Okolo Slovenska je dlhé roky odrazom reálneho stavu, kde sa nachádza slovenská cyklistika, pretože Peter Sagan tu nikdy neštartoval a ani nie je nijako zvlášť spájaný s týmto podujatím, takže predstavuje samostatnú líniu prezentácie našej krajiny v cyklistickom svete. Ako to tento rok dopadlo sumarizujeme v nasledujúcich riadkoch. Najprv súťažnú časť sumárovým spôsobom a potom organizačnú komentárovým.
 
 
T106
Tí najlepší na Okolo Slovenska (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Jazdilo sa aktívne, ale aj s obavami z dlhých etáp
 
Šéf CCC Sprandi Polkowice Piotr Wadecki nevedel ako na tom budú jeho pretekári po Gire a tak ich radšej na priebežné listiny ďalších podujatí nepísal, ale keď Jan Hirt zažil výborný posledný týždeň, zapísal ho s pár kolegami na Tour de Suisse. Časovkárom Tratnikovi s Bialoblockim, ktorí výborne dopadli v Miláne, papierovo lepšie sedelo naše podujatie, a tak ich poslal sem. Tretiu partiu ešte nechal doma. Tento krok sa ukázal ako správny a Jan Tratnik potvrdil svoje kvality v prológu. Kto si prešiel trať, tak videl, že bola veľmi členitá a náročná na výkon. Nečudo, že Slovinec konkurenciu poriadne napálil, ako-tak mu stačil iba bývalý CCC-čkár Josef Černý, no ďalší profíci Cattaneo, Mugerli či Brozyna dostali už takmer dvadsať sekúnd.
 
Po prológu autor článku v štúdiu RTVS povedal, že iba športové nešťastie by mohlo Tratnika pripraviť o triumf, pretože s takto roztočenými nohami z Gira určite etapák zvládne a silný bude aj jeho tím. CCC šlo naozaj naplno. Bialoblocki a Sisr, ktorí boli po prológu tiež v Top 10, ťahali stovky kilometrov a napokon celkovo stratili pol hodiny. Rozdiely boli po prológu väčšie, a tak boj v etape do Banskej Bystrice nebol až taký veľký ako minulé roky v prvej klasickej etape, kde sa na krv bojovalo o každú bonifikačnú sekundu. Prejazd Vysokými Tatrami a Čertovica vyselektovali pelotón, ale najsilnejšiu tretinu nechali pohromade. Zaúradovali ešte menšie kopčeky na úzkej ceste pred Banskou Bystricou, no radovať sa mohol estónsky šprintér Mihkel Raim z Cycling Academy, ktorý narozdiel od Matteu Malucelliho Čertovicu zvládol. Jeho kolega Daniel Turek príkladne bojoval v kopcoch a šiel za bodkovaným dresom.
 
 
BB064
Triumf Mihkela Raima (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Druhá etapa do Nitry bola najpokojnejšia. CCC síce pol hodiny nechcelo pustiť skupinu, ale nemali šancu, keď to Manzana v stúpaní na Železnú Breznicu nakopla a pridal sa aj Egan Bernal. Kolumbijsky pretekár Androni mal za lubom výborný plán, že sa odpúta od hlavného poľa a získa bonifikačné sekundy, ktorými sa posunie do Top 10. V závere kopca tak ukázal svoje kvality. Ricardo Vilela z Manzany ho dobre pozná a hneď zareagoval. Prekazili trochu plán jeho kolegu Bernarda Suazu, ktorý chcel zabojovať o vrchársky dres, no na body mu to pre atak tejto dvojice nevyšlo. Bernal s Vilelom pokračovali ďalej a hoci sa k nim neskôr pridala dvojica Amore & Vita Marco Zamparella - Redi Halilaj, podarilo sa im vďaka bonifikáciám posunúť. Bernalovi z 22. pozície na desiatu a Vilelovi dokonca zo šiestej na tretiu. To ešte nevedeli, že sa v poslednej etape zapletú do pádu a bude po Top 10. Zaujímavosťou bolo aj to, že hoci obaja potrebovali sekundy, džentlmensky sa dohodli na tom, že Bernal bude prechádzať prvý rýchlostnými a Vilela vrchárskymi prémiami. Jazdcom CCC v závere pomohli aj borci Cycling Academy a keďže Androni celú etapu nepracovalo, pripravili najlepšiu pozíciu Matteovi Malucellimu, ktorý pri štadióne v Nitre dvíhal ruky nad hlavu.
 
 
vilela bernal 2 etapa
Ricardo Vilela a Egan Bernal (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Najdlhšia etapa na Kopaniciach vzbudzovala prílišný rešpekt a začalo sa pomaly. Potom to zasa Manzana na prvom stúpaní v závere prvej hodiny rozbila a po zjazde sa zrazu spojil únik s prvou časťou pelotónu, kde bolo 25 ľudí aj s Tratnikom. Do cieľa bolo ale ďaleko, a tak sa začalo všetko spájať. Dopredu sa dostalo jedenásť ľudí s Jurajom Lajchom a Martinom Mahďarom. Tí ešte spolu s Polivodom z Kolssu odskočili aj tejto partii. Napriek dĺžke i náročnosti etapy podávali veľmi sympatický výkon. V polovici etapy na Štembergu ich predbehol Matej Mugerli a trielil smer Trnava sám. Otec troch dcér a jedného syna to tesne udržal a radoval sa po 102-kilometrovom sóle. Pre jazdca Amplatzu-BMC to bola náplasť za defekt tesne pred ochrannou zónou v prvej etape, kvôli čomu vypadol z poradia. Na kockách sa v poslednej zákrute spadlo, práve víťazi etáp Malucelli s Raimom sa porúčali na dlažbu, a tak presvišťali za Slovincom páskou Černý s Tratnikom a získali pár ďalších sekúnd a Tratnik už definitívne aj bodovací dres.
 
 
TT074
Matej Mugerli (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Záverečný deň na severných okruhoch Trnavy bol dramatickejší ako sa čakalo. Od úvodu útočili pretekári vysoko v poradí. V úniku sa objavil aj piaty muž GC Brozyna, no iné tímy ho pustiť nechceli a neustále sa to menilo. Najaktívnejší bol Patrik Tybor, ktorý skákal do každej skupiny, pretože sa chcel dostať do Top 10. Bol to veľký boj, mal pri sebe ľudí z druhej i tretej desiatky a podarilo sa mu ich ošpurtovať na prémii. Dostal sa tak na chvost desiatky. Na úseku z Dechtíc smerom do Naháča bol úsek s nepríjemným bočným vetrom a balík sa tam pri oboch prejazdoch potrhal až tak, že dobehol čelnú skupinu. Keď sa Turek v úniku obzeral za seba, narazil do Tybora a poškodil mu bicykel. To sa stalo v kľúčovom okamihu, keď Vasiljuk z Kolssu nastúpil a chcel pokračovať v úniku. Dostali sa k nemu noví ľudia. Tybor ale musel meniť stroj a s ďalšími bonifikáciami sa rozlúčil. To bolo napokon dôvodom, prečo nezabojoval až o celkové pódium, pretože tesne pred cieľom, už po dostihnutí úniku, sa hromadne padlo a niektorí pretekári z Top 10 vypadli. Víťazstvo si pripísal ešte Ivan Savitskij z Gazpromu a Tratnik, Turek, Brozyna i Tybor si prebrali dresy. Androni sa v tímovej súťaži tesne dostalo cez Elkov.
 
 
T095
Androni vyhralo tímovú súťaž (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Tratnik si vyhrať zaslúžil, CCC bolo najlepším tímom na pretekoch
 
Po športovej stránke boli preteky zaujímavé a aktívne, pretože sa bojovalo o každú sekundu a popredné miesta celkového poradia sa menili po každej etape. Nečakalo sa na jeden cieľový kopec, ktorý by ovládli vrchári z Kolumbie a bolo vymaľované. Šancu na pekný výsledok i UCI body cítili mnohí a viacerým to vyšlo. My môžeme byť len radi, že medzi nimi bol aj Patrik Tybor. Každý z Top 10 si tú pozíciu vybojoval cez prológ i aktivitu v ďalších dňoch.
 
Z víťazstva sa tešil pretekár, ktorý sa rýchlo dostal do najvyššej cyklistiky a Quick-Stepu, ale ako 21-ročný nováčik sa nepresadil a doplatil na veľké zmeny v tíme a príchod ľudí z HTC vrátane Velitsovcov. Jan Tratnik potom pôsobil v Rakúsku a až teraz sa už vyzretý dostal späť do veľkej cyklistiky. Sme zvedaví, ako bude jeho kariéra pokračovať. Po pretekoch dostal od oranžového tímu materiál aj dvadsať bidonov na domáci šampionát, nasadol do auta Amplatzu a bývalí kolegovia ho odviezli domov.
 
 
TT020
Jan Tratnik so životným celkovým triumfom (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Prokontinentálne celky dominovali v prológu, ktorý opanovali, sekundoval im iba Elkov. Potom sa až štyri tešili z triumfu - CCC, Academy, Androni aj Gazprom. Na prázdno vyšli iba jazdci Manzany Postobon. Tí boli v tomto teréne trošku stratení, ale Vilela, ktorého sme aj pred pretekmi najviac favorizovali, mal na dosah bronzový stupienok. Z výberov druhej ligy sa najmenej ukázali ľudia z RusVela, nebyť triumfu Savitskeho, tak by to bola slabá vizitka. Spomedzi kontinentálnych družstiev sa v najlepšom svetle predviedli tradične Elkov, Kolss a Amplatz, hoci Ukrajincov dlhšie nebolo vidieť, ale v posledných dvoch etapách pookriali, rovnako ako Dukláci. Páčil sa nám prejav Amore & Vita, aj Rakúšania z WSA a Kazaši z Astany boli odhodlaní. Zaujímavosťou je, že už sa nehrajú na nič a majú rovnaký materiál aj polepy ako WT celok, ktorý iba časť vecí presmeruje do svojej farmy, ale nič špeciálne okrem zmenenej farby rukávov na drese pre nich nekupuje. Nedarilo sa Synergy Baku, ktoré sem poslalo odovzdanú zostavu, prekvapujúco ani Unieuru. Vôbec sa neukázali ruskí dráhari a podľa očakávania robili vrátnikov aj reprezentácie Slovenska, Maďarska a Massi Kuwajt.
 
 
BB060
Pelotón aj s piatimi prokonti tímami (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Tybor sa ukázal vo veľmi dobrom svetle, Dukla sa nepopierateľne snažila
 
Zo Slovákov ukázal jasne najviac Patrik Tybor, rozhodne sa nemá za čo hanbiť. Bojoval a na siedmu pozíciu sa dostal zaslúžene, pretože už bol desiaty, a to mal ešte smolu, že nezabojoval o ďalšiu prémiu. Viackrát sa po nedobrovoľnom stretnutí s mechanikom Vladom Mikušom musel vracať do pelotónu. V momente pádu skúsene jazdil v prvej časti balíka, takže ešte si trošku polepšil a konečne mu tak prialo šťastie. Marek Čanecký bol po prológu sklamaný, no už-už to vyzeralo, že zabojuje o triumf v prvej etape, kde mal výbornú pozíciu. Ale napriek tomu, že trať v rodnom meste dokonale poznal, menej ako kilometer pred páskou si našiel dieru a rozbil koleso. Odniesol si napokon dvadsiatu pozíciu. Martin Mahďar s Jurajom Lajchom jazdili veľmi aktívne v úniku a Dukláci pomohli ťahať pelotón aj v záverečnej etape. Tiež boli pri lídrovi a nevyhli sa ani im problémy technického i váľajúceho sa charakteru. Všetci Dukláci preteky dokončili. To sa nedá povedať o jazdcoch reprezentácie, ktorí ako jediní v štartovej listine neberú žiadny plat. Napriek tomu sa veľmi pekne ukázal Lajcha, ktorého vedie Broniš, a on bol práve smoliarom pretekov, pretože do svojho posledného ročníka sa kvôli žalúdočným problémom ani nedostal. Do cieľa prišli aj Robert Malík a hoci s problémami aj Michal Hloža, od ktorého to málokto čakal.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo zhodnotenie Patrika Tybora, siedmeho muža GC
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo zhodnotenie Petra Privaru, generálneho riaditeľa pretekov
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Ľudovíta Lučaniča (športový riaditeľ pretekov)
"Sme radi, že preteky dopadli dobre. Žiadny tím sa na nič zásadné nesťažoval. Mnohé nám či už osobne, alebo aj prostredníctvom emailu, poďakovali a vážim si, že tak urobil aj Elkov-Author, ktorý nebol zmierený s pádom v záverečnej etape a prišiel o druhé miesto aj tímovú súťaž. Trochu negatívne ma prekvapil Gazprom, zasa najkvalitnejšie obsadenie malo CCC a aj vyhralo. Keď si spomeniem, kde sme boli pred siedmimi rokmi a nikto ani z kontinentálnej západnej Európy tu nechcel prísť, máme už veľmi dobré meno.
Povedali sme si, že kvalita štartového poľa je na prvý rok v 2.1 primeraná a v tomto nevyhovujúcom termíne aspoň vychytáme muchy. Zachytili sme množstvo detailov, ktoré si píšeme a na spoločných stretnutiach budeme postupne rozoberať a rokovať o zlepšeniach. Ale musíme si uvedomiť, že do podujatia ako takého vstupuje množstvo faktorov, ktoré neovplyvníme alebo nemôžeme čakať.
Mrzí ma, že ľudia stále veľmi frflú na to, že sú obmedzovaní, musia pár minút čakať. Vo vyspelých cyklistických krajinách sa vo väčšej miere z takýchto podujatí tešia a rešpektujú ich.
Pokračuje naše trápenie s vysielačkami. Tento rok mali slabší dosah ako v minulosti, čo nás veľmi prekvapilo, kompetentní prišli do Banskej Bystrice to ladiť, ale nezlepšilo sa to. Zo zahraničia nám ale firmy dávali finančne nereálne ponuky. Budeme bojovať ďalej.
Chceme pokračovať v progrese vo všetkých smeroch. Pevne verím, že o rok príde znova kvalitnejšie štartové pole a získame už zo dva-tri tímy World Tour."
 
 
audio ikonkaAudio vyjadrenie Stanislava Holeca, veliteľa konvoja
zdroj: Cycling-Info.sk
 
 
audio ikonkaAudio vyjadrenie Martina Fraňa k výkonu Dukly aj celkovo k pretekom
zdroj: Cycling-Info.sk
 
 
Konečné poradie pretekov
1. TRATNIK Jan CCC Sprandi Polkowice 18:13:29 125
2. CATTANEO Mattia Androni Giocattoli 00:32 85
3. BROZYNA Piotr CCC Sprandi Polkowice 00:36 70
4. RAIM Mihkel Israel Cycling Academy 00:37 60
5. BUCHÁČEK Tomáš Elkov - Author Cycling Team 00:37 50
6. NEILANDS Krists Israel Cycling Academy 00:37 40
7. TYBOR Patrik Dukla Banská Bystrica 00:38 35
8. VASILJUK Andrij Kolss Cycling Team 00:38 30
9. BISSINGER Florian WSA-Greenlife 00:39 25
10. ČERNÝ Josef Elkov - Author Cycling Team 00:39 20
20. ČANECKÝ Marek Amplatz - BMC 00:50 3
64. BELLAN Juraj Dukla Banská Bystrica 07:41  
69. LAJCHA Juraj Slovensko 09:37  
97. MALÍK Robert Slovensko 25:42  
100. MALOVEC Ľuboš Dukla Banská Bystrica 26:14  
103. MAHĎAR Martin Dukla Banská Bystrica 28:31  
107. HARING Martin Dukla Banská Bystrica 35:00  
114. CULLY Ján Andrej Dukla Banská Bystrica 52:18  
119. HLOŽA Michal Slovensko 1:13:03  
 
Zobraziť kompletné poradie
 
 
Konečné poradie bodovacej súťaže
1. TRATNIK Jan CCC Sprandi Polkowice 29
2. MUGERLI Matej Amplatz - BMC 26
3. MALUCELLI Matteo Androni Giocattoli 18
4. RAIM Mihkel Israel Cycling Academy 16
5. ČERNÝ Josef Elkov - Author Cycling Team 15
6. HIGUITA Sergio Andres Manzana Postobon 14
24. TYBOR Patrik Dukla Banská Bystrica 4
35. ČANECKÝ Marek Amplatz - BMC 1
 
 
 
Konečné poradie vrchárskej súťaže
1. TUREK Daniel Israel Cycling Academy 21
2. MUGERLI Matej Amplatz - BMC 15
3. SUAZA Bernardo Manzana Postobon 15
4. VILELA Ricardo Manzana Postobon 13
5. LUCHSHENKO Sergey Astana City 10
6. PRUUS Peeter Rietumu Banka - Riga 9
12. LAJCHA Juraj Slovensko 2
16. ČANECKÝ Marek Amplatz - BMC 1
19. MAHĎAR Martin Dukla Banská Bystrica 1
 
 
 
Konečné poradie súťaže do 23 rokov
1. BROZYNA Piotr CCC Sprandi Polkowice 18:14:05
2. SHTEIN Grigoriy Astana City 00:09
3. BERNAL Egan Androni Giocattoli 00:24
4. GARCIA Jhojan Manzana Postobon 00:25
5. ISERBYT Eli Marlux - Napoleon Games 00:42
6. HIGUITA Sergio Andres Manzana Postobon 02:52
10. BELLAN Juraj Dukla Banská Bystrica 07:05
24. CULLY Ján Andrej Dukla Banská Bystrica 51:42
28. HLOŽA Michal Slovensko 1:12:27
 
 
 
 

 
 
Plusy aj mínusy 61. ročníka neprerušované obrázkami
 
Začíname názorovú časť sumára, v ktorej zhodnotíme to, čo sme na vlastné oči videli a pokúsime sa charakterizovať lepšie i horšie elementy podujatia. Okolo Slovenska sú čoraz väčším a preto aj náročnejšie zorganizovateľným podujatím, ktorých u nás napočítame na prstoch jednej ruky. Preto je nutné všetkých zainteresovaných pochváliť za to, že celý týždeň dopadol veľmi dobre. Prvoradá je vždy bezpečnosť všetkých zúčastnených, a to dopadlo na jednotku. Cesty boli kvalitné, dovolíme si povedať, že najkvalitnejšie v histórii. Málo dier, málo výtlkov, hanbiť sme sa nemuseli. Rovnako bola perfektná aj práca polície, ktorá má svojich ľudí takmer všade, nasadzuje maximálne kapacity a aj prejazd veľkými mestami zvládli dobre. Proti cyklistom nešlo ani jedno auto v protismere, nastalo málo kolízných situácií a z tohto hľadiska boli preteky zabezpečené na úrovni World Tour. Rozhodne lepšie ako v okolitých krajinách. Napríklad v Poľsku je tá kooperácia ďaleko horšia.
 
Stavba trate. Vieme, že príjem z mestských pokladníc je pre preteky veľmi dôležitý a keďže sa hlásili kráľovské mestá, bolo jasné, že to bude ročník stredovekých kráľovských usadlostí. Najprv teda organizátori poznali mestá a až následne vyberali cesty, po ktorých sa pôjde. Tento rok sa bojovalo o sekundy v každej etape a všetci ostávali v napätí. Chceli získať k dobru pár miest i UCI bodov, ktoré sú v tejto kategórii hlavne pre kontinentálne celky štedrou záležitosťou. Z tohto pohľadu boli teda preteky atraktívne, žiaden únik si nevypracoval viac ako štyri minúty náskoku, v poslednej etape dokonca iba 1:20. V dlhých etapách sa ale pretekalo trochu menej ako sa čakalo. Jazdci sa báli a nechceli to prestreliť, lebo si boli vedomí roviny pred cieľom, kde sú všetci radšej v pelotóne. Ten sa najviac rozdelil v prvej etape a poslednej kvôli pádu. Neboli to ale výrazné selekcie. Áno, tiež si myslíme, že kopce v prvej časti etapy nie sú podstatné a je dôležité využiť každú jednu príležitosť na kopec v blízkosti cieľa. Aspoň tak ako to bolo v Banskej Bystrici. Možno sa malo urobiť viac okruhov s tým kopcom, ale už to limitoval počet kilometrov. Rozdiely v GC boli na päťdňový etapák na tradičnej úrovni. Názor, že by sa žiadali väčšie rozdiely je z viacerých dôvodov nezmyselný.
 
Radi by sme upozornili, že cieľové stúpanie pretekom nepridáva na atraktivite, pretože menej zdatní horolezci celé preteky na GC kašľú, nie sú takí aktívni a priebeh je ešte nudnejší. Tento rok by v tom prípade bolo jasné, že poradie opanujú jazci Androni s Manzanou. V Top 10 by zrejme nebol Slovák, vypadol by organizátorovi príjem a nastali by aj logistické problémy. Treba si totiž uvedomiť, že nestačí mať iba niekde 500 lôžok, ale potrebujete veľa priestoru pre technické zabezpečenie tímov. Mnohé hotely to odmietajú a nechcú takéto podujatie k sebe pustiť. Rovnako je všetko o peniazoch a organizátori sa logicky snažia vybaviť čo najlepšie podmienky, teda dohodnú sa s hoteliérmi, ktorí majú záujem a súhlasia so všetkými špecifikami medzi ktoré patrí aj to, že musia tímom poskytnúť veľa vody na umývanie s čím sú bežne veľké problémy, hoci sa to na prvý pohľad nemusí zdať.
 
Po celom svete sa preteky pripravujú pre domácich jazdcov. Stačí sa pozrieť do Poľska. Majú tam množstvo pretekov, kde náročky nepozývajú dobré tímy, aby domáci vyhrali. Neporovnávajme sa s Tour de Pologne, kde WT celky musia prísť, a to je úplne iná situácia. My robíme opak ako mnoho organizátorov a Lučanič s Privarom robia všetko pre to, aby tu prišla čo najkvalitnejšia konkurencia, tak aspoň našich nezastavujú horolezeckými vsuvkami. Podľa nás je pre Okolo Slovenska v tomto časopriestore s poznaním desiatok detailov v pozadí dojazd na ťažký kopec nezmyslom. Na Štrbskom Plese bolo vlani kvôli pretekom asi dvadsať ľudí (ostatní boli klasickí návštevníci Tatier), na Čiernom Váhu pred štyrmi rokmi asi štyria ľudia. To je divácka kulisa? To chceme? Nech vypisuje na internete o kopcoch ten, kto sa na ten dojazd príde osobne pozrieť. Férová dohoda?
 
Áno, ak sa najbližší ročník posunie na septembrový termín a budú na spadnutie príchody silných tímov, ktoré sa budú chcieť pripraviť na rakúske MS, situácia sa zmení a v tom prípade si 62. ročník dojazd na kopec pýta. Príchodom tímu/tímov World Tour by bola evolúcia zaručená. Ale z dlhodobého hľadiska sme skôr za krátke kilometrové stúpania do cieľa, ktoré Tyborovi s Čaneckým sedia, či kopce neďaleko cieľa, ktoré by dokázali vyselektovať zo desať najsilnejších, ale ešte ich preverili aj v zjazde či rovinatom alebo technickom dojazde. Napríklad našej trojici J. Sagan - Kolář - Baška by práve skončený ročník sedel perfektne presne taký aký bol a vedenie pretekov ich chcelo aj takto prilákať, no nepodarilo sa. Bora mala iné plány, Martin Velits reprezentovať nechce. Termín bol naozaj zlý.
 
Štartová listina bola znova lepšia ako rok pred tým. Silnejšie tímy ukázali svoju kvalitu, ale aj kontinentálne s nimi ešte dokázali bojovať a práve zvlnený charakter udržiaval všetkých v strehu i nádeji na úspech. Myslíme si, že zahraničné družstvá odišli zo Slovenska s dobrými pocitmi, samozrejme, športové šťastie a výkony boli rôzne, ale určite sa nestalo nič, prečo by nechceli prísť o rok, a to je pre vedenie podujatia dôležité, pretože určite chcú pokračovať v progrese.
 
Diskutovalo sa o zákrute tesne pred cieľom sobotňajšej etapy. Podľa vedenia chcela mať dojazd na danom mieste samospráva. Zákrutu 80 metrov pred cieľom nikto nezakazuje. Pretekári si záver študujú a ak do nej šli prirýchlo, bola to ich chyba. Rozhodne by sme ale takéto kontroverzie v budúcnosti nepripúšťali. Načo si komplikovať život. Mal byť dojazd rovno, v nedeľu to po zmene bolo výborné. Neveríme, že si mesto nedá vysvetliť, že zákruta by mala byť od cieľa čo najďalej.
 
Organizátori sa v posledných rokoch snažia vychádzať v ústrety tímom, ktoré ich žiadajú, aby sa preteky končili v posledný deň čo najskôr, pretože sa chcú vrátiť domov či pretekári odletieť tam, kam majú. Viacerí už v utorok alebo stredu štartovali na ďalších pretekoch. Súhlasíme, že o 18:00 by v nedeľu prišlo na námestie asi o 50 ľudí viac ako o 13:30 (neklamme si o počtoch), ale okrem tímov potrebuje ísť v pondelok ráno do práce aj sto dobrovoľníkov a všetkých, ktorí sa starajú o chod podujatia a už aj tak prišli domov v nedeľu večer alebo v noci. Ani nehovoriac o tom, že náklady na ďalšie ubytovanie a stravu večera + raňajky by boli veľké. Predpokladáme, že na tom sa nebude nič meniť. Bola by to hlúposť.
 
Ubytovanie je rozporuplnou zložkou. Na jednej strane konvoj býva v kvalitných hoteloch iba kategórie *** a **** hviezdičiek, za čo by sa znova nemuseli hanbiť ani vo World Tour a v daných lokalitách to bolo často to najlepšie možné, no ako sme už vyššie písali, problémy nastávali v neochote niektorých hotelierov pomôcť tímom v rôznych veciach. Problémom boli malé parkoviská, spomínaná voda. Krútili hlavami nad časmi raňajok či obedov a stalo sa aj to, že na švédskych stoloch už ku koncu večere čo-to chýbalo. Ale ani kvalitou ubytovania sme rozhodne neprepadli, práve naopak.
 
Čo ostalo v kategórii 2.2 bolo vysielačkové spojenie, ktoré nebolo dostačujúce, ba priam až na hranici regulárnosti podujatia UCI, pretože ak mechanické vozidlo s číslom 25 nepočuje takmer nič a autá pred či za únikom to, čo sa deje v pelotóne a naopak, to je neprípustné. Nemá to jednoduché riešenie, pretože na Slovensku jednoducho potrebné vysielačky v počte 60 kusov nemáme a požičanie zo zahraničia je vraj veľmi drahé.
 
Neposunulo sa značenie na trati. Teda, výnimkou je nafukovačka označujúca kilometer pred cieľom, to bola novinka, ale značenia prémií, bufetu a km do cieľa ostali ešte v štýle bývalého režimu a pretekári do tých kolíkov už dlhé roky narážajú. Bránu je vidieť zďaleka, prípadne zvoliť aspoň niečo na štýl dopravnej značky, čo je vyššie a viditeľnejšie. Napríklad v Kalifornii to mali pekne jednoducho vymyslené. Tiež sa už snáď nestane to, aby prémia nebola vyznačená čiarou na asfalte. Stalo sa, že sa v takomto prípade pred "kolík" postavil rozhodca a aj kvôli veľkému davu ľudí sme netušili, kde presne tá prémia je, teda napokon nebola na kamere ani fotografii. Nemusia byť všade nafukovačky, ale SZC by už malo kolíkom poďakovať za dlhoročnú spoluprácu a poslať ich kade ľahšie.
 
Okolo Slovenska je celosvetovým unikátom aj v zavadzaní rozhodcov. V Nitre to dospelo do extrému, keď sa rozhodcovské auto J2 rútilo do cieľa doslova päť metrov pred pretekármi, dokonca im ešte aj rozrážalo vzduch. Diváci, médiá a následne tým pádom aj široká verejnosť, dojazd takmer vôbec nevideli (video tu). To je neprípustná záležitosť! Všimli ste si už v televízii, žeby ste napríklad špurt nevideli, lebo pred pretekármi šlo auto? Podobné je to aj s našimi moto rozhodcami. Tí si tiež nenechávajú dostatočný odstup pred cieľovou páskou. Žiadne výhovorky nemôžu existovať, keď tieto situácie vo všetkých pretekoch vysielaných v TV vidíme fungovať bez problémov.
 
Na internete kolovali zábery z ťahania sa pretekárov v grupette v kopci. My sme žiadne takéto veci nevideli ani nezachytili. Vieme podľa komuniké, že z pretekov bol za nešportové správanie vylúčený športový riaditeľ Massi - Kuwajt, ale o ničom ďalšom nemáme informácie. To je záležitosť rozhodcov. Rozhodne to neboli pretekári, ktorí by narušili priebeh alebo vývoj pretekov, na ktorý dohliadali licencovaní rozhodcovia.
 
Z faktorov, ktoré kompetentní až tak neovplyvnia, spomenieme dobré počasie. Pre cyklistov až ideálne. Bolo teplo, ale nie horúco, preteky neovplyvnili žiadne búrky či pády na kĺzskych cestách. Divákov bolo zhruba toľko ako posledné roky, teda zasa viac ako v okolitých krajinách, ale menej než vidíme na najväčších pretekoch cez televíznu obrazovku. V dedinách mali miestni ľudia záujem pozrieť sa. K cestám vychádzali školy aj škôlky či na chvíľu sa zatvárali aj predajne. Sami sme vo viacerých počuli hlásenia obecného rozhlasu, ktoré informovali o prejazde pelotónu. Organizátori oznamy posielali všetkým mestám i obciam. Veľkú zásluhu na burcovaní ľudí má Roman Barényi, ktorý jazdieva so svojím megafónom pätnásť až päť minút pred pretekármi a myslíme si, že je to svetový unikát. Svojim spôsobom tak nahrádza reklamnú karavánu. Mať svojho Barényiho by určite chcel každý organizátor. Páči sa nám aj to, že organizátor dáva vyrobiť odznaky s logom pretekov, ktoré dostávajú traťoví komisári i naši motorkári a vo vhodných chvíľach, ak je čas, ich rozdávajú deťom stojacim pri trati. To je veľmi milá záležitosť.
 
Smutné je mediálne pokrytie pretekov zo strany celoštátnych médií. Preteky sa presúvajú regiónmi, takže ak v danom mieste má redaktor iné témy (napríklad letná príprava hokejistov), Okolo Slovenska má smolu. Jedine SITA, denník Šport a takmer aj RTVS poslali človeka na celé podujatie, ktorý tak ľuďom sprostredkoval celistvú informáciu v kontexte. To je žalostne málo. V mnohých popredných periodikách sa neobjavilo nič. Na priame prenosy nie sú financie. V tomto prípade by musel prísť veľký skok. Prológ je zaujímavou voľbou a zatiaľ asi jedinou, ale nikdy nehovor nikdy...
 
Jediným šťastím je, že samotné preteky majú webovú stránku na vysokej úrovni a keďže autor článku pozná weby všetkých pretekov WT, HC a 80 % 1. kategórie, dovolí si povedať, že na svete nie sú preteky 2.1, ktoré by mali takú kvalitnú webovú stránku s takmer všetkými informáciami, live priebehom či tento rok už dokonca vrátane video sumárov. Facebook prinášal live streamy z cieľa i pódia. Aj tu je ešte kam rásť, ale už teraz prekonali všetkých francúzskych organizátorov okrem A.S.O. A aj pár podujatí World Tour je na tom v tomto smere horšie.
 
V čom nás vedenie dlhodobo nepočúva je oficiálny názov pretekov, ktorý drvivá väčšina Slovákov nevie napísať ani vysloviť. Sme za to, aby "Tour de Slovaquie" (spolu s tými prémiovými kolíkmi) odkráčali kade ľahšie a všade sa používalo Tour of Slovakia. Pravdepodobne o tom dáme hlasovať na našom webe, aby sme poznali aj názor širšej verejnosti. Do budúcnosti rozhodne organizátorom odporúčame aj zmenu termínu na september a ak chcú začínať prológom, tak nech je technický a má okolo dvoch kilometrov. Tímová časovka je hlúposťou. Zmenili by sme aj dres bodovacej súťaže, ktorý je so svojimi modrými bodkami veľmi nevýrazný a zbytočne splýva s vrchárskym. Až štyri z piatich dresov obsahujú bielu farbu.
 
Pár viet na záver. Preteky boli rozhodne hodné kategórie 2.1 a je úžasné sledovať ich každoročný progres, na ktorý môžeme byť pred zahraničným pelotónom právom hrdí. Stará sa o neho partia veľmi príjemných ľudí. Tá staršia časť má obrovské skúsenosti s ich dlhoročnou organizáciou a mladý kolektív SZC aj agentúry Drift s dobrovoľníkmi majú zasa potrebný elán a dobrý prístup. Sme presvedčení, že pod týmto vedením môžu preteky rásť ďalej a zvyšovať svoj rozpočet, ktorý je alfou a omegou kvalitného podujatia, no vyžaduje si hlavne obrovské manažérske schopnosti, ktoré sú na verejnosti nedocenené a ani si nevieme predstaviť, aké náročné je získať desiatky partnerov. Buďme hrdí na Okolo Slovenska!
 
 
Hodnotenie Okolo Slovenska 2017 podľa Cycling-Info.sk
- bezpečnosť, práca polície: World Tour
- web pretekov: World Tour
- kvalita ubytovania: HC kategória
- kvalita štartovej listiny: 1. kategória
- výber a kvalita trate: 1. kategória
- záujem divákov: 1. kategória
- výkon rozhodcov: 1. kategória
- záujem médií: 2. kategória
- ochota hoteliérov: 2. kategória
- označenie trate: 2. kategória
- vysielačkové spojenie: 2. kategória
- reklamná karavána: žiadna
 
 
Pod týmto článkom výnimočne nebudeme tolerovať účelové zavádzanie, scestné útoky a blúznenie v diskusii. Takéto príspevky vymažeme.