Budúce Giro bude gradovať brutálnymi etapami, vyskúša si to aj Peter Sagan

24.10.2019, 15:00 | Aktuality zo sveta | Tomáš Šandor
Talianska Grand Tour nezostáva nič dlžná svojej povesti. Aj v budúcom ročníku naservírovala krásne previerky v kopcoch a pri tom zachovala tri časovky jednotlivcov. Náročnosť podujatia bude postupne gradovať a ak všetko vyjde podľa plánu, v záverečnom týždni sa budú cyklisti lámať na troch brutálnych horských etapách a kopcoch ako Stelvio, Colle dell'Agnello alebo Izoard. Predstavenie trasy oživil Peter Sagan, ktorý bol jednou z hlavných hviezd a potvrdil svoju účasť na nasledujúcom ročníku Gira.
 
 
sagan 19 giro prezentacia 2 rcsfp
Mauro Vegni a Peter Sagan (© LaPresse/Massimo Paolone)
 
 
Rovnako ako v práve skončenej sezóne aj na budúci rok organizátori situovali kľúčové horské predstavenia do záverečnej tretiny podujatia, ale ako akonáhle sa postavia favoriti na štart štrnástej etapy v ITT, s jedinou výnimkou sa bude tvrdo bojovať o ružový dres každý deň až do konca. Na pretekárov čaká päť cieľových dojazdov a takmer šesťdesiat časovkárskych kilometrov, takže Giro bude vyváženejšie ako Tour. Napriek tomu, že o titule sa bude rozhodovať len v samotnom závere pretekov, ich prvá časť nebude eldorádom pre šprintérov. Pre najrýchlejších jazdcov bude pripravených len päť jednoduchých profilov a vo veľkej miere sú zakomponované do programu nenápadné, útočné a v niektorých prípadoch aj nepríjemné etapy pre kandidátov na titul, v ktorých nemajú čo získať získať, ale môžu stratiť. Vo veľkej miere si prídu na svoje pretekári, ktorí sú odolní a budú hladní po etapovom triumfe. Určite stojí za zmienku aj to, že desať etáp meria vyše dvesto kilometrov.
 
     
Vracia sa Etna, prvý týždeň môže priniesť prekvapenia
 
Na začiatku pretekov sa odohrá historický moment, keď úvodné etapy prebehnú v Maďarsku a samotné otvorenie podujatia si vychutná Budapešť. Giro tradične odštartuje krátkou časovkou, ktorá tentoraz nebude merať ani deväť kilometrov a bude zakončená menším stúpaním s dĺžkou 1400 metrov a priemerom štyri percentá. Ružový dres pripadne najlepšiemu časovkárovi a v ďalších dvoch maďarských dňoch sa predvedú šprintéri. Do mesta Győr bude viesť zvlnený terén, ale finále bude bezproblémové. Potom bude hostiť koncovku etapy Nagykanisza a znovu to bude šprintérska záležitosť, hoci cieľová čiara bude položená v miernom stúpaní. Po dojazde cyklisti ihneď nasadnú do lietadla a presunú sa na Sicíliu, kde sa rovnako uskutočnia tri etapy.
 
 
video v clanku ikonka ciernaTrasa nasledujúcej edície
 
 
Na ostrove nebude striehnuť nič jednoduché a v každej previerke budú využité kopce. Najskôr sa bude finišovať na juhozápade Sicílie a dojazd v meste Agrigento vyvrcholí krátkym kopcom (3,7 km; 5,4 %), ktorý bude svedkom pekného šprintu výbušných jazdcov a klasikárov. V tomto regióne nemôže byť opomenutý výstup na Etnu a v budúcom roku využijú organizátori novú cestu. Samotný kopec Etna (12,6 km; 6,4 %) preverí aj favoritov na titul. Bude to pravidelná prekážka so stabilným sklonom a po jeho prekonaní bude nasledovať ešte krátky zjazd a výstup na miesto Piano Provenzana (2,8 km; 8,5 %). Je veľmi pravdepodobné, že v tomto bode pretekov sa rozbehne akcia medzi favoritmi len na finálnom prudkom úseku. Zaujímavé javisko ponúkne pomerne krátka šiesta etapa, v ktorej strede bude treba prekonať Portella Mandrazzi (12,4 km; 5,2 %) a teda do cieľa príde okresaný balík len s kvalitne pripravenými šprintérmi, alebo sa môže presadiť únik.
 
Apeninský polostrov privíta pelotón až v siedmej etape a na juhu krajiny, v regióne Kalábria, paradoxne ponúkne nepríjemný výjazd do lyžiarskeho strediska Camigliatello Silano v národnom parku Sila. Trasa bude obsahovať dve stúpanie a bude jasnou príležitosťou pre vrchárov. Vo finále sa rozdajú karty na Valico di Montescuro (24 km; 5, 7%), ktorý umorí jazdcov neochvejným sklonom na úrovni šiestich percent. Z jeho vrcholu bude zostávať na pásku necelých desať kilometrov v klesaní, preto sa môžeme na konci kopca dočkať útoku aj zo strany kandidátov na titul, ktorí disponujú silnou akceleráciou.
 
V ôsmej etape sa dostane pelotón na východnú časť polostrova, do mesta Brindisi, a v blízkosti pobrežia sa očakáva hromadný dojazd balíka. Aj na samom konci prvého týždňa sa zostane v regióne Apúlia a v jednej z najvýchodnejších častí krajiny, v mestečku Vieste, sa očakáva šprintérsky súboj, ale na najrýchlejších jazdcov nečaká jednoznačný finiš, ale v závere etapy budú musieť preukázať odolnosť na menších stúpaniach.
 
 
celkova trasa 2020
Mapa budúceho ročníka Gira (© giroditalia.it)
 
 
Zvlnené pobrežie vhodné pre útočníkov, GC rozbehnú ITT a Piancavallo 
 
Úvodné štyri etapy druhého týždňa sa budú výlučne pohybovať po pobreží Jadranského mora. Ich úlohou bude čo najskôr priviesť pelotón do kopcovitej časti krajiny a využijú pri tom jedinečný zvlnený terén s krátkymi stúpaniami. Hneď v desiatej etape vedúcej do mesta Tortoreto Lido sa nachádza vo finále dvojnásobný prejazd cez kopec Tortoreto (2,6 km; 6,8 %), ktorý pred vrcholom obsahuje aj maximum pätnásť percent a na konci vrcholí len šesť kilometrov pred cieľom. Výborná ponuka pre klasikárov a výbušných jazdcov. Nasledovať bude jednoduchý deň a v meste Rimini by sa mal odohrať ďalší hromadný šprint.     
 
Z iného súdka bude dvanásta etapa, ktorá urobí okruh okolo mesta Cesenatico a využije pri tom niekoľko kratších a prudších stúpaní, pričom hodnotených bude päť kopcov. Náročnú previerku ukončí výstup San Giovanni (4 km; 7%), ktorý sa objaví 34 kilometrov pred páskou. Do cieľa môže prísť len okresaný balík a bude to vhodná príležitosť získať výhru z úniku. Do mesta Monselice bude viesť jednoduchý profil, ale na konci vystrašia balík Passo Roverello (4 km; 6 %) a Calaone (3,8 km; 4,6 %), ktoré dosiahne vo finále aj desať percent, a to šestnásť kilometrov pred cieľom. Znovu to bude ponuka pre únik, alebo špurt okresaného balíka.
 
Talianska Grand Tour sa úplne zvrtne v štrnástej etape, kedy je na programe najdlhšia časovka na podujatí, a od toho momentu budú prebiehať hlavné súboje o ružový dres. Jazda proti chronometru bude merať 34 kilometrov a na tunajšie pomery sa uskutoční na zvlnenom teréne s niekoľkými kratšími stúpaniami, ale nebude to zase vrchárska záležitosť. Do Valdobbiadene, mesta toho najlepšieho prosecca, bude viesť rýchla cesta, ktorá bude vyžadovať silné tempárske schopnosti a nepochybne výrazným spôsobom zamieša poradím.
 
 
video v clanku ikonka ciernaPiancavallo v sezóne 2017
 
 
 
Hneď potom dostanú šancu na revanš vrchári a cieľové stúpanie Piancavallo (15,3 km; 7,3 %) bude presne tou záležitosťou, ktorá im môže vliať nové sebavedomie. Cieľový kopec bude najťažší v prvej tretine, kde budú sklony presahovať deväť percent a dosiahnu maximum štrnásť percent. Následne sa výstup ustáli na siedmich percentách a posledné dva kilometre budú úplne jednoduché, takže kandidáti na titul s najlepšou formou nebudú môcť váhať so svojím útokom. Etape môže pomôcť aj ťažká príjazdová cesta s kopcami Forcela di Pala Barzana (6,7 km; 6,6 %) a Forcela di Monti Rest (7 km; 7,5 %).  Piancavallo bolo naposledy využité v sezóne 2017. V úniku vyhral Landa a medzi favoritmi sa vytvorili rozdiely.
 
 
Neopakovateľné finále pretekov
 
Ak v treťom týždni vyjde počasie a všetko podľa predstáv organizátorov, budeme sledovať perfektnú lezeckú bitku vo vysokohorskom prostredí. V šestnástej etape sa ešte nepôjde do vysokej nadmorskej výšky, ale v okolí mesta Udine sa bude prechádzať cez šesť svižných stúpaní a kľúčové útoky sa odohrajú na prudkom Monte di Ragogna (2,7 km; 10,4 %), cez ktoré sa pôjde trikrát a naposledy trinásť kilometrov pred páskou. Na tomto kopci nájdeme len dvojciferné prevýšenie.
 
 
sagan 19 giro prezentacia 2 rcsfp
Peter Sagan (© LaPresse/Massimo Paolone)
 
 
Jednou z lahôdok podujatia bude nasledujúca etapa, ktorá prevedie pelotón cez mohutné kopce Forcella Valbona (21,4 km; 6,7 %) a Monte Bondone (20,2 km; 6,7 %). Potom bude nasledovať Passo Durone (10 km; 6 %) a celý maratón zakončí Madonna di Campiglio (11,4 km; 6 %). Na cieľovom kopci síce nenájdeme prudké sklony, ale po celom dni a prevýšení cez 5000 metrov budú aj sklony v okolí šesť percent každého bolieť. Mimoriadne vyčerpávajúca previerka bude strašiť favoritov aj z toho pohľadu, čo ich bude čakať v osemnástej etape.
 
Kráľovská previerka bude zasadená do stredu finálneho týždňa a ponúkne 5500 výškových metrov. Ostrý štart obstarajú Campo Carlo Magno (15,8 km; 5,7 %) a Passo Castrin (8,4 km; 8,9 %) a po chvíľkovom odpočinku sa bude štverať na majestátne Passo Stelvio (24,8 km; 7,4 %), a to z najťažšej, švajčiarskej strany. Brutálny výstup takmer dvadsať kilometrov osciluje na úrovni osem až deväť percent a bude konečnou pre mnohých favoritov. Po 20-kilometrovom klesaní rozhodne etapu cieľový kopec Laghi di Cancano (8,7 km; 7,2 %), ktorým sa dostanú pretekári ku krásnym jazerám. Na konci už nebudú striehnuť strmé sklony, ale na cieľovom kopci a vôbec v celej osemnástej etape sa bude dať vyhrať, alebo stratiť Giro.
 
Nasledovať bude posledná šprintérska záležitosť, ktorá sa odohrá v meste Asti, ale tá bude merať hrozivých 250 kilometrov, čo bude nahrávať úniku, a potom sa môžu ešte diať veľké veci v dvadsiatej etape. Pozvoľný vstup do záverečnej horskej previerky bude veľmi nervózny aj bez patričného stúpania, lebo po sedemdesiatich kilometroch sa začne stúpať na Colle dell'Agnello (20,4 km; 7 %), a odvtedy to bude utrpenie až do cieľa, bez možnosti na odpočinok. Toto mamutie stúpanie vystrieda ďalší veľkolepý kopec na francúzskej strane Aĺp a pretekári si vyskúšajú aj Col d'Izoard (14 km; 7,1 %). Po klesaní sa dostane ihneď do rany Colle del Monginevro (6,4 km; 6,7 %) a honor posledného kopca na podujatí dostane Sestriere (11,3 km; 6,1 %). Ani v tomto prípade netreba finišovať na prudkom stúpaní, keďže vysoká nadmorská výška a prevýšenie cez 5000 metrov doslova zničia pretekárov počas dvadsiateho súťažného dňa. Malé rozdiely v klasifikácii môže narobiť aj milánska časovka. Záverečných rovinatých šestnásť kilometrov môžu ešte využiť časovkársky špecialisti, ale je veľký predpoklad, že po brutálnej horskej bitke už budú medzi favoritmi vytvorené veľké rozostupy.
 
 
sagan 19 podpis detail rcsfg
Peter Sagan (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)
 
 
Posledné tri horské previerky bude cítiť vo vzduchu po celý čas 
 
Klasifikácia bude krásne vrcholiť na konci podujatia, ale v priebehu celých pretekov sa môžu vyskytnúť zaujímavé momenty, ktoré prehovoria do celkových výsledkov. Mnohí pretekári dôverne poznajú Etnu, no očakáva sa, že nová koncovka osvieži toto stúpanie a pred vrcholom sa bude atakovať. Favoriti musia ustriehnuť aj dlhý kopec Valico di Montescuro a aj na jeho vrchole sa budú dať ukoristiť nejaké sekundy. Musia zostať v strehu aj na pobreží Jadranského mora, aby sa najmä v dvanástej etape nedelil pelotón a následne si postrážili aj menšie stúpania nachádzajúce sa pred cieľom.
 
Hlavnú nálož odpáli časovka jednotlivcov vo Valdobbiadene a určí podobu toho, čo sa bude odohrávať v kopcoch. Náročnosť záverečných horských etáp je však nesmierne masívna a poskytujú rovnakú údernosť ako ITT. Hneď Piancavallo môže u niekoho schladiť eufóriu po časovke. Rozhodne len záverečný týždeň a v ňom bude potrebné mať čerstvé nohy ako nikdy predtým.
 
Už nepríjemnú previerku vedúcu cez Monte di Ragogna môže niekto využiť na prekvapujúci útok a korunu všetkému zasadí trojica horských etáp, ktoré merajú vyše dvesto kilometrov a obsahujú prevýšenie cez 5000 výškových metrov. Madonna di Campiglio uvidí, kto môže vyhrať preteky, Stelvio a Laghi di Cancano zasadia kľúčový úder pre klasifikáciu, ale Angello, Izoard a Sestriere môžu mať vlastnú predstavu o ružovom drese. Počas každého tohto dňa sa odohrajú dôležité momenty a aj najmenšie výkonnostné zaváhanie favorita bude mať kruté následky na jeho konečný výsledok. Takýto brutálny finiš pretekov môže spôsobiť rovnaké rošády v klasifikácii, ako pamätný ročník 2016, v ktorom Vincenzo Nibali získal ružový dres len v dvadsiatej etape. Pre favoritov tak bude veľmi ťažké udržať vysokú formu až na Sestriere a treba len veriť, že vysokohorský program negatívne neovplyvnia poveternostné podmienky.
 
Klasickí šprintéri si užijú druhú a tretiu maďarskú etapu a v prvom týždni im sadne ešte koncovka ôsmeho dňa. V druhom súťažnom bloku ich čaká jasná záležitosť len v jedenástej etape a potom sa objaví rovinatý profil až v devätnástej etape, ale tam bude veľmi ťažké dostať únik pod kontrolu. V maximálnom prípade tak dostanú k dispozícii päť možností a v ďalších prípadoch bude všetko záležať len od ich formy. Premiéru na podujatí zažije Peter Sagan a slovenský jazdec si môže vychutnať šprint do kopca štvrtej etapy, prežiť nástrahy šiestej a deviatej previerky a pri tom ukázať svoju odolnosť. Sadnú mu aj predstavenia v druhom týždni na brehu Jadranského mora, kde môže pekne využiť svoje klasikárske schopnosti a výbušnosť s rýchlosťou.
 
            
Program pretekov:
1. etapa (9.mája): Budapešť - Budapešť (ITT, 8,6 km)
2. etapa (10. mája): Budapest - Györ (195 km)
3. etapa (11. mája): Székesfehérvár - Nagykanizsa (204 km)
4. etapa (12. mája): Monreale - Agrigento (136 km)
5. etapa (13. mája): Caltanissetta - Etna/Piano Provenzana (150 km)
6. etapa (14 .mája): Catania - Villafranca Tirrena (138 km)
7. etapa (15. mája): Militello - Camigliatello Silano (223 km)
8. etapa (16. mája): Castrovillari - Brindisi (216 km)
9. etapa (17. mája): Giovinazzo - Vieste (198 km)
Voľný deň (18. mája)
10. etapa (19. mája): San Salvo - Tortoreto Lido (212 km)
11. etapa (20. mája): Porto Sant’Elpidio - Rimini (181 km)
12. etapa (21. mája): Cesenatico - Cesenatico (205 km)
13. etapa (22. mája): Cervia - Monselice (190 km)
14. etapa (23. mája): Conegliano - Valdobbiadene (ITT, 33,7 km)
15. etapa (24. mája): Base Aerea Rivolto - Piancavallo (183 km)
Voľný deň (25. mája)
16. etapa (26. mája): Udine - San Daniele del Friuli (228 km)
17. etapa (27. mája): Bassano del Grappa - Madonna di Campiglio (202 km)
18. etapa (28. mája): Pinzolo - Laghi di Cancano (209 km)
19. etapa (29. mája): Morbegno - Asti (251 km)
20. etapa (30. mája): Alba - Sestriere (200 km)
21. etapa (31. mája): Cernusco sul Naviglio - Miláno (ITT, 16,5 km)
 
   

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop