Peter Sagan je meno, vďaka ktorému spoznal svet Slovensko, a Slovensko zas spoznalo ešte väčšmi svet cyklisticky. Cyklistika je s pribúdajúcimi rokmi čoraz populárnejšou voľnočasovou aktivitou naprieč všetkými generáciami. Vytvárajú sa nové cyklotrasy, ako aj strediská pre zjazdové a horské bicyklovanie. Na cestách môžeme stretnúť narastajúci počet štyridsiatnikov na bicykloch so zeleným dresmi.
Nehodovosť cyklistov na cestách
Cyklisti sú najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky. Jednak je to zapríčinené povahou samotného športu, ale tiež neprispôsobenosťou dopravnej infraštruktúry a často aj netoleranciou zo strany vodičov. Áno, nosenie prilby a dodržiavanie pravidiel cestnej premávky sú nanajvýš dôležité faktory, na ktoré by sme nemali nikdy zabúdať. Hlavným cieľom by však v prvom rade malo byť vyhnutie sa nehode.
Množstvo úmrtí cyklistov na cestách sa z dlhodobého hľadiska znižuje, avšak čísla sa stále pohybujú medzi 13 až 20 za rok. Podľa štatistík polície je vina za dopravné nehody približne z polovice na strane vodičov motorových vozidiel a z druhej polovice na strane samotných cyklistov. V prípade, že bol vinníkom nehody vodič motorového vozidla, škody zaplatí poisťovňa z povinného zmluvného poistenia vozidla. Cyklisti však žiadne podobné poistenie mať nemusia. V prípade zavinenia nehody z ich strany sú teda zodpovední za spôsobené škody v plnej výške.
Nehodu s vodičom motorového vozdila, bohužiaľ, nemáme vždy pod kontrolou. Avšak uvedomenie si najčastejších typov kolízií medzi cyklistami a vodičmi automobilov nám môže pomôcť jazdiť predvídavejšie a v konečnom dôsledku tak znížiť šancu nehody a zranenia.
Najčastejšie príčiny nehôd cyklistov na Slovensku
- Nedostatočná pozornosť cestnej premávke – veľkým problémom dnešnej doby je používanie mobilného telefónu počas jazdy. Akékoľvek rozptýlenie, či už ide o telefonovanie, písane správ, alebo prepínanie aplikácií, je najčastejším dôvodom nehôd.
- Nedodržiavanie pravidiel v križovatkách – cyklisti sú účastníkmi cestnej premávky a preto je nevyhnutné im dávať prednosť pri odbočovaní doľava. Rovnako platí aj pravidlo pravej ruky. Ostražitý a ohľaduplný treba byť taktiež pri prechádzaní svetelnej križovatky, kedy už vodič možno má zelenú, ale cyklista ešte nestihol križovatku prejsť.
- Nebezpečné zmeny jazdného pruhu – zmena pruhu, nesprávne zaradenie, či dokonca jazda v protismere. Ide o príčiny mnohých nehôd.
- Nedostatočný odstup pri predbiehaní – od marca roku 2022 platí na Slovensku nové pravidlo pre predbiehanie cyklistov. Do rýchlosti 50 km/h musíte pri obiehaní cyklistu vytvoriť priestor aspoň jeden meter, pri vyššej rýchlosti až 1,5 metra.
- Prekračovanie povolenej rýchlosti – celkovo ide o jednu z najčastejších príčin nehôd vôbec. O to problematickejšie sa toto nezodpovedné správanie týka jazdy pri cyklistoch, pretože ich schopnosť zareagovať včas a manévrovací priestor sa výrazne znižujú.
Päť zásad a odporúčaní pre bezpečnú jazdu cyklisto
- Noste prilbu – prilba a prípadne iné ochranné prvky výrazne znižujú možné zdravotné následky dopravnej nehody. Prilba nespochybniteľne zachraňuje životy. Noste ju preto vždy, ideálne aj v meste. Deti do 15 rokov majú zákonnú povinnosť nosiť prilbu počas jazdy na bicykli aj v obci.
- Jazdite po správnej strane cesty – bicykel je vozidlo, cyklista je účastníkom cestnej premávky. Dopravné predpisy preto platia pre cyklistov rovnako ako pre vodičov motorových vozidiel.
- Používajte osvetlenie a reflexné prvky – za zníženej viditeľnosti je osvetlený cyklista viditeľný na vzdialenosť niekoľko desiatok metrov. Cyklista bez reflexných prvkov a osvetlenia nemusí byť vidieť ani na niekoľko metrov. Predné svetlo bielej farby je rovnako dôležité, ako zadné červené a to napríklad kvôli protiidúcim autám, ktoré odbočujú vľavo a krížia cyklistovi cestu.
- Používajte oznamovanie rukou pri odbočení – pre vozidlá musia byť vaše zmeny jazdy jasné a predvídateľné. Upažením ruky ukazujte plánovanú zmenu smeru. Znamenie ukazujte v dostatočnom predstihu, počas odbočovania je už neskoro, vtedy sa plne venujte riadeniu. Pri odbočovaní vľavo ukážte zmenu smeru dvakrát – prvý raz pri preraďovaní do ľavého odbočovacieho pruhu, čim upozorníte vodičov, idúcich za vami, druhý raz pred samotným odbočením, čím upozorníte aj vodičov v protismere.
- Predvídajte chyby ostatných – odhadujte správanie iných v dostatočnom predstihu. Pozor na nepozorných vodičov alebo spolujazdcov zaparkovaných áut, ktorí otvoria dvere priamo pred cyklistu, ktorý do nich narazí.