Orlen Nations sa prvýkrát konal aj na Slovensku, Glivar dosiahol ďalší veľký úspech, Slováci nesklamali ani neprekvapili

31.5.2023, 16:00 | Slovensko a Slováci | Jakub Hlubek
Uplynulý týždeň sa reprezentácie do 23 rokov vrátane slovenskej zúčastnili svetového pohára Orlen Nations Grand Prix. Piaty ročník pretekov prvýkrát viedol aj cez našu krajinu. Slovenskí diváci mohli povzbudzovať pelotón na trase z Levoče na Štrbské Pleso. V článku sme sa pozreli aj na organizačnú stránku a výkony našej reprezentácie. 
Gal Glivar (© PT Photos / Orlen Nations GP)
Hrdina prvej etapy sa držal až do konca, napokon vyhral Slovinec Glivar
V úvodnej etape si pelotón nedokázal postrážiť trojčlennú vedúcu skupinu. Z nej sa v závere odpútal Dán Nikolaj Mengel a na balík si vytvoril náskok, ktorý mal viac ako minútu a pol. Hlavnej skupine nepomohol ani hromadný pád, kde sa zaplietol aj Filip Lohinský. Rozhodcovia neuplatnili pravidlo ochrannej zóny, takže do druhej etapy vyrazilo bez straty iba päťdesiat jazdcov a úspešný únik. 
Druhá etapa priniesla prvé rozdiely aj medzi kandidátmi na celkové víťazstvo. Cieľové stúpanie nadeilo pelotón a bez straty finišovali iba štyria cyklisti. Z nich mal najviac síl v závere Brit Lukas Nerurkar. Nikolaj Mengel ukázal, že nepatrí medzi najsilnejších vrchárov, ale do cieľa prišiel s prijateľnou stratou 41 sekúnd a udržal biely dres. Pre slovenských fanúšikov bola najzaujímavejšia tretia etapa. 
Nikolaj Mengel (© PT Photos / Orlen Nations GP)
Napriek horskému dojazdu na Štrbské Pleso sa o víťazovi rozhodlo v hromadnom dojazde, kde mal najrýchlejšie nohy Talian Francesco Busatto. Líder pretekov Nikolaj Mengel opäť stratil desať sekúnd, ale naďalej držal biely dres. Následne sa pelotón presunul do Poľska, kde boli na programe dve kopcovité etapy. Vo štvrtej etape sme videli ďalši hromadný dojazd. Tentoraz sa presadil Brit Robert Donaldson
Nikolaj Mengel sa opäť nevyhol problémom, keď v jednom zo stúpaní stratil kontakt s favoritmi, ale jazdec tímu BHS - PL Beton Bornholm dostihol pelotón, finišoval bez straty a do poslednej etapy nastúpil s náskokom 31 sekúnd. V predposlednom stúpaní mu definitívne došli sily a o etapové víťazstvo bojovala skupina šestnástich jazdcov, kde bol najrýchlejší Portugalčan António Morgado
Hneď za ním finišoval Slovinec Gal Glivar a pretekár Adria Mobil sa stal celkovým víťazom. Vyťažil z toho, že okrem Mengela v poslednej etape zaostal aj dovtedy druhý Lukas Nerurkar. Šesťnásť sekúnd stratil Talian Davide Piganzoli a na celkové pódium sa postavil aj Nemec Hannes Wilksch. Francúzka reprezentácia dostala troch ľudí do Top 10 a krajina galského kohúta si vďaka tomu odniesla ocenenie najlepšieho tímu. 
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Organizácia pretekov bola v poriadku, ale je tu priestor na zlepšenie
V nasledujúcich riadkoch autor ponúka svoj pohľad na preteky po organizačnej stránke a výkony slovenskej reprezentácie. Cieľom autora nie je dehonestovať výkony Slovákov na pretekoch ani prácu organizátorov, naopak. Pohľad autora je subjektívny, nemusíte s ním súhlasiť. Autor bol na pretekoch osobne prítomný. 
Piaty ročník Orlen Nations Grand Prix prvýkrát viedol cez trio krajín, takže organizačnému tímu okolo Czeslawa Langa pribudli najmä logistické povinnosti a preteky sa výrazne zväčšili, čo stálo obrovské financie. Zázemie pre akreditáciu, poradu pred štartom a ďalšie záležitosti poskytla Kapošvár Aréna, ktorá bežne slúži pre kultúrne a športové akcie. Priestory arény boli dostatočne veľké, aby sa tam zmestili realizačné tímy, novinári aj členovia bezpečnostných zložiek. 
Po príchode k aréne nám trvalo, kým sme našli správny vchod. Aréna má niekoľko vchodov, ale pre potreby pretekov bol otvorený iba jeden. Do budúcna by organizátori mali pouvažovať nad značením, aby tam nikto zbytočne neblúdil. Akreditácia prebiehala bez problémov. Dostali sme príručku (racebook), ktorá obsahovala množstvo potrebných informácii. Štartovú listinu taktiež nebol problém zohnať. 
Czeslaw Lang (© PT Photos / Orlen Nations GP)
Na pretekoch bolo nasadených množstvo policajtov, ktorí sa snažili pokryť každú križovatku. Napriek tomu sa viackrát stalo, že sa na trase etapy objavil automobil. Na druhej strane, Radio Tour vždy promptne informovalo o prekážke na trati, na ktorú dohliadal niektorý z motomaršálov. Preteky častokrát viedli po úzkych cestách, čo viackrát narobilo problém mechanickým autám, ak mal niekto technické problémy.   
Parkovanie po jednotlivých etapách bolo až na záverečný deň v poriadku. Vodiči mechanických áut boli pred cieľom etáp opakovane poučení, kde majú zísť z trate. Za cieľom poslednej etapy poverená osoba odkláňala mechanické autá na malé parkovisko, ktoré po kapacitnej stránke nebolo postačujúce. Viaceré vozidlá vrátane mechanického auta našej reprezentácie sa tam tak iba otočili a miesto si museli nájsť inde. To je častý problém rôznych cyklistických pretekov.
- reklama -
- reklama -
Spomedzi Slovákov bol najlepší Kováč, v únikoch sme nemali zastúpenie
Slovenská reprezentácia pod vedením Jakuba Vanča cestovala na preteky v päťčlennom zložení. Nebola to najsilnejšia zostava. Martina Svrčka nepustil klub, Tomáš Sivok je zranený a viacerí jazdci absolovali maturitné skúšky. Najlepší výsledok v celkovom poradí dosiahol Samuel Kováč. Prvú etapu zvládol v pelotóne. Horský dojazd druhej etapy mu veľmi nesadol, v cieli mal stratu takmer troch minút. 
V slovenskej etape si počínal lepšie a nebol ďaleko od toho, aby sa udržal v balíku až do cieľa. Je nutné povedať, že pred cieľom mal drobnú kolíziu s iným jazdcom, čo si odniesla jeho prehadzovačka. Statočne sa držal aj v štvrtej etape, ale v poslednom stúpaní napokon neudržal tempo pelotónu a prišiel do cieľa v druhej skupine. S druhou skupinou jazdil aj v poslednej etape a vypadol z nej až na cieľovom stúpaní. V celkovom poradí sa postupne posúval a napokon skončil na 30. mieste. Druhýkrát v kariére dokončil preteky Svetového pohára. Oproti vlaňajším Jeseníkom sa posunul o 28 miest. Na Top 20 a finančné odmeny to nestačilo, ale výkonnostý progres je badateľný. Je škoda, že sa mu nepodarilo udržať s najlepšími v tretej a štvrtej etape, celkové umiestnenie mohlo byť o čosi lepšie.  
Samuel Kováč (© Matej Červenka)
Filip Lohinský v prvej etape najprv riešil mechanické problémy a tesne pred cieľom sa zamotal do hromadného pádu. Dobrou správou bolo, že obišiel iba s drobným zranením prsta, horšou fakt, že nabral takmer štvorminútové manko. Na začiatku tretej etapy bol veľmi aktívny, keďže chcel byť súčasťou úniku. Radio Tour už hlásilo skupinu aj s ním, ktorá odchádzala, ale napokon sa do úniku nedostal. Pozitívom je, že sa neustále posúval v GC a poslednú etapu dokončil tesne za druhou skupinou. 
Jakub Galovič na pretekoch Svetového pohára debutoval ako najmladší jazdec na štartovej listine. V prvej etape prišiel do cieľa v balíku spoločne s Kováčom. Obstojne zvládol aj druhú etapu, ale postupne strácal viac a viac. V poslednej etape musel riešiť aj mechanické problémy, viackrát meniť bicykel a dokonca narazil do mechanického auta. Našťastie, bez následkov. Bez toho by jeho celkové umiestnenie bolo určite lepšie, keďže dovtedy sa držal v balíku. Do pelotónu sa už nemohol vrátiť, keďže v čase jeho problémov sa pelotón začal deliť. 
Jakub Galovič a Filip Lohinský (© Matej Červenka)
Adam Gross doposiaľ neprežíval vydarenú sezónu. Na Karpatských kuriéroch dostal limit už v druhej etape a na Orlen Nations bol nominovaný pre viaceré absencie. Preteky ale vzhľadom na jeho tohtoročné výsledky zvládol obstojne. V prvej etape dostal defekt, ale bez problémov sa vrátil späť, Kým jazdil v pelotóne, nosil vody alebo pomáhal jazdcom, ktorí riešili mechanické problémy. V poslednej etape takto pomohol Kováčovi a neskôr viedol skupinu s Galovičom. Zvykol odpadnúť medzi prvými, ale bojoval a napokon preteky dokončil. Je možné, že ho uvidíme aj na ďalšom Svetovom pohári v Česku.    
Príležitosť dostal aj ďalší jazdec Cycling Academy Trenčín Ladislav Frolek. Podobne, ako Grossovi, sa mu v tejto sezóne zatiaľ nedarí. V prvej etape spoločne s Grossom v prvom dlhom kopci odpadol, aby sa neskôr vrátil späť a pomáhal spolujazdcom. Prežil aj druhú etapu. V slovenskej etape mal problémy s tempom hneď od začiatku, ale nevzdal to, vrátil sa do pelotónu a napokon prišiel do cieľa v limite. Bohužiaľ, na začiatku štvrtej etapy rýchlo odpadol, vzadu zostal sám a rozhodcovia ho z trate stiahli. 
V tímovej klasifikácii skončila naša reprezentácia na 14. priečke, pričom klasifikovaných bolo 21 tímov, zvyšné štyri neprišli do cieľa ani v trojici. Naši jazdci si hanbu neurobili, bojovali, ale výraznejší výsledok nedosiahli. Galovič ako debutant preteky bez problémov dokončil. Kováč a Lohinský potvrdili výkonnostný vzostup. Obaja dosiahli najlepší výsledok v GC na Svetovom pohári. Nie je však dôvod sa uspokojiť, ale je nutné naďalej pracovať.  
 
Náš eshop