História vývoja techniky: Lotus 110 – Chris Boardman (Team Gan)

28.3.2023, 15:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Dnes Vám predstavíme opäť unikátny pretekársky bicykel časovkárskeho a dráharského šampióna Chrisa Boardmana. Chris začínal žať úspechy ako dráhar, bol excelentným stíhačom.
V roku 1992 sa na prototype Lotus stal olympijským víťazom v stíhačke jednotlivcov, čo bola prvá zlatá olympijská medaila pre Britániu v dráhovej cyklistike po 72 rokoch. Týmto počinom naštartoval boom britskej dráhovej cyklistiky i svoju cestársku a časovkársku kariéru. Prestúpil do francúzskeho tímu Gan a neskôr Credit Acricole a stal sa prológovým a časovkárskym špecialistom. Neskôr sa zameral aj na zisk rekordu v hodinovke pretláčaním s Miguelom Indurainom. Všetky svoje veľké úspechy v časovkách, či na dráhe, získal práve na bicykloch značky Lotus.
Lotus 110 – Chris Boardman (© Jure Kocjan)
Lotus 108, ktorým zaujal na Olympiáde v Barcelone je produktom dizajnéra Mika Burrowsa. Okamžite zaujal netradičnou geometriou karbónovo-kompozitového monokoku. Po úspechu v Barcelone boli vyrobené modely Lotus 110, ktoré boli cestárskou modifikáciou úspešného dráhového rámu , ktoré Chris sedlal v prológoch, či cestárskych časovkách.  Chris bol excelentným jazdcom prológov. Práve na Lotuse 110 ovládol prológ Tour de France v rokoch 1994, 97 a 98, pravidelne ovládol prológy na Critérium du Dauphiné. V prológoch, krátkych úvodných časovkách etapákov, ktoré boli v tom čase pravidlom, doslova dominoval. Dokázal sa stať aj majstrom sveta v časovke v roku 1994.
Lotus 110 – Chris Boardman (© Jure Kocjan)
Aj keď väčšina bicyklov Lotus bola v čiernej farbe, dnes predstavujeme biely Lotus 110 Chrisa Boardmana vo farbe tímu Gan, za ktorý v rokoch 1993-1998 Chris pretekal. Rám je odetý do bielej farby s polepom E. Merckx, pretože ten bol oficiálnym dodávateľom bicyklov pre tím Gan. Chris mal však individuálne vyrobený časovkársky bicykel na mieru Mikom Burrowsom, len v nástreku tímu. Je veľmi málo zachovaných Lotusov 110 v takejto „tímovej“ farebnej variácii. Už na prvý pohľad je zrejmé, prečo bol rám Lotus neskôr zakázaný ako nespĺňajúci súčasné UCI pravidlá trojuholníkovej konštrukcie troch základných rámových trubiek na ceste i na dráhe. Nik mu už však nevezme dlhé roky neprekonaný absolútny hodinový výkon 56,375km na dráhe, ktorý bol pri zmene pravidiel „anulovaný“, resp. označený ako najväčší ľudský výkon histórie, no titul rekordu v hodinovke mu bol pre zmenu pravidiel štandardov bicyklov odobraný. Toto platilo až do konca roka 2022, keď tento absolútny výkon porazil zároveň rekordom v hodinovke podľa súčasných pravidiel výkonom 56,792km Filippo Ganna.
Lotus 110 – Chris Boardman (© Jure Kocjan)
Na pohľad je tiež zrejmé, že dizajnérsky a konštrukčne predbehol výrazne dobu, a tým začal zrýchľovanie na poli hodinovky a zameriavanie sa na vylepšenie techniky. Úzky oblý monokokový kompozitový rám je aerodynamickou raketou od hlavovej spojky, cez sedlovku nasadenú priamo na sedlovej kompozitovej trubke, po vnútrom rámu vedené bowdeny. Treba si predstaviť, že jeho uvedenie je začiatkom 90tych rokov minulého storočia, čo bolo v poli oceľových a prichádzajúcich hliníkových rámov s okrúhlymi trubkami veľkým inovátorstvom.
Lotus 110 – Chris Boardman (© Jure Kocjan)
Rám je osadený sadou Campagnolo Record v 8-kolovom prevedení s prvými integrovanými radiacimi pákami Campagnolo Record Ergopower. Sada priniesla okrem prvého Campagnolo integrovaného radenia aj prvé dvojčapové brzdy Record, kazetové uchytenie pastorkov, i prvé „nakopávacie“ pedále Campagnola podľa vzoru francúzskeho Looku. Rovnako, ako rám, bola táto sada po dlhých rokoch tradícií rovnako inovátorská, aj keď len dobiehala konkurenta Shimano, ktorý tieto prvky uviedol na trh o niečo skôr.
Lotus 110 – Chris Boardman (© Jure Kocjan)
Stredové zloženie bolo v hliníkovej vložke, ktorá bola do kompozitu vlepovaná. Zaujímavosťou je použitie vysokých hliníkových kolies Campagnolo Shamal. Jedná sa o jedny z prvých aerodynamických zapletaných setov na svete vôbec. Samozrejme, boli relatívne ťažké, pretože bol použitý vysoký hliníkový ráfik, no Chris si tento typ kolies veľmi obľúbil. Počas svojich najväčších časovkárskych výkonov, vrátane olympiády, či MS, alebo časoviek na Tour de France, často používal predné i zadné vysoké koleso namiesto štandardného disku, ktorý i vtedy volila väčšina ostatných pretekárov. Chris mal v tom jasno a obľuboval práve Shamaly, či pri sponzoringu Mavicom obľúbené kolesá Mavic Cosmic, najmä v kratších či zvlnených časovkách.
Lotus 110 – Chris Boardman (© Jure Kocjan)
Podľa toho, či sa jednalo o krátku, či dlhšiu časovku, boli volené riadítka. Tu sa jednalo o bicykel použitý na veľmi krátku časovku, resp. časovku do vrchu, preto boli volené štandardné lomené riadítka s predstavcom Cinelli. Je vidieť, že rám bol veľmi malý, čím bolo nutné použiť dlhší predstavec.
Lotus 110 – Chris Boardman (© Jure Kocjan)
Lotus bol bicykel, ktorý sa stal klenotom cyklistickej histórie. Práve Chris Boardman, ktorý stál pri jeho uvedení a dosiahol na ňom svoje najväčšie úspechy, sa zapísal natrvalo do histórie ako pevné spojenie práve s týmto rámom. Napriek tomu, že smer dizajnu a konštrukcie, ktorým sa uberal, bol zatrhnutý UCI a teda viedol do slepej uličky, za svoju niekoľkoročnú existenciu dosiahol veľké úspechy v časových disciplínach na dráhe a na ceste, no zaujal i veľmi neštandardným dizajnom. V súčasnosti sa tento exkluzívny kus nachádza v súkromnej zbierke a ja opäť musím poďakovať Juremu Kocjanovi a jeho Premium cycling, ktorý sprostredkoval jeho predaj zberateľovi, za poskytnutie vzácnych fotografií našim čitateľom.
fotogaleria ikonkaFotogaléria Lotus 110 – Chris Boardman (Team Gan)
Fotografia 1 z 11
Fotografia 1 z 11
Fotografia 1 z 11
Fotografia 1 z 11
Fotografia 1 z 11
Fotografia 1 z 11
Fotografia 1 z 11
Fotografia 1 z 11
Fotografia 1 z 11
Fotografia 1 z 11
Fotografia 1 z 11
 
Náš eshop