Česko-slovenský spoločný šampionát v cestnej cyklistike sa v tomto týždni organizuje už devätnásty raz. Postupne naberá na kvalite po všetkých stránkach, takže cyklistická verejnosť sa už teší na súťaže v Karlových Varoch a Plzni. Po sérii "majstrákov" blízko hraníc, či už na Považí alebo Morave, sa vlani karavána presunula do Žiaru nad Hronom, ktorý už predsa len nebol blízko susedného štátu. Český svaz cyklistiky sa ale tentoraz dohodol s organizačným výborom pod taktovkou manželky elitného profíka Michaely Kreuzigerovej na šampionáte na severozápade krajiny. V praxi to teda znamená, že napríklad pretekári z Košíc musia cestovať na časovky národného šampionátu až osemsto kilometrov.
 
 
preteky elite podium spolocna
Kompletné vlaňajšie pódium pretekov mužov a U23 (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
V programe nie sú žiadne novinky. Opäť sa o tituly v dvoch klasických disciplínach postupne pobijú juniorky, ženy, juniori, dvadsaťtrojkári aj muži Elite. Najväčšou zmenou je teda to, že sa celý šampionát neodohrá na rovnakom mieste, ale bude sa musieť presúvať medzi Karlovými Varmi a Plzňou. Češi tiež dlhodobo razia, podľa nás nevhodnú, stratégiu voľného dňa v piatok, takže sa časovky nekonajú dva dni podvečer, ale počas celého dňa vo štvrtok, takže o fanúšika nezakopnú. Rovnako to bude s novinármi, ktorí v drvivej väčšine pricestujú až do Plzne, takže spravodajstvo z časoviek bude veľmi ochudobnené. Platí to aj pre našu redakciu. Vo štvrtok budeme mať na mieste iba fotografa.
 
Model časoviek je veľmi jednoduchý. Existuje iba jeden dvadsaťkilometrový okruh na juhovýchode od centra Karlových Varov pre všetky kategórie s tým rozdielom, že muži ho absolvujú dvakrát. Je to vymyslené lepšie než vo väčšine prípadov z minulosti, pretože až na krátky úsek štartu a cieľa sa pekne pôjde okruh v pravom slova zmysle, teda pretekári s mechaničákmi nepôjdu oproti sebe. Budú teda môcť využívať celú šírku vozovky, nebudú vznikať kontroverzie, či niekto neprekročil stredovú čiaru ani sa v neprehľadnej zákrute nikto nevyrojí oproti vám. Trasa je vzhľadom na predchádzajúce ročníky pomerne náročná. Nachádza sa ne nej veľa zákrut a ani profil nie je najľahší. Začína sa hneď zhurta do 3,5-kilometrového kopca s priemerom šiestich percent do mestskej časti Hůrky. To bude na ťažších špeciáloch náročná záležitosť. Potom už je profil pomerne rovinatý. Muži nastúpajú 640 výškových metrov, ostatné kategórie logicky polovicu.
 
 
profil vary
profil okruhu časovky (© silnice2018.cz)
 
 
Druhý rok po sebe sa v boji proti chronometru nepredstaví žiaden Slovák s profesionálnou zmluvou. Pred troma rokmi v domácej Žiline získal titul Peter Sagan, potom sa ešte Michael Kolář odhodlal na štart v Hodoníne, ale ostatní nie. Double bude teda obhajovať Marek Čanecký, ktorý sa pred sezónou vrátil na Slovensko a podpísal zmluvu s banskobystrickou Duklou. V súčastnosti je však úplne mimo formy a už roky sa mu tak zle nejazdilo. Túto indispozíciu cyklistu, ktorý v nedeľu oslávil tridsiatku, budú môcť využiť jeho kolegovia z Dukly. Špekulovalo sa, či nastúpia všetci eliťáci, aby ostalo čo najviac bodov pre dvadsaťtrojkárov. To však Martin Fraňo zmietol zo stola s odôvodnením, že nastúpia všetci, pretože na národnom šampionáte je to ich povinnosť. Najväčším favoritom tak bude Patrik Tybor. Pred týždňom a pol sa síce zranil a stále ho ruka bolí, ale vyšetrenia neukázali nič zlomené či pretrhnuté, takže by to mal zvládnuť, hoci v pretekárskom nasadení ruku ešte nevyskúšal.
 
Podľa nás budú výsledky na pódiu aj na prvých priečkach pod ním veľmi tesné. Menšie problémy Tybora s Čaneckým bude môcť využiť Adrián Babič (Firefly), ktorý dobre odjazdil jednorazovky v Poľsku a už vlani bol tretí i získal dvadsaťrojkársky titul. Vďaka spomínanému kopcu a slušnej forme sa medzi favoritov nečakane môže zaradiť aj Martin Haring. Ako biker aj cyklokrosár ale nie je zžitý s časovkárskym špeciálom a ani na ňom nechce štartovať. To ho bude stáť niekoľko desiatok sekúnd, rovnako ako v Slovinsku. Tam sa z Duklákov najlepšie ukázal Samuel Oros, ktorého tiež tipujeme v najlepšej päťke, kde sa určite chce dostať aj Juraj Bellan, ktorý ešte časovkársky titul U23 nezískal a už je tam posledný rok. Babič bude ale ťažkým protivníkom. No a najväčším otáznikom je Matúš Štoček, ktorý ako prvoročák nemá žiadne skúsenosti s takouto dlhou časovkou, ale v Taliansku pokračuje v napredovaní. Nečudovali by sme sa, keby v prvej šestke či osmičke bolo viac U23 ako Eliťákov.
 
 
canecky 18 itt prilba melicherf
Marek Čanecký počas tejto sezóny v majstrovskom drese (© Ján Melicher)
 
 
Z českých profíkov sa v časovke predstavia Roman Kreuziger a Zdeněk Štybar.  Budú ale mať čo robiť s elkováckou dvojicou Jan Bárta - Josef Černý. Práve Černý je najväčším favoritom na titul.
 
Medzi ženami bolo rozhodujúcim faktorom, či bude štartovať obhajkyňa prvenstva a hlavná favoritka Janka Keseg Števková. Pri komunikácii s ňou nám vysvetlila, že hoci sa cíti v dobrej forme, prípadne víťazstvo by jej nič neprinieslo, pretože už viackrát bola majsterkou SR, no na cestné MS ešte nikdy nebola nominovaná. Sústredí sa teda viac na horskú cyklistiku a kvalifikáciu na OH v Tokiu. V nedeľu tak bude pretekať v Rakúsku. Na štart sa teda chystá vyrovnaná trojička Tereza Medveďová (BePink), Alžbeta Bačíková (Dukla BA), Lívia Hanesová (CK BB). Predpokladáme, že tieto tri ženy získajú medaily. Vzhľadom na náročnosť trasy bude asi miernou favoritkou Medveďová, Bačíkovej to zasa ideálne nevyhovuje. Niekdajšia majsterka SR Lucia Valachová už súťažne nebicykluje.
 
Juniorská kategória sa po odchode Štočka otvorila novým menám. Najväčším favoritom zrejme bude Adam Foltán. Mladší brat Dukláka Adriána z CK MŠK Žiar nad Hronom má v tejto sezóne z našich juniorov najlepšiu formu vo všeobecnosti, takže očakávame jeho triumf aj v boji s chronometrom. Koniec-koncov, zo svojich bol najrýchlejší na SP v Trnave aj Nitre, nehovoriac o francúzskom Ncupe pred mesiacom. O zostávajúce pozície na pódiu bude určite veľký boj. Šancu majú bez pochýb borci ako Matej Blaško (CyS), Lukáš Kubiš (Podbrezová), Marek Bugár (Trenčín) či Marek Gajdula (CyS).
 
U junioriek je to pomerne jednoduché. Triumfovať by mala vlaňajšia víťazka Petra Machálková (CyS), no na SP v Nitre spadla, takže štartovať bude doudieraná a to ju môže ovplyvniť. Potrápiť sa ju bude snažiť Júlia Hrtánková (Finančné Centrum) a tu náš prehľad v aktuálnej výkonnosti junioriek končí.
 
 
Vlaňajšie pódium juniorskej časovky (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
V Plzni je prichystaný náročný okruh, k úspechu by mala viesť aktívna jazda
 
Cez víkend čaká štartujúcich v pretekoch s hromadným štartom okruh na juhovýchode Plzne. Má šestnásť kilometrov, teda je kratší ako napríklad vlani, pôjde sa preto viac kôl. V jednom cyklisti nastúpajú 260 výškových metrov cez tri kratšie kopce. Nemajú závratné parametre. Ten najťažší - Kyšice - zhruba v strede okruhu má 1800 metrov a 4,4 %. Ostatné sú ešte kratšie aj miernejšie. Trasa je ale dosť členitá a prakticky bez rovinatých úsekov. Kolo ku kolu sa počet nastúpaných metrov bude pridávať, preto sme aj váhali, či zakresľovať tento majstrák ako zvlnený alebo kopcovitý. Napokon sme sa rozhodli pre kopcovitú verziu, veď muži sa dostanú cez 3000 nastúpaných metrov.
 
"Hlavný chod" celého šampionátu sa bude podávať v nedeľu od 10:30. V pelotóne uvidíme tradične eliťákov aj dvadsaťtrojkárov z oboch krajín. Čakať ich bude 192 kilometrov, dvanásť kôl a 3120 výškových metrov. Vedeniu SZC sa podarilo na UCI vybaviť výnimku a pripisovať sa budú body krajinám zvlášť. K veľmi peknému prídelu sa tak dostane až desať Slovákov.
 
 
profil plzen
profil okruhu (© silnice2018.cz)
 
 
Najväčšími favoritmi budú bez pochýb pretekári Bory-Hansgrohe. Do Plzne ale pricestujú bez zraneného Erika Bašku, a tak bude Ján Valach tvoriť stratégiu pre trojicu Sagan, Sagan, Kolář. Už dlhšie sa šepká, že by to mohli zrežírovať aj na Michaela. Ten by mohol čakať na špurt, kde by mal byť z našich určite najrýchlejší. Neočakáva sa však od profíkov defenzívna taktika a ťahanie balíka v boji s únikom. Tam by mohli byť možno iba jeden-dvaja Slováci, ktorí by sa viezli v početnej českej skupine, takže Juraj alebo aj Peter by sa museli naťahať. Opäť od nich očakávame aktívnu jazdu, teda to, že niekto z nich určite skočí do úniku. Môže aj nemusí to byť líder A. Nečudovali by sme sa ani tomu, ak by sa vpredu objavil Peter Sagan, ktorý by tak neriskoval problémy v menej skúsenom balíku.
 
Po vlaňajšom fiasku sa očakáva aktívnejšia jazda Dukly Banská Bystrica. Nastúpi v kompletnom dvanásťčlennom zložení a opäť bude sledovať viac cieľov - zabojovať o menší zázrak v podobe vytlačenia z pódia niektorého Boráka, určite chcú dvadsaťtrojkársky titul a k tomu ešte aj čo najviac pozícii v Top 10 podľa možností s mladými pretekármi, aby sa dostali na MS. Tradične by mal byť ich najväčším menom do bitky Patrik Tybor. Martin Haring je určite typologicky vhodný do úniku a v niektorom kopci by mu to mohlo sadnúť. Vieme však, že úniky sú často o šťastí a vyjde to iba menšej časti ľudí, ktorí sa tam pokúšajú dostať, čiže akékoľvek prognózy nie sú na mieste. Čiernym koňom môže byť napríklad niekto zo Spartaku Tlmače. Trať bude sedieť náladovému obhajcovi prvenstva U23 Jurajovi Bellanovi, no ani táto kategória sa nedá spoľahlivo predikovať. Aj z mladých borcov môže byť v úniku niekto, kto potom z toho v závere vyťaží. Rozhodne už po medailu bude chcieť ísť provoročák Matúš Štoček a čoraz viac ľudí U23 majú v CyS Akadémii. Každý by mal pochopiť, že cesta k úspechu povedie cez aktívnu jazdu. Ak to aj nevyjde, aspoň sa o tom bude hovoriť.
 
 
preteky elite sagan belan dojazd
Vlaňajší triumf Juraja Bellana v kategórii U23 (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Českí profíci sa budú tradične boriť s prevahou výborne jazdiaceho Elkovu - Author. Prísť by mali všetky hviezdy vrátane novica vo World Tour Jana Hirta (Astana).
 
V ostatných kategóriách je už konkurencia nižšia a favoriti časovky a pretekov s hromadným štartom splývajú. Platia teda mená, o ktorých sme písali vyššie. Janku Keseg Števkovú by bolo na tejto trati ťažké poraziť, no vyššie sme vysvetľovali jej dôvody absencie na MSR. V špurte by zasa mala byť najrýchlejšia Alžbeta Bačíková, takže súperky budú musieť na ňu niečo vymyslieť. Ženy s juniorkami pôjdu päť kôl, teda triezvych 80 km. Juniori už vedia jazdiť aktívne a vie sa u nich uplatňovať aj tímová réžia, takže Adam Foltán zo Žiaru to bude mať proti CyS Akadémii veľmi náročné. Početnosťou budú tradične útočiť aj Trenčania, ktorí by sa mali pchať do únikov a znepríjemňovať Žilinčanom život. U nich, nazveme to neortodoxne, preteká Matej Blaško, takže budeme zvedaví na túto neriadenú strelu. Organizátori pôvodne vypísali preteky na sedem kôl, no vo finálnych propozíciách sa napokon hovorí o ôsmich, teda 128 km pre juniorov. Stratégia junioriek je klasická - držať sa v balíku so ženami čo najdlhšie, a ktorá to dokáže, vyhráva. Aj tu sa čaká triumf Petry Machálkovej.
 
Pre všetky kategórie platí, že máme k dispozícii množstvo miesteniek na Majstrovstvá Európy v Glasgowe aj Zlíne, pre mužské pohlavie všade šesť, ženy s juniorkami pôjdu tiež zo dve. Takže tento šampionát výrazne pomôže trénerom v určovaní nominácií. Motivácia ukázať sa bude vysoká.