História vývoja techniky: Merida Reacto Sonny Colbrelli - Bahrain Victorious (Paríž - Roubaix 2021)

8.2.2023, 00:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V dnešnej časti seriálu Vám predstavíme novší, takmer aktuálny kúsok pretekárskej cyklistickej histórie. Jedná sa o unikátny víťazný bicykel Sonnyho Colbrelliho z Paríž - Roubaix 2021, na ktorom sú ešte pôvodné nánosy blata z kockových úsekov krutých pretekov. Report z pretekov tu...
Sonny Colbrelli na tomto bicykli (© A.S.O. / Pauline Ballet)
Sonny Colbrelli po dojazde do cieľa (© A.S.O. / Pauline Ballet)
 
Merida je taiwanskou značkou, ktorú založil v roku 1972 Ike Tseng. Po jeho smrti v roku 2012 prevzal firmu jeho syn, Michael Tseng. Merida má väčšinu výrobných liniek na Taiwane, no hlavný vývojársky stan má rozložený v Nemecku. Merida vo svojich fabrikách v Taiwane, Číne a Nemecku ročne vyrobí viac ako štyri milióny bicyklov. Keďže sa aj väčšina bicyklov Specialized vyrábala na výrobných linkách Meridy, v roku 2001 to vyustilo ku kúpe 49 % podielu firmy Specialized Meridou. Po svojom úspešnom vstupe do poľa športu, najmä MTB, kde dlho prevádzkovala svoj vlastný factory tím na čele s majstrami sveta Gun Rita Dahleovou a Josém Antoniom Hermindom, sa v roku 2013 rozhodla aj vstúpiť do World Tour cestárskeho kolotoča v tíme Lampre, ktorý sa postupne transformoval do súčasného názvu Bahrain – Victorious. 
Merida Reacto Colbrelliho z Roubaix (© Martin Fraňo)
Sonny Colbrelli bol kvalitným klasikárskym koňom tímu, mal na svojom konte mnohé víťazstvá najmä na menších talianskych klasikách a etapách, či celkové víťazstvo na Benelux Tour v roku 2021. No na nami predstavenom bicykli dosiahol svoje životné víťazstvo na klasike klasík, Pekle severu, a to veľmi dominantným spôsobom, keď v závere ošpurtoval cyklokrosárov Vermeerscha a Van der Poela, čo šokovalo všetkých cyklistických odborníkov. Bola to jeho suverénne najlepšia sezóna, v ktorej sa stal aj majstrom Európy a v Roubaix dominoval aj preto, že Peklo severu bolo presunuté na októbrový termín. O to smutnejší bol obrat v roku 2022, keď na pretekoch skolaboval a pre srdcovú vadu bol nútený na svojom najvyššom vrchole skončiť s cyklistickou kariérou.
Merida Reacto Colbrelliho z Roubaix (© Martin Fraňo)
Základom jeho úspechu bol bicykel na ráme Merida Reacto, teda najvyššej verzie aero rámu v nádhernom dizajnovom prevedení kombinácie čiernej v spodnej a zadnej časti rámu, prechádzajúcej cez červenú do pastelovo oranžovej v jeho prednej časti. Mohutná hlavová časť je v strede sploštená pre lepšiu aerodynamiku, plynulo prechádza do aero predstavca, na ktorý sú namontované riadítka FSA. Pri pevnom úchope a zapretí sa do riadítok je badateľná obrovskú tuhosť celej prednej časti.  Na predstavci nechýba ešte pôvodný rozpis úsekov dlažobných kociek z jeho posledného veľkého víťazstva. Je použité tímové sedlo Prologo, ktoré sedlala väčšina tímu. 
Merida Reacto Colbrelliho z Roubaix (© Martin Fraňo)
O radenie a mechaniku sa starala kompletná elektrická Di2 sada Shimano Dura-Ace. Fungovala spoľahlivo aj v týchto blatistých a dažďových podmienkach, ktoré sa rovnali takmer cyklokrosu. Bolo to jedno z najťažších Paríž-Roubaix posledného desaťročia, prakticky šesťhodinový cyklokros. O to prekvapujúcejšie a šokujúcejšie bolo, že si Sonny dokázal poradiť s dvojicou cyklokrosárov, ktorý sa v týchto podmienkach cítili ako ryba vo vode a navyše na mačacích hlavách použil pevný aero rám, kým väčšina súperov skúša skôr rôzne spôsoby odpruženia.
Merida Reacto Colbrelliho z Roubaix (© Martin Fraňo)
Kolesá boli tuhé aero 55mm vysoké karbónové tímové Visiony. Zaujímavosťou je použitie 30mm širokých bezdušových plášťov Continental, ktoré jediné riešili jazdcovu pohodlnosť na utrasených úsekoch. Sonny sa rozhodol pre túto variantu, napriek tomu, že časť kolies má Bahrain aj na galuskách, napriek tomu, že galuska sa dá jazdiť veľmi podhustená a na šmykľavých kockách v daždi je to výhodou. Náhradou bolo použitie bezdušových 30mm širokých plášťov s pvc vložkou. Nie je tajomstvom, že Sonny mal viacero defektov, no tie zalepil tmel naliaty v bezdušovom plášťi a do cieľa dorazil síce na výrazne podhustenej pneumatike, no bez nutnosti výmeny kolesa, čo je na Paríž-Roubaix veľmi kľúčový faktor. Inak bolo použité štandardné vybavenie, ktoré sa používa počas celej sezóny.
Merida Reacto Colbrelliho z Roubaix (© Martin Fraňo)
Bicykel je zablatený, presne v takom stave, v akom ho v cieli odovzdal svojmu mechanikovi. Firma Merida zachovala jeho autentickosť kompletnej originality veľkého víťazstva a na Slovensku ho bolo možné vidieť na prezentácii pre obchodníkov pár dní v Banskej Bystrici, v sídle firmy Merida, distribútora značky. Postupne takto rotuje po Európe a inak je uložený v domovskom sídle v Nemecku. Rámy z modelovej tímovej rady záveru roka 2021 bude sedlať aj náš kontinentálny tím Dukla Banská Bystrica v sezóne 2023, no už s 12 kolovou sadou Shimano buď v ľahkom prevedení Scultura, alebo úplne totožného víťazného Colbrelliho rámu Reacto v prípade napr. Lukáša Kubiša. Snáď sa aj s ich pomocou podarí dosiahnuť veľké víťazstvo, ako to dokázal Sonny vo svojej životnej sezóne.
Merida Reacto Colbrelliho z Roubaix (© Martin Fraňo)
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria Merida Reacto Sonny Colbrelli (© Martin Fraňo)
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
 
Náš eshop