Najtvrdšia klasika na mačacích hlavách predstavuje jeden z vrcholov celého ročníka. Nevyspytateľný súboj na tvrdom teréne, kde rozhoduje nielen pretekárkse majstrovstvo, ale aj faktor náhody, znovu prilákal to najlepšie, čo obľubuje jazdu na pavé. Peter Sagan sa strojí podať svoj najlepší jarný výkon.
 
 
video v clanku ikonka ciernaPromovideo k tejto edícii
 

Podujatie Paríž - Roubaix nepotrebuje ani jedno stúpanie, aby rozbilo pelotón na márne kúsky. Úplne si vystačí s dlažobnými kockami, ktoré sú neotesanejšie, hrubšie a ťažšie prejazdné ako na ktorejkoľvek predchádzajúcej klasike. Práve toto vyselektuje na trati skutočných virtuózov, ktorí zvládajú techniku po kostrbatom teréne.
 
Mnohonásobný prejazd po pavé zvyšuje nároky na výkonnosť. Na žiadnom inom podujatí sa nekladie taký dôraz na silu v nohách a vytrvalosť, bez ktorých sa vpredu nikto neudrží. Tieto dva atribúty sú rozhodujúce pre úspech na Paríž - Roubaix. Cyklista potrebuje disponovať energiou dlhú dobu, od prvého úseku na kockách až do samého konca, a stále musí byť rovnako silný.
 
Hlavným znakom pretekov je aj prirodzená selekcia - postupné oslabovanie hlavnej skupiny o slabších účastníkov, ktorých zmorí únava. Ale nie vždy zvíťazí ten najsilnejší jazdec na trati, dôležitú úlohu zohráva aj šťastie. Defekt v zlom momente, rôzne mechanické problémy alebo (ne)zavinený pád dokážu fatálne prehovoriť do vývoja pretekov. Peklo severu sa stalo legendou, lebo reprezentuje súboj muža proti mužovi v tej najčistejšej podobe.
 
 
roubaix 19
profil pretekov, 1254 nastúpaných metrov (© paris-roubaix.fr)
 
 
Takmer nezmenená trasa cyklistov neprekvapí

Profil obsahuje 29 úsekov na mačacích hlavách v dĺžke necelých päťdesiatpäť kilometrov, čo je identická ponuka ako v minulom roku. Kozmetické zmeny boli urobené len na začiatku tejto trasy, väčšina kockového územia zostala nezmenená, vrátane finále.
 
Opäť sa bude štartovať v mestečku Compiégne a bude trvať sto kilometrov, kým sa objavia prvé mačacie hlavy. Ale dovtedy to nebude prechádzka ružovou záhradou, najmä tvorba úniku pripraví zaujímavé momenty. Keďže televízny prenos bude prebiehať od samého začiatku, viaceré celky a cyklisti to využijú na vlastnú prezentáciu a vytvorenie brejku prebehne vo vysokom tempe. Dostať sa do vedúcej skupiny nebude jednoduché.

Až potom sa situácia upokojí, ale to sa už budú blížiť prvé úseky na kockách. Nervozita začne stúpať, aj keď tieto úvodné pasáže nemajú priamy vplyv na bitku o titul, ale preteky sa tu dajú stratiť. To len umocní pozičnú bitku pred každým sektorom, zvýši rýchlosť v náletových zónach, pretože na čele balíka hrozí najmenšie nebezpečenstvo pádov. Prvý úsek Troisvilles bol skrátený na deväťsto metrov (v minulom roku meral 2,2 km), ale pred Arenbergom zostáva rovnaký počet sektorov s identickou dĺžkou cez 21 kilometrov.   
 
Favoritom začne blikať kontrolka na úseku Haveluy to Wallers, ktorý bude signalizovať, že do cesty sa postavia hrubé kocky Trouée d'Arenberg. Táto najťažšia pasáž pretekov preverí celý pelotón, akákoľvek kolízia či mechanické problémy tu ukončia šancu na dobrý výsledok. Aj keď do cieľa zostáva ešte 95 kilometrov, už v tomto momente uvidíme pohodu jednotlivých favoritov, ako sa cítia na kockách a ako zvládajú pozičnú jazdu. Okrem toho, Arenberský les preriedi hlavný balík a podľa toho, kto zostane v skupine favoritov, sa budú v kľúčových okamihoch rozdávať karty. Čím viac kolegov vydrží pri kandidátovi na titul, tým pre neho lepšie.
 
 
video v clanku ikonka ciernaArenbergský les v roku 2018

 
Bude trvať ďalších 45 kilometrov, kým sa pretekári dostanú na druhý 5-hviezdičkový úsek. Dovtedy prebehnú cez sedem sektorov, kde sa môže odohrať strategická bitka a do útoku sa môžu dostať jazdci "druhého sledu", ktorí sa pokúsia vyskúšať šťastie alebo vyplnia pokyny svojich lídrov. Pre každého to budú náročné úseky, ale favoriti budú myslieť na to, aby tu ušetrili čo najviac energie pred rozhodujúcimi momentmi.
 
Tie odštartujú na úseku Mons-en-Pévèle, ktorý je dostatočne náročný, aby preveril aj kandidátov na titul. Nemusí sa tu odohrať ten rozhodujúci nástup, ale najsilnejší jazdci už budú predvádzať svoje kvality. Či budú stíhať vedúcu skupinu, alebo sa pokúsia zbaviť konkurentov, najneskôr od tohto sektoru by sme ich mali vidieť v akcii.
 
Potom už nebude na trati jednoduchý okamih, ale medzi zvyšnými úsekmi jasne vyčnieva Carrefour de l’Arbre. Posledná pasáž s piatimi hviezdičkami bývala dejiskom rozhodujúcich nástupov najsilnejších jazdcov. Uvidíme, ako bude vyzerať situácia na trati, keď sem dorazia pretekári, ale v každom prípade Carrefour de l’Arbre bude najviac svedčať najodolnejším cyklistom. Posledných sedemnásť kilometrov obsahuje ešte tri úseky na mačacích hlavách, ale tie nedisponujú priveľkou náročnosťou. Lenže na konci takéhoto vyčerpávajúceho podujatia sa môže odohrať víťazný pohyb kdekoľvek.
 
 
roubaix 18 ilustrak krasny efefg
Scenéria pretekov (© Ashley Gruber, Jered Gruber || GRUBER IMAGES)
 
 
Favoriti sa dobre poznajú, rozhodne nestrážený moment?
 
Podobne ako na predchádzajúcich klasikách bude smerovať hlavná pozornosť na Deuceninck - Quick-Step. Na Ronde sa im síce nepodarilo dostať súperov pod tlak, ale Roubaix ponúkne pre belgickú zostavu novú výzvu. Navyše, na predchádzajúcom monumente doplatil na žalúdočné ťažkosti nielen Gilbert, ale aj Štybar, preto keď obaja budú znovu jazdiť na maximálnej úrovni, Quick-Step môže zažiariť svojím tradičným spôsobom.
 
Veľkou motiváciou bude disponovať najmä Zdeněk Štybar, ktorého práve vo Flámsku zastihla krátka zdravotná indispozícia a nemohol tak vyťažiť zo svojej životnej formy. Tentoraz by malo byť všetko v poriadku a český jazdec bude chcieť naplno využiť svoju vynikajúcu výkonnosť. Na Roubaix sa mu zvyčajne darí, dvakrát tu obsadil druhé miesto, a nepochybujeme, že urobí všetko preto, aby sa konečne dostal na najvyšší stupienok. Na drsných kockách sa pohybuje výborne a bude sa spoliehať na svoju akceleráciu, ktorou bude chcieť deliť skupinu favoritov. Pri ťažení Quick-Stepu zohrajú veľmi dôležitú úlohu Gilbert, Lampaert, Sénéchal a aj Asgreen, ktorí by mali byť so svojimi tempárskymi motormi ešte silnejší ako na bergoch, a ak sa ktokoľvek z nich objaví pred hlavnou skupinou, vytvorí to tlak na ostatných favoritov. Odhodlaný bude aj samotný Patrick Lefevere, pretože na Roubaix zvíťazil naposledy v roku 2014. A určite bude nútiť svojich cyklistov do ofenzívy.
 
 
asgreen 19 taha rcsff
Prekvapenie Flámska Kasper Asgreen (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Mimoriadne dobré obdobie prežíva tím Education First a aj bez Alberta Bettiola budú chcieť ružové farby patriť medzi kľúčové zoskupenia. Sep Vanmarcke sa cíti lepšie, koleno už tak nebolí, ale stále ho má napuchnuté. Napriek problémom mu nechýba ohromná túžba uspieť na Pekle severu, inak by s takýmto zranením dávno odpočíval. Povzbudil ho kvalitný výkon na Ronde a teraz by mala byť jeho výkonnosť ešte lepšia. Belgický jazdec sa typologicky viac hodí na flámske bergy ako na prichádzajúce tvrdé kocky, no v minulosti tu dokázal vybojovať niekoľko umiestnení v okolí stupňov víťazov. Otázkou však zostáva, ako bude reagovať jeho koleno na silné otrasy na pavé. Do výbornej formy sa takisto dostal skúsený Sebastian Langeveld, ktorý si vždy vychutná takúto vyzývavú jazdu, a keď sa na podujatie maximálne koncentruje aj Taylor Phinney, Education First môže opäť diktovať podmienky na druhom monumente v rade.
 
Záverečná veľká jarná bitka čaká na vyhlásených klasikárov a budeme zvedaví, koľko energie si ešte nechali v zásobe. Wout van Aert bude môcť využiť na kockách svoje cyklokrosárske danosti a potrebné skúsenosti, ktoré získal na tomto teréne v minulej edícii. Pred rokom sa ešte nevyrovnal tým najlepším, ale tentoraz jeho vytrvalosť stúpla a dokáže bojovať o titul aj v mimoriadne dlhých pretekoch. Opäť sa bude môcť spoľahnúť na tímovú podporu, ktorá ho môže udržať v pokoji pred rozhodujúcimi úsekmi, aby potom mohol zaútočiť na kockách alebo sa sústrediť na svoj silný záverečný šprint.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVíťazi posledných piatich ročníkov
 
 
Aj Greg van Avermaet má poslednú možnosť, aby získal veľký jarný titul. Hoci preteká v skutočne vynikajúcej forme, doteraz získal "iba" druhé miesto na Omloope a tretiu priečku na E3. V ostatných troch edíciách vždy patril na Roubaix k tomu najlepšiemu, mal dostatok síl, snažil sa atakovať a popri tom si nechával kvalitný šprint na velodróm. Aj tentoraz má na to všetky predpoklady, no bez podpory spolujazdcov sa mu to podarí len veľmi ťažko. Ak tím CCC nevytiahne kvalitný výkon, Avermaet môže zostať veľmi skoro izolovaný, a to býva na tomto podujatí obrovským problémom. 
 
Tiesj Benoot a Jens Keukeliere nedisponujú na bergoch takou výbušnosťou ako niektorí ďalší klasikári, ale ich tempárske schopnosti, vlohy na mačacie hlavy a dostatočná agresivita ich predurčuje na dobré predstavenie na Pekle severu. Na úspech však musíte mať aj šťastie, a to presne obom chýbalo pri predchádzajúcich účastiach. Na smoliarske incidenty tu doplatil aj Oliver Naesen a aj v jeho prípade platí, že ak  dorazí na kľúčové momenty bez relatívne väčších ťažkostí, vo finále bude z neho sršať sebadôvera. Menšia choroba by ho už nemala obmedzovať a bude pripravený ukázať svoju maximálnu silu a rýchlosť na kockách. V tomto roku navyše pozdvihol aj svoju koncovku.
 
V tíme Mitchelton - Scott bude obklopený dobrými časovkárskymi typmi Matteo Trentin, čo bude jeho veľkou výhodou, a v kľúčových momentoch si bude musieť veriť, že vydrží v spoločnosti najsilnejších klasikárov. Čím dlhšie sa mu to bude dariť, tým viac bude znervózňovať konkurenciu jeho záverečný šprint. Sky budú zastupovať silné osobnosti Van Baarle a Rowe, ktorí sa pohybujú po kockách suverénnym spôsobom, a obom veľmi pomôže, že sa nebudú musieť vyčerpávať na bergoch, ale bude rozhodovať len ich sila na pavé. A uvidíme, čo vytiahne z klobúka Moscon
 
 
trentin 19 san remo zjazd rcsff
Matteo Trentin (© LaPresse/Fabio Ferrari)

 
V tíme Trek -  Sagefredo nemajú za sebou najlepšie účinkovanie na Ronde, no Degenkolb, Stuyven a Theuns sa chystajú chytiť druhý dych. Môžu len a len prekvapiť, ale je otázkou, či ich kondícia sa ukáže v najlepšom svetle práve na tvrdých kockách. Konkurenciu bude strašiť Alexander Kristoff, ktorý sa opäť dostáva na svoju najlepšiu úroveň. Ak sa mu vyhnú akékoľvek problémy a dostane šancu bojovať s najlepšími aj v samotnom finále, bude zaujímavé sledovať, ako sa jeho tvrdošijnosť prejaví na najťažších kockových úsekoch. Nikomu z favoritov nebude treba pripomínať, že nórsky borec bude pre všetkých nežiadúcim spoločníkom pri príchode na velodróm.  
 
Do pretekov sa určte zahryzne s chuťou Mohorič, jeho kolega Colbrelli bude dúfať, že dostane možnosť vytiahnuť na páske svoj šprint, a o rovnakú príležitosť bude bojovať celý deň aj Démare. Netreba zabúdať ani na  Greipela, ktorý býva veľmi silný na tomto teréne, a s potrebnou dávkou motivácie sa postavia na štart Boom, Hagen či Politt, od ktorých sa očakáva aktívny prístup.
 
 
Slovenský šampión potrebuje stopercentný výkon
 
Peter Sagan prichádza na podujatie ako obhajca prvenstva a určite by si želal, aby tomu bolo za priaznivejších okolností. Aj z celku Bora - hansgrohe sa ozýva, že slovenský šampión sa počas jarnej klasikárskej kampane ešte nedostal do svojej najlepšej formy, a cyklista musí jazdiť na top úrovni, ak chce uspieť na takomto náročnom podujatí. V poslednom čase spolu s tímom robia všetko preto, aby ho jarné klasiky naozaj zastihli v najlepšom prevedení, a keď jeho problémy spôsobuje len choroba a krátky tréningový výpadok, je nepochybné, že Saganova maximálna forma je na spadnutie. A môže sa to naplno prejaviť hneď na Pekle severu.
 
 
sagan 19 detail z profilu rcsfg
Peter Sagan (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)

 
V minulom rok vystihol prekvapujúci moment na útok, ktorým rozhodol o svojom triumfe, a toto by mohla byť jedna z možností, ako sa opäť presadiť. V skupine vyrovnaných a koncentrovaných favoritov nastúpiť v nestráženej chvíli, ako sa to často stáva na kockových jednorazovkách. Stále má k dispozícii aj rýchly finiš, čo je vždy výhodou na konci náročnej klasiky, a medzi jeho hlavné zbrane patrí aj odolnosť na tunajšie nepríjemné mačacie hlavy, ktorú si postupne vybudoval počas predchádzajúcich ročníkov. Na druhej strane veľmi dobre vie, aké dôležité je mať na Roubaix aj šťastie, veď v roku 2017 ho zastavili dva defekty v zlom čase a v sezóne 2015 musel meniť pred cieľom bicykel.
 
Preto bude veľmi dôležitý výkon jeho spolujazdcov, ktorí mu v doterajších klasikách neoblomne kryli chrbát. Daniel Oss a Marcus Burghardt odviedli perfektnú prácu v minulej edícii a Sagan sa bude na nich rovnako spoliehať aj tentoraz. Maciej Bodnar nesmie chýbať po boku slovenského šampióna na žiadnom významnom podujatí a takisto Juraj Sagan (piata účasť na týchto pretekoch) bude pripravený čo najlepšie splniť svoje úlohy. Bora - hansgrohe disponuje súdržnou partiou, čo bude nepochybne jedna z pozitívnych vecí, ktoré správne naštartujú Petra Sagana.