Na Roubaix sme videli 59 km sólo Van der Poela, druhý Philipsen podčiarkol dominanciu Alpecinu

7.4.2024, 13:30 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
Na Roubaix sme videli 59 km sólo Van der Poela, druhý Philipsen podčiarkol dominanciu Alpecinu
Mathieu Van der Poel (© A.S.O. / Pauline Ballet)

ne 7.4. rovinata etapa ciel rovina Compiegne > Roubaix 260 km MVDP
profil pretekov, 29 úsekov pavé (© letour.fr)
Podobne ako pri Ronde, aj 121. ročník Paríž - Roubaix mal pred štartom jedného jasného favorita v podobe Mathieua Van der Poela, ktorý chcel svoj dúhový dres predviesť v celej kráse a obhájiť triumf v Roubaix. Opäť sa očakávalo, že by mal prísť do cieľa sólo, pretože v prípade špurtu skupiny Alpecin - Deceuninck tam veľmi chcel mať B-variant v podobe Jaspera Philipsena.
No a najväčšou otázkou bolo, či sa Mads Pedersen poučí spred týždňa a už bude jazdiť rozumnejšie - šetriť sily tak, aby ustál dúhové ataky, hoci v poslednej dobe sme skôr svedkami jedného tvrdého profesorského úderu Van der Poela, na ktorý nie je reálne odpovedať. V minulosti otváral súboje dosť skoro a aj preto atakoval viackrát. Samozrejme, Roubaix je Roubaix - faktor pádov a technických problémov je tu silnejší ako inde. Našťastie, počasie pelotónu prialo.
Klasikársky ústup z pozícií Soudalu - Quick-Step je taký zreteľný, že Kasper Asgreen si naskočil už do celodenného úniku. Spoločnosť mu robili Per Strand Hagenes (Visma), Dušan Rajovič (Bahrain - Victorious), Marco Haller (Bora), Dries De Bondt (Decathlon), Liam Slock (Lotto), Gleb Syrica (Astana), Kamil Malecki (Q36,5) a Rasmus Tiller (Uno-X). Bola to ale taká silná skupina, že Alpecin jej vôbec nedával priestor a po tradičnom zvýšení tempa pred prvými úsekmi pavé sa odstup deviatky znížil iba na minútu. Celkovo bola rýchlosť prvých dvoch hodín závratná, cez 53 km/h.
Každý, kto mal nejaký problém už aj v prvej tretine pretekov nedostal návrat späť zadarmo. Svoje o tom vedeli napríklad Tim Merlier (Soudal) či Laurenz Rex (Intermarché), ktorí tvrdo spadli. V tomto páde boli aj pretekári, ktorí sa už späť nevrátili a museli so zraneniami odstúpiť. Boli to Jonathan Milan (Trek), Elia Viviani (Ineos). Víťaz spred dvoch rokov Dylan Van Baarle (Visma) ani neodštartoval. Mimoriadne nepríjemné straty pre tieto tímy.
Prvé štyri kockové sektory už 150 km pred cieľom priniesli totálne rozbitie pelotónu, množstvo technických problémov i menších pádov. Alpecin to úplne neomilne viedol a dostal sa už na dohľad k úniku. Dokonca v prvej časti balíka ostalo len desať pretekárov bez Madsa Pedersena. Isteže bolo vysoko pravdepodobné, že sa to ešte pospája, lebo jeden domestik v podobe Gianniho Vermeerscha by to celé neodtiahol. Tak sa stalo 143 km pred páskou, keď sa skupina rozrástla na asi 25 ľudí už vrátane Pedersena, ktorý tam mal Theunsa.
No a druhý pád mal líder Intermarché Rex, ktorý si nevšimol stredový ostrovček so značkou a preletel cezeň. To už bola čistá katastrofa a muselo prísť odstúpenie. Pôvodný únik to rýchlo vzdal, nemal zmysel jazdiť desať sekúnd pred skupinou favoritov. Vytvorila sa teda kompaktná 38-členná skupina na čele s favoritmi. Ďalší pretekári, ktorí mali nejaké problémy, alebo výkonnostne zaostávali, sa pospájali do druhej asi 50-člennej partie s odstupom minúty.
Presne v polovici pretekov prišla informácia o diskvalifikácii Joshuu Tarlinga (Ineos), ktorý mal by jedným z čiernych koňov pretekov. Po riešení technického problému sa ocitol medzi skupinami na širokej rovnej ceste v území nikoho, a tak ho jeho auto viac potiahlo ako malo. Náhodou to mala strihnuté réžia priameho prenosu cez kameru z helikoptéry, a tak sa rozhodcovia činili. S blížiacim sa Arenbergom sa situácia upokojila a najmä spomalila. Kto bol určite v skupine favoritov? Van der Poel, Philipsen, Pedersen, Küng, Pithie, Pedersen, Pidcock, Degenkolb, Wellens, Politt, Waerenskjold, Bissegger či Van Gestel.
Aby pretekári nenaleteli priamo do lesa v Arenbergu vo vysokej rýchlosti, organizátori vymysleli pre tento rok novinku, keď pred vstupom do lesa umiestnili umelú zákrutu, kde musel pelotón spomaliť. Zhodou okolností v tejto edícii boli ale skupiny už malé, teda riziko veľkých pádov menšie. Do lesa vstúpil na čele Pedersen, no v druhej polovici ho vymenil Van der Poel, ktorý nasadil vyššie tempo a udržali sa ho iba Mads Pedersen (Lidl), Jasper Philipsen (Alpecin) a prekvapujúco Mick Van Dijke z Vismy.
Táto štvorica najprv spolupracovala, ale Philipsen dostal pomalý defekt, a tak dvojička Alpecinu nemohla ísť naplno. Auto Alpecinu sa snažilo dostať dopredu, ale hlavný rozhodca ho nepustil k prvej skupine, muselo ísť za druhou, a tak keď Philipsen zastavil, stratil o niečo viac času. To bola konečná aj pre zvyšnú trojku a vytvorila sa nová 13-členná skupina na čele.
Po návrate Philipsena tam ostalo 13 ľudí, pretože defekt na ďalšom pavé úseku dostal druhý najväčší favorit Mads Pedersen, a to bol prúser. Jeho auto bolo veľmi vzadu a stratil tam obrovské množstvo času. Defekty následne dostali aj Jordi Meeus (Bora), John Degenkolb (DSM) a Tim Wellens (UAE). Klasické Roubaix - pretekári odpadali na technické problémy. Stefan Küng bol pretekárom, ktorý si uvedomoval, že musí využiť každučké zaváhanie topfavoritov a v jeden nepozorovaný úsek nastúpil. Zareagoval len Nils Politt (UAE) a Gianni Vermeersch (Alpecin).
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Druhú skupinu musel paradoxne ťahať Van der Poel, pretože nikto iný nechcel pomáhať, no on zasa nechcel, aby sa tam vrátil Pedersen. Po piatich minútach bez pomoci to musel logicky vzdať a nevyčerpávať sa tu zbytočne. Pedersen, ale aj mnohí ďalší, zozadu doleteli a bolo tam zrazu 20 ľudí. Situácia vyzerala paradoxne. S MVDP tam ostal iba Philipsen, teda oni rozhodne nešli ťahať skupinu. Vo dvojici tam bola Groupama, ktorá zasa vpredu mala Künga a zrazu mala trojička na čele 35 sekúnd výhody. Čakalo sa, kým sa skonsoliduje Lidl. Pedersenovi sa tam napokon vrátili Vacek s Theunsom, a tak sa začala systematická práca. Všetci ostatní si uvedomovali, že majú primálo nábojov, a tak musia jazdiť len defenzívne, šetriť a mať šťastie.
Alpecin to mal výborne rozbehnuté, Vermeersch neťahal a boli chvíle, keď sa zdalo, že Künga s Polittom to až tak veľmi nebaví. Bojovali proti presile. Kým oni už šli na seba all-in, za nimi robili dvaja domestici Lidlu. Kto tam bol? Hagenes, 2x Van Dijke (3x Visma), Pedersen, Theuns, Vacek (3x Lidl), Van der Poel, Philipsen (2x Alpecin), Askey, Pithie (2x Groupama), Mihkels, Page (2x Intermarché), Beullens, Slock (2x Lotto), Tiller, Waerenskjold (2x Uno-X), Wellens (UAE), Pidcock (Ineos), Degenkolb (DSM), Wright (Bahrain - Victorious), Meeus (Bora), Bissegger (EF), Jacobs (Movistar), Van Gestel (Total), Fedorov (Astana) a Malecki (Q36,5).
- ponuka ehopu -
- ponuka eshopu -
Tesne po štvorhviezdičkovom úseku č. 15 Tilloy á Sars-et-Rosiéres bolo čelo dobehnuté, no Vacka s Theunsom to odpálilo. Keďže sa ale potom nešlo rýchlo, napokon sa ešte obaja vrátili nazad. Výrazne sa spomalilo. Až tak, že aj na krátkom trojhviezdičkovom pavé Orchies 59 km pred páskou už Mathieu Van der Poel nastúpil a osamostatnil sa na čele. Nepotreboval ani počkať na nasleudjúcu ťažkú kombináciu, kde asi čakali jeho akceleráciu súperi. Mads Pedersen sa snažil reagovať, ale nemal na to. No výhodou zasa bolo, že nasledovalo sedem kilometrov bez pavé a v skupine ostalo asi 12 ľudí, z ktorých časť striedala. No Philipsen s Vereerschom znepríjemňovali život ostatným, kazili spoluprácu a náskok ich lídra sekundu po sekunde stúpal. Partia sa ešte nazad rozrástla.
Pedersen sa snažil po kockách ťahať, ale mal tam stále zo 15 súperov, nemohol to odtiahnuť, lebo v závere by ho viacero ľudí zdolalo. 53 km pred páskou sa odstup dostal cez pol minúty. Už to bolo o tom, aby si superfavorit ustrážil techniku jazdy a bolo jasné, že ak nespadne (defekt by bez problémov vyriešil), výkonnosť má na sólo triumf. Umocnilo sa to už pred Mons-en-Pévèle, keď partia za lídrom vedela, že ide len o druhé miesto, teda úplne to vypustili a takticky to už hrali o striebro.
Pedersenovi s Küngom sa nepáčila daná situácia, bolo tam veľa papierovo slavších pretekárov, a tak nastúpili s úmyslom vytvoriť menšiu skupinu. Darilo sa im unikať spolu s Nilsom Polittom, Laurencem Pithiem, no i Jasperom Philipsenom, ktorého sa ešte potrebovali nutne zbaviť. Keď už bolo zrejmé, že päťčlenná skupina si to rozdá o druhé miesto a prenasledovatelia ich už nedobehnú, 31 km pred cieľom mal smolu talentovaný Pithie, ktorý padol do diery na ceste a nešpurtér Küng v tom ostal sám.
V záverečnej hodine sa už paradoxne takmer nič nedialo. Philipsen, ktorý vôbec neťahal, sa ešte postaral o odpáranie Künga, ktorý toho už veľmi veľa odpracoval a na kockovom úseku nestačil tempu Belgičana. Vermeersch si zozadu dorazil Pithieho. To bol súboj o  šieste miesto.
Mathieu Van der Poel vyhral druhý raz tento monument, celkovo šiesty z top klasík, a to teno rok v kombinácii s Ronde v dúhovom drese. Urobil to 59-kilometrovým sólom. Nič zlé sa mu celé preteky neprihodilo. Zvládol to po úžasnom výkone a brilantnej technike. O celý kilometer so 47,8 km/h zvýšil historicky najvyššiu priemerku rýchto pretekov. A rovnako sa do novodobých dejín zapíše aj rekordný náskok troch minút pred druhým pretekárom.
Trojička s bojom o druhú priečku trochu taktizovala, ale Küng ich už nedorazil. Ako prvý nastúpil Politt, no podľa očakávania si miesto po pravici víťaza na bedni zabezpečil jeho kolega Philipsen, no a bronz pripadol Pedersenovi. Politt skončil štvrtý, a tak nedokázal obhájiť tretiu pozíciu z Ronde, čo je ale i tak úžasné. Küng si vzal piatu pozíciu a krvavého Pithieho ošpurtoval Vermeersch. Alpecin teda dostal troch ľudí do Top 6. Jasne dominoval. Tak, ako asi ešte na žiadnom monumente. Celý deň mal všetko pevne pod kontrolou.
Na tak náročných, selektívnych a nevyspytateľných pretekoch sa v novodobej ére nestáva, žeby dva roky po sebe skončili na prvých piatich miestach takmer rovnakí pretekári. Oproti vlaňajšku v tejto zostave iba Politt nahradil zraneného Van Aerta. Dokonca najkonzistentnejším pretekárom je Stefan Küng, ktorý bol v roku 2022 tretí a potom dvakrát piaty.
Z mladých pušiek šiel najlepšie Pithie, ktorý asi chcel aj vyzvať Philipsena s Pedersenom, či s Küngom zahrať na nervy nejakými útokmi. Groupame to ako domácemu tímu veľmi pekne vyšlo, aj keď Francúzi totálne prepadli. Najvyššie bol túto sezónu slabý Christophe Laporte až na 25. priečke. Kto by to bol ešte pred mesiacom povedal, že z Vismy budú najvyššie bratia Van Dijkovci. Prekvapením i 11. miesto Estónca Madisa Mihkelsa z Intermarché. Dvanásty veterán John Degenkolb sa stále dokáže ešte pripraviť na tieto preteky. Je až šokujúce, že dokončil všetkých 33 monumentov, na ktoré v kariére nastúpil.
Napokon pre špurt mimo trať preradili ôsmeho Van Dijkeho na koniec skupiny, takže sa sedem pretekárov za ním posunulo o jedno miesto vyššie.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie MVDP (víťaz)
"Ťažko uveriť, čo som dosiahol. Bol som ešte silnejší ako minulý rok. Ďakujem chlapcom z tímu. Chcel som preteky urobiť čo najťažšie, a tak som útočil už skoro, ale nebol to jasný plán už pred štartom, žeby som práve tam chcel nastúpiť. Aj keď som šiel to sólo, nikdy si nemôžete byť istý na týchto pretekoch. Stať sa môže čokoľvek, ale už som potom vedel, že i nejaký defekt by som vyriešil bez problémov. Pred týždňom na Ronde som bol na limite, dnes som sa ale cítil skvelo, takže to bolo v pohode. Veľmi som šťastný, ťažko hľadám slová."
Výsledky
1. VAN DER POEL Mathieu Alpecin - Deceuninck 05:25:58
2. PHILIPSEN Jasper Alpecin - Deceuninck 03:00
3. PEDERSEN Mads Lidl - Trek 03:00
4. POLITT Nils UAE Team Emirates 03:00
5. KÜNG Stefan Groupama - FDJ 03:15
6. VERMEERSCH Gianni Alpecin - Deceuninck 03:47
7. PITHIE Laurence Groupama - FDJ 03:48
8. MEEUS Jordi Bora - hansgrohe 04:47
9. WAERENSKJOLD Søren Uno-X Mobility 04:47
10. MIHKELS Madis Intermarché - Wanty 04:47
Zobraziť kompletné poradie
výpis úsekov pavé