Prísny klasikársky profil má namierené k najvzrušujúcejšiemu a najotvorenejšiemu súboju o dúhový dres za posledné roky. Na medailové pozície cieli elita jednorazoviek a vytvorený profil musel ulahodiť aj Petrovi Saganovi.
 
Organizátori šampionátu využili všetky miestne náležitosti a jeden z vrcholov celej sezóny sa uskutoční na nenápadnej, ale mimoriadne údernej trase. Pozornosť vzbudí už dĺžka pretekov. Ponuku 285 kilometrov prekoná v sezóne len Miláno - San Remo, ale taliansky monument obsahuje 2100 nastúpaných metrov, kým v Harrogate to bude až 3500 metrov. Svetový šampionát sa išiel naposledy na dlhšej trase v roku 1976, keď v talianskom meste Ostuni bola trať o tri kilometre dlhšia. Podujatie sa skladá z dlhej príjazdovej cesty, technického okruhu v Harrogate, kde prakticky nenájdeme rovný úsek, nepríjemnej koncovky a všetko to umocní chladné a daždivé počasie. Kým na predchádzajúcich majstrovstvách sveta sa pretekári dokázali sústrediť na hlavné neuralgické miesta, tentoraz bude potrebný komplexný výkon. Na záverečnom okruhu sa môžu zlomiť preteky kdekoľvek a kedykoľvek a hlavní favoriti musia jazdiť pozorne a najmä trpezlivo, lebo vo finále náročného podujatia môžu dostať len jeden výstrel, ako zaútočiť na medailu.   
 
 
sagan 19 gent vlajka start fans bohfb
Peter Sagan (© BORA - hansgrohe / Bettiniphoto)

 
Finálny okruh s niekoľkými nástrahami, rozhodnúť môže každá zákruta
 
Pelotón sa rozbehne v meste Leeds a vydá sa smerom na sever. V okolí troch stúpaní sa urobí otočka a potom už pôjdu cyklisti juhovýchodnou cestou priamo do mesta Harrogate. Bude im to trvať  187 kilometrov a už len to by stačilo na dobré preteky. Hneď po štarte budú pripravené dva menšie výstupy a po 27 kilometroch sa objavia pretekári na vrchole kopca Chelker Reserovir (3,4 km; 4 %). V tom čase by už mohol byť vytvorený únik. Až do cieľového mesta bude viesť mierne zvlnený terén, ktorému budú dominovať stúpania Cray (2,9 km; 4,9 %), Buttertubs (6 km; 5 %), Grinton Moor (4,4 km; 5,3 %) a všetci favoriti sa budú snažiť, aby pred príchodom do Harrogate ušetrili čo najviac energie. V balíku preberú zodpovednosť najsilnejšie celky a postupne budú kumulovať únavu u svojich konkurentov. Nervozita začne stúpať pred prvým prejazdom cez cieľovú pásku, aj keď dovtedy to tiež nebude veľmi pokojné, a na finálnom okruhu, dlhom štrnásť kilometrov, by už pôvodný únik nemal robiť problémy.
 
Po Harrogate sa bude krúžiť sedemkrát. Po prejdení cieľovej čiary je pripravená pravotočivá zákruta a onedlho aj pozvoľný výstup na Otley Road (1,5 km; 3,2 %), ktorý sa zdvihne na krátko aj na štyri percentá. Potom sa opustí mesto a pôjde sa rýchlo až na ďalšiu pravotočivú zákrutu. Svižné úseky budú pokračovať a v rýchlom klesaní sa prejde aj cez nepríjemné „esíčko“. Následne bude na trati výstup s priemerom tri percentná a po tretej zákrute na pravú ruku sa bude znovu klesať a opäť bude striehnuť aj nebezpečný technický úsek. Okamžite príde do rany Harlow Moor (1,1 km; 5,2 %), najťažšie stúpanie finále okruhu, ktoré na začiatku prekročí desať percent, a jeho vrchol sa nachádza necelých päť kilometrov pred cieľom.
 
 
ms 2019 rr muzi elite profil
profil pretekov mužov, 3508 nastúpaných metrov (© yorkshire2019.co.uk)
 
 
Potom sa dostanú cyklisti už priamo v meste na najtechnickejšiu časť okruhu. Aj pred Hereford Road sa objaví úsek s prevýšením päť percent a na flamme rouge bude viesť cesta po falošnej rovine, kde sa nachádzajú aj rýchle pasáže. Métu posledného kilometra ohraničujú tri ostré zákruty a ani samotná koncovka nebude jednoduchá. Približne sedemsto metrov pred páskou vyskočí vyzývavá pasáž s priemerom necelé štyri percentá, ale s maximom deväť percent, a finálnych tristo metrov už bude svedkom rozhodujúceho šprintu. Profil je stavaný pre odolné klasikárske typy, ktoré vedia jazdiť na krátkych stúpaniach, ovládajú techniku jazdy, disponujú silnou koncovkou a majú skúsenosti s hektickou bitkou muža proti mužovi na konci ťažkých pretekov. Harrogate vytvára priestor na súboj elitných klasikárov, s množstvom útokov, a na záverečnom okruhu sa môžu zlomiť preteky kdekoľvek, kedykoľvek a môže to dokázať ktokoľvek.
 
 
O klasikársku šou sa postarajú tie najväčšie hviezdy
 
V nevyspytateľných pretekoch majú vždy výhodu tie celky, ktoré sa môžu spoliehať na viacero scenárov a cyklistov. V tomto bude vynikať belgická reprezentácia. Na šampionáte sa predstaví v exkluzívnej zostave a v očakávanej útočnej edícii bude mať kapacity, aby pokrývala všetky dôležité ataky. Na Vuelte sa predstavil vo vynikajúcej forme Philippe Gilbert a jeho technické zručnosti, kvalita na krátkych kopcoch, rokmi vybudovaná odolnosť a stále dobrý šprint z neho robia zaujímavého kandidáta na víťazstvo. Najmä, ak bude mať pri sebe mix rovnako dobrých spolujazdcov a on môže vyťažiť z jedného zo svojich typických nástupov v nestráženom momente.
 
 
sagan 19 gent vlajka start fans bohfb
Philippe Gilbert (© Deceuninck - Quick-Step Cycling Team / Getty Images)
 
 
Na klasikársku bitku bude pripravený takisto Greg van Avermaet. Aj on môže striehnuť na konci na vhodnú selekciu a pridať sa k nebezpečnému útoku, alebo v prípade potreby sa môže výlučne sústrediť na svoj šprint, ako to predviedol v Montréale. Táto dvojica bude nebezpečná nielen z hľadiska svojich schopností, ale aj ich vzájomnej spolupráce, keď jeden z nich môže v kľúčových momentoch dostávať pod tlak ostatných súperov, a druhý to môže využiť tesne pred páskou. V zástupe čakateľov sa objavia Wellens s Naesenom, ktorí môžu vyraziť dopredu so skupinou menej sledovaných jazdcov, a potom byť na čele pretekov veľmi nepríjemní, a niečo v talóne má určite pripravené aj Evenepoel, ktorého útok nebude môcť nikto podceniť. Ak aj nebude úspešný, má potenciál, aby aspoň unavil konkurentov svojich krajanov. Skúsená zostava potrebuje predviesť kvalitný tímový výkon a v tom prípade maximálne naplní svoju najväčšiu výhodu oproti ostatným. Početnú výhodu v rozhodujúcom bode pretekov.
 
Mathieu van der Poel pôvodne nemal v pláne štartovať na svetovom šampionáte, ale po výsledkoch, ktoré dosiahol v tomto roku na ceste, musel jednoducho zmeniť svoj prístup, a aj sám považuje yorkshirskú trasu ako šitú na jeho kvality. Zlom nastal na Amstel Gold Race, kde vo fantastickom finále uchmatol svoju najväčšiu výhru a presvedčil sa, že na tých najväčších klasikách dokáže konkurovať špecialistom aj bez potrebnej prípravy na ceste. Povzbudilo ho, že mu na domácich pretekoch nerobila problémy ani značná dĺžka, a keď toto zvládne aj v Harrogate, potom už môžu vyniknúť jeho zručnosti.
 
 
- inzercia -
cofidis 560x300
- inzercia -
 
 
Technická náročnosť okruhu mu len vyhovuje a určite nebude proti tomu, ak by pršalo a jazdilo sa v čo najťažších podmienkach. Na konci okruhu sa objaví niekoľko menších výstupov a to je práve miesto, kde sa môže pokúsiť vytvoriť rozhodujúcu selekciu. Van der Poel je živelným cyklistom, veľmi rád útočí a testuje súperov, preto nebude prekvapujúce, keď sa pokúsi vyzvať do hry svojich hlavných konkurentov pomerne ďaleko pred cieľom. Toto je však svetový šampionát a aj on bude musieť byť trpezlivý. Krotiť vášne mu pomôže silná podpora, akú nemáva v drese Corendon - Circus. Langeveld, Terpstra, Van Baarle, Teunissen alebo Mollema budú tvoriť silný val a urobia všetko preto, aby sa na konci presadil jeden z najväčších talentov súčasnosti. Keď Van der Poel dorazí do kľúčového bodu pretekov v totálnej pohode, jeho parádna akcelerácia na kopci, technika, neviazaný štýl a silný šprint sa môžu prejaviť v plnom rozkvete.
 
Výborná príležitosť čaká aj na Juliana Alaphilippa, ktorý patrí k najlepším jazdcom na jednorazovky ardenského typu. Nachádza sa v úspešnom bode kariéry a veľmi rád by to korunoval ziskom dúhového dresu. V minulom roku sa mu to nepodarilo, keď ho zlomila únava na konci sezóny, preto tentoraz zvolil po TdF voľnejší prístup. Deutschland Tour a kanadské klasiky využil len ako prípravu a jeho najlepšia forma by sa mala objaviť práve teraz. Po ďalšej úspešnej sezóne nebude pod výsledkovým tlakom, môže jazdiť uvoľnene a zisk dúhového dresu by bol pre neho čerešničkou na torte, ako hovorí manažér francúzskej zostavy Thomas Voeckler.
 
 
sagan 19 gent vlajka start fans bohfb
Julian Alaphilippe (© A.S.O. / Thomas Maheux)
 
 
Francúzsky líder môže byť spokojný, že do reprezentačného celku sa dostali len pretekári, ktorí bo budú výhradne podporovať. Mix skúseností (Gallopin, Roux) a mladíckeho entuziazmu (Sénéchal, Cavagna, Cosnefroy) bude mať za úlohu dopraviť Alaphilippa do rozhodujúcej fázy pretekov v potrebnej pozícii. Francúzsky celok by mal pokrývať útoky pred samotným finále, aby sa mohla rozprúdiť bitka hlavných favoritov. V závere okruhu sa nachádza niekoľko menších stúpaní a práve na nich bude mať Alaphilippe najväčšiu možnosť vzdialiť sa súperom. Na jeho očakávaný útok v kopci nedokáže zareagovať hocikto, ale stúpania môžu byť príliš krátke, aby mu to zaručilo sólovú cestu do cieľa. Tieto pokusy však môžu výrazne prečesať hlavných favoritov a potom bude mať šancu vyhrať aj v šprinte malej skupinky. Stačí si len spomenúť, akú koncovku vytiahol v tomto roku na Miláno - San Remo.
 
 
Hlavných favoritov môžu zaskočiť nečakaným útokom
 
Medzi čierne kone pretekov bude patriť Matteo Trentin. V poslednom čase si drží vysoký klasikársky punc, keď jeho odolnosť neustále rastie a pri tom všetkom si zachováva silný finiš, a to najmä na konci náročných pretekov. Miestne podmienky mu sedia, veď minuloročný titul európskeho šampióna uchmatol na podobne vyskladanej trase v Glasgowe. Na konci sezóny sa dostal do výbornej formy. Vyhral domáce preteky Trofeo Matteotti a veľmi silným dojmom pôsobil aj na Tour of Britain. Tam však zistil, aký je nesmierne kvalitný Van der Poel. Bude dobre pripravený na tvrdú jazdu, ale spätná väzba z Británie mu pripomína, že na pásku nemôže prísť v spoločnosti niektorých borcov, ktorí sú rýchlejší alebo výbušnejší, preto možno zvolí odvážnejší prístup a bude chcieť zachytiť prípadný rozhodujúci únik. V talianskej zostave sa nachádzajú výlučne špecialisti na klasiky, ktorí budú presne vedieť, čo majú robiť počas celého dňa, aby mohol Trentin uspieť.          
 
 
sagan 19 gent vlajka start fans bohfb
Matteo Trentin (© A.S.O. / Pauline Ballet)
 
 
Na svoju koncovku a vytrvalosť sa bude spoliehať Michael Matthews. Jeho hlavným tromfom bude záverečný šprint a pri tom sa musí spoliehať, že prežije všetky delenia v skupine favoritov. Pomáhať mu bude až sedem kolegov a tí sa musia postarať, aby ho udržali v popredí, keď sa začne lámať chlieb. Veľmi potreboval triumf, ktorý získal v Québecu, ale ten dosiahol aj zaváhaním ostatných favoritov, a potom v Montréale ukázal, že jeho forma ešte nebola na najvyššej úrovni. Ak sa do nej nedostal za ten krátky čas, v Harrogate bude len ťažko šprintovať o zlato.
 
Drsné podmienky a selektívna jazda sú ako stvorené pre Alexandra Kristoffa, ktorý je schopný na konci ťažkých pretekov vydolovať zo seba maximum a ponúknuť dobrú koncovku. Práve to bude jeho zámerom, aby vydržal na čele pretekov až na cieľovú pásku, ale jeho slabinou môžu byť vo finále razantné nástupy jazdcov ako Alaphilippe či Van der Poel. Ak tieto nedostanú rozhodujúci rozmer a do cieľa dorazí skupinka aj s Kristoffom, nórsky borec bude mimoriadne odhodlaný, aby odčinil Bergen. Otázkou zostáva forma jeho krajana Boassona Hagena, ktorý má za sebou náročnú kombináciu TdF - Vuelta a odvtedy nejazdil.
 
Ambície nebudú chýbať v českom tíme. Zdeněk Štybar patril medzi najsilnejších klasikárov počas jarnej kampane na kockách a v dobrej forme sa ukazoval aj na Vuelte, kde bolo vidno jeho motiváciu čo najlepšie sa pripraviť na šampionát. Z pohľadu jeho schopností ho čaká výborný profil, dobrá tímová podpora a bude musieť už len nájsť tú správnu taktiku, aby v kľúčových momentoch urobil správne rozhodnutie a nachádzal sa na potrebnej pozícii.
 
 
- ponuka z nášho eshopu -
banner eshop dres ms
- ponuka z nášho eshopu -
 
 
Zvedaví budeme na Alejandra Valverdeho a vôbec celý španielsky celok. Obhajca titulu určite nepredá svoju kožu lacno a jeho tohtoročné ôsme miesto z Okolo Flámska bude mementom pre všetkých, aby všetci brali vážne. Najviac mu sadne, ak sa bude rozhodovať na krátkych stúpaniach, ako na Amstli, aby na pásku dorazilo čo najmenej rýchlych pretekárov. Na tomto profile však bude veľmi ťažké vypojiť z hry silných klasikárov. V španielskom celku môže zaujať Iván Cortina, ktorého tretie miesto z Montréalu ukázalo, že môže bojovať na náročnom profile s hlavnými favoritmi.
 
Jasne útočne naladení dorazia dánski cyklisti. Cort, Valgren s Asgreenom nebudú mať dôvod čakať, kým sa dostanú do akcie najväčší kandidáti na výhru, a na zaujímavom okruhu im môžu podkúriť ďaleko pred cieľom. Na útočný výpad sa bezpochyby chystá Alexej Lutsenko, ktorý sa dostal do výbornej formy. Preteky Coppa Sabatini ovládol po kvalitnom, vyše hodinovom sólovom útoku a na Memorial Marco Pantani zase prekazil hromadný dojazd atakom tesne pred cieľom. Ak sa mu podarí na konci dostať do brejku, bude to nebezpečný moment. Podobná hrozba môže číhať aj zo strany Mateja Mohoriča.
 
Na šprint sa budú sústrediť Ackermann s Bennettom, ale obaja budú potrebovať mimoriadnu zhodu okolností, aby dostali možnosť bojovať o titul. Nemecký pretekár však jazdí vo vynikajúcej forme a môže len a len prekvapiť. Jeho kolega John Degenkolb doteraz nepresvedčil o potrebnej výkonnosti, ale povzbudilo ho nedávne druhé miesto na Grand Prix d'Isbergues. V britskej zostave sa najviac hodí na takýto profil Ben Swift, ktorého tak čakajú jedny z najdôležitejších pretekov v kariére, ale bude musieť predviesť veľký kumšt, aby prekonal najväčších favoritov. Pred domácim publikom sa budú chcieť vytiahnuť aj Hart alebo Doull.
 
 
sagan 19 gent vlajka start fans bohfb
Sam Bennett (©PHOTOGOMEZSPORT2019)
 
 
Sagan chce znovu vyhrať, pomôžu mu skúsenosti z uplynulých šampionátov
 
Po ročnej prestávke čaká na Petra Sagana profil, kde môže opäť zabojovať o titul svetového šampióna. Už v Innsbrucku deklaroval, že dúhový dres si bude chcieť zobrať späť, a Yorkshire si zvolil za jeden z hlavných motívov aktuálnej sezóny. V jej priebehu Saganova forma gradovala a úspešne ukoristil siedmy zelený dres na Tour de France. Keďže trasa svetového šampionátu je nezvyčajne dlhá, potom sa predstavil len na piatich jednorazovkách, aby bol na britských cestách čo najsviežejší a zároveň dobre pripravený na veľkú výzvu, kde bude treba vytiahnuť to najlepšie klasikárske umenie, so všetkým čo k tomu patrí.
 
Spoločným znakom jeho výkonov na posledných pretekoch bola výbušnosť, čo sa mu veľmi zíde na majstrovskej trase, kde sa bude často meniť rytmus, a s tým spojená silná akcelerácia na krátkych kopcoch. V záverečnej časti okruhu v Harrogate sa objaví niekoľko menších stúpaní, ktoré poskytnú dobrú príležitostí na útok zo strany niektorých favoritov a Sagan bude na túto alternatívu nachystaný. Bol istý v Hamburgu na prudkom Wasebergu, v Québecu zase nasledoval Alaphilippov nástup a na Primus Classic mu neušiel na kockovom kopci ani Van der Poel.
 
 
slovaci 18 ms start sagan sagan canecky stancik
Slováci pred štartom vlaňajších MS (© Igor Stančík, Cycling-Info.sk)

 
Na finálnom okruhu budú vynikať jeho technické zručnosti a vďaka tomu bude mať navrch oproti mnohým súperom z hľadiska pozičnej jazdy, v čom je neprekonateľný. Vie sa dobre pripraviť aj na značnú dĺžku pretekov a  dôkazom bolo jeho parádne zrýchlenie na Poggio v roku 2017. V záverečnom súboji sa bude vyžadovať aj kvalitný šprint a aj v tomto smere patrí Sagan medzi najnebezpečnejších cyklistov na svete.
 
Trasa je naozaj šitá na jeho schopnosti a musí už len veriť, že počas pretekov bude robiť vo vypätých okamihoch len tie najlepšie rozhodnutia. Pri predchádzajúcich triumfoch na MS sa snažil pôsobiť nenápadne a naplno to rozbalil len tene pred páskou, čo by mu vyhovovalo aj tentoraz, lebo posledné kilometre sú technické a hektické a bude si tu môcť veriť aj proti silnej konkurencii. Musí byť však nastavený na to, že niektoré celky to budú chcieť otvoriť veľmi skoro. Pomáhať mu bude jeho brat Juraj, ktorý sa mnohokrát osvedčil v tejto úlohe, a teší aj forma Erik Bašku. Od výkonu obidvoch týchto pretekárov bude záležať, v akom stave dorazí Peter Sagan do samotného finále. Čím dlhšie zostanú v balíku, tým sa nebude musieť slovenský líder zaoberať "servisnými" záležitosťami. Tretím do partie bude Ján Andrej Cully, ktorého hlavná náplň práce by sa mala odohrávať pred príjazdom na záverečný okruh.