Preteky Okolo Slovenska v septembri prežijú už svoj 69. ročník a opäť budú najväčším športovým podujatím organizovaným v našej krajine. Znova bude vyše 500-členný konvoj "kočovať" po krajine a tentoraz aj netradičných etapových mestách ako Svidník, Vráble, Sládkovičovo s cieľom pretekov na Kohútke.
Matúš Štoček s maskotom Tatríkom (© Soňa Niková) |
"Vlani to bol netradičný termín, keďže sme museli ustúpiť OH a majstrovstvám sveta vo futbale. Teraz sme sa vrátili k tradičnému času. Je to týždeň pred MS a veľakrát sa stáva, že prídu špičkoví cyklisti a majú tu záverečnú prípravu na svetový šampionát," vravel na tlačovej konferencii generálny riaditeľ pretekov Peter Privara.
Preteky by sa mali vrátiť aj do vysielania Eurosportu. "Historicky sa nám podarilo dostať podujatie na úroveň, ktorá je zaujímavá pre televízne vysielanie. Ide o propagáciu Slovenska. Vysielací čas na Eurosporte je už dohodnutý. Dôležitá je produkcia, ale veríme, že sa to zrealizuje," pokračoval Privara s tým, že celková cena organizácie podujatia je približne 900 000 eur.
Trasa: Z východu na západ cez historické mestá a kopce
Tohtoročná edícia povedie z východu na západ a ponúkne pestrú zmes profilov – od rovinatých pasáží cez technické úseky až po náročné kopcovité dojazdy. Štart celého podujatia je naplánovaný v historickom Bardejove, pelotón následne prejde naprieč viacerými slovenskými regiónmi, kým dorazí k finále na ikonickom stúpaní Kohútka v pohorí Javorníkov na slovensko-českej hranici.
Trasa pretekov povedie naprieč šiestimi krajmi Slovenska – od Prešovského, cez Košický, Banskobystrický, Nitriansky, Trnavský až po Trenčiansky kraj. Každý z regiónov ponúkne jedinečné scenérie, technické výzvy aj nadšených fanúšikov pozdĺž ciest.
Stanislav Holec, zostavovateľ trate: "Tento rok sme poskladali trať, ktorá podľa mňa patrí medzi najkrajšie. Vyhneme sa Vysokým Tatrám, takže budeme mať len jedno stúpanie 1. kategórie. Ostatné budú 2. a 3. kategórie. Na svoje si prídu všetky typy pretekárov. Najvyšším bodom bude stúpanie na Vernár."
Pretekári absolvujú spolu 795,2 kilometra rozdelených do piatich etáp:
1. etapa: Bardejov – Bardejov | 140,2 km
2. etapa: Svidník – Košice | 170,2 km
3. etapa: Kežmarok – Banská Bystrica | 191,7 km
4. etapa: Vráble – Sládkovičovo | 169,1 km
5. etapa: Nová Dubnica – Kohútka | 124 km
Na trase dlhej takmer 800 kilometrov, tentoraz bez úvodného prológu, prejde pelotón viac než 80 slovenskými mestami a obcami. Pretekárov počas jednotlivých etáp čaká aj niekoľko rýchlostných a horských prémii, ktoré výrazne zamiešajú boj o dresy.
mapa pretekov (© Okolo Slovenska) |
Účasť zatiaľ potvrdilo 17 tímov, na niektoré sa ešte čaká
Hoci do štartu 69. ročníka pretekov zostávajú už len necelé štyri mesiace, súpiska tímov pre tento ročník ešte stále nie je definitívna. V kalendári UCI z roka na rok pribúdajú podujatia a tento rok je dôležitý aj z hľadiska uzatvárania trojročného cyklu, po ktorom sa bude z hľadiska zisku bodov meniť zloženie spoločnosti World tímov a Pro tímov, takže mnohé tímy "na hrane" hľadajú príležitosti na pretekoch ProSeries, alebo jednorazovkách. Preto bolo náročné ich sem pritiahnuť.
Organizátorom sa zatiaľ podarilo zabezpečiť účasť troch World Tour tímov, a to Soudal - Quick-Step, Visma | Lease a Bike a Jayco AlUla. Do konca mája sa ešte očakáva rozhodnutie tímov Intermarché - Wanty, Arkéa B&B Hotels a Bahrain Victorious.
Z Pro tímov potvrdili svoju účasť Lotto, Unibet Tietema Rockets (s účasťou Lukáša Kubiša), Solution Tech Vini Fantini a Novo Nordisk. Organizátori ešte očakávajú rozhodnutie španielskeho tímu Euskaltel Euskadi.
Popri siedmich World Tour a Pro tímoch, ktoré už záväzne podpísali kontrakt, potvrdilo svoju účasť aj desať kontinentálnych tímov. V prípade rozšírenia súpisky WT a PT tímov sa z približne dvadsiatky ďalších záujemcov vyberie zostava tak, aby sa na štarte v Bardejove postavilo 140 pretekárov v 20 sedemčlenných tímoch.
vlani pretekom dominovalo Jayco AlUla (© Ján Melicher) |
Medzi kontinentálnymi tímami je aj tento rok obrovský záujem, a výber preto nebol jednoduchý. Chýbať nebudú oba slovenské celky Dukla Banská Bystrica a Pierre Baguette, rovnako ako aj dvaja najvýraznejší českí zástupcovia Elkov Kasper a ATT Investments, ktorí majú vo svojich radoch aj slovenských pretekárov. Zaujímavá bude aj účasť kontinentálneho tímu Groupama FDJ, v ktorého zostave sa objavia aj jazdci z jeho World tímu. Raritou bude aj účasť XDS Astana Development Teamu. Doplní ich taliansky celok Biesse Carrera, holandský VolkerWesseles, slovinská Adria Mobil a maďarský Karcag Épkar. Posledné dva sú recipročné za dlhoročnú účasť slovenského tímu na Okolo Slovinska, resp. Okolo Maďarska.
Tímy, ktoré potvrdili svoju účasť:
WORLD TÍMY



PRO TÍMY




KONTINENTÁLNE TÍMY









