A.S.O. zverejnila divoké karty pre súťaže, ktoré vrámci sezónneho kalendára organizuje. Potešila aj našu krajinu, pretože v NetApp-Endura pôsobí mechanik Peter Doležal, ktorý má veľkú šancu byť ďalším Slovákom na Tour de France. Zaujímavý je aj pohľad na samotné rozdelenie kariet. Nezvyčajne veľa ich dostali nefrancúzske tímy.
Začnime pri Starej dáme a postupne sa pozrieme aj na ďalšie preteky. Jedným z tímov, ktorý dostal divokú kartu na Tour de France, je už spomínaný NetApp. Vznikol v roku 2010 a postupne si budoval svoje meno ako prokontinentálny celok. Až počas tretieho roka existencie v roku 2012 prišla pozvánka na najvyššie poschodie cyklistiky - Giro d'Italia. Tam sme tím videli hýriť aktivitou a ukazovalo sa, že Ralph Denk to manažuje správnym smerom. Vlani to celé v pozitívnom zmysle zaklincovala Vuelta a fantastický výkon Lea Königa s jeho celkovým deviatym miestom. Pozvánka na Tour de France tak zrejme nikoho neprekvapila. Navyše ide o nemecký tím, a tak aspoň tento rok sa narušila nadvláda domácich, tradične pozývaných tímov, čo určite fanúšika cyklistiky poteší. Mechanik tímu Peter Doležal nám poskytol k téme aj krátky rozhovor.
Ďalší z tímov, ktoré potvrdzujú, že tento rok sa Francúzi poobzerali aj po družstvách z iných krajín, je IAM Cyling. Tu však treba pripomenúť, že v prípade tohto švajčiarskeho celku nemuseli v A.S.O. dlho špekulovať. Pripomeňme si mená, ktoré do IAM prišli v druhom roku jeho existencie. Chavanel, Pineau, Frank alebo Kluge. Práve prvý menovaný je dlhodobo miláčikom francúzskych ciest. A ak si spomínate, tak pri podpise zmluvy Chavanela a IAM sme zdôrazňovali skutočnosť, že práve tento Francúz môže pomôcť naplniť obrovskú ambíciu tímu dostať sa hneď na druhý rok po založení na Tour. V žiadnom prípade nespochybňujeme kvalitu tímu. Bez debaty ide o kvalitné družstvo. Ale jedným dychom treba dodať, že už len v porovnaní s NetAppom ide o veľmi rýchly skok smerom k Tour. Nehovoriac o tom, že veľká kvalita sa ukrýva aj v tímoch MTN Qhubeka, Colombia či ďalších, ktoré majú rovnakú ambíciu dobyť méty Tour de France. A tak stávka na Chavanela a samozrejme Pineaua im vyšla stopercentne a lídrovi Chavanelovi tiež.
Samozrejme, ak sa pozrieme napríklad na také Giro, tak aj tam je tradícia pozývať domáce tímy a nie je na tom nič zlé, dokonca to má svoju logiku. Preto druhú polovicu tímov pozvaných na Tour prostredníctvom divokých kariet tvoria tradičné zoskupenie Cofidis a ešte Bretagne-Séché Environnemet. Pre posledný menovaný tím je to podobne ako v NetAppe a IAM splnením sna, pretože vo svojej osemročnej histórii sa nikdy na TdF nedostal. Aby sme myšlienku francúzskych tímov dotiahli do konca, poukážeme aj na to, že sú vďaka svojim výsledkom pozývané oprávnene. Najskôr ponúkame tabuľku pozvaných tímov na divokú kartu za posledné štyri roky.
Tour de France 2011 | |||||||
![]() |
Cofidis | ![]() |
Europcar | ![]() |
Saur-Sojasun | ![]() |
FDJ |
Tour de France 2012 | |||||||
![]() |
Cofidis | ![]() |
Europcar | ![]() |
Saur-Sojasun | ![]() |
Skil-Shimano |
Tour de France 2013 | |||||||
![]() |
Cofidis | ![]() |
Europcar | ![]() |
Saur-Sojasun | ||
Tour de France 2014 | |||||||
![]() |
Cofidis | ![]() |
Bretagne-Séche | ![]() |
NetApp-Endura | ![]() |
IAM Cycling |
A teraz pár slov o ich účinkovaní. Predovšetkým Europcar sa ako prokontinentálny tím dokázal pri svojich pozvánkach na Tour presadiť. V posledných sezónach to bolo vďaka dvom menám. Thomas Voeckler v roku 2012 vyhral vrchársku súťaž, 10. a 16. etapu. Absolútnym vrcholom kontinentálneho tímu bolo Thomasove celkové štvrté miesto na Tour v roku 2011, keď desať dní obliekal žltý dres. Pódium nakoniec neudržal, ale aj tak sa stal francúzskou superstar.
Ten istý tím ešte za kontinentálnych čias bodoval aj vďaka Pierrovi Rollandovi. V 2012-tom vyhral jedenástu horskú etapu a celkovo bol desiaty. Nebol to však len Europcar, ktorý sa dokázal v rámci prokonti tímov presadiť. Výraznejšie to dokázal aj Cofidis. Podpísal sa pod to predovšetkým Estónec Rein Taaramae, ktorý v roku 2012 vybojoval krásne štvrté miesto v súťaži do 25 rokov. Ešte lepšie však bojoval rok predtým, keď bol v tej istej súťaži celkovo druhý. Inak ročník 2011 práve v tejto mladíckej súťaži priniesol francúzskym kontinentálnym tímom prvé štyri miesta. To najlepšie pripadlo Rollandovi, za ním bol už spomínaný Taaramae, tretie miesto vtedy vybojoval Saur-Sojasun vďaka Coppelovi a štvrtý bol Arnold Jeannesson z tímu FDJ, ktorý vtedy ešte patril do kategórie prokontinentálnych tímov a tiež bol na pretekoch vďaka divokej karte.
Takto by sa, samozrejme, dalo pokračovať ďalej. Cieľom bolo upozorniť na dva fakty. Je príjemné, že A.S.O. tento rok prelomilo tradíciu a pozvalo až dve nefrancúzske družstvá, zostáva len dúfať, že v tomto trende bude pokračovať a v ďalších rokoch tak možno uvidíme na Tour aj ďalšie zaujímavé tímy.
Ešte v skratke doplňme aj ďalšie etapové preteky s tímami na divoké karty. V pretekoch Paríž - Nice ide o tímy Bretagne, Cofidis a IAM. Critérium Du Dauphiné si zajazdia z nižšej ligy Cofidis, IAM a NetApp.
V tíme NetApp pôsobí aj Slovák Peter Doležal. Mechanika už nerobí "na plný úväzok.“ Ako sám hovorí, dostal ponuku, ktorá sa neodmieta a dodáva, že mal aj šťastie na ľudí. Práca mechanika však stále preňho znamená veľkú vášeň a žije šanca, že bude ďalším Slovákom, ktorý môže na vlastnej koži pocítiť krásu a tvrdosť Tour de France. Po rozdaní divokých kariet nám poskytol krátky rozhovor.
Aká bola prvá reakcia v tíme, keď NetApp dostal divokú kartu na Tour de France?
Všetci boli veľmi šťastní. Zdá sa, že cesta, na ktorú sa tím vydal pred piatimi rokmi, je správna a pomalými krokmi sa dostáva medzi top tímy. Keď NetApp začínal, nik netušil ako sa tímu bude dariť napĺňať čiastkové ciele a aký vlastne ten smer bude. Prvý rok sme patrili medzi outsiderov. Druhý rok sme sa však posunuli výsledkovo aspoň do stredu balíka, čo bol prvý náznak. Tretí rok prišli aj prvé výhry a účasť na Gire. Takto sa to postupne vyvíja až dodnes.
Aké boli tvoje osobné pocity?
Ja som si povedal, že konečne... Po Gire a Vuelte prišla pozvánka na Tour de France. Vyzerá to jednoducho, jedny veľké preteky za druhými a potom tie najväčšie, ale ten posledný krok je vždy najťažší. A ešte som zatúžil byť pri tom.
Pred dvomi rokmi NetApp úspešne jazdil na Gire, vlani špičkovo na Vuelte. Z tvojich slov sa dá čítať, že účasť na Tour môže byť chápaná ako logické vyústenie či už výkonov pretekárov, ale aj snahy vedenia o vybudovanie špičkového tímu?
Povedal by som, že zo všetkého trochu. Áno, sú to predovšetkým výsledky chlapcov na bicykloch. Nemenej dôležitú úlohu však zohrali schopnosti a obrovské skúsenosti majiteľa klubu Ralpha Denka.
Už si to naznačil, ale teraz priama otázka. Aká je šanca, že po Gire a Paríž-Roubaix sa ako mechanik objavíš na Tour a rozšíriš tak rady Slovákov?
Dúfam, že šanca je veľká.
Koho si vieš ty osobne predstaviť v zostave tímu na Tour, prípadne ak sa už o tom diskutovalo, ktoré mená by boli najbližšie k účasti, aj keď to ešte môže ovplyvniť veľa faktorov?
Tím je poskladaný pre Lea Königa, ale stať sa môže všeličo. Ak ho nezradí telo, bude pomýšľať na vysoké priečky. Na Vuelte jazdil po prvom týždni s horúčkou, tá sa mu znova vrátila počas posledného týždňa. A všetci vieme ako skvelo sa nakoniec umiestnil, celkovo skončil deviaty a vyhral ôsmu etapu, ktorá končila 14,5-kilometrovým stúpaním. Bol silným konkurentom pre najlepších vrchárov a pritom to bol jeho prvý trojtýždňový etapák.
Na záver nám ešte povedz, čo čaká teba osobne v sezóne, aké preteky budeš technicky zabezpečovať?
Rieši sa to priebežne. Už mám rozpis na jarné preteky. Nejaký etapák vo Francúzsku, Paríž-Roubaix a aj nejaké klasiky v Belgicku. Ale vždy sa ešte môžu plány zmeniť. Mám už aj iné aktivity a prácu mechanika trochu obmedzujem. Ale ak dostanem príležitosť ísť na Tour de France, určite to neodmietnem.