Okolo Slovenska sa chystá aj na nové miesta s novými tímami World Tour

4.5.2021, 10:30 | Slovensko a Slováci | Lukáš Timko, ts
Okolo Slovenska sa chystá aj na nové miesta s novými tímami World Tour
Peter Privara a Stanislav Holec (© Patrik Vachalík pre Cycling-Info.sk)

Pred piatimi rokmi 60. ročník Okolo Slovenska opúšťal UCI kategóriu 2.2 a dostal sa na náročnú dráhu vyššej spoločnosti v konkurencii 2.1. Stál pred výzvou organizovať podujatie tak, aby k nám mali záujem chodievať tie najlepšie tímy sveta. Po piatich rokoch vidíme, že bol tento proces mimoriadne úspešný a v 65. edícii uvidíme historicky najviac - až sedem tímov World Tour. Slovensko budú brázdiť od východu po západ.
Preteky ostávajú v septemberovom termíne tesne pred štartom svetového šampionátu. Organizátori sa ale rozhodli zmeniť mierne kontrovezrný model poletapy a časovky v prvý stredajší deň. Pramenilo to z toho, že chceli dopriať tímom viac času na presun pretekárov aj sprievodného personálu z rôznych nedeľňajších pretekov. Vieme, že pár dní predtým sa napríklad jazdievajú kanadské jednorazovky v Québecu a Montréale. Tým pádom si väčšina tímov nežiadala ubytovanie už z pondelka na utorok. No viaceré tímy to ako ideálne riešenie nepovažovali.
Jeden z vlaňajších dojazdov (© Ján Melicher)
audio ikonkaAudiovyjadrenie generálneho riaditeľa pretekov
Tento ročník už preto začne v utorok 14. septembra prológom. Mala by mu predchádzať aj slávnostná prezentácia tímov, ale všetko sa uvidí podľa pandemickej situácie. Rovnako sa upresnia časy. Nasledovať budú štyri klasické etapy s vyvrcholením v sobotu 18. septembra popoludní.
Prológ bude mať 1,6 kilometra priamo v centre Košíc. Pôjde o trať čisto na Hlavnej ulici so štartom aj cieľom pri Dolnej bráne s jednou otočkou v strede. Celá časovka teda bude na dlažobných kockách s minimálnymi rozdielmi tak, aby hrali dôležitú rolu v ďalších etapách bonifikácie.
V stredu pelotón ostane v Košiciach a prejde 151 kilometrov po takom západnom okruhu cez Medzev, kúpelné mestečko Štós (celkom náročný kopec) či potom na sever cez Gelnicu späť do metropoly východu na Rooseveltovu ulicu, kde bude stáť cieľová brána. V redakcii si nepamätáme, žeby v posledných pätnástich rokoch šli preteky v tomto regióne západného Abova či južného Spiša. Bude to etapa typicky slovensky zvlnená.
fotogaleria ikonkaFotogaléria máp a profilov etáp (© okoloslovenska.com)
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Vo štvrtok ráno bude čakať konvoj asi 50-minútový presun po D1 pod Spišský hrad neďaleko Levoče, kde bude slávnostný štart druhej etapy. Veľmi zaujímavé netypické miesto, kde preteky už dlhé roky neboli. V Spišskom Podhradí budú preteky aj ostro odmávané a cez Levoču so Spišskou Novou Vsou sa pelotón vyberie tradične na západ cez Vysoké Tatry, ktoré chýbali v itinerári len vlani.
Opäť bude najnáročnejším stúpaním Štrbské Pleso a potom sa pôjde okolo Liptovskej mary cez nepríjemný kopec  Lúčky - Vrch Varta (zatiaľ nevieme jeho presné parametre, ale v závere je prudký) do cieľového Dolného Kubína, kde sa urobí ešte krátky okruh. Rozumieme marketingu a tomu, že mesto to takto chcelo, ale preto ostal vrchol kopca 22 kilometrov pred cieľom, inak by bol iba desať, a to by malo parametre rozhodnúť preteky inak ako klasickým špurtom. Etapa má 190 kilometrov.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Na južnej Orave odštartuje aj tretia etapa, ktorá sa vyberie kopcovitým terénom cez Terchovú na Kysuce do Čadce, kde tiež dlho preteky neboli. Následne smerom do Bytče aj cez epickú Manínsku tiesňavu do cieľovej Považskej Bystrice, kde sa cez cieľovú pásku prejde už po 133 kilometroch, ale ešte bude na programe južný okruh cez Čelkovej Lehotu a Púchov. Po 194 kilometroch sa zrejme bude na Považí špurtovať.
Záverečná sobotňajšia etapa už bude klasicky kratšia a vrcholiť by mala pred 16tou hodinou. Odštartuje sa v Trenčianskych Tepliciach a pôjde sa cez množstvo dediniek regiónu Považia smerom na juh cez Topoľčany a Hlohovec až do Trnavy, no a tam sa opäť odkrúži jeden 30-kilometrový okruh aj cez cyklistom známu Suchú nad Parnou. Záverečný deň bude mať 159 kilometrov s klasickou šprintérskou koncovkou na Ulici Milana Rastislava Štefánika.
Spolu bude mať tento ročník bez mála sedemsto kilometrov predbežne s desiatimi rýchlostnými a šestnástimi vrchárskymi prémiami. V prvej etape by sa malo prechádzať aj cez bydlisko bývalého prezidenta SR Rudolfa Schustera. Organizátori ho skúsia nejakým spôsobom zapojiť do pretekov, aspoň na fototermín.
audio ikonkaAudiovyjadrenie zostavovateľa trate
Celková mapa aj profil pretekov (© okoloslovenska.com)
Štartová listina s ďalším progresom
Ako sme avizovali, konkurencia by mala byť najkvalitnejšia v histórii - čo do počtu profesionálnych tímov. O konkrétnych menách v štartovej listine sa zatiaľ hovoriť nedá. Už niečo ako tradičný skelet tvoria tímy Deceuninck - Quick-Step a Bora-hansgrohe, ktoré k nám prídu štvrý raz. Pripomíname, že celkové triumfy si vybojovali len "podlahári" Alaphilippe, Lampaert a Steimle. Otázka o účasti Petra Sagana ostáva otvorená. Vieme, že jasno nemá ešte ani o svojej budúcnosti v Bore. Podľa športového riaditeľa Ľudovíta Lučaniča by mal Peter prísť na 90 %.
Tretí raz príde Israel Start-Up Nation a veľmi dobre sa u nás vlani cítil aj Sunweb, takže Team DSM neváhal a opäť prijal pozvanie. Avšak Cofidis i CCC už neprídu a pozvanie neprijal ani silný Alpecin-Fenix, ktorý absolvuje takmer všetky preteky World Tour vrátane Grand Tours, ale nemá toľko pretekárov ani personálu, aby ešte na konci sezóny šiel etapák u nás. Vznikli teda obavy, či neostaneme len na štyroch tímoch najvyššej ligy. Našťastie sa tak nestalo.
Vlaňajšie pódium (© Ján Melicher)
Na našich cestách uvidíme tri nové tímy. Príchod Astany - Premier Tech odklepol samotný Alexandre Vinokourov a prvý raz sa u nás predstavia aj tímy Qhubeka Assos a Team BikeExchange. Spolu teda sedem WT celkov, čo je slovenský rekord a k tomuto počtu sa nedostane väčšina pretekov 2.1 vrátane tých na západe.
Z Pro tímov k nám opäť prídu klasické farby ako každý rok, dlhodobo spokojné tímy, ktorým to aj sedí do koncepcie, teda Bingoal - Pauwels Sauces, Gazprom - RusVelo, Novo Nordisk aj Uno-X Pro Cycling. Z talianskych tímov si organizátori môžu prakticky vybrať. Vlani tu bolo Vini - Zabú, predvlani Androni, a tak tentoraz príde Bardiani CSF. Nováčikom z tejto kategórie bude španielsky Equipo Kern - Pharma.
Vlaňajší víťaz vrchárskej súťaže Kenny Molly z Bingoalu (© Igor Stančík)
Pre kontinentálne tímy ostal už len maličký priestor, takže prídu len tie mimoriadne silné - Elkov Kasper, Mazowsze Serce, Adria Mobil, z talianskych tímov ostal opäť priestor Friuli a na posledné miesto vzal Ľudovít Lučanič rakúsko-nemecký celok Maloja Pushbikers. Štandardom bude účasť Dukly Banská Bystrica, reprezentačného výberu, no a priestor dostane aj náš nový kontinentálny celok Cycling Academy Trenčín, ktorý v tejto sezóne ešte na žiadnych UCI pretekoch neštartoval.
Pravidlá ostávajú rovnaké ako posledné roky, teda klasifikácie, najbojovnejší jazdec, bonifikácie a podobne. Generálnym partnerom pretekov a celkovej klasifikácie ostalo Niké, ktorej logo bude na žltom drese. Opäť bude jazdiť aj karavána. Novinkou je organizácia podujatia pre verejnosť Energia na kolesách v každom cieľovom meste, nie len poslednom. Rokuje sa aj o výrobe živých televíznych prenosov. Existuje viacero alternatív vrátane Eurosportu, doladí sa to zrejme v lete podľa financií, ktoré sa podarí "vyboxovať" naprieč inštitúciami.
audio ikonkaAudiovyjadrenie športového riaditeľa
Ľudovít Lučanič (© Patrik Vachalík pre Cycling-Info.sk)
WORLD TÍMY
albansko Deceuninck - Quick-Step
vlajka  Bora-hansgrohe
vlajka  Team DSM
vlajka  Astana - Premier Tech
albansko  Team BikeExchange
vlajka  Team Qhubeka - Assos
vlajka  Israel Start-Up Nation

PRO TÍMY
albansko Bingoal Pauwels Sauces WB
vlajka Bardiani CSF Fairzane
vlajka Uno X Pro Cycling
vlajka Gazprom Rusvelo
vlajka Team Novo Nordisk
vlajka Equipo Kern - Pharma

KONTINENTÁLNE TÍMY
vlajka  Dukla Banská Bystrica
vlajka  Cycling Academy Trenčín
vlajka  Kasper Author
vlajka  Mazowsze Serce Polski
vlajka  Adria Mobil
vlajka  Friuli ASD
vlajka  Maloja Pusbikers
vlajka  Slovenská reprezentácia
fotogaleria ikonkaFotogaléria z tlačovej konferencie (© Patrik Vachalík pre Cycling-Info.sk)
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8

Diskusia

Elviska (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 10:43:21
Áno, Košice.
Vladimir (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 10:49:25
Snad o rok vyjde konečne ten eurosport ktorý sa spomína na tlačovke.
Košičan (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 11:11:55
Super, ale mohli dať dojazd na širšej ulici ako Roosveltke
Elviska (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 11:24:17
No je dosť úzka, aj dosť áut tam parkuje.
Košičan (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 12:27:59
Tak snáď tie autá vtedy budú musieť odparkovať haha :-)
Slovák Slovenka Slovensko (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 23:15:45
Elviska, my tie tvoje odpovede veľmi milujeme. :D Dávali prednedávnom zábery zo štadióna Trnavy, ako polievajú trávnik závlahovým systém, nevieš náhodou, či ho stihli zložiť, alebo slovanisti a bíli andelé medzi rozprašovačmi? ;)
Slovák Slovenka Slovensko (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 23:16:33
*hrali medzi rozprašovačmi...
Drahomír (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 11:13:45
Lúčky - Vrch Varta cca 10 km výškový rozdiel 300 m
Drahomír (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 11:25:27
S tým Schusterom teda žiadna výhra. Komunista Schuster, ktorý bol hlavou eštebáckej akcie s názvom – „Akcia Norbert“ – dal zriadiť tri záchytné tábory pre 5 500 osôb, ako ich on nazýval, protisocialistické živly. Rok pred Novembrom ´89.
Elviska (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 11:26:48
Mňa ten Jasov pobavil, dúfam ze spoluobčania nebudú ležať, sedieť, popri ceste.
Donadoni (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 17:04:33
Veru, Jasov, to je iná perla. A to nemyslím krásny kláštor premonštrátov
Adamovotec (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 18:58:38
Tam bude najvacsi fans okolo cesty. Aj taka exotika pre neslovenske timy :)
Gobi (Neprihlásený užívateľ) - 05.05.2021 16:52:29
https://www.google.com/maps/@48.6905404,20.9626831,3a,24.1y,220.5h,74.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQxZ3ev6mZoCC8rsdt-wzIA!2e0!7i13312!8i6656
ifčopifčo - 04.05.2021 12:03:37
Minimálne do Trnavy sa pôjdem pozrieť a bolo by super, keby sa na Okolo stretli starí parťáci Roman a Peter.
Donadoni (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 17:01:55
Tak to je telepatia. Ako Trnavčan som bol cez víkend v Košiciach. Odtiaľ som išiel do Medzeva, potom cez Štós do Smolníka. Samozrejme som bol aj na Štrbskom a čo čert nechcel, cestou naspäť som sa stavil v Dolnom Kubíne. Aby toho nebolo dosť, minulý víkend som sa bol pozrieť v Púchove a Trenčianskych Tepliciach. Mňa picne, tú trasu zostavili podľa mojich potuliek.. Len tú Gelnicu som vynechal - ale bol som tam pred 2 mesiacmi pozrieť. Snáď ale trasa nepôjde okolo toho bordelu, čo v Hnilci narobili osadníci, to by bola fakt ostuda
Adamovotec (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 19:00:15
To uz bude jedno, ked prejdu okolo Jasova ;)
Ľubomír Lapšanský (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 17:14:18
Chyba v texte: "Stanislav Holec o trase 64. ročníka Okolo Slovenska" (správne má byť 65. ročník:)
JC (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 19:32:19
Žiaľ, organizátori OS opäť nedokázali využiť kopcovitý potenciál okolia cieľových miest a zas raz pripravili 4 etapy, ktoré zrejme skončia špurtom. Pritom by stačilo len trochu úprav a napr. v okolí PB mohli spraviť skoro na rovnakých cestách peknú klasikársku etapu.
Adamovotec (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 20:05:05
No v prvej etape je 9km pred cielom Bukovec/Baska dost pekny kopcur, kde sa da nastupit a potom je zjazd do Kosic/Myslava kde je 200 metrove stupanie asi 6-7% potom 1km po rovine a zjazd do ciela cize moze byt aj osamoteny vitaz ;)
JC (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 22:24:16
Tá prvá vyzerá fajn, ale v druhej ako sa aj píše v článku, zbytočne dlhý okruh, miesto ktorého mohol byť kopec 10 km pred cieľom. A detto etapa do PB, mohol sa ísť najskôr dlhý okruh cez Domanižu a potom malý cez Manínsku tiesňavu, kde by bol vrchol stúpania cca 10km pred cieľom. Trasa by bola úplne rovnaká. Detto po minulé roky sa stávalo, že organizátori nevyužili potenciál kopaníc a miesto toho bol šprint v Senici a Skalici a podobne.
Slovák Slovenka Slovensko (Neprihlásený užívateľ) - 04.05.2021 23:09:45
Možno chceli pomôcť Erikovi, ktorý zo Slovákov má najväčší potenciál získať etapu. Keď teraz vidia, že Erik je po kovide fyzicky mimo a asi príde aj Peter, ktorému klasikárske etapy nerobia problém, tak možno trochu aj ľutujú. Ale stále je to dobré aj pre Petra, lebo bude favorit č. 1 v GC a top favorit v každej etape. Čiže išli organizátori na istotu so šprinterskými dojazdmi. :)
AdCo (Neprihlásený užívateľ) - 05.05.2021 14:16:17
Na mapke trasy 1.etapy je preklep v názve dediny. Medzi Gelnicou a Folkmárom sú Jaklovce a nie Jacovce. Inak ten okruh som jazdieval v minulosti, ale kvôli premávke som nešiel cez Folkmár ale z Jakloviec do Margecian a cez Klenov (pekné stúpanie) a cez údolie Svinky do Obišoviec a potom do Košíc (viedla tade aj trasa KTK v minulosti).
Vladimir (Neprihlásený užívateľ) - 06.05.2021 00:25:26
Kratucky prolog len 1.6km a profilovo nenarocne trate len znizuju kvalitu celych pretekov.
Adamovotec (Neprihlásený užívateľ) - 07.05.2021 14:25:14
Preteky robia pretekari, takze tazke preteky sa daju spravit aj na relativne lahkom profile + ked do toho zaratame poveternostne podmienky - vietor, dazd a podobne, tak to vie spravit rozdiel aj na profiloch trati ake su v tomto rocniku. Mame dost variabilny geomorfologicky profil na Slovensku, kde sa daju postavit etapy rozneho typu a dali by sa postavit na tyzdenny etapak, ktory kludne moze byt aj pre vrcharov. Zavisi na kreativite usporiadatelov, ustretovosti samosprav a samozrejme financii.
 
Náš eshop