Do štartu 62. ročníka Okolo Slovenska ostáva záverečných päť týždňov. Zatiaľ čo bežným ľuďom v stovkách miest a obcí na trase pretekov nezáleží, aký konvoj okolo nich prejde, kompetentní chcú, pochopiteľne, preteky zorganizovať čo najlepšie, aby si na svoje prišli priaznivci na štarte i v cieli, no tiež skalní fanúšikovia tohto športu, ktorí poznajú súvislosti. Vývoj podujatia nedokumentuje iba kvalita štartovej listiny, ale aj mnohé ďalšie detaily. Na niektoré sa teraz pozrieme.
 
 
okolo slovenska 2017 ilustrak 1
Vlaňajší pelotón pretekov (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Ostal v platnosti model prológu a štyroch etáp z východu na západ od stredy do nedele. Dôvody, prečo sú jednotlivé mestá etapovými, sú dlhodobo zrejmé. Dané mestá mali o podujatie eminentný záujem po finančnej i ľudskej stránke a podujali sa rôznym spôsobom pomôcť aj pri organizovaní a vybavovaní mnohých záležitostí. Následne sa riešila aj trasa, ktorá logicky prináša kopce na začiatku, v závere už roviny. Prvá etapa bude mať dojazd na kopci. To, či nebude tento deň príliš náročný, zodpovedia až samotné preteky.
 
Aj tento rok sa od jari do jesene mnohé úseky ciest rekonštruujú. Týka sa to aj niektorých pasáží pretekov. Časť je hotová už teraz, časť sa do inkriminovaného dátumu dokončí a čo nie, pôjde sa v zúžených podmienkach. Je to normálna situácia, ktorá sa stáva všade vo svete. Nemala by hroziť žiadna obchádzka. Opäť bude organizátorom vo veľkom pomáhať policajný zbor. Pôvodne zamýšľali po niekoľkých rokoch vymeniť šéfa polície na pretekoch, ale napokon sa po komunikácii s riaditeľom pretekov podarilo ponechať majora Juraja Tlachača na tejto pozícii. Je to ideálne, pretože pozná špecifickosti takéhoto podujatia a vie so svojim tímom dobre vyhodnocovať potenciálne kritické situácie.
 
 
okolo slovenska 2017 ilustrak 4
Policajný sprievod pretekov (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Dôkazom, že sa organizátori chcú pohnúť dopredu, je aj posun vo viacerých detailoch, ktoré dotvárajú kolorit i profesionalitu pretekov. Okrem tradičných súťaží GC, body, vrchy, U23 a tímy sa bude vyhlasovať aj najlepší Slovák a úplnou novinkou bude udeľovanie ceny pre najbojovnejšho pretekára etapy po vzore Tour de France. Vyhlásený bude aj najbojovnejší celého ročníka. Snažili sme sa komunikovať aj potrebu zatraktívnenia bodovacej s vrchárskou súťažou, aby sa rozdeľovalo čo najviac bodov pre čo najviac pretekárov, lebo bodovanie 3-2-1 na prémiách a 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 v cieli bolo mrhaním potenciálu. Športový riaditeľ sa to naozaj rozhodol radikálne vynoviť. Na prémiách budú získavať body piati 8-5-3-2-1 a v cieli desať ľudí. Netýka sa to prológu, ktorý nebude vôbec bodovaný. V prvej etape v cieli 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1 a v ľahších ostatných 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1. Vrchárska súťaž 1. kategória: 10-7-5-3-2-1 a 2. kategória: 6-4-2-1.
 
Za všetko sa budú udeľovať aj prize money (aj za najbojovnejšieho pretekára), čo nie je všade štandardom. Spolu organizátori rozdelia 34 875 eur na odmenách. Je to najviac v histórii. Oproti vlaňajšku je to nárast o 4420 eur.
 
Absolútnou povinnosťou prestížnych pretekov sú dresy lídrov jednotlivých klasifikácií s nažehleným logom tímu. To sme doteraz nemali. Aj to sa pre tento rok mení a organizátori budú mať takýto stroj k dispozícii. Na pódiu po etape ale budú postupovať systémom nálepiek, ako je to u väčšiny pretekov, pretože sa to nestihne za taký krátky čas nažehliť. Ani nálepky sme ale doteraz nemali. Podklady na ne tímy posielajú v predurčenom formáte. Ak to tím nepošle, nebude to mať. Tento konvoj s množstvom štartov na WT, HC a 1. kat pretekoch to ale má v malíčku.
 
 
tybor 2017 okolo slovenska podium slovak
Patrik Tybor bol vlani najlepším Slovákom (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
S príchodom čoraz lepších tímov je spojená aj nutnosť čo najlepšieho ubytovania. Okolo Slovenska už v posledných rokoch dosahuje vysokú úroveň. Býva sa v niektorých prípadoch už aj vo štvorhviezdičkových hoteloch. Samozrejme, v niektorých lokalitách jednoducho nie sú k dispozícii, alebo vedenie hotela nepristúpi na zľavy a pod. Organizačný výbor na ubytovanie nás ubezpečil, že evolúcia pokračuje aj v tomto smere a celý zväčšený konvoj bude dôstojne ubytovaný. Vzhľadom na to, že konvoj sa zväčšil už na cca. 450 ľudí a tie najprestížnejšie tímy prídu s množstvom personálu i áut, hotelov bude oveľa viac a nebude v jednom bývať priveľa tímov, aby sa pomestili autá na parkoviská, mali dostatok vody a podobne. Samozrejmosťou je u nás plná penzia, ktorú nemá ani Tour de Pologne či drvivá väčšina pretekov, takže tu už nie je kam rásť.
 
Veľkým mínusom boli označenia trate - prémie, bufet, km do cieľa atď. Aj pri tomto sme dostali prísľub, že sa značenia priblížia do 21. storočia, ale zrejme ešte ostanú v minulom. V priestore cieľa bude pokračovať aj evolúcia v predĺžení bariér, ktorých by malo byť o niekoľko desiatok až stovku metrov viac. Tiež sa pripravila špeciálna presklenná tabuľa na podpisovanie pretekárov pred štartom. Také využíva najmä RCS Sport. Aj napriek pôvodným informáciám, že nebudú k dispozícii parametre stúpaní (dĺžka a sklon), v najnovších profilch etáp, ktoré sme dostali dnes, ich už vidíme. V najbližších dňoch ich teda zrejme uvidíte na webe pretekov i v našej sekcii patriacej k pretekom.
 
 
okolo slovenska 2017 ilustrak 2
Aj traťoví komisári pomáhajú pri organizácii (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Úplnou novinkou bude maskot pretekov. Robili sa rôzne náčrty grafika. Spomínalo sa všetko možné od vlka, svišťa, rysa až po moriaka. Mal by to byť napokon kamzík oblečený do slovenského národného dresu aj s prilbou na hlave. Účelom maskota bude spríjemniť zážitok detskému publiku. Divákom sa budú opäť rozdávať aj rôzne drobnosti ako odznaky, cereálne tyčinky, cukríky, čapice, atď. Prvý raz bude pred pretekmi jazdiť aj karavána, ktorá bude mať pár vozidiel. V každom cieľovom meste bude pripravený aj kultúrny program. Opäť bude jeho súčasťou aj jedna zo slovenských kapiel, domáca produkcia toho-ktorého mesta i show z cyklistického prostredia. Prológ bude znova vysielať RTVS.
 
S organizátormi sme diskutovali aj o ďalších detailoch, ktoré pomôžu tímom či sprehľadnia konvoj (dizajn čísel mechaničákov, vysielačky...). Nemá zmysel rozoberať ich na tomto mieste. Pre tento rok neprešli niektoré naše návrhy, a to pódium na predstavovanie tímov/podpisovanie pred štartom, kde by tímy museli pekne chodiť a pózovať divákom (finančné dôvody), zmena dizajnu bodovacieho dresu - biely s modrými bodkami (že je to náš estetický pohľad). Pre budúcnosť sme navrhovali aj zmenu názvu Tour de Slovaquie na Tour of Slovakia, za čo hlasovalo až 87 % z vás. Ani to však meniť nechcú.
 
 
okolo slovenska 2017 ilustrak 3
Dres lídra bodovacej súťaže (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Kto by mohol potrápiť Quick-Step?
 
Pomaličky spoznávame aj štartovú listinu, takže na mieste sú otázky, kto by sa mohol pobiť o etapové triumfy i ten celkový. Medializovaná súpiska Quick-Stepu Floors jasne signalizuje, že môže vyhrať všetky etapy i žltý dres, no cyklistika nie je taká jednoduchá a navyše, z terajšej súpisky môže niekto vypadnúť. Favoritom na celkový triumf bude jednoznačne dvojka Julian Alaphilippe - Bob Jungels, ktorá bude vo finálnej príprave na ťažký svetový šampionát, takže ak chcú v Innsbrucku niečo ukázať, na našich cestách v prvých dvoch etapách majú ideálnu príležitosť otestovať sa. Z Bory-hansgrohe by mal byť najlepším vrchárom Felix Grosschartner, ktorý bol deviaty na Algarve i desiaty na Paríž - Nice a skvelo si počínal v druhej najťažšej etape Gira, kde ho zdolali iba Nieve a Gesink. Podľa informácií od športového riaditeľa pretekov k nám plánuje v silnej zostave prísť aj prokontinentálny Roompot. Ich lídrom by mal byť Pieter Weening, druhý muž Okolo Chorvátska. Cofidis bude mať to najsilnejšie v kopcoch na Vuelte, tam súboj o GC nečakáme. Zostavy Gazpromu, CCC a Bardiani zatiaľ nepoznáme.
 
V šprintoch sa bude najviac čakať od dvojice Fabio Jakobsen (Quick-Step) - Matteo Pelucchi (Bora-hansgrohe). Či dostane šancu Erik Baška je zatiaľ predčasné. Pridajú sa k nim určite aj borci z nižších líg. Tradične rýchli na rovinách sú CCC-čkári či Alois Kaňkovský z Elkovu. Bude tu množstvo mladých Nemcov, Belgičanov, Dánov i Nórov, takže odtiaľ môže vyskočiť ktokoľvek. Nemáme dokonalé poznatky o týchto pretekároch. Vieme, že Cofidis sem nepošle Bouhanniho ani Laporta. V prológu budú opäť silní ľudia Quick-Stepu, šancu na triumf majú viacerí. My by sme si tipli aj na Jungelsa, no opäť budú supersilní CCC s Elkovom. Cofidis chce nasadiť mladého Doriana Godona, ktorý už tento rok jeden prológ vyhral. Úplná skladačka štartovej listiny bude jasná až tesne pred pretekmi.
 
Črtá sa aj zloženie nášho národného tímu. S najväčšou pravdepodobnosťou uvidíme na štarte šesticu Adrián Babič, Juraj Lajcha, Robert Malík, Ľuboš Malovec, Juraj Michalička, Matúš Štoček a k nim ešte podľa momentálnej formy tréneri vyberú siedmeho muža.