Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookies. Viac informácií.

Odmietnuť Súhlasím Podrobné nastavenie Prijať zvolené cookies
Nevyhnutne nutné cookies
Tieto cookies sú nevyhnutné pre fungovanie nášho webu a nemožno ich deaktivovať. Tieto súbory navyše prispievajú k bezpečnému a riadnemu využívaniu našich služieb.
Analytické cookies
Analytické cookies sú zhromažďované skriptom spoločnosti Google Inc., ktorá následne tieto dáta anonymizuje. Po anonymizácii sa už nejedná o osobné údaje, pretože anonymizované cookies nemožno priradiť konkrétnemu užívateľovi, resp. konkrétnej osobe. My pracujeme iba s cookies v anonymizovanej podobe.
Reklamné cookies
Reklamné cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám mohli zobraziť vhodné obsahy alebo reklamy ako na našich stránkach, tak na stránkach tretích subjektov. Na základe týchto informácií nie je spravidla možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba anonymizované údaje.
Náš eshop

web navigacia bannery bicykleweb navigacia bannery dresyweb navigacia bannery kratasyweb navigacia bannery prilbyweb navigacia bannery tretryweb navigacia bannery komponenty

Mohorič vyhral Miláno - San Remo po útoku v zjazde, Sagan mal mechanické problémy

19.3.2022, 13:00 | Preteky vo svete | Peter Matis
Mohorič vyhral Miláno - San Remo po útoku v zjazde, Sagan mal mechanické problémy
Matej Mohorič (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)

so 19.3. zvlnena etapa ciel rovina Miláno > San Remo 293 km Mohorič
profil pretekov, 2000 nastúpaných metrov (© milanosanremo.it)
 
Najdlhšie preteky roka a prvý monument sezóny. Deň, ktorý je sviatkom pre každého fanúšika cyklistiky. Miláno - San Remo sú jedinečné preteky, s tradične vlažným priebehom, ale o to zaujímavejším záverom. Organizátori aj v roku 2022 využili osvedčenú trasu na pobreží Ligúrskeho mora. Obrovská porcia 293 kilometrov a postupná eskalácia pretekov na stúpaniach Capo Berta a Cipressa vytvárajú priestor pre jedinečné finále, ktoré sa odohrá na stúpaní Poggio di San Remo (3,8%, 3,6km), následnom zjazde a cieľovej rovinke na Via Roma.
Na štart 113. ročníka La Primavery sa postavilo 166 cyklistov z 24 tímov. 18 World Tour celkov doplnilo šesť Protímov, vrátane francúzskeho TotalEnergies, v ktorého drese sa dnes predstavil aj Peter Sagan. Slovenský šampión sa postavil na štart tohto monumentu už dvanásty krát a dnes nosil na chrbte štartové číslo 221. Po komplikovanej príprave mohol dnes jedine prekvapiť a výnimočne sa na týchto pretekoch neradil do najužšej skupiny favoritov.
Tú tvorili najmä suverén doterajšej sezóny Tadej Pogačar (UAE) a hviezdne duo v drese Jumbo-Visma, Wout Van Aert a Primož Roglič. Prekaziť plány sa im chystali Tom Pidcock či Filippo Ganna (obaja Ineos), Michael Matthews (BikeExchange), Mads Pedersen (Trek) či po zranení vracajúci sa Mathieu Van Der Poel (Alpecin).
Na štarte chýbalo hneď niekoľko veľkých mien, ktoré sa stali obeťami rôznych vírusov šíriacich sa pelotónom. Na štarte sme dnes nevideli veľkých favoritov ako obhajcu titulu Jaspera Stuyvena (Trek), Juliana Alaphilippa (Quick-Step), Sonnyho Colbrelliho (Bahrain Victorious) a taktiež podľa mnohých najväčšieho favorita Caleba Ewana (Lotto). Počas uplynulého týždňa si chorobu pretrpeli aj Pogačar alebo Ganna, čo mohol byť dôležitý faktor v dnešnom finále.
Hneď po štarte v Miláne sa spustila bitka o únik dňa, ktorý bol obrovskou niekoľko-hodinovou reklamou pre sponzorov. Celé Taliansko aj cyklistický svet dnes sledovali tieto preteky. Napokon túto poctu dostala osmička v zložení Jevgenij Gidich a Artyom Zakharov (obaja Astana), Alessandro Tonelli (Bardiani), Filippo Tagliani a Ricardo Zurita (obaja Drone Hopper), Samuele Rivi a Diego Pablo Sevilla (obaja Eolo) a Filippo Conca (Lotto). 
Možnosť prezentovať sa vpredu tak využili všetky tri domáce Protímy, pre ktoré to bola veľká reklama. Možnosťou prezentovať svoje farby vpredu nepohrdli ani World Tour tímy Astana a Lotto, ktoré tu dnes mohli len prekvapiť. Kazašský tím dnes viedli Gianni Moscon a Fabio Felline, ktorí ale zatiaľ v sezóne neukázali potrebnú formu. Tím Lotto Soudal pôsobil po strate Ewana bezzubým dojmom, hoci sa v jeho radoch nachádzal veterán Philippe Gilbert, ktorý už vo svojej kariére vyhral všetky monumenty s výnimkou tohto. Jeho úspech dnes bol ale veľmi nepravdepodobný. 
Úvodných 130 kilometrov sa nieslo v pokojnom duchu. Únik si pomaly zvyšoval svoj náskok, ktorý pri nájazde na dlhé a tiahle stupanie Passo Turchino presahoval šesť minút. Teplota sa dnes pohybovala okolo pätnástich stupňov a panovalo pekné jarné počasie. Fúkal pomerne ostrý vietor a podľa predpovede malo vo finálnych pasážach pretekov pelotónu fúkať do chrbta. To predznamenávalo útočné finále, na ktoré si bezpochyby brúsili zuby Tadej Pogačar či Wout Van Aert. Naopak, smútiť museli šprintéri, pre ktorých to bola komplikácia.
Na čele pelotónu sa v polovici pretekov ukazovali najmä pretekári tímu Jumbo-Visma a Intermarché. Veľké penzum práce odvádzal už desiatky kilometrov Jos Van Emden (Jumbo). Na vrchole Passo Turchino mala vedúca osmička necelých sedem minút náskoku a preteky aj naďalej prebiehali podľa roky zaužívanej šablóny.
V pelotóne zatiaľ panoval pokoj zbraniam a v dobrej nálade sme videli jazdiť aj Van Der Poela. Holandský jazdec dlho laboroval so zraneným chrbtom a v tejto sezóne zatiaľ nepretekal. V posledných týždňoch ale zintenzívňoval tréning a jeho návrat bol naplánovaný na utorňajšiu prvú etapu pretekov Coppi e Bartali. Tím Alpecin sa ale borí s chorými jazdcami a bez Van Der Poela by dnes odštartoval len v pätici. Rozhodli sa tak voľné miesto obsadiť, ale na štvornásobného majstra sveta v cyklocrosse nie je vyvíjaný žiaden tlak a Van Der Poel sem prišiel podľa oficiálneho vyhlásenia tímu len trénovať. Mathieuho ale neradno nikdy odpisovať.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Podobne ako Mathieu Van Der Poel tu pôvodne nemal štartovať ani Mads Pedersen. Dán bol ale na poslednú chvíľu draftovaný do tímu Treku, pretože bez Jaspera Stuyvena nemal americký tím jasného lídra. Majster sveta z roku 2019 zatiaľ jazdil na pozíciách hlbšie v balíku, neďaleko Petra Sagana. Zatiaľ nebol dôvod na akúkoľvek pozičnú bitku, pelotón to mal na prvé stúpanie Capo Mele (4,2%, 1,9km) ešte dlhých 70 kilometrov. Náskok úniku 120 kilometrov pred cieľom prvý krát prekročil sedem minút.
Pelotón dorazil na pobrežie Ligúrskeho mora a situácia aj naďalej ostávala pokojná. Tempo pelotónu začali udávať aj pretekári Treku a Bahrainu Victorious. Náskok úniku sa pohyboval stabilne v okolí siedmich minút, čo sa ale malo postupne začať meniť. Pri prejazde cez Loano náskok úniku po dlhej dobe skutočne klesol pod šesť minút a aj naďalej mal mať zostupnú tendenciu.
Výborný výkon na čele pelotónu predvádzal časovkár Jumba Van Emden, ktorý už 200 kilometrov diktoval tempo pelotónu. Sekundoval mu Jacobo Mosca (Trek). Na čele sme nevideli nijakú zmenu, osmička si aj naďalej poctivo striedala, ale ich náskok klesal. Po piatich hodinách bola priemerná rýchlosť pretekov solídnych 45 km/h. Petra Sagana sme zahliadli v druhej polovici pelotónu, šetriť energiu pred prichádzajúcim finále. Naopak, na samom čele jazdili Van Aert, Pidcock alebo Mohorič (Bahrain Victorious). 60 kilometrov pred cieľom sa stupňovala nervozita na čo doplatil Mikkel Honoré (Quick-Step), ktorý sa ocitol na zemi.
Pri nájazde na Capo Mele (4,2%, 1,9km) mal únik už len niečo cez štyri minúty náskoku. Po tomto stúpaní následovali v rýchlom slede stúpania Capo Cervo (2,4%, 2km) a najprudší kopec dňa Capo Berta (6,7%, 1,9km). Na prvých dvoch kopčekoch sa nič nestalo, ale nájazdom do Capo Berta sa mala začať finálna hodina pretekov, ktorá každoročne patrí medzi najintenzívnejšie v kalendári. 
Na treťom z kopcov sa únik rozdelil a na čele zostali len Sevilla, Rivi, Gidich a Tonelli. V pelotóne sme videli prvú pozičnú bitku, Sagan a Total sa nachádzali na dobrých pozíciách. Z pelotónu prekvapivo odpadol Tom Pidcock, ktorý sa evidentne trápil s nejakými zdravotnými problémami. Dopredu sa ešte pred Cipressou vrátil Conca.
Talian sa však dlho na čele neohrial. Po 260 kilomatroch v úniku dostal silné kŕče a dokonca musel zosadnúť z bicykla. Pred Cipressou (4,1%, 5,6km) mal mechanické problémy Peter Sagan a stratil množstvo času. Obrovská smola pre nášho majstra. Jumbo, EF a Bora priviedli balík na predposledné stúpanie dňa. Na ňom sa tempa okamžite chopil tím UAE, ktorý chcel preteky spraviť ťažkými pre Pogačara. Peter Sagan za pelotónom obiehal odpadnuté skupinky. Tempu nestačili prví šprintéri na čele s Vivianim.
Na čele ostali Tonelli a Rivi ako poslední mohykáni z úniku. Jan Polanc a Davide Formolo (obaja UAE) natiahli pelotón a za ich zadnými kolesami ostala možno stovka ľudí. Odpadol aj Fabio Jakobsen (Quick-Step). Triedenie ale pokračovalo a na vrchole Cipressy bolo v pelotóne len 40 ľudí. Nevídaná selekcia na tomto kopci. Dvojica vpredu si držala stále náskok 40 sekúnd. 
Okresanú hlavnú skupinu priviedli pod Poggio (3,8%, 3,6km) UAE Emirates. V zálohe za nimi vyčkávalo Jumbo. Peter Sagan sa dopredu už nevrátil. Odpadli aj Ganna, Hayter, Van Avermaet, Kristoff a ďalší. Rivi a Tonelli nabehli na Poggio ako prví, ale len s minimálnou stratou ich nasledovala hlavná skupina, v ktorej ostalo približne 35 ľudí.  
Tempo rozbehol Laporte (Jumbo) a únik bol dobehnutý. Následne to prevzal Ulissi (UAE) a Pogačar si chystal svoj útok. Ten prišiel netypicky skoro, ale Van Aert a Van Der Poel ho nikam nepustili. Pogačar to následne skúsil ešte niekoľkokrát, ale najsilnejší útok ukázal Soren Kragh Andersen (DSM). Za ním sa udržali Pogačar, Van Aert, Van Der Poel a Mohorič. Následne v zjazde útočil Mohorič.
Jazdec tímu Bahrain Victorious sa dokázal osamostatniť na čele. Za ním spolupráca viazla a Matej Mohorič svoju snahu skutočne dotiahol do cieľa a vyhral Miláno - San Remo. Za ním sa v závere osamostatnil Anthony Turgis (Total), ktorý finišoval na druhom mieste. Pódium doplnil Mathieu Van Der Poel.
Na Mohoričov nástup v zjazde sa snažili reagovať Van Aert s Van Der Poelom, ale ani oni nestačili Slovincovmu majstrovstvu a vznikla tam diera. V závere úplne vybuchol Roglič, ktorý tak nebol k dispozícii Van Aertovi. V druhej skupine sa stretla len partia lídrov a vieme ako v takých prípadoch (ne)funguje koláborácia. Výborne si počínal aj druhý Anthony Turgis, ktorý skvele zastúpil Petra Sagana vo finále. Van Der Poel ukázal svoju triedu, keď po dlhom zranení a bez akýchkoľvek kilometrov v nohách skončil na pódiu a v závere bol hlavným hráčom. V Top 5 sa ešte objavili Matthews a Pogačar, Van Aert skončil až ôsmy.
triumf Mohoriča (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)
Peter Sagan sa snažil na Cipresse bojovať s nepriazňou osudu, ale mal by to ťažké aj v ostatných rokoch, kedy sa išlo na tomto kopci výrazne pomalšie. V tomto roku nebola nijaká šanca vrátiť sa späť. Trojnásobný majster sveta doputoval do cieľa so stratou šiestich minút. Prišiel tak o ďalší pokus o víťazstvo na prvom monumente sezóny.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Mateja Mohoriča (víťaz)
"Myslel som na tieto preteky celú zimu. S tímom sme sa sústredili na útok v zjazde. Cez zimu som tvrdo trénoval a snažil sa sem prísť s dobrou kondíciou, aby som uvisel cez Poggio s najlepšími. Potom som si už veril. Mali sme nato aj prispôsobený bicykel a je neskutočné, že tento dlhodobý plán vyšiel. Pritom som bol chorý vo februári a na Strade som si v páde zranil koleno. Je to preto neuveriteľné že sa mi to podarilo podľa plánu."
pódium pretekov (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)
Výsledky
1. MOHORIČ Matej Bahrain Victorious 6:27:49 500
2. TURGIS Anthony TotalEnergies 00:02 400
3. VAN DER POEL Mathieu Alpecin-Fenix 00:02 325
4. MATTHEWS Michael Team BikeExchange-Jayco 00:02 275
5. POGAČAR Tadej UAE Team Emirates 00:02 225
6. PEDERSEN Mads Trek-Segafredo 00:02 175
7. KRAGH ANDERSEN Søren Team DSM 00:02 150
8. VAN AERT Wout Jumbo-Visma 00:02 125
9. TRATNIK Jan Bahrain Victorious 00:05 100
10. DÉMARE Arnaud Groupama-FDJ 00:11 85
92. SAGAN Peter TotalEnergies 06:01
Zobraziť kompletné poradie
zprofil do pretekov
profil dojazdu (© milansanremo.it)
 
Náš eshop