieme hlavnú cyklistickú atrakciu Bretónska - kopec Mur de Bretagne (2 km; 6,9 %). Toto stúpanie sa objaví v programe TdF po tretíkrát a opäť vytvorí podmienky pre kvalitný špurt do kopca. Organizátori sa rozhodli urobiť šiestu previerku ešte zaujímavejšou, takže cez Mur-de-Bretagne sa prebehne vo finále dvakrát, čo zvýši intenzitu etapy. Intenzívne finále si vyslúži pozornosť aj od jazdcov na celkové poradie, odvážny favorit tu môže získať cenné sekundy. Po tejto výbušnej koncovke prídu na rad ďalšie dve šprintérske etapy, mestá Chartres a Amiens poskytnú komfort pre najrýchlejších borcov.
Finále na Mur-de-Bretagne v roku 2015 |
Po ročnej prestávke si cyklisti opäť vyskúšajú bitku na mačacích hlavách a tentoraz bude kocková ponuka deviatej etapy znamenitá. Pelotón musí zvládnuť až pätnásť úsekov v celkovej dĺžke 22 kilometrov, čo sľubuje zaručenú bitku nielen o etapový triumf, ale aj o celkový titul. Etapa bude merať len 150 kilometrov a jej druhá časť bude výrazne posiata kockami. To bude obrovskou prekážkou pre jazdcov na celkové poradie, ale na druhej strane poteší najlepších klasikárov na svete.
Na poradie silno udrú alpské previerky
Alpy sa dostanú do hry už v desiatej etape. Prvá horská previerka sa uskutoční medzi medzi mestami Annecy a Le Grand-Bornand a okamžite vyskúša vrchársku pripravenosť favoritov na titul. Ponuku otvorí Col de Croix-Fry, potom sa jazdci predvedú na prudkom stúpaní Plateau des Glières (6 km; 11%), ktoré okrem tvrdých sklonov obsahuje aj dva kilometre na nespevnených cestách, šotovine, a dramatické finále zaručia Col de Romme (9,3 km; 9 %) a Col de la Colombiére (7,5 km; 8,6 %), po ktorom sa bude zjazdovať až do cieľa.
Aj jedenásty deň bude poriadne vrchársky. Na dĺžke 108 kilometrov sú pripravené štyri stúpania. Etapu rozprúdia ťažké výstupy Montée de Bisanne a Col du Pré. Tohtoročná šiesta Critérium du Dauphiné potvrdila, že tieto náročné kopce dokážu zdecimovať pelotón. Celá bitka bude finišovať na dlhom stúpaní La Rosiére (18,7 km; 5,6 %), kde zostanú v popredí len tí najlepší vrchári. Aby toho nebolo málo, alpské dobrodružstvo zakončí v dvanástej etape Alpe d’Huez (13,8 km; 8,1 %) a pred týmto legendárnym stúpaním sa nachádzajú v ponuke obri ako Col de la Madelaine a Col de la Croix de Fer. Táto previerka bude mať prevýšenie okolo 5000 výškových metrov a aj kvôli tomu môžeme v polovici Tour de France očakávať veľké rozdiely v poradí.
La Rosiére na Dauphiné 2018 |
Po vypätých troch etapách dostanú ďalšiu šancu šprintéri, bolo by prekvapením, ak by sme vo Valence neuvideli hromadný špurt pelotónu. Potom nás bude čakať oveľa zaujímavejšia koncovka, v meste Mende striehne tesne pred páskou stúpanie Cote de la Croix Neuve (3 km; 10 %), na ktorom budú bojovať o dôležité sekundy aj najlepší vrchári na podujatí. Poslednú etapu druhého týždňa obstará jazda po kopcovitom teréne a príchod do Carcassone, kde sa strávi druhý voľný deň, a tento profil bude lákadlom pre útočníkov do kopcov. Štyridsať kilometrov pred cieľom vrcholí stúpanie Pic de Nore (12,3 km; 6,3 %).
Unavený cyklista v záverečných etapách vybuchne
Aj tretí súťažný blok odštartuje poriadne zostra. V Pyrenejách. Tradičná koncovka v Bagnères-de-Luchon príde na rad po zjazde z Col de Portillon (8,3 km; 7,1) a ešte predtým si vyskúšajú pretekári svoje lezecké nohy na Col de Portet d'Aspet a Col de Mendé. Druhý pyrenejský deň bude patriť k vrcholom celého ročníka. Krátka, 65-kilometrová previerka obsahuje len tri kopce. Col de Peyresourde a Col de Val Louron-Azet môžu rozprúdiť divokú jazdu, ale všetci cyklisti budú mať rešpekt pred cieľovým kopcom Col de Portet (17 km; 8,3 %), ktorý je dlhý, veľmi ťažký a pelotón zavedie do výšky 2200 metrov nad morom. Útok, alebo vyčkávanie až do konca? To bude priam hamletovská otázka pre tých vrchárov, ktorí budú potrebovať získavať čas v poradí.
Aj osemnásta etapa prebehne v pyrenejských končinách, ale k slovu sa dostanú šprintéri, ktorí v meste Pau nadviažu na svoju rýchlostnú bitku z edície v roku 2017. Potom obstarajú Pyreneje poslednú horskú previerku, ktorá dostane pretekárov na Aspin, Tourmalet a o všetko dôležitom sa rozhodne na stúpaniach Col des Borderes (8 km; 5,4 %), Col de Soulor (6,6 km; 8,3 %), Col d'Aubisque (4,4 km; 6 %) a v následnom zjazde do cieľa v Laruns. Bude to záverečná šanca pre vrchárov, aby niečo urobili s klasifikáciou, ale ak chcú byť úspešní, budú musieť útočiť.
Aj osemnásta etapa prebehne v pyrenejských končinách, ale k slovu sa dostanú šprintéri, ktorí v meste Pau nadviažu na svoju rýchlostnú bitku z edície v roku 2017. Potom obstarajú Pyreneje poslednú horskú previerku, ktorá dostane pretekárov na Aspin, Tourmalet a o všetko dôležitom sa rozhodne na stúpaniach Col des Borderes (8 km; 5,4 %), Col de Soulor (6,6 km; 8,3 %), Col d'Aubisque (4,4 km; 6 %) a v následnom zjazde do cieľa v Laruns. Bude to záverečná šanca pre vrchárov, aby niečo urobili s klasifikáciou, ale ak chcú byť úspešní, budú musieť útočiť.
Col du Tourmalet pred dvoma rokmi (© Slipstream Sports / Graham Watson 2016) |
Po tejto vytrvalostnej lezeckej previerke príde ďalšia veľká zaťaž v podobe časovky jednotlivcov, ktorá definitívne rozhodne o pozícii v celkovom poradí. Nebude to však klasická jazda proti chronometru pre špecialistov, pretože sa odohrá v kopcovitej časti na hranici s Baskickom. A to znamená, že na dĺžke 31 kilometrov budú pripravené štyri prudké stúpania, čo bude výborná ponuka pre jazdcov na celkové poradie a parádne vyvrcholenie celých pretekov. Podujatie tradične vyvrcholí šprintérskou previerkou v Paríži.
Favoritov straší prvý týždeň, výkon bude rozhodovať len v druhej polovici
Súboj o žltý dres bude rozdelený na dve časti. V prvom týždni nečaká na favoritov žiadna výrazná lezecká prekážka, výnimku tvorí len Mur de Bretagne, ale aj tak na nich striehne deväť nepríjemných etáp. Šprintérske profily môžu byť často poznačené bočným vetrom, významnú úlohu bude mať tímová časovka, no najväčšia hrozba pôjde z dlažobných kociek. Tie majú potenciál, aby vytvorili poriadne rozdiely v klasifikácii. V nevýhode budú najmä klasickí vrchári, ktorí môžu výrazne doplatiť na drsný povrch.
Druhá polovica pretekov však bude úplne o niečom inom, po tri horské etapy v Alpách a Pyrenejách vytvoria výborný priestor pre vrchárov. Alpské previerky budú veľmi úderné, horské dojazdy na La Risére a Alpe d'Huez môžu v klasifikácii všetko zmeniť. Pyrenejské predstavenia zas ponúkajú ideálny priestor na útočnú jazdu. V tejto časti však vyčnieva mimoriadne krátka etapa s obávaným finále na Col de Portet, ktorej sa budú všetci obávať a na ktorú bude smerovať maximálna pozornosť. A nesmieme zabúdať ani na záverečnú časovku, ktorá bude favorizovať jazdcov na celkové poradie kvôli ich schopnostiam regenerácie.
Druhá polovica pretekov však bude úplne o niečom inom, po tri horské etapy v Alpách a Pyrenejách vytvoria výborný priestor pre vrchárov. Alpské previerky budú veľmi úderné, horské dojazdy na La Risére a Alpe d'Huez môžu v klasifikácii všetko zmeniť. Pyrenejské predstavenia zas ponúkajú ideálny priestor na útočnú jazdu. V tejto časti však vyčnieva mimoriadne krátka etapa s obávaným finále na Col de Portet, ktorej sa budú všetci obávať a na ktorú bude smerovať maximálna pozornosť. A nesmieme zabúdať ani na záverečnú časovku, ktorá bude favorizovať jazdcov na celkové poradie kvôli ich schopnostiam regenerácie.
Pohľad z Alpe d'Huez (© Juraj Jedinák) |
Pre kandidátov na titul tak bude veľmi dôležité, aby úvodný týždeň prežili bez komplikácii, ale s mačacími hlavami to asi nie je možné, a svoje majstrovstvo naplno rozbalili v druhej časti podujatia. Množstvo pekných horských etáp s vyzývavými stúpaniami bude pre nich odmenou za utrpenie na pavé. O žltom drese tak budú rozhodovať nielen lezecké kvality, ale aj jazdecké zručnosti a všestrannosť na rôznych profiloch či prispôsobenie sa rôznym vypätím situáciám.
Šprintérom sa ušlo osem etáp, z toho päťkrát by sme ich mali uvidieť v úvodnom týždni. V druhom súťažnom bloku na nich čaká len jeden prijateľný profil a v záverečnom týždni sa môžu vytiahnuť dvakrát, proti čomu asi nebudú protestovať. Atraktívne koncovky sú pripravené v mestách Quimper a Mende, kde sa postavia proti sebe výbušní jazdci. Podobné špurty do kopca sú na Grand Tour čoraz populárnejšie. A na rovnaké finále sa môžeme tešiť aj na Mur de Bretagne.
Šprintérom sa ušlo osem etáp, z toho päťkrát by sme ich mali uvidieť v úvodnom týždni. V druhom súťažnom bloku na nich čaká len jeden prijateľný profil a v záverečnom týždni sa môžu vytiahnuť dvakrát, proti čomu asi nebudú protestovať. Atraktívne koncovky sú pripravené v mestách Quimper a Mende, kde sa postavia proti sebe výbušní jazdci. Podobné špurty do kopca sú na Grand Tour čoraz populárnejšie. A na rovnaké finále sa môžeme tešiť aj na Mur de Bretagne.
Video 3D predstavenia trasy |