História vývoja pretekárskej techniky: Coppiho bicykle

5.1.2017, 23:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Bianchi č. 87765 z roku 1945 pista

Firma Bianchi je jedna z najstarších výrobcov bicyklov na svete, ktorá funguje dodnes. Bola založená Edoardom Bianchim v roku 1885 v Miláne. Okrem bicyklov sa v začiatkoch, ako väčšina podobných výrobcov, venovala aj výrobe malých motocyklov. V predvojnovom a medzivojnovom období patrila spolu s Legnanom k lídrom trhu a nehynúcu slávu jej zabezpečil najmä Fausto Coppi. Taliansky Campionissimo drvivú časť svojej kariéry spojil práve s nebovo modrými bicyklami značky Bianchi. Práve tradičná farba „celeste“, alebo Bianchi zelenotyrkysová farba, je jasným prvkom dizajnu cyklistických rámov tejto značky dodnes. Aj keď sa jej odtieň viackrát v priebehu histórie zmenil, práve podobné odtiene tyrkysovo zelenej sú natrvalo späté s bicyklami Bianchi. Povráva sa, že „celeste“  farba je farba milánskej oblohy a očí talianskej kráľovnej, pre ktorú vo svojich začiatkoch Edoardo Bianchi zostrojil bicykel.
 
 
coppi1
 
 
V histórii vývoja pretekárskej techniky si postupne predstavíme celú plejádu pretekárskych bicyklov Bianchi, ktoré sedlal Campionissimo osobne. Všetky sú dnes obrovsky cenené a patria do súkromných zbierok. Dnešný kúsok je najstarší zachovalý Bianchi bicykel veľkého Fausta, dráhovka z roku 1945 s výrobným číslom 87768. Patrí do súkromnej zbierky Paola Amadoriho.  Rám si prešiel reštauračným procesom so zachovaním pôvodného chrómu. Práve kombinácia nádherných chrómovaných mufien a korunky vidlice s Bianchi farbou je nádherná. Bicykel mal tradičnú geometriu. Celková výška 60cm bola zozačiatku Faustom preferovaná, aj keď neskôr volil o centimeter nižšie rámy. Nádhernou a pre Bianchi tradičnou súčasťou je originálne hlavové zloženie, ktoré bolo akýmsi predvojom súčasnej integrácie. Misky krásne sedia do zapustenej chrómovanej rozšírenej časti a toto originálne riešenie hlavového zloženia, ktorým bolo Bianchi charakteristické, naozaj predbehlo dobu o päťdesiat rokov. Nádherná je aj chrómovaná korunka vidlice s červeným odtieňom na bokoch.  Nádherne vyleštený chróm dodáva luxusný vzhľad , čo len umocňuje vyrazené výrobné číslo na sedlovej mufne.
 
 
coppi3
 
 
Rám je osadený originálnymi súčiastkami, oceľovým predstavcom s logom Bianchi v chrómovom šate v kratšom 10cm prevedení. Práve dĺžka predstavca sa postupne u Fausta predlžovala, keď posúval neskôr svoj posed. Na bicykli sú použité rovnako oceľové pochrómované riadítka v šírke 44cm. Oceľová sedlovka s uchytením nasadeným na rúrke bola na tú dobu bežným riešením. Fausto Coppi už od začiatku svojej kariéry preferoval kožené sedlo Brooks B17, ktoré sa v malých obmenách vyrába dodnes. Na bicykli je veľmi zachovaný kúsok s nádhernou patinou. Sedlo Brooks bolo charakteristické tým, že sa šponovacou skrutkou na špičke dokázala naťahovaním kože meniť tvrdosť, a tým aj pohodlie. Samozrejme, kožené sedlo sa tvarovalo na sedlové partie pretekára a postupne, ako sa koža vytiahla, bolo nutné skrutku znova pritiahnuť a kožu napnúť. Tento štýl kožených sediel, ktorý naštartoval Brooks a pokračoval aj vo francúzskom prevedení Ideále však dodnes patrí medzi nestarnúce legendy.
 
 
coppi6coppi8
 
 
Zaujímavým prvkom sú kľuky so signovaním Bianchi a prevodníkom BSA typu Passso Humber. Tento typ prevodníka sa používal už pred vojnou a mal zvláštne ozubenie, keď bol prítomný len každý druhý zub. Zuby však boli hrubšie a mocnejšie a vyžadovali montáž špeciálnej reťaze. V našom prípade má prevodník 25 zubov, čo je ekvivalent súčasnej 50ky. Samozrejme, rovnaký typ pastorku Passo Humber bol použitý na zadnom náboji so siedmymi zubami. Teda použité prevody boli súčasný ekvivalent 50/14. Samozrejme sa v tej dobe jednalo o oceľové kľuky upevnené pomocou tzv. klinkov, ktoré sa nabili a napevno naskrutkovali na oceľovú osku, v našom prípade dutú osku už legendárneho výrobcu Magistroni. Použitý prevodník BSA však bol hliníkový, čo bolo na tú dobu najšpičkovejšie riešenie. Použité pedále F.O.M sú tiež v nádhernom stave, samozrejme osadené signovanými klipsňami a koženými remienkami.
 
 
coppi9
 

V nádhernom patinovom stave sú aj kolesá na oceľových nábojoch so signovaním Bianchi, ktoré pochádzajú z dielne talianskeho výrobcu FB  (Fratelli Brivio) a drevené ráfiky milánskej produkcie. Z dnešného pohľadu zaujímavé, no z vtedajšieho úplne bežné, je zapletenie. Zadný ráfik je totiž 40dierový, predný je klasická 36ka. Fausto Coppi bol vždy veľmi precízny pri výbere dielov, vyberal si to najlepšie, čo na trhu bolo. V tej dobe ešte nebolo úplne bežné, že komponenty boli od jedného výrobcu, teda Bianchi montoval na bicykel súčiastky podľa želania Campionissima.  Zaujímavosťou sú aj pôvodné hodvábne galusky Clement, ktoré už výrazne poznačil zub času, no sú originálnym komponentom.
 
 
coppi4
 

Celkovo sa dá povedať, že bicykel Bianchi číslo 87 768 z roku 1945 je zaujímavým exponátom súkromnej zbierky vo fantastickom stave. Coppiho originálnych bicyklov sa zachovalo niekoľko a v budúcich dieloch Vám niektoré z nich predstavíme. Nádherné exempláre kopírujú nielen vývoj značky Bianchi, ale aj prierez Campionissimovej kariéry z pohľadu jeho pretekárskej techniky.
 
 
coppi5
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria bicyklov Fausta Coppiho (© P. Amadori)
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop