Miláno - San Remo 2016 (World Tour), sobota 19. marca (107. ročník)
so | 19.3. | Miláno > San Remo | 291 km | Démare |
História pretekov | Vlaňajší ročník | Úvod k pretekom | Štartová listina |
Najdlhšia klasika v celom ročníku bola pre cyklistov poriadnou skúškou vytrvalosti, z hľadiska úspechu bolo najdôležitejších posledných 50 kilometrov. Na tomto podujatí zohráva podstatnú úlohu počasie, dnes malo byť na trati sucho, slnečno s teplotami okolo 15 stupňov. Dôležitým faktom bola aj skutočnosť, že na Poggio mal fúkať protivietor.
Dlhú cestu do San Rema si chceli niektorí jazdci spríjemniť pobytom v úniku, po štarte bolo tempo vysoké, až sa dopredu dostalo jedenásť pretekárov. Bagdonas (Ag2r), Tvetcov (Androni Sidermec), Maestri (Bardiani), Bárta (Bora -Argon 18), Hurek (CCC Sprandi), Kluge (IAM Cycling), Bono (Lampre- Merida), Conti (Southeast), Tjallingii (Lotto-Jumbo), Peron (Novo Nordisk) a Coledan (Trek-Segafredo) museli byť pripravení, že pred pelotónom strávia aj 200 kilometrov.
Zaujímavosťou bolo, že Bárta, Bono a Tjallingii sa dostali na tomto podujatí do úniku tretíkrát za sebou, v minulom ročníku sa objavil medzi utečencami aj poľský jazdec Kurek. So silných tímov vyslal do vedúcej skupiny svojho jazdca len Trek-Segafredo. Na čelo balíka sa ako prvé zoradili farby tímu FDJ.
V prvej časti pretekov si vedúca skupina zakaždým vypracuje vysoký náskok, dnešok nebol výnimkou. Utečencov mohli potiahnuť skúsení jazdci a dobrí tempári
ako Bárta, Tjallingii, Bagdonas či Kluge.
13°C |
Potom sme dostali správu, že v okolí mesta Arenzano, kadiaľ sa malo prechádzať po stúpaní Passo del Turchino, sa na cestu zosypali kamene, preto museli organizátori akútne riešiť náhradnú trasu v tomto bode. Padajúce kamene zasiahli jedno auto, v ktorom sa zranili dvaja ľudia.
Po dvoch hodinách pretekania mali utečenci náskok cez necelých osem minút, v balíku sa išlo pomerne rýchlo. Tempo udával tím Tinkoff, svojho jazdca mala vpredu aj Kaťuša. Organizátori sa nakoniec rozhodli, že pretekári obídu inkriminovaný úsek po diaľnici, kde absolvujú deväť kilometrov. Z toho dôvodu bude tohtoročná edícia o štyri kilometre dlhšia, ako bola pôvodne plánovaná.
Ako sa pretekári približovali k Passo del Turchino, pelotón stále viedol ruský celok Tinkoff, ktorý chcel mať situáciu v každom smere pod kontrolou. Vpredu sa ukazovala aj Kaťuša, no tieto zoskupenia mali na trati rozdielne záujmy. Tinkoff potreboval náročný priebeh, Kaťuša chcela čo najpokojnejšie záverečné pasáže.
Na dnešnom najdlhšom stúpaní zostávali rozdiely medzi skupinami nezmenené, utečenci jazdili s výhodou presahujúcou osem minút. Kopec Passo del Turchino nemal náročné prevýšenie, len pred vrcholom sa nachádzali úseky s priemerom päť percent. Náskok utečencov tu začal klesať a usadil sa na hodnote šesť minút, o čo sa predovšetkým postarali dvaja jazdci z Kaťauše.
Po tomto stúpaní čakala na cyklistov náhradná 9-kilometrová trasa, ktorou sa pretekári vyhli zasypanej ceste. Keďže sa pelotón na poslednú chvíľu dostal na diaľnicu, cestná premávka tu musela byť obmedzená, čo vytvorilo kolóny. Odstup utečencov klesol pod päť minút. Hlavný balík však na týchto jednoduchých úsekoch nechcel ísť veľmi rýchlo, preto vedúca skupina získala k dobru niekoľko desiatok sekúnd. Statočných jedenásť utečencov malo pred sebou ešte 60 kilometrov, kým sa dostane na trojicu malých stúpaní, takže dovtedy mala byť ich pozícia na čele pretekov neohrozená.
V týchto momentoch už Kaťuša nejazdila na čele balíka, ale pohybovala sa tam aliancia tímov Tinkoff, Dimension Data, Etixx, Orica a Cofidis. Pre všetkých to bolo výhodné, pretože náskok utečencov bol pod kontrolou, pomaličky klesal a spomínané celky vyslali do práce len jedného svojho cyklistu.
Pretekári vo vedúcej skupine stále príkladne spolupracovali, i keď to muselo každého bolieť, pretože v úniku jazdili vyše dvesto kilometrov. Na blížiacich sa troch krátkych stúpaniach sme mali uvidieť, ktorým z nich zostalo v nádrži najviac energie. Pred Capo Mele začala narastať nervozita v balíku, na jeho konci sme videli dve kolízie. Najhoršie v nich obišiel Federico Zurlo (Lampre-Merida), ktorý doslova zlomil predné koleso na dve časti. To len utvrdilo favoritov v tom, že najbezpečnejšie miesto je na začiatku pelotónu. Tempo naberalo na obrátkach.
Po Capo Cerva mali utečenci k dobru len 80 sekúnd, V balíku sa tu takmer šprintovalo, aby si favoriti udržali čo najlepšie pozície. Jedným z najaktívnejších celkov v tomto smere bol Tinkoff, ktorý stále jazdil na čele. Kopec Capo Berta bol z tejto porcie najťažší, utečenci tu stratili ďalšiu časť zo svojho náskoku.
Potom sa cyklisti rýchlo blížili k mimoriadne dôležitému stúpaniu Cipressa, o ktorom sa vyjadril nasledovne Vincenzo Nibali: "Na Cipresse je náročné niečo vymyslieť, ale môžete tu spôsobiť bolesť všetkým šprintérom a pred finišom ich unaviť. Medzi týmto kopcom a Poggiom je deväť kilometrov, ktoré sú nekončené. Ak zaútočíte sám, ako som to vyskúšal v roku 2014, tie kilometre nemajú konca. Umieral som tu."
Pred týmto kopcom vo vedúcej skupine zaútočili Tjallingii a Coledan, ku ktorým sa pridali aj Bono, Bárta a Maestri. Medzitým sa v balíku odohral ďalší pád, po ktorom zostal na zemi Vermote (Etixx) a do problémov sa dostal aj Haller (Kaťuša), ktorý mal byť v závere kľúčovým Kristoffovým pomocníkom pre šprint. Nasledujúca kolízia mala oveľa prominentnejšie zastúpenie, na zemi sa ocitli Thomas, Matthews, Démare a Bennati. Medzi pretekármi sa dala nervozita krájať.
Michael Matthews mal pred sebou náročnú úlohu, aby sa pred Cipressou vrátil do hlavného balíka. Vysoké tempo tu nastavila Astana, utečenci boli chytení. Potom sa postavil na čelo balíka Kreuziger. Jeho prvým výsledkom bolo, že Cavendish vypadol z pelotónu. Tesne pred vrcholom atakovali Visconti a Stannard, ktorí si vypracovali náskok cez 20 sekúnd. Do hlavného balíka sa vrátil Démare.
V zjazde sa dostali na čelo aj Oss, Montaguti a Sabatini, takže pred balíkom sa pohybovala 5-členná skupina, ktorú stíhali Kaťuša a Dimension Data. Orica nepridala ruku k dielu, takže Matthews musel zostať vzadu. Pred rozhodujúcim kopcom bola vedúca skupina chytená a o všetkom sa malo rozhodnúť na tomto legendárnom stúpaní.
Na Poggio najskôr vyhrávala taktická jazda, Kaťuša nastavila svoje tempo a BMC sa tomu prispôsobil. Prvý zaútočil Fedi, kilometer pred vrcholom to skúšali ďalší jazdci, aj Kwiatkowski, a poľský jazdec si pred zjazdom vypracoval niekoľko sekúnd k dobru. Bezprostredne za ním sa nachádzali Nibali, Cancellara a Sagan.
Najväčšia bitka sa odohrala v klesaní, Kwiatkowski udržiaval náskok štyri sekundy, súperov sa pokúšal zbaviť aj Nibali. Za poľským pretekárom nebolo zorganizované prenasledovanie, podarilo sa to len na záverečných rovinatých úsekoch. V záverečnom kilometri sa pokúsili nastúpiť Avermaet a Boasson Hagen, ale ani jednému z nich sa nepodarilo udržať pred balíkom až do cieľa.
Tesne pred páskou sa dostali dopredu viacerí jazdcu, medzi nimi aj Peter Sagan, ale slovenského pretekára vyhodil z tempa pád Gaviriu, po ktorom stratil Sagan výbornú pozíciu. V záverečnom špurte sa nakoniec presadil Arnaud Démare, na druhom mieste finišoval Ben Swift, na pódium sa dostal aj Jurgen Roelandts.
záverečný špurt pretekov (© Courtesy Tinkoff Team / BettiniPhoto) |
Záver prvého monumentu sezóny bol poriadne hektický, najväčšie útoky sme videli v zjazde a tesne pred cieľom, ale ani Kwiatkowskeho atak a Hagenova snaha, ktorú zlikvidoval Van Avermaet, neboli úspešné. Navyše, záverečný špurt výrazne ovplyvnil pád Fernanda Gaviriu, ktorý by bol na páske najväčším favoritom, ale namiesto toho tesne pred finišom spôsobil chaos. Chytil sa do neho aj Peter Sagan, ktorý sa tak nedostal do Top 10 a obsadil dvanástu pozíciu. Získal 60 bodov do svetového rebríčka.
Najlepší šprint tak predviedol Arnaud Démare, ktorý v závere prekabátil skúsenejších jazdcov. Talentovaný francúzsky jazdec doteraz nedokázal napĺňať svoj potenciál, ale už v roku 2012 sa mu podarilo vyhrať klasiku Vattenfall Cyclassics. V tejto sezóne mu zdvihla sebavedomie víťazná etapa na Paríž - Nice.
Druhý v poradí Ben Swift pozná, aké je to stáť na pódiu na tomto podujatí, v roku 2014 obsadil tretiu priečku. Ak keď si dnes svoju pozíciu vylepšil, musí ho veľmi mrzieť, že ho na konci prekabátil francúzsky cyklista. Veľkú šancu na víťazstvo prepásol aj Nacer Bouhanni, ktorý sa ocitol vo výbornej pozícii, ale nepredviedol šprint podľa svojich predstáv.
Peter Sagan zvládol dnešný dojazd presne tak, ako mal, bez zbytočného mrhania silami. Po ataku Hagena a Avermaeta sa udržal za nimi spoločne s Gaviriom, ale na jeho veľkú smolu kolumbijský jazdec spadol, z čoho bol prekvapený aj samotný Gaviria, a svetový šampión stratil v tom najdôležitejšom momente celých pretekov potrebnú pozíciu pre záverečný špurt.
Vyjadrenie Petra Sagana |
"Vždy som hovoril, sú to nevyspytateľné preteky, preto som nechcel dopredu hovoriť o mojich cieľoch. Urobil som maximum, kolegovia odviedli veľmi dobrú prácu, ale taká je cyklistika. Keď na konci zaútočil Cancellara, povedal som ostatným, že ak ho necháme odísť, preteky pre nás skončili. Myslím si, že som bol jediný, kto ho dokázal chytiť, a potom som sa dostal dopredu s Hagenom a Gaviriom. Gaviria sa potom obrátil, aby sa pozrel na skupinu, ktoré ide za nami, a spadol. Na poslednú chvíľu som sa mu vyhol, ale na posledných 300 metroch som nedokázal nabrať potrebnú rýchlosť. Aj keď máte excelentnú formu, Miláno - San Remo nebudú nikdy jednoduché preteky." |
Vyjadrenie Arnauda Démara (víťaz) |
"Je to neuveriteľné. Niekedy sa vyskytne deň ako tento, keď ste úspešný, hoci ste predtým mali problémy. Pred Cipressou som spadol a do balíka som sa vrátil len za začiatku Poggia, ale celou cestou som sa cítil fantasticky. Aj môj svetový titul do 23 rokov som získal za podobných okolností, keď som pred cieľom spadol. Som veľmi šťastný, že som vyhral Miláno - San Remo. Sú to preteky, ktoré sa jazdia vyše sto rokov. Je to pre mňa výnimočné." |
Zajtra ráno budeme publikovať extra sumár vyjadrení...
Výsledky | ||||||||
1. | DÉMARE Arnaud | FDJ | 6:54:45 | 500 | ||||
2. | SWIFT Ben | Team Sky | 00:00 | 400 | ||||
3. | ROELANDTS Jurgen | Lotto Soudal | 00:00 | 325 | ||||
4. | BOUHANNI Nacer | Cofidis, Solutions Crédits | 00:00 | 275 | ||||
5. | VAN AVERMAET Greg | BMC Racing Team | 00:00 | 225 | ||||
6. | KRISTOFF Alexander | Team Katusha | 00:00 | 175 | ||||
7. | HAUSSLER Heinrich | IAM Cycling | 00:00 | 150 | ||||
8. | POZZATO Filippo | Southeast - Venezuela | 00:00 | 125 | ||||
9. | COLBRELLI Sonny | Bardiani - CSF | 00:00 | 100 | ||||
10. | TRENTIN Matteo | Etixx - Quick-Step | 00:00 | 85 | ||||
11. | SANCHEZ Luis Leon | Astana Pro Team | 00:00 | 70 | ||||
12. | SAGAN Peter | Tinkoff | 00:00 | 60 | ||||
13. | MONTAGUTI Matteo | AG2R La Mondiale | 00:00 | 50 | ||||
14. | SLAGTER Tom-Jelte | Cannondale Pro Cycling Team | 00:00 | 40 | ||||
15. | VALVERDE Alejandro | Movistar Team | 00:00 | 35 | ||||
16. | BAKELANTS Jan | AG2R La Mondiale | 00:00 | 30 | ||||
17. | BONIFAZIO Niccolo | Trek - Segafredo | 00:00 | 30 | ||||
18. | VICHOT Arthur | FDJ | 00:00 | 30 | ||||
19. | GESCHKE Simon | Team Giant - Alpecin | 00:00 | 30 | ||||
20. | GAVAZZI Francesco | Androni Giocattoli - Sidermec | 00:00 | 30 |
Video posledných dvoch kilometrov |
profil pretekov (© milanosanremo.it) |
profil záverečných kopcov s údajmi (© milanosanremo.it) |