E3: Aj keď mal Van Aert na Kwaremonte problémy, v závere prekonal Van der Poela s Pogačarom

24.3.2023, 14:30 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
E3: Aj keď mal Van Aert na Kwaremonte problémy, v závere prekonal Van der Poela s Pogačarom
Pogačarova snaha (© Courtesy UAE Team Emirates / SprintCycling)

pi 24.3. zvlnena etapa ciel rovina Harelbeke > Harelbeke 204 km Van Aert
profil pretekov, 2000 nastúpaných metrov (© la-flamme-rouge.eu)
E3 Harelbeke, alebo teraz oficiálne E3 Saxo Classic patrí medzi jarné klasiky, ktoré najčastejšie vyprofilujú víťaza po sólo úniku, alebo malej skupinky. Napriek tomu, že posledný kopec sa ide 20 km pred cieľom, naposledy tu o víťazstvo špurtovala väčšia ako päťčlenná skupina v roku 2012. Všetky ďalšie edície boli veľmi selektívne, jazdilo sa aktívne a tí najsilnejší sa ukázali.

Aj dnes sme tu videli plejádu puncherov, štartová listina sa pokojne dala prirovnať k tej o desať dní na Ronde. Van der Poel, van Aert, Pogačar, Van Baarle, Laporte, Ganna, Mohorič, Benoot, Pedersen, Wellens, Küng, Stuyven, Asgreen, Girmay a mnoho ďalších sľubovali parádnu bitku hviezd. Žiaden špurt sa ani tento rok nečakal, ani tu neprišlo veľa klasických rýchlikov dúfajúcich na zázrak. Výnimkou boli Groenewegen či Gaviria. Napríklad tento rok veľmi silný a domáci Jasper Philipsen sem neprišiel, viac verí úspechu v nedeľu na Gente.
O klasický únik dňa dnes nebol až taký dlhý boj ako keď má nejakú šancu uspieť. Dnes bolo zjavné, že nedostane až tak veľa priestoru a napokon sa v ňom ukázalo päť ľudí. Mathias Norsgaard z Movistaru, Kelland O'Brien (Jayco-AlUla), Mathis Le Berre (Arkéa-Samsic), Thomas Bonnet (TotalEnergies) a Martin Urianstad (Uno-X). Ich náskok sa ledva dostal cez dve minúty, takže to nebolo veľmi vydarené. Získavali aspoň nejaký TV time.
Ako zvyčajne na týchto klasikách, trasa mala 204 kilometrov, no tie najnáročnejšie pasáže, hellingeny, sme sledovali až v druhej polovici, resp. začali tesne pred polovicou. Už pred prvými úsekmi ale bol pelotón celkom nervózny, šiel rýchlo a došlo aj k viacerým pádom. Očakával sa aj dážď či silnejší vietor, takže bolo to celé nepokojné. I preto nemal únik veľkú šancu.
Už 90 km pred cieľom začali vypadávať z pelotónu pretekári vo väčšom. Na chvíľu sa tak stalo aj s Mathieu Van der Poelom, no víťaz San Rema a zrejme aj najväčší favorit na dnešný deň mal defekt. Nebol to príjemný moment, lebo sa šlo veľmi rýchlo a práve v tejto fáze pretekov prišiel únik behom desiatich kilometrov o minútu náskoku. Peter Sagan sa pohyboval ku koncu pelotónu, v ktorom bolo stále vyše sto ľudí.
- ponuka ehopu -
- ponuka eshopu -
Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) mal v jednej zákrute namále a takmer spadol do kanála, za to už na kopci Kortekeer 85 km pred páskou sa začali diať veci. Alpecin-Deceuninck poslal dopredu Driesa De Bondta zjavne s úmyslom, že sa nieskôr k nemu pripojí MVDP. Súperi najprv nereagovali, nechali ho aby si docvakol pôvodný únik, no následne už vyšli na čelo balíka aj jazdci Jumbo-Visma, ktorí zvýšili tempo a balík sa natiahol doslova na kilometer. Peter Sagan bol veľmi vzadu.
Na veľmi ťažkom Taaienbergu na kockách (650 m) (sklon: 9,5 %) (max: 18 %) brutálne zaútočil Mathieu Van der Poel. Pripomíname, že to bolo 81 km pred páskou. Okamžite sa ho chytil Wout van Aert (Jumbo-Visma), no nikto ďalší. Došli si pôvodný únik, no napokon prehučali aj okolo De Bondta, ktorý sa ich neudržal. No podarilo sa to napokon O'Brienovi s Bonnetom, takže sme mali vpredu štyroch ľudí. Dvaja topfavoriti a dvaja ľudia z pôvodného úniku, ktorí nestriedali.
Za nimi začal viesť koalíciu za ich dostihnutie Tadej Pogačar (UAE Team Emirates), no dlhšie trvalo, kým sa sformovala zhruba 20-členná skupina. Ostávala zhruba so stratou desiatich sekúnd. No a po pár minútach sa ešte zozadu pridalo ďalších asi 20 ľudí. Takže mohli sme hovoriť o pelotóne. Keď Van Aert s Van der Poelom videli za sebou 40 ľudí, vedeli, že to nemôžu tvrdohlavo ťahať ďalej, a tak sa situácia na chvíľu upokojila. Aspoň čo sa týkalo atakov favoritov.
 
Zaujímavé bolo, že vpredu nebol Filippo Ganna (Ineos-Grenadiers) a niektorí pretekári boli ešte povolaní pomôcť vzadu, pretože za čelom šiel nie tak ďaleko zvyšok pelotónu. Takže úplne vpredu bolo 70 km pred páskou zhruba 26 ľudí. Mierne zníženie tempa využil na odskočenie Matteo Jorgenson z Movistaru. Nasledoval kilometrový Boigneberg, kde topfavoriti nechceli pripustiť opätovné spojenie balíka, čím by sa negovala ich predchádzajúca snaha, a tak opäť zvýšil tempo Van der Poel, ale nie už tak zásadne. Skôr chcel povzbudiť partiu, aby sa šlo rýchlejšie.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Pri zjazde z kopca mal v jednej zákrute problémy Pogačar a stratil tam kontakt na úplné čelo. Mal čo robiť, aby sa vrátil naspäť. No podarilo sa mu to napokon v pohode, pretože sa znova spomalilo. Alpecin skúsil verziu s atakom Sorena Kragha Andersena, ku ktorému sa pridali Nathan Van Hooydonck (Jumbo-Visma) a Matej Mohorič (Bahrain-Victorious). Tým pádom MVDP s WVA prestali ťahať a skúšali zistiť, ako budú reagovať ostatné tímy. Veľmi rýchlo mala trojka vpredu 25 sekúnd náskoku a musel sa krviť na čele skupiny favoritov Yves Lampaert (Soudal Quick-Step). Vyjsť tam musel aj samotný Pogačar, takže Alpecin s Jumbom si mydlili ruky.
Toto nefungovalo a skupina sa rozrástla na natiahnutých 50 ľudí bez Sagana. Okamžite sa tam začalo nastupovať a prišiel 700-metrový kockový kopec Stationberg, takže dali sa očakávať ďalšie veľké výbuchy. Opäť nastúpil Mathieu Van der Poel, ktorému znova dokázal uvisieť iba Van Aert. Napokon sa tam s bolestivou grimasou objavil aj Pogačar. Dobehli čelnú trojku, a tak sme mali šesť favoritov na čele pokope. To už mohla byť skupina, ktorá mohla spolupracovať a ísť smerom k Harelbeke.
Za nimi sa to, samorzejme, muselo najprv pospájať a zorganizovať, no už tam bol rozdiel pol minúty. Prenasledovatelia boli frustrovaní a rezignovaní. Stále sa čakali nejakí domestici zozadu, ktorí by chceli v protivetre ťahať, no a síce sa to vzadu rozširovalo na 20-25-30 ľudí, ale to už mali topfavoriti 45 sekúnd výhody. Konečne už bol v pretekoch poriadok a o pár minút prišiel Paterberg, kde mali prakticky všetci okrem dvojice superklasikárov problémy udržať sa ich a aj keď nastali diery, napokon sa ešte zišli nazad. Situácia za nimi sa zásadnejšie nemenila. Odstup ostával okolo 40-45 sekúnd.
Tadej Pogačar sa chcel vyvarovať problémov a šiel slávny dlhý Oude Kwaremont z prvej pozície. Ako prvý odpadol Van Hooydonck, druhý Andersen, tretí Mohorič a štvrtý dokonca Van Aert. Za zadným kolesom mu teda ostal iba Van der Poel. Ten keď videl problémy Van Aerta, ochotne začal spolupracovať. No Belgičan predsa len krízu zažehnal a trojica ostala pokope. Mohorič bol v hroznej situácii, keď mu superdomestici favoritov nemali prečo pomáhať a bolo jasné, že budú dobehnutí nejakou ďalšou skupinou.
Pretekári postupne prešli aj 15. kopec a ostával už len jeden na méte 20 km pred cieľom. Van Aert, Van der Poel a Pogačar mali 25 km pred cieľom náskok 1:15 na skupinu deviatich prenasledovateľov, ktorá bola najodolnejšia "zo zvyšku sveta". O štvrté miesto teda šli Kragh Andersen, Van Hooydonck, Mohorič, ale aj Stefan Küng s Valentinom Maduasom (2x Groupama-FDJ), Matteo Jorgenson s Ivánom Garcíom (2x Movistar), Krists Neilands (Israel - Premier Tech), no a Filippo Ganna (Ineos Grenadiers). Zdalo sa, že zvyšok je mimo hry.
Na záverečnom Tiegembergu ešte Van Aert čosi platonicky skúšal, ale bolo jasné, že slovinsko-holandsko-belgická trojka bude pokračovať ďalej spolu. Za nimi volo tých deväť ľudí, takže tam tiež niečo skúšal Stefan Küng, no i dvojka z Movistaru, ktorý na týchto pretekoch v Top 10 nemal dvoch ľudí asi ešte nikdy. Za to Soudal tam nebol vôbec. 15 km pred cieľom sa podarilo vytvoriť koalíciu Jorgenson, García, Küng a Mohorič, ktorá sa odlepila od zvyšnej pätice.
Pred Tadejom Pogačarom visela otázka, čo má robiť s touto dvojicou rýchlejších šprintérov, jeden z nich už vyhral aj na Champs-Élysées, druhý ho jasne zdolal vlani na Ronde. Vyzeralo to pre neho beznádejne s myšlienkami na triumf pri debute na týchto pretekoch. Chcelo to zbaviť sa ich v kopcoch, no tieto krátke nie sú jeho doménou. Skupina postupne spomaľovala, každý chcel pošetriť na záverečné stovky metrov, Pogi sa aj tak trochu snažil menej striedať. Špeciálne Van der Poelovi sa to nepáčilo a partia stále strácala z náskoku, čo už ale bola len kozmetika, ak by to vyslovene nepretaktizovali.
3400 metrov pred cieľovou bránou vyskúšal nástup Pogačar vo chvíli, keď sa súperi tak trochu nepozerali, ale bolo to veľmi slabé. Následne ho za trest nechali ísť na prvej pozícii stovky metrov. Akonáhle sa dostal na tretiu pozíciu, znova zaútočil, ale bolo to veľmi predvídateľné. Ešte mali šťastie, že aj za nimi už skupina úplne rezignovala, nemala sily.
Pogačara nechali ísť v čele aj posledné stovky metrov a čakalo sa, kto nastúpi do špurtu ako prvý. Bol to práve Pogačar, čo bolo pre neho veľmi zlé, bral teda tretie miesto. Najsilnejší bol Wout van Aert, Mathieu van der Poel pochopil situáciu 30 metrov pred páskou a zvesil nohy. Matteo Jorgenson dva kilometre pred dojazdom ušiel skupine a prišiel sólo štvrtý. To isté napokon ešte dokázal urobiť aj jeho kolega Ivan García Cortina a vzal piate miesto. Dvaja pretekári z Movistaru v Top 5, priatelia!
Sledovali sme nervydrásajúci ročník E3, kde sa ako najsilnejší muž ukazoval Mathieu van der Poel, no nemal až toľko síl, aby dokázal ísť smerom do Harelbeke sám, čo dokonale využil Wout van Aert, ktorý bol o to percento horší ako jeho večný súper v kopcoch, veď dokonca na Kwaremonte mal dieru, no v špurtoch ako takých býva silnejší a zmátoril sa na lepší finiš, hoci aj v záverečných minútach viacerí experti verili holandskému súperi, že ten je po triumfe na San Reme teraz najsilnejším cyklistom planéty.
Tadej Pogačar dnes odohral ďalšie skvelé klasikárske predstavenie, no rovnako ako všade doteraz pri týchto jarných klasikách, potrebuje prísť do cieľa sám, aby ich vyhral v konkurencii s týmito borcami. To je zatiaľ pre neho priťažká úloha, no tešíme sa na Ronde, kde to vyzerá na reparát. Keď sa komentátor Sporzy Van Aerta pýtal, čo vraví na to, že mnohí toto pódium označujú za menami najkvalitnejšie v histórii pretekov, s úškrnom a širokým úsmevom poznamenal, že "súhlasí, lebo stál uprostred".
Po pretekoch sa ešte objavili špekulácie, či nebude Van Aert spätne diskvalifikovaný, pretože mu drhla reťaz a mechanik mu ju priamo z auta namazal. To nie je podľa pravidiel povolené. Je ale pravdepodobné, že Jumbo dostane iba pokutu.
Spokojní musia byť v Movistare, vyťažili z toho totálne maximum, hoci na pódium sa nedostali. Určite môžu otvárať šampanské. Groupama to nezrežírovala až tak ako Španieli, ale tiež rozhodne nesklamali. Naopak viac iste čakal desiaty Ganna, ktorý všetko zmeškal od prvého nástupu MVDP. Rovnako smutný večer budú prežívať v Soudale. Lotto malo smolu na pády. Vôbec nebolo napríklad vidieť Trek. Peter Sagan nestačil favoritom už pri prvom nástupe Van der Poela, teda 80 km pred cieľom. Do cieľa neprišiel, čo bolo aj logické, keďže sa chcel aj pošetriť na vhodnejšie nedeľňajšie preteky.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Wouta Van Aerta (víťaz)
"Nemám rád úplne krátke šprinty, takže fajn, že sme to začali už tých 250 metrov pred cieľom. Na Kwaremonte som bol úplne na limite, trošku som musel si ísť svoje v jednej chvíli, ale bol som to ešte schopný zalepiť. Možno Mathieu s Tadejom na seba trošku pozerali a zaváhali tam v tom momente. Ešte aj potom neskôr som mal ťažké chvíle, ale prešlo to a koncentroval som sa na šprint.
Musím povedať, že je to pre mňa veľmi dôležité víťazstvo (nevyhral od augusta, pozn. red.), lebo rád víťazím, haha. Posledné týždne pre mňa neboli jednoduché, takže takto vyhrať opäť je skvelé. Ešte i to, že som ukázal, že viem takto vyhrať v súboji menšej skupiny."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Mathieua van der Poela (2. miesto)
"Odjazdil som doteraz len tri preteky, takže nie je to jednoduché a chcem byť vysoko stále. Snažil som sa vychutnať si to víťazstvo na San Reme a nemal som asi úplne najlepšie tie posledné dni. San Remo je o Poggiu, detailoch na tomto kopci. Tieto klasiky sú ale úplne iné a je tu viac ľudí, ktorí dokážu vyhrať. Skrátka tak to je a "vojna" bude pokračovať."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Tadeja Pogačara (3. miesto)
"Napriek výsledku som šťastný za môj výkon. Musím sa ešte veľa učiť na tomto type pretekov. Na Napríklad na Taaienbergu som som vôbec nemal dobrú pozíciu a musel som tam použiť priveľa energie, lebo vznikla veľká diera. Bola to dnes ďalšia lekcia pred Ronde. V závere som sa snažil útočiť, aj na Kwaremonte, čo je kopec, ktorý mi celkom sedel, no súperi vedeli, ako reagovať."
Výsledky
1. VAN AERT Wout Jumbo-Visma 04:44:59
2. VAN DER POEL Mathieu Alpecin-Deceuninck 00:00
3. POGAČAR Tadej UAE Team Emirates 00:00
4. JORGENSON Matteo Movistar Team 00:33
5. GARCÍA Iván Movistar Team 00:44
6. KÜNG Stefan Groupama-FDJ 00:56
7. MOHORIČ Matej Bahrain Victorious 00:56
8. MADOUAS Valentin Groupama-FDJ 01:25
9. ANDERSEN Sören Alpecin-Deceuninck 01:31
10. GANNA Filippo INEOS Grenadiers 01:31
DNF SAGAN Peter TotalEnergies odstúpil
Zobraziť kompletné poradie
Kopce na trase pretekov (km do cieľa):
1. 177 km: Katteberg (750 m) (sklon: 6 %) (max: 11 %)
2. 116 km: La Houppe (1880 m) (sklon: 4,8 %) (max: 10 %)
3. 111 km: Kanarieberg (1050 m) (slon 7,7 %) (max 14 %)
4. 104 km: Oude Kruisberg (800 m) (4,8 %) (max 9 %)
5. 96 km: Knokteberg (1260 m) (sklon: 7 %) (max: 13 %)
6. 85 km: Kortekeer (1000 m) (sklon: 6,4 %) (max: 17 %)
7. 80 km: Taaienberg (kocky) (650 m) (sklon: 9,5 %) (max: 18 %)
8. 72 km: Berg ten Stene (1300 m) (sklon: 5,2 %) (max: 9 %)
9. 67 km: Boigneberg (1000 m) (sklon: 5,2 %) (max: 13 %)
10. 63 km: Eikenberg (1250 m) (sklon 6,2 %) (max. 10 %)
11. 57 km: Stationberg (kocky) (700 m) (sklon: 3,2 %) (max: 10 %)
12. 46 km: Kapelberg (750 m) (sklon: 7,1 %) (max: 14 %)
13. 42 km: Paterberg (400 m) (kocky) (sklon 12,9 %) (max: 20 %)
14. 39 km: Oude Kwaremont (kocky) (2200 m) (sklon: 4 %) (max: 12 %)
15. 31 km: Karnemelkbeekstraat (1530 m) (sklon: 4,9 %) (max: 14 %)
16. 20 km: Tiegemberg (750 m) (sklon: 5,6 %) (max: 9 %)
 
Náš eshop