Zmenená trasa MSR bude náročnejšia pre šprintérov, Sagan môže z toho vyťažiť

6.8.2020, 22:00 | Preteky vo svete | Redakcia C-I.sk
Aj napriek pandémii Miláno - San Remo zostáva prvým monumentom sezóny. Osvedčená koncovka bude nezmenená, ale drvivá väčšina trate bude pre cyklistov neznámou novinkou. Na štarte nemôžu chýbať šprintérske esá, útočne naladení klasikári a pre Petra Sagana to budú tradične jedny z najdôležitejších pretekov sezóny.
 
 
san remo 19 podium rcsf
Vlaňajšie pódium (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)
 
 
Viac výškových metrov a teplo
 
Augustový termín prinútil organizátorov k podstatnej úprave trasy, no charakter talianskeho monumentu zostane nezmenený. Na Apeninskom polostrove vrcholí dovolenková sezóna a kvôli tomu nemôže ísť pelotón po klasickej ceste popri Tyrrhenskom mori, proti čomu protestovali zástupcovia prímorských letovísk. Z pôvodného programu tak vypadli prejazd cez Passo Turchino a tri menšie stúpania Cappo. Podarilo sa však navrhnúť zaujímavú alternatívu.
 
Po štarte v Miláne sa pelotón nevydá smerom na pobrežie, ale celý čas sa bude pohybovať výlučne vo vnútrozemí a na zaužívaný profil sa dostanú jazdci len tesne pred stúpaním Cipressa. Prvá polovica z 300-kilometrovej porcie bude monotónne jednoduchá a len výnimočne sa objavia menšie výstupy s priemerom do troch percent. Presne v polovici podujatia sa dostanú cyklisti na kopec Niella Belbo (13,3 km; 3,5 %), ktorý na prvý pohľad pripomína Passo Turchino, no v prvej časti výstupu sa nachádzajú dlhšie úseky s prevýšením šesť percent.
 
 
san remo 19 start rcsff
Tento rok asi takéto masy neuvidíme (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Nasledovať bude vyše 20-kilometrová klesajúca pasáž a za ňou sa nabehne na falošnú rovinu, cesta sa bude postupne dvíhať a bude zakončená kopcom Colle di Nava (3,9 km; 3 %). Aj na tejto pasáži môže nejaký odhodlaný tím zvýšiť únavu v balíku. Potom pelotón prebehne po svižnom zjazde a rýchla, klesajúca pasáž bude pokračovať až po samotné stúpanie Cipressa, čo môžu využiť útočne naladení pretekári, aby osviežili podujatie atakom z väčšej diaľky.
 
Akonáhle sa dostane pelotón na kopec Cipressa (5,6 km; 4,1 %, max. 9%), každý už bude vedieť, ako sa má správať. Stúpanie ponúka výbornú príležitosť, ako unaviť svojich konkurentov. Na tomto kopci sa pôjde veľmi rýchlo, iniciatívu preberú najsilnejšie celky, favoriti už musia jazdiť vpredu. Niektorí pretekári sa pokúsia zaútočiť a vytvoriť novú vedúcu skupinu, do cieľa však zostáva stále veľa kilometrov.
 
 
trentin 19 san remo zjazd rcsff
Vlaňajší pokus Trentina (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 

Rozhodujúce momenty sa odohrajú na Poggio (3,7 km; 3,7%; max. 8%), ktoré je napriek svojím parametrom pre všetkých veľkou výzvou. Na tomto kopci sa pôjde úplne naplno, najťažšie úseky sú pripravené kilometer pred vrcholom, kde sa nachádza jediné vhodné miesto na útok - krátke maximum na ôsmich percentách. Z vrcholu zostáva do cieľa necelých šesť kilometrov, ktoré začínajú veľmi technickým zjazdom. Na rovine sa odohrá záverečných 2200 metrov, čo je veľa pre útočníkov a málo pre šprintérov, aby si vybojovali potrebnú pozíciu pre prípadný špurt.
 
A práve tento dojazd (krátky kopec, technické klesanie, hektický finiš) tvoria z Miláno - San Remo nevyspytateľné a jedinečné predstavenie. Šprintéri majú okolo seba kvalitných spolujazdcov a potenciálni útočníci musia dobre zvážiť, ako sa vyvíja situácia na poslednom kopci, či má vôbec zmysel vyraziť dopredu proti početnému balíku. V alternatívnej edícii prekonajú jazdci 2730 výškových metrov, čo je o sedemsto metrov viac ako bežne, a toto bude dôležitý faktor v pretekoch, kde rozhoduje každá maličkosť. Zároveň bude počas celého dňa veľmi teplo. Teploty v okolí tridsiatich stupňov na 300-kilometrovej trase značne vyčerpajú organizmus pretekárov a v tomto ročníku bude viac ako inokedy záležať na atletickej kondícii favoritov.
 
 
san remo 20 profil
profil pretekov, 2730 nastúpaných metrov (© milanosanremo.it)
 
 
Vysoké šance na selektívne finále
 
V štartovom poli sa objaví niekoľko mimoriadne motivovaných klasikárov, ktorí budú nachystaní vytvoriť na Poggio šialené tempo. Po výkone na Strade Bianche získal psychologickú výhodu Wout van Aert a ak sa bude rovnako cítiť aj v San Reme, na poslednom kopci musí jednoducho zaútočiť. Na takomto stúpaní sa len výnimočne podarí víťazný sólový útok, ale v jeho záujme musí byť, aby do cieľa dorazila čo najmenšia skupina. Formu na delenie hlavného balíka rozhodne má.
 
S rovnakou taktikou sa bude chcieť presadiť aj Matthieu van der Poel. Holandský pretekár zažil smolu na Strade Bianche a všetko si bude chcieť vynahradiť na talianskom monumente. Aj na takom stúpaní ako Poggio môže dostať do ťažkostí takmer každého súpera a po prípadnej selekcii sa nebude obávať ani záverečného šprintu v malej skupine. Van der Poel je veľmi rýchly aj na rovine. Otázkou zostáva, ako si poradí s vysokými teplotami a dĺžkou tristo kilometrov. V tíme Deceuninck - Quick-Step nefiguruje žiadny šprintér a to musí znamenať jediné. Belgická zostava bude jazdiť útočne a nemusí pri tom len čakať na Alaphilippovu akciu na Poggio. Preteky môžu otvoriť aj ďalej pred cieľom. Na Strade Bianche predviedol výbornú výkonnosť Štybar, ale keďže nie je taký rýchly ako jeho francúzsky kolega, môže sa ukázať v nebezpečnom úniku na konci pretekov.
 
 
video v clanku ikonka ciernaZostrih minuloročnej edície
            
 
V celku CCC sa budú spoliehať, že jeden z dvojice Greg van Avermaet a Matteo Trentin sa zapojí do súboja o výhru. Obaja majú približne rovnaké šance, no belgický jazdec môže byť silnejší na Poggio a Trentin zase v prípadnom šprinte okresanej skupiny. Poslednú veľkú výzvu v kariére má pred sebou Philippe Gilbert. Ku kompletnej zbierke výhier na monumentoch mu chýba už len úspech Miláno - San Remo, preto doterajšiu prípravu zacielil na to, aby bol agresívny na Poggio a zostala mu energia na záverečný šprint. Keďže všetci favoriti ovládajú túto taktiku, bude zaujímavé sledovať, ako si bude počínať na trati tento už 38-ročný jazdec.
 
Typologicky vhodným pretekárom na MSR je aj Michael Matthews, ktorý dokáže prejsť cez Poggio v plnej sile, aby potom mohol vytiahnuť svoju rýchlosť. Pri doterajších účastiach mu však na podujatí nešla karta a jeho nevýhodou bude, že toto bude jeho súťažná prémia po obnovení sezóny. Útočnú taktiku na konci pretekov by mali vytiahnuť Alberto Bettiol a Michael Woods, inak výbušní jazdci EF Pro Cycling špecializujúci sa na krátke stúpania nemajú šancu uspieť. Na ťažký priebeh vo finále pretekov sa budú spoliehať aj Naesen, Lutšenko, vo forme jazdiaci Formolo alebo Kwiatkowski, ktorý vo svojom najlepšom prevedení dokáže prekvapiť silnou koncovkou.     
 
 
woods 19 tour efefg
Michael Woods (© Ashley Gruber, Jered Gruber || GRUBER IMAGES)
 
 
Kandidátov na výhru nájdeme aj medzi klasickými šprintérmi. Viviani, Ewan alebo Gaviria si právom robia zálusk na výhru na tomto monumente, no v tomto ročníku ich čaká náročnejšia úloha. Postavia sa proti nim motivovaní klasikári, ktorí ich budú chcieť na konci dostať do veľkých ťažkostí, trasa bude náročnejšia a počas celého dňa teplo. Preto sa môžu preteky uskutočniť v selektívnejšej verzii, než na akú sme naučení. Navyše, jedine Viviani môže dostať maximálnu tímovú podporu, UAE Emirates a Lotto - Soudal budú mať viacero lídrov. Na šprint väčšej skupiny sa budú sústrediť Bonifazio, Modolo a skúsení mazáci ako Démare, Kristoff, Bouhanni, Colbrelli, ktorí urobia všetko preto, aby sa udržali na čele pretekov aj po poslednom kopci.
 
 
Využije útočnú silu ostatných?
 
Na Petra Sagana čaká jubilejná desiata účasť na podujatí a na štarte v Miláne nechýbal od roku 2011. Prejazd cez Poggio a technické klesanie vyhovuje jeho technickým, klasikárskym zručnostiam a záverečný šprint o výhru zase jeho rýchlostným kvalitám. V sezónach 2013 a 2017 mu ušiel titul len o milimetre, preto ho stále motivuje túžba byť raz najrýchlejší na cieľovej páske v San Reme. V generálke na Strade Bianche ho zlomili ťažké podmienky na trati, na jednorazovke Miláno - Turín zase predviedol odvážny šprint.
 
Tohtoročná trasa bude o čosi náročnejšia, jazdcov ešte viac vyšťaví a v tom prípade môže vyniknúť Saganova odolnosť s vytrvalosťou. Slovenský jazdec dokáže podať maximálny výkon na konci vyčerpávajúcich pretekov, takže z pohľadu výkonnosti bude na Poggio a cieľovej páske patriť k najsilnejším. Otázkou len zostáva, ako sa budú preteky odvíjať. Pomôže mu, že v tomto roku bude smerovať veľká pozornosť na viacerých cyklistov (Van Aert, Van der Poel, Alaphilippe), preto to nemusí byť nevyhnutne Sagan, kto rozbehne vo finále akciu, ale môže čakať o trošku dlhšie ako súperi a ušetriť dôležitú energiu. Bora - hansgrohe sa spolieha vyslovene na trojnásobného majstra sveta, ktorý tak dostane maximálnu podporu, aby dorazil do finále v plnej sile.
  
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop