Na fotkách z pretekov sme už mohli zahliadnuť najnovšie špičkové stroje všetkých popredných svetových tímov a je teda čas, podobne ako minulý rok, zhrnúť si zmeny, ktoré nastali medzi UCI Pro tímami v oblasti ich technického vybavenia. Stručný prehľad prinášame v tabuľke na konci článku.
Sram stále na ústupe
Na úvod sa pozrime ako to vyzerá s pomerom troch značiek v priestore komponentového vybavenia. Mechanická sada Sram Red je stále najľahšou na trhu a pokiaľ vieme tak jazdci s ňou nemajú problém. Aj tak je však stále vytláčaná elektronickými setmi od Shimana a Campagnola. Oproti roku 2011 keď mala americká značka Sram v profi-pelotóne najväčšie zastúpenie v podobe vybavenia ôsmich tímov, sú to tento rok len tri tímy. Sram teda používajú jazdci Tinkoff-Saxo, Omega Pharma - Quick Step a Cannodale. Spomínaný pomer je teda rovnaký ako minulý rok a žiadny tím ani nevymenil dodávateľa celej sady komponentov. Produkty Shimano má teda desať tímov a komponenty Campagnolo používa zvyšných päť tímov. Myslíme si, že to nie je dané ani tak kvalitou komponentov ale iným marketingovým prístupom jednotlivých značiek a Shimano asi jednoducho vytláča konkurenciu lepšími podmienkami pre Pro tímy.
Elektronika a merače výkonu
Rovnako ako v uplynulých sezónach, tak aj v tej, ktorá práve štartuje má výrazné postavenie elektronika. Novinkou v tejto oblasti je možnosť umiestnenia batérie elektronickej sady ako Shimana tak aj Campagnola do sedlovky alebo sedlovej rúrky rámu. Tým pádom batéria neprekáža aerodynamike, je chránená pred poškodením, pred poveternostnými vplyvmi a neprekáža ani v estetickom dojme z bicykla. Podľa fotografií majú všetky tímy, ktoré používajú elektroniku, okrem Movistaru, batérie umiestnené vo vnútri rámu. Takmer na každom profesionálnom stroji môžeme vidieť aj niektorý z meračov výkonu, používajú sa hlavne merače umiestnené v stredovom zložení a najpoužívanejším je systém SRM. Tím Omega - Pharma používa merač značky Quarq (Sram) a v prípade tímu SKY sme videli namontovaný najnovší typ Stages, ktorý je súčasťou kľúk. Team Garmin samozrejme používa merač Garmin Vector, ktorý je umiestnený na pedáloch. Merače výkonu sú už niekoľko rokov trendom v oblasti cyklistického tréningu. Tieto merače v kombinácií s meraním pulzu sú skvelým a veľmi presným tréningovým nástrojom v náročnej príprave a samozrejme aj v pretekoch.
Tri zmeny značiek bicyklov
Movistar vymenil Pinarello za Canyon. Táto nemecká značka má v novej sezóne už dvojnásobné zastúpenie v profipelotóne a teda okrem spomínaného Movistaru stále bicykle Canyon používa aj ruská Kathusha. Z tohto kolotoča nám pre tento rok vypadla značka Felt, ktorá spojila svoje sily s Kontinentálnym tímom Hincapie sportswear development team registrovaným v USA. V minulosti bicykle Felt používali jazdci tímu Argos - Shimano, ktorý sa pre tento rok stal továrenským tímom Giant - Shimano. Následkom toho Giant prestal sponzorovať holandské zoskupenie Belkin - Pro cycling a ich dodávateľom bicyklov sa stala talianska značka Bianchi. Po rozpade tímu Vacansoleil - DCM sa teda táto najstaršia značka bicyklov s takmer 130 ročnou históriou udržala medzi profesionálnymi tímami. Podobne tradičná talianska značka Colnago sa vracia medzi špičku zásluhou francúzskeho tímu Europcar. V tomto prípade však nenastala zmena sponzora, len sa Europcar prepracoval z nižšej kategórie medzi top 18 tímov.
Ďalšie zaujímavosti
Mohli sme si všimnúť, že všetky tímy už používajú galusky so šírkou 25 mm, minulý rok ešte niektorí používali 23 alebo aj 22 mm, tento rok je to už inak. Je to dané tým, že výrobcovia dokážu minimalizovať valivý odpor takejto galusky aj pri šírke 25 mm, tá potom zabezpečuje väčšie pohodlie a menšiu pravdepodobnosť defektu. Takže éra 19 mm „žiletiek“ je už asi za nami a jazdí sa na „balónoch“, uvidíme však čo ešte v tejto problematike prinesie budúcnosť. Novinkou je aj model kolies Campagnolo Bora s výškou ráfiku 35 mm, kolesá sú teda o niečo ľahšie pri zachovaní vysokej pevnosti určené najmä do kopcov, no podľa výrobcu sa nestratia ani na veterných rovinách. Stále môžeme sledovať aj prácu s aerodynamikou. Čoraz viac tímov jazdí takmer plné aerodynamické prilby a často vidieť aj aerodynamické prvky na rámoch a skrývanie bŕzd za vidlicu alebo ku stredu a taktiež batérií do rámu.
(klik pre zväčšenie v novom okne)