Dlhé roky v cyklistike platilo, že zmluva je zmluva a cyklista skrátka vo svojom tíme ostane až pokým nevyprší dohoda, ktorú podpísal. V posledných rokoch sme ale stále častejšie videli predčasné ukončenia kontraktov. Začalo sa to najmä tímom Sunweb, ktorého prísne prostredie a neústupčivá výplatná politika nevyhovovali viacerým hviezdam.
Postupne z tohto celku odišli napriek platným kontraktom lídri tímu Warren Barguil v roku 2018, Tom Dumoulin v roku 2020 či Tiejs Benoot a Marc Hirschi v roku 2021. Ako to bolo možné? Jednoducho ich nový zamestnávateľ vyplatil zostávajúcu hodnotu spolupráce, holandský tím si zobral peniaze a prišlo k vzájomnému terminovaniu dohody.
- reklama - |
- reklama - |
- reklama - |
- reklama - |
Prípady Sunwebu odštartovali nový trend, ktorý v ostatných rokoch videl napríklad nespokojného Dylana Groenewegena prestúpiť z Jumba do Jayca, utrápeného Lukea Plappa opustiť predčasne Ineos a najmä frustrovaného Primoža Rogliča opustiť celok Jumbo-Visma. Na prestupovom trhu sa tak znormalizovalo akési vykupovanie pretekárov zo zmluvy, ak s tým súhlasia všetky tri strany.
Koncom minulého roka sme ale videli nový úkaz. Cian Ujitdebroecks sa rozhodol jednostranne vypovedať zmluvu s Borou bez jej súhlasu, čo sa zmenilo na škaredú právnu bitku. Vďaka zákonom Európskej Únie, ktoré garantujú nespokojnému zamestnancovi možnosť opustiť svojho zamestnávateľa za finančnú náhradu, si však Belgičan prestup vynútil. Jeho nový zamestnávatelia z Visma | Lease a Bike vyplatili odškodné a Bora nemohla robiť nič.
According to AD, ???????? Uijtdebroeks was bullied during his time at BORA-hansgrohe.
— Domestique (@Domestique___) December 12, 2023
???????? Zonneveld ????️ "The team saw him as a nerd. He was too fanatic according to them. There was an 'Anti-Cian' WhatsApp group during the Vuelta in which they were gossiping about him."
???? Cor Vos pic.twitter.com/J7MT5WsfqM
Priam totožný prípad teraz sledujeme aj v podaní Maxima Van Gilsa. Belgický supertalent začiatkom roka predĺžil zmluvu s tímom Lotto Dstny a Stéphane Heulot začal budovať celý rozpočet i tím okolo tohto klasikára. Van Gilsove výkony ale počas roka dosiahli úplne nový rozmer a jeho cena stúpla. Sľúbený plat mu viac nestačil a tak sa rozhodol hodiť svoj tím cez palubu.
Lotto tak opäť nemôže robiť vôbec nič okrem vymáhania veľkého odškodného od jedného z tímov Red Bull, UAE Emirates a XdS - Astana, podľa toho, v ktorom z týchto bohatých tímov s prebytkom peňazí Van Gils zakotví. Heulot tak prišiel o lídra na množstvo pretekov a na prestupovom trhu začiatkom decembra už len z ťažka nájde náhradu.
It's official now, Maxim Van Gils terminated his contract with Lotto Dstny, with UCI approval. According to @tuttobiciweb_it , he's very close to sign with Astana where he will earn 2 million€/year. Not a fan but the career of a pro cyclist is not very long, can't blame him... https://t.co/ddmjHxm7WW
— Mihai Simion (@faustocoppi60) November 28, 2024
Mal by sa systém zmeniť?
Okrem kritiky Van Gilsa sa tak posledné dni na sociálnych sieťach pretriasa aj otázka ako zmeniť aktuálny prestupový systém v cyklistike. Mnohí navrhujú futbalový model, kedy je v každej zmluve uvedená aj výkupná klauzula na daného hráča a vrámci nej môže predávajúci klub vymáhať za svojho odchádzajúceho futbalistu ďaleko viac, než ako je cena zvyšku kontraktu s daným hráčom.
Takýto vývoj prestupového trhu predvída aj tím UAE Emirates, ktorý nedávno predĺžil zmluvu Tadejovi Pogačarovi až do konca roka 2030. Počas nasledujúcich šiestich sezón si tak Slovinec príde na osem miliónov eur ročne, takže spolu je hodnota kontraktu 48 milión. UAE ale do zmluvy zahrnul aj práve akúsi futbalovú výkupnú klauzulu, ktorú uviedli vo výške až 200 miliónov eur.
The story continues ????????
— @UAE-TeamEmirates (@TeamEmiratesUAE) October 24, 2024
We’re delighted to confirm that @TamauPogi has extended his contract until 2030! ✍️
Full story: https://t.co/22U68pyUjE#UAETeamEmirates #WeAreUAE pic.twitter.com/IvybcQQfYV
Je vysoko pravdepodobné, že si takýto prídavok začnú do zmlúv s pretekármi zapisovať aj v iných tímoch. Niektorí odborníci však dokonca prišli s ešte drastickejšími návrhmi na zmenu, keď by chceli pozmeniť aj celý systém prestupových okien v cyklistike. Ten je momentálne nastavený tak, že pretekár vie zmeniť tím od 1. augusta až do začiatku novej sezóny.
Ako však ukazuje prípad Maxima Van Gilsa, anulovanie platnej zmluvy jedného z lídrov tímu koncom novembra je vážnym ohrozením pre poškodený tím, ktorý okolo daného pretekára už budoval stratégiu na nový ročník a sponzori s ním rátali. Zaujímavé riešenie na tento problém ponúkol napríklad pretekársky agent Martijn Berkhout v rozhovore s britským novinárom Danielom Bensonom.
????Maxim Van Gils will leave Lotto but are there any real winners in this transfer? ???????????????? (?)
— Dnlbenson (@dnlbenson) November 21, 2024
Ending contracts is never easy and while the Belgian wants to move, the transfer system may need reformhttps://t.co/czu8RaK0KB ???? pic.twitter.com/Igsykh7FAK
„Podľa UCI sa nemôžu prestupy riešiť pred 1. augustom, no to sa ignoruje. Keď príde tento dátum, zmluvy sú už podpísané a iba sa oficiálne predstavia. Myslím si tak že by sme mali mať otvorený prestupový trh ako vo futbale, s dvomi presrupovými oknami. Jedno by malo byť už počas sezóny v najzaujímavejšom termíne roku - medzi Girom a Tour de France,“ hovorí Berkhout a následne rozvádza svoju myšlienku.
„Bolo by to dobré pre bohatšie tímy ktoré sa pred najdôležitejšími pretekmi roka bijú s chorobami a chýba im napríklad kľúčový domestik, ktorého by si mohli kúpiť. Naopak, chudobnejšie tímy by tak mohli z dobrého pretekára ťažiť polroka a potom ho predať a peniaze za neho reinvestovať kde potrebujú. Druhé okno by potom malo byť od 1. septembra do 31. októbra, kedy sa jednoducho súpisky uzavrú a tímy môžu v kľude plánovať nový ročník bez strachu, že na poslednú chvíľu v zime príde o lídra.“