V Innsbrucku sa konal už 187. kongres Medzinárodnej cyklistickej únie. Jeho hlavným cieľom bol plán rozvoja cyklistiky do roku 2022 a diskusia o reforme World Tour, ktorá by mala vstúpiť do platnosti v sezóne 2020.
 
 
Ambiciózne plány nového vedenia
 
Kongres prvýkrát viedol David Lappartient, ktorý oboznámil delegátov so svojím programom Agenda 2022, ktorý plánuje zrealizovať počas jeho volebného obdobia. Záujmom tohto dokumentu je urobiť cyklistiku atraktívnejšou, aby z toho vyťažili nielen organizátori pretekov, ale aj tímy, jazdci a v neposlednom rade fanúšikovia. Prezident UCI chce "rozvíjať ambicióznu víziu profesionálnej cyklistiky, zabezpečiť dôveryhodnosť dosiahnutých výsledkov a ochraňovať športovcov."
 
Veľkým cieľom Davida Lappartienta je vytvorenie kombinovaných majstrovstiev sveta, ktoré by spojili rôzne cyklistické disciplíny do jedného podujatia. O titul svetového šampióna by bojovali v jednom termíne a na jednom mieste cestní cyklisti, horskí cyklisti, dráhari, MTB jazdci, paralympijskí cyklisti a aj amatéri. Tento formát by bol uskutočnený raz za štyri roky, vždy v sezóne pred olympijskými hrami, a mal by byť spustený v roku 2023. UCI si už dala vypracovať štúdiu a podľa nej by sa mohlo na tejto udalosti zúčastniť takmer tritisíc športovcov a malo by to vyprodukovať značný mediálny záujem. Pre fanúšikov by bolo výhodné, že na jednom mieste uvidia rôzne cyklistické súboje a ušetria pri tom na nákladoch. Pre organizátora má byť hlavným lákadlom označenie "skutočné hlavné mesto cyklistiky" po dobu troch týždňov.
 
 
lappartient 2017 tlacovka bergen
David Lappartient (© Lukáš Timko, Cycling-Info.sk)
 
 
Prezident UCI sa zaviazal bojovať proti používaniu látok ako tramadol a kortizol v profesionálnej cyklistike. Ani jedna z týchto substancii nie je na dopingovom liste WADA, ale pre niektorých je to kontroverzné rozhodnutie, lebo obidve látky ovplyvňujú výkon pretekára a cyklisti ich používajú s obľubou. Na kongrese bol prvýkrát prítomný Xavier Bigard, ktorý už niekoľko mesiacov pracuje ako riaditeľ lekárskeho úseku UCI. Jeho úlohou bude pripraviť legislatívne úpravy, ktoré zakážu štartovať na pretekoch cyklistovi, ktorý použil tramadol alebo kortizol. Medzinárodná únia vyjadrila presvedčenie, že sa podarí zrealizovať túto platformu tak, aby sa dostala do platnosti na začiatku budúcej sezóny.
 
Na kongrese sa hovorilo o rozvoji cyklistiky v celosvetovom meradle, ktorého cieľom je podporenie národných federácii a kontinentálnych konfederácii. Pozornosť sa venovala najmä cyklisticky rozvojovým krajinám, solidarite s menšími federáciami a tomu, aby na každom kontinente dostali pretekári rovnakú šancu rozvíjať sa. V programe sa objavil aj mechanický doping. UCI pokračuje vo svojom nasadení a vyvíja nové zariadenia, ktoré by mali postupovať proti mechanickým podvodom. Jedným z bodov programu bolo aj to, že diskové brzdy sa osvedčili v cestnej cyklistike, takže po trojročnom testovacom období nič nebráni tomu, aby boli naplno a neobmedzene využívané.
 
 
76
David Lappartient a Peter Sagan (© Igor Stančík, Cycling-Info.sk)
 
 
Kľúčová debata patrila postaveniu žien v cyklistike. Medzinárodná únia vypracovala program, ktorého cieľom je rodová rovnosť a "zabezpečenie rovnakého a spravodlivého zaobchádzania so všetkými, najmä čo sa týka náboru do zamestnania, aby muži a ženy mali rovnaké profesionálne príležitosti." Prezident federácie zároveň chce, aby táto rovnosť panovala na každej úrovni, či už ide o samotných športovcov, zamestnancov UCI alebo akýchkoľvek žien pohybujúcich sa v cyklistike. Preto sa pripraví prísny kódex správania, ktorý bude tvrdo trestať obťažovanie, zavedie rovnaké odmeňovanie mužov a žien v UCI, a zabezpečí sa rodová rovnosť počas ceremoniálov pri vyhlasovaní víťazov, teda obmedzenie hostesiek na pódiu.
 
David Lappartient bol veľmi spokojný, ako delegáti prijali jeho myšlienky. "Som rád, že na kongrese sa objavil veľký počet národných federácii a že som videl ich túžbu podporiť náš plán Agenda 2022. Ako únia rastieme, ale som presvedčený, že všetci ako celok podporujeme globálny rast nášho športu. Cítim, že na konci môjho prvého roka v úlohe prezidenta som dostal do delegátov obrovskú podporu, aby som pokračoval vo svojom programe."
 
 
19
Triumf Anny van der Breggenovej v Innsbrucku (© Igor Stančík, Cycling-Info.sk)
 
 
Na obzore ďalšia reforma
 
Aktuálne prebieha aj diskusia ohľadom reformy World Tour a niektoré z myšlienok vedenia UCI sa komunikovali aj na kongrese, pretože David Lappartient chce zaviesť novinky do praxe v roku 2020. Prezident prišiel s niekoľkými pohľadmi na reformu a nápadmi, ale stále je to všetko v štádiu riešenia, a  najmä, pri takejto citlivej téme potrebuje nájsť súlad s profesionálnymi tímami a organizátormi pretekov.
 
Zoskupenia odmietli okresanie skupiny WT tímov z osemnástich členov na pätnásť a takisto sa nezdá ani to, že Lappartientovi prejde, aby sa ešte zmenšovali zostavy na Grand Tour. Prezident UCI si vie predstaviť, že by na TdF jazdilo v tíme len šesť cyklistov.
 
V sezóne 2020 tak bude pretekať na WT úrovni osemnásť celkov a v tom čase budú tieto zoskupenia disponovať trojročnou licenciou. Aby ju dostali, v priebehu rokov 2017 - 2019 sa budú posudzovať na základe etických, finančných, administratívnych, organizačných a športových kritérii. Ak raz niekto dostane túto licenciu, mal by vydržať na tejto úrovni tri roky, ale akonáhle nesplní niektorú z podmienok, môže mu byť odobratá.
 
 
21
Štart pretekov na MS 2018 (© Igor Stančík, Cycling-Info.sk)
 
 
Na hodnotenie tímov bude slúžiť aj WT rebríček a čosi podobné sa objaví aj na úrovni pro-konti. Od roku 2020 totiž nebudú rozhodovať v plnej miere o divokých kartách na Grand Tour organizátori, ale prvé dva tímy v pro-konti rebríčku budú mať automaticky zaručenú účasť na trojtýždňovom podujatí, a organizátor si bude môcť vybrať len jeden, dva tímy podľa svojho uváženia. Najlepšie pro-konti tímy podľa rebríčka by mali byť zvýhodnené aj na podujatiach WT a UCI Classic Series.
 
Úplnou novinkou by malo byť vytvorenie UCI Classic Series, čo bude zahrňovať tie najdôležitejšie jednorazovky ročníka. Určite bude do série patriť všetkých päť monumentov a doplniť by ich malo desať až pätnásť ďalších klasík. Nie je jasné, či na základe výsledkov z týchto pretekov sa bude tvoriť nejaký rebríček, alebo to bude sledovať len mediálny a marketingový dopad. Od roku 2020 sa má spustiť aj nový program UCI Pro Series, ktorý bude združovať najlepšie podujatia nižších kategórii. Do tejto série budú patriť preteky HC-kategórie a prvej triedy, ktoré budú označené ako "podujatia dôležité pre rozvoj cyklistiky." Kto sa dostane do tejto spoločnosti, zvýši sa jeho atraktívnosť pre najlepšie svetové tímy, čo pritiahne veľký záujem.
 
Pre WT tímy zostane v platnosti účasť na všetkých pretekoch World Tour a organizátori týchto podujatí musia posla pozvánku každému z tímov najvyššej kategórie. Ale keďže po nedávnom rozšírení má status WT vyše tridsať pretekov, WT tímy môžu odmietnuť účasť na novoprijatých pretekoch, ako napr. Okolo Kalifornie. Vzhľadom na početnosť podujatí v priebehu ročníka sa očakáva, že jednotlivé WT budú musieť disponovať tridsiatkou jazdcov, a ešte sa diskutuje o tom, že na najvyššej úrovni bude povinnosťou vlastniť aj vývojový a ženský tím, čo bude pre ne veľká záťaž finančná záťaž.