Už nejaký ten týždeň sa nachádzame v tzv. „off-season“ a máme teda priestor venovať sa aj rôznym okrajovejším témam. Tentoraz sme sa rozhodli, možno trochu netradične pozrieť na pravidlá, ktorými sa riadi cyklistické dianie. Hoci si určite poviete, že všetko ovládate a tento seriál vám nemá čo dať, no ručíme vám, že prídete na viacero zaujímavostí, ktoré vám doteraz nenapadli.
Pripravili sme krátky seriál, ktorý sa pozrie na dokument s názvom „UCI Cycling Regulation“ a vyberie z neho pre Vás nejaké tie zaujímavosti. Ešte krátka poznámka na úvod - pre zjednodušenie sa venujeme iba cestnej cyklistike a prevažne jej mužskej časti.
Diel prvý - Úvodné časti
O tom, že UCI berie svoju prácu vážne svedčí, že verzia pravidiel podľa, ktorých sa točí pretekanie pod ich hlavičkou, má skoro 400 strán rozdelených do deväťnástich kapitol a štyroch príloh. Dnes si vytiahneme čo-to z kapitol I a II venujúcim sa kalendáru, účasti a všeobecným ustanoveniam.
A začína to hneď natvrdo - aby bolo jasné, že 400 strán nestačí, tak hneď na začiatku je jasne povedané, že držitelia UCI licencie musia okrem týchto pravidiel dodržiavať aj: … kalendár UCI, registračný postup, organizačné špecifikácie, dohody o pracovných podmienkach WorldTour a ProTour tímov, finančné záväzky UCI, …, sprievodcu televíznou produkciou, vizuálne pokyny pre použitie dúhových pruhov/značiek UCI/značiek podujatí UCI, …
Kalendár a sezóna - aby bolo jasno, je to nejasné - medzinárodný kalendár a cestná cyklistická sezóna sa totiž začína deň po posledných WorldTour pretekoch (alebo MS) a končí poslednými WT pretekmi (alebo MS) v ďalšom roku. Takže vlastne už sme v sezóne 2025. Jazdecké zmluvy sú ale na kalendárne roky a preteky nižších kategórie na koci roka sú vlastne tiež „kalendárne“ posunuté.
Preteky môžu byť tegistrované do medzinárodného kalendára pokiaľ sa zúťastní aspoň 10 tímov, z ktorých je 5 zahraničných. „Mix“ tím (ale pozro, to je veľké špecifikum, na väčších pretekoch také tímy nevídame) je považovaný za zahraničný, pokiaľ je väčšina jazdcov cudzincov.
Preteky sú rozdelené na OH, MS, kontinentálne šampionáty, kontinentálne hry, regionálne hry, WorldTour (1.UWT - jednorazovky, 2.UWT - etapáky), kontinentálne Tour (vždy 1 - jednorazovky a 2 - etapky a potom triedy Pro, 1 a 2 - takže napr. etapák Okolo Slovenska je EuropeanTour Class 2.1). Špeciálne kategórie majú potom U23 a juniori.
A len tak pre zaujímavosť na EuropeanTour Class 2.1 pretekoch môže štartovať maximálne 50% WorldTour tímov, ale napríklad aj cyklokrosový pro tím. Už ale nie regionálny alebo klubový tím - takže také výbery „západného Slovenska“ alebo Spartak Tlmače sú minulosťou (pokiaľ teda neklesne kategória pretekov).
Tímy (teda tie WT alebo bohatšie kontinentálne) majú svoje „juniorky“ - tzv. development tímy. Poznáme to z futbalu, keď je veľa zranených alebo potrestaných, nastupuje rezerva. Tu ale platia obmedzenia - v kontinentálnych pretekoch triedy Pro môžu nastúpiť za WT tím maximálne dvaja jazdci, v pretekoch kategórie 1 potom štyria. Takže si opäť pomôžeme pretekmi Okolo Slovenska - napr. za Soudal Quick-Step by teoreticky mohli pretekať až štyria jazdci z ich development tímu.
Divoké karty - sloboda organizátorov pozvať nejaké domáce alebo marketingovo zaujímavé tímy. Ako to s nimi je? Pre zjednodušenie vychádzame zo situácie, keď licenciu UCI vlastní 18 tímov. Potom:
1. na GrandTour - 22 tímov, z toho 18 UCI WT, 2 najlepšie Pro tímy a 2 divoké karty má organizátor.
2. na ostatných WT etapákoch - 18 WT + 2 Pro (dostávajú pozvánky) a 5 divokých kariet má organizátor.
3. na WT jednorazovkách - 18 WT + 3 Pro + 4 divoké karty.
Je teda jasné, že najvýhodnejšie je byť medzi prvými dvomi Pro tímami - je to lacnejšie a musia Vás pozvať na každé významné preteky.
1. na GrandTour - 22 tímov, z toho 18 UCI WT, 2 najlepšie Pro tímy a 2 divoké karty má organizátor.
2. na ostatných WT etapákoch - 18 WT + 2 Pro (dostávajú pozvánky) a 5 divokých kariet má organizátor.
3. na WT jednorazovkách - 18 WT + 3 Pro + 4 divoké karty.
Je teda jasné, že najvýhodnejšie je byť medzi prvými dvomi Pro tímami - je to lacnejšie a musia Vás pozvať na každé významné preteky.
Na rovnakých pretekoch sa nesmie zúčastniť viac národných tímov (napríklad A a B) ani hlavný tím spoločne s development tímom.
Maximálny počet pretekárov - na OH, MS, národných šampionátoch apod. je maximálny počet 200, na medzinárodných a národných mužských pretekoch potom 176.
Počet členov tímu na pretekoch určuje organizátor (okrem OH, MS a pod.), pohybuje sa od 4 do 7 a musí byť rovnaký pre všetky tímy. To neplatí pre WT preteky, kde je to 8 na Grand Tour a 7 na ostatných pretekoch.
Jazdci na štarte - tu je viac pravidiel, ale v zásade tím musí 72 hodín pred štartom nahlásiť súpisku + 2 náhradníkov. Na GranTour potom môže výmenu urobiť iba zo zdravotných dôvodov.
Profíci a amatérske preteky - bez výnimky ani náhodou. Pokiaľ ste členom WT alebo Pro tímu, tak iba 1x na podujatí, ktoré nesie Vaše meno. Kontinentálny jazdci potom 3x ročne (preteky už po nich pomenované byť nemusia …).
Platby za účasť - sú rôzne podľa pretekov, ale sú - organizátor priespieva tímom na účasť, minimálnu výšku takéhoto príspevku určuje UCI. Taktiež organizátor zaisťuje a platí náklady na ubytovanie.
Organizácia samotných pretekov. Organizátor musí pripraviť tehcnického sprievodcu obsahujúceho všetky detailné pravidlá - typ pretekov, počty jazdcov, ceny, pravidlá konvoja, časové limity, vyhlásenie víťazov, detailný popis trasy (nebezpečné miesta, profil, prémie, stúpania, občerstvovačky, litter zóny …), zdravotné a iné kontakty ap. Taká biblia pretekov.
Cesty necesty - zahrnúť štrkové úseky do pretekov nie je také jednoduché - podlieha to schváleniu UCI a organizátor musí splniť veľa podmienok - predovšetkým zabezpečiť bezpečnosť (údržba a stabilizácia povrchu, čietenie ap.).
Bariéry - sú povinné minimálne 300 metrov pred a 100 metrov za cieľom.
Použitie vysielačky - je povolené iba na pretekoch WorldTour, ProSeries a Class 1, na nižších kategóriách alebo pretekoch typu OH, MS, kontinentálne a národné majstrovstvá je zakázané.
Odstúpenie z pretekov - ak jazdec odstúpi, musí okamžite odovzdať svoje čísla a pokiaľ nie je zranený alebo sa necíti vážne chorý musí etapu dokončiť v tzv. zberáku. No zjavne na obrazovkách vídame iba tých chorých sadajúcich do tímových automobilov.
Toľko na úvod. Nabudúce si priblížime rozdelenie pretekov a ich špecifiká.