4. | 16.5. | ![]() |
kopcovitá | ![]() |
Sonora > Clovis | 209,6 km | víťaz: Sagan |
Streda sa už s borcami nemaznala. Šesť vrchárskych prémií na trase zo Sonory do Clovis dalo všetkým poriadne zabrať, no znova sa dal predpokladať špurtérsky záver, pretože všetky hory sa nachádzali v prvých dvoch tretinách etapy. O prvé vrchárske prémie sa bojovalo ešte takpovediac z pelotónu a veľmi aktívny bol Sebastián Salas z kontinentálneho Optumu.
Na 35. kilometri sa už vytvoril únik ako ho poznáme a jeho zloženie bolo naozaj veľmi zaujímavé. Irizar a King (2x RadioShack), Atapuma a Quintero (Colombia), Kelderman (Rabobank), Sulzberger (GreenEdge), Eijssen (BMC), Cherel (Ag2r), Howes (Garmin), Duggan (Liquigas) a Devenys (OPQS). Početná partia vzbudzovala rešpekt a veľký náskok si nevybojovala. Maximum bolo 5,5-minúty. Na trase bolo kopec vrchárskych prémií, ale bohviekaý záujem o nich nebol. Borci sa na vrcholoch bodovaných kopcov viac-menej striedali. Dve prémie vyhral Kolumbíjčan Atapuma. Tesne po začiatku stúpania na najťažší a posledný kopec Crane Valley bol tento únik minulosťou.
V samotnom stúpaní sa začali diať typické veci, úniky aj odpadávania. Tak najprv k únikom. V polovici kopca atakovali v dvoch vlnách borci, ktorí sa tesne za vrcholom spojili a boli to Tankink (Rabobank), Cherel (Ag2r), Vandborg
(Spidertech), Bennet (RadioShack), Petterson (Garmin) a Rodríguez (Colombia). Vrcholom prechádzali s náskokom 40 sekúnd na pelotón. Na jeho čele sa bez problémov pohybovali obaja Slováci.
Pre Sagana bolo však dôležité hlavne to, kto z najväčšej skupiny odpadne. Zistiť kto odpadol bola ťažká úloha, ale určite to bol Tom Boonen a v zhruba 80-člennom balíku sme neregistrovali ani McEwena a Kittela. Haussler mal zasa tesne pod vrcholom kopca technický problém a trocha stratil. Boonen prešiel Crane Valley s presne 80-sekundovým odstupom na pelotón v skupine desiatich ľudí. Kde boli McEwen a Kittel netušil asi nikto.

Pre Sagana bolo však dôležité hlavne to, kto z najväčšej skupiny odpadne. Zistiť kto odpadol bola ťažká úloha, ale určite to bol Tom Boonen a v zhruba 80-člennom balíku sme neregistrovali ani McEwena a Kittela. Haussler mal zasa tesne pod vrcholom kopca technický problém a trocha stratil. Boonen prešiel Crane Valley s presne 80-sekundovým odstupom na pelotón v skupine desiatich ľudí. Kde boli McEwen a Kittel netušil asi nikto.
V zjazde, ktorý mal niečo vyše dvadsať kilometrov samozrejme vycítil šancu Peter Sagan a štvorica z piatich jeho kolegov, ktorí tam ostali, začala tvrdo makať na čele, aby sa Boonen a spol nemali šancu vrátiť späť. Ako vedľajší efekt prišlo dostihnutie ľudí v úniku, ktorý sa vytvoril v stúpaní.
61 km pred cieľom sa asi dve minúty Daniel Oss radil s timovým šéfom Liquigasu Dariom Mariuzzom a debata vyzerala byť poriadne nervózna. Keď sa najväčší Saganov pomocník vrátil na čelo a kolegom sprostredkoval pokyny, Liquigas prestal pracovať, resp. vpredu ostal iba Duggan. Trocha zvláštny postoj, my sme teda verili, že Boonen a spol sú už príliš ďaleko vzadu. Tempo sa viditeľne spomalilo. O osem kilometrov neskôr zelení opäť šli dopredu, ale mnohí cyklisti sa kvôli veľmi horúcim a suchým podmienkam bez problémov stíhali občerstovať a jesť.
49 km pred cieľom prišlo k nevyhnutnému a Boonena sme neradi privítali späť. Stále však nebolo vidieť Hausslera a ostatných šprintérov, ktorých sme spomínali vyššie. Tak predsa sme po chvíli Austrálčanovu trinástku našli a bolo jasné, že Peťo znova bude musieť zabojovať proti starej-známej zostave. Pelotón v týchto chvíľach takmer zastavil. Nemal ho kto ťahať. Peťo Velits tak mal kopec času porozprávať sa s najlepším kamarátom a kolegom Frantom Raboňom, ktorý dotiahol Boonena späť.

Prvá polovica poslednej etapy bola zaujimavá vďaka defektu Boonena, ktorého sme už dnes viackrát spomínali. Späť do balíka mu pomohol dostať sa Raboň.
6 km pred cieľom sa všetko začalo rovnať na špurt. najlepší vláčik si rozpracovala Omega Pharma. Boonena ťahali štyria ľudia, Sagana dvaja. Velits ani Leipheimer nepomáhali. 4000 metrov pred páskou došlo k prekvapeniu. Atakoval najväčší favorit na časovku David Zabriskie. To bola obrovská hrozba pre pelotón a zároveň test pred zajtrajškom. Tento ťah pomerne dosť narušil vláčik OPQS a aj iných tímov. 1,5 km však bolo po Zabriskiem.
Impossible!!! Sagan po štvrtý raz!!! To je absolútne šialenstvo čo tu Peter predvádza. V profesionálnej cyklistike vyhrať štyri etapy za sebou na takýchto významných pretekoch bolo doteraz nemožné. Markovi Cavendishovi sa to nikdy nepodarilo!
Haussler zasa druhý čo bude zaiste taktiež obrovská rarita. Matthews a Boonen znova nestačili. Kittel znova kopce vpredu neprežil. Zabriskieho atak spôsobil mierny chaos a Boonenovi sa rozbil vlak, ktorý by ho zrejme dotiahol až do cieľa. Vynikajúcu prácu predviedol Daniel Oss, ktorý ťahal Sagana a obaja presne v tých pravých sekundách boli na tých miestach, kde mali byť. Slovenská fantázia v Clovis. Celá Kalifornia po týchto dňoch vie o Slovensku.
Haussler zasa druhý čo bude zaiste taktiež obrovská rarita. Matthews a Boonen znova nestačili. Kittel znova kopce vpredu neprežil. Zabriskieho atak spôsobil mierny chaos a Boonenovi sa rozbil vlak, ktorý by ho zrejme dotiahol až do cieľa. Vynikajúcu prácu predviedol Daniel Oss, ktorý ťahal Sagana a obaja presne v tých pravých sekundách boli na tých miestach, kde mali byť. Slovenská fantázia v Clovis. Celá Kalifornia po týchto dňoch vie o Slovensku.
Peter Sagan bezprostredne po etape: "Neveril som, že môžem vyhrať aj po štvrtý raz. Daniel Oss mi ale počas etapy povedal, že dáme to aj dnes a vidíte, dali sme to (široký úsmev). Zajtra asi poviem žltému dresu goodbye, ale ak budem mať síl a ešte nebudem veľa strácať, v ďalšej etape sa možno pokúsim niečo s tým urobiť."
Ako sme už spomínali v priebehu etapy, Sagan stojí v životnom týždni pred životnou výzvou, zajazdiť najlepšiu časovku v kariére. Papierové predpoklady velia jasne, na 70 % o žltú príde, no nič nie je stratené a u Sagana človek naozaj nikdy nevie. Zajtra sa teda ako posledný vydá na 29,7-kilometrovú rovinatú trasu v Bakersfielde s malým kopčekom na záver.
Vynikajúcu pozíciu pred zajtrajškom má aj Peter Velits, ktorý je síce v rovnakej sekunde ako všetci favoriti na celkové poradie (časovka pre nich v podstate otvára preteky), no vďaka vysokým umiestneniam v etapách je veľmi vysoko a bude štartovať ako jeden z posledných. Budeme zvedaví ako dopadne mini slovenský súboj. 40-sekundový rozdiel je pre Púchovčana malou výzvou a či ho ho dokáže stiahnuť? Tipovali by sme to asi 50 na 50. Štartové pozície našich, ale aj najväčších favoritov budeme publikovať už ráno v článku o 5. etape.
Vynikajúcu pozíciu pred zajtrajškom má aj Peter Velits, ktorý je síce v rovnakej sekunde ako všetci favoriti na celkové poradie (časovka pre nich v podstate otvára preteky), no vďaka vysokým umiestneniam v etapách je veľmi vysoko a bude štartovať ako jeden z posledných. Budeme zvedaví ako dopadne mini slovenský súboj. 40-sekundový rozdiel je pre Púchovčana malou výzvou a či ho ho dokáže stiahnuť? Tipovali by sme to asi 50 na 50. Štartové pozície našich, ale aj najväčších favoritov budeme publikovať už ráno v článku o 5. etape.
1. |
![]() |
SAGAN Peter |
LIQUIGAS-CANNONDALE | 5h 18' 08'' |
|
2. |
![]() |
HAUSSLER Heinrich |
GARMIN - SHARP |
+ 00' 00'' | |
3. |
![]() |
MATTHEWS Michael |
.rab. | + 00' 00'' | |
4. |
![]() |
BOONEN Tom |
OMEGA PHARMA - QUICK-STEP | + 00' 00'' | |
5. |
![]() |
KLUGE Roger |
.pro. | + 00' 00'' | |
14. |
![]() |
VELITS Peter |
OMEGA PHARMA - QUICK-STEP | + 00' 00'' | |
všetci favoriti na celkové poradie |
+ 00' 00'' |
Video zo záverečných momentov etapy (posledný km od 6:26):
Krátke preview etapy:
Druhá vrchárska prémia na 62,9 km (697 m.n.m.): CA 49 Bagby - dĺžka 6,5 km, sklon 7,0 %
Posledná vrch. prémia na 135 km (1123 m.n.m.): Crane Valley - dĺžka 8 km, sklon 5,4 %
Posledná vrch. prémia na 135 km (1123 m.n.m.): Crane Valley - dĺžka 8 km, sklon 5,4 %
