Obdobie hlavných jarných klasík odpália preteky, o ktorých hovoria všetci to isté, že je nemožné určiť dopredu víťaznú taktiku. La Primavera vábi šprintérov, klasikárov, útočníkov a vždy priláka početnú skupinu kandidátov na výhru. Peter Sagan považuje úspech na tomto podujatí za jeden z hlavných cieľov svojej kariéry a na štarte nebude chýbať deviaty rok po sebe.
Vlaňajšie pódium (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto) |
Napínavé finále profilové zmeny nepotrebuje
Hovorí sa, že Miláno - San Remo má najľahšiu trasu z hlavných klasík, ale najťažšie sa na nej vyhráva. Na obrovskej porcii kilometrov (najdlhšej v celej sezóne) rozhoduje len posledných desať kilometrov a približne 13-minútový interval.
Po úvodnej ceremónii v Miláne sa vydá pelotón smerom na juh. Po 120-tich kilometroch je pripravené stúpanie Passo del Turchino, ktoré má dĺžku cez 20 km, ale priemerný sklon iba dve percentá. Cesta sa mierne zdvihne len pred vrcholom, kde sa nachádzajú dva kilometre s prevýšením päť percent. Potom sa pelotón dostane na pobrežie Stredozemného mora, v ktorého blízkosti sa bude pohybovať až do San Rema.
Ani nasledujúca časť neobsahuje tvrdé kilometre, preteky začnú tradične vrcholiť len päťdesiat kilometrov pred cieľom na troch krátkych kopcoch Capo Mele, Capo Cervo a Capo Berta. Najťažším z nich je tretí v poradí, na troch kilometroch dosahuje sklon štyri percentá. Tempo v balíku začne narastať, a ak bude mať únik stále pekný náskok, ten začne rýchlo klesať.
Oveľa dôležitejší bude príchod na stúpanie Cipressa (5,6 km; 4,1 %, max. 9%), ktoré ponúka výbornú príležitosť, ako unaviť svojich konkurentov. Na tomto kopci sa pôjde veľmi rýchlo, iniciatívu preberú najsilnejšie celky, favoriti už musia jazdiť vpredu. Niektorí pretekári sa pokúsia zaútočiť a vytvoriť novú vedúcu skupinu, do cieľa však zostáva stále veľa kilometrov.
Rozhodujúce momenty sa odohrajú na Poggio (3,7 km; 3,7%; max. 8%), ktoré je napriek svojím parametrom pre všetkých veľkou výzvou. Na tomto kopci sa pôjde úplne naplno, najťažšie úseky sú pripravené kilometer pred vrcholom, kde sa nachádza jediné vhodné miesto na útok - krátke maximum na ôsmich percentách. Z vrcholu zostáva do cieľa necelých šesť kilometrov, ktoré začínajú veľmi technickým zjazdom. Na rovine sa odohrá záverečných 2200 metrov, čo je veľa pre útočníkov a málo pre šprintérov, aby si vybojovali potrebnú pozíciu pre prípadný špurt.
![]() |
A práve tento dojazd (krátky kopec, technické klesanie, hektický finiš) tvoria z Miláno - San Remo nevyspytateľné a jedinečné predstavenie. V poslednom čase je pelotón veľmi silný a do cieľa prichádza pomerne veľká skupina. Šprintéri majú okolo seba kvalitných spolujazdcov, ktorí dokážu odolať pravidelným atakom na Poggio. Potenciálni útočníci musia dobre zvážiť, ako sa vyvíja situácia na poslednom kopci, či má vôbec zmysel vyraziť dopredu proti silnému balíku. V predchádzajúcich dvoch ročníkoch sa to však podarilo. Veľa bude závisieť od počasia, protivietor na poslednom stúpaní zničí akúkoľvek snahu útočiť. Tentoraz čaká na cyklistov príjemný, slnečný deň bez smerodajného vetra.
Elitní šprintéri sú poriadne motivovaní
Výhodu budú mať tie zostavy, ktoré budú disponovať viacerými lídrami. V Deuceninck - Quick-Step budú čakať na svoju šancu Elia Viviani a Julian Alaphilippe. Taliansky jazdec má veľkú túžbu vyhrať toto podujatie a na začiatku sezóny robí všetko preto, aby po stúpaní Poggio bol najrýchlejším cyklistom vo vedúcej skupine. Podarilo sa mu dostať do vynikajúcej formy, keď už získal štyri cenné triumfy, a teraz musí dúfať, že na konci MSR mu budú priať okolnosti. Ak bude bojovať vo finále o titul, je veľmi pravdepodobné, že bude mať pri sebe aj tímovú podporu, čo bude mimoriadne dôležité a potrebné. Alaphilippe môže zase sledovať útočníkov a následne vytiahnuť na páske svoju koncovku, ktorá bude strašiť v malej skupinke. Jeho dva triumfy na Tirrene, v špurte do kopca a v hromadnom dojazde, znamenajú silné karty v rukách a prispôsobivosť rôznym scenárom.
Na dvoch motivovaných pretekárov sa bude spoliehať aj tím UAE Emirates, ale zostava jasne nepovedala, ktorý z nich bude lídrom. Fernando Gaviria a Alexander Kristoff ponúkli peknú spoluprácu na UAE Tour, a keď sa obaja dostanú do finále, nórsky jazdec ako rozbiehač šprintu môže byť rozdielovým elementom pretekov. Lenže aj on stále túži po veľkých úspechoch a na tomto podujatí sa mu zvyčajne darí finišovať na vysokých priečkach. Aj Fernando Gaviria predviedol v sezóne 2017, že MSR vyhovuje jeho vlastnostiam, keď dokáže byť veľmi rýchly na konci náročných pretekov a poradí si aj s pripravenými kopcami. V šiestej etape na Tirrene však ukázal istú slabosť, keď sa nedokázal zapojiť do šprintu po náročnom víkende, takže sa nechajme prekvapiť, ktorý z tejto dvojice bude na konci pretekov silnejší. Pre UAE Emirates bude len a len výhoda, že disponuje dvomi silnými cyklistami. Musia už len zvoliť to najlepšie riešenie.
Fernando Gaviria (© LaPresse/Massimo Paolone) |
Ambície nechýbajú ani dvom mladým šprintérom. Dylan Groenewegen potvrdzuje od začiatku sezóny svoju veľkú kvalitu. Holandský pretekár zvláda čoraz istejším spôsobom aj náročné profily a pri tom všetko nestráca svoju vysokú rýchlosť. Najlepšie to dokumentovali jeho dva triumfy vo veterných etapách na Paríž - Nice. Už teraz patrí do šprintérskej extra-triedy, preto budeme zvedaví, ako sa mu bude dariť pri premiére na La Primavera a v akom stave sa ukáže v prípadnom šprinte po takmer tristo kilometroch.
Túto pozíciu dôverne pozná Caleb Ewan, ktorý v minulom roku skončil v San Reme druhý, keď za Nibalim vyhral šprint balíka. Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, ale austrálsky jazdec sa dokáže udržať na čele pretekov aj počas náročných pretekov, ako to ukázal v prvej etape P-N, kde ho vo vetre porazil Groenewegen, alebo predviesť silnú koncovku do kopca, čo predviedol na priehrade Hatta na UAE Tour. Určite si bude veriť, že aj tentoraz môže bojovať o titul na tomto podujatí. Ak dostane túto príležitosť, bude si musieť dať pozor na vytvorenie správnej pozície a potrebné načasovanie šprintu. V obidvoch prípadoch má ešte rezervy.
Triumf Caleba Ewana na UAE Tour (© LaPresse/Massimo Paolone) |
Veľké preteky má pred sebou Matteo Trentin. V službách Mitchelton - Scott sa dostal do vynikajúcej formy a austrálska zostava by mala patriť k tým celkom, ktoré potrebujú vo finále čo najviac unaviť šprintérov. Len vtedy môže Trentin čo najviac vyniknúť. Náročné preteky potešia aj Arnauda Démara, ktorý sa ukazoval v dobrom svetle na P-N, a aj jemu veľmi pomôže, keď sa na pásku dostane čo najmenej rýchlych jazdcov. Uvidíme, čo vymyslí Astana pre svojho lídra Magnusa Corta. Aj dánsky borec dokáže vytiahnuť silnú koncovku na konci ťažkej klasiky, a práve jeho spolujazdci sa môžu postarať o to, aby MSR dostalo vo finále potrebné grády. Sonny Colbrelli a John Degenkolb budú takisto patriť medzi favoritov a obaja sa budú spoliehať, že po tristo kilometroch budú mať stále dostatok energie, aby dokázali poraziť aj na papieri rýchlejších súperov.
Na svoju koncovku sa budú spoliehať Bouhanni, Modolo, Nizzolo, Danny van Poppel a budeme zvedaví, či Greg van Avermaet nájde spôsob, ako sa presadiť na tomto špecifickom podujatí. Doteraz sa objavil v Top 10 len dvakrát a najlepšie skončil piaty v roku 2016. V tíme Sky sa môže ukázať Gianni Moscon, no dravý domáci cyklista by potreboval agresívne finále. Na štarte nebude chýbať ani obhajca prvenstva Vincenzo Nibali, ale minuloročný husársky kúsok bude takmer nemožné zopakovať. Na pretekoch sa objaví aj Michael Matthews, ale jeho forma bude otázna, pretože na P-N skončil hneď v prvej etape po páde a chýbajú mu súťažné kilometre.
Nibaliho vlaňajší úspešný atak (© LaPresse/Fabio Ferrari) |
Sagan pôjde o titul spoločne s Bennettom
Podujatím Miláno - San Remo začína čas Petra Sagana a slovenský jazdec sa netají tým, že urobí všetko pre to, aby raz vyhral taliansky monument. Titul mu ušiel pomedzi prsty dvakrát. V ročníku 2017 po skvelom útoku prehral o milimetre s Kwiatkowskim a takmer podobný scenár sa odohral aj v sezóne 2013, kde pre zmenu nestačil na Cioleka. Nábeh na dobrý výsledok mal v roku 2016, ale pred šprintom ho vyviedol z miery Gaviria. V poslednej edícii vybojoval šieste miesto.
Prípravu na prvú dôležitú klasiku v sezóne narušili jeho pretriasané žalúdočné problémy, kvôli ktorým nebol na Tirrene konkurencieschopný v takej miere, na akú sme bývali naučení. Slovenský jazdec si z toho ťažkú hlavu nerobil, lebo na MSR vám nezaručia úspech dobrá forma v predchádzajúcich pretekoch, ale okolnosti priamo na trati, čiže ako sa vyvinie situácia na Poggio a v hektickom dojazde. V San Reme sa bude začínať od nuly, nikto nebude mať žiadne privilégiá. Po dlhom tréningu vo vysokohorskom prostredí je presvedčený o tom, že je potrebne pripravený na jarné klasiky a že to ukáže v tom najdôležitejšom momente.
Peter Sagan (© LaPresse/Spada) |
Peter Sagan máva na týchto pretekoch niekoľko spôsobov, ako sa presadiť. Môže útočiť, alebo čakať na šprint, no rok po roku sa musel presvedčiť, že najväčšiu šancu má vtedy, keď s ním príde na pásku čo najmenej jazdcov. V tejto sezóne bude v tíme Bora - hansgrohe cieliť na výsledok aj Sam Bennett, ktorý vybojoval dve výhry na P-N a ktorý sa bude biť o svoju šancu pri prejazde cez Poggio. Ak sa udrží na čele pretekov až do samého konca, bude patriť medzi najrýchlejších cyklistov. Nemecký celok priváža na rozhodujúce momenty Ossa, Gatta a Druckera, všetko dynamických borcov, takže sa nechajme prekvapiť, akú taktiku vytiahnu na konci podujatia.