Už 56 rokov sa obyvatelia mestečka Harelbeke môžu dívať na prestížne cyklistické preteky. Inak tomu nebolo ani v piatok 22. marca 2013. UCI organizátorom po rokoch prosieb vlani vyhoveli a zaradili ich do kalendára World Tour, takže Sagan a spol bojovali aj o vzácne body.
Štartová listina bola bohatá na veľkých favoritov a minulých víťazov. Tom Boonen, ktorý niesol číslo jeden, tu vyhral neuveriteľných päťkrát, Fabian Cancellara dvakrát, Filippo Pozzato raz. Tento rok zatiaľ Tom Boonen nemá formu ako vlani, ale pomáhali mu hlavne Terpstra a Chavanel.
Ťažko bolo tipovať, či sa dočkáme hromadného špurtu väčšej skupinky alebo viac-menej individuálneho úniku. Z posledných rokov sa špurtovalo iba vlani, keď došlo do cieľa spoločne takmer 50 cyklistov. Záver nevyšiel Petrovi Saganovi, keď skončil po tvrdom zavretí súperov štrnásty. Šanca na nápravu prichádza dnes.
Ak sme nebrali ohľad na hľadisko špurt / únik, ďalšími favoritmi boli ako takmer pri každej klasike Philippe Gilbert, Edvald Boasson Hagen, Tyler Farrar, Mark Renshaw, Giovanni Visconti alebo John Degenkolb. Každý tím mal v zostave nejedno možné prekvapenie.
Všetko sa začalo v Harelbeke o 12:00. O únik nebol až taký záujem, ako to býva zvyčajne. Postarali sa o neho výlučne neznámi cyklisti, ktorí dostali pred pretekomi voľnú ruku. Všetko pretekári z tímov, ktoré nemali veľké šance na víťazstvo. Vpredu sme registrovali: Anders Lund (Saxo-Tinkoff), Eloy Teruel (Movistar), Ruslan Tleubajev (Astana), Wouter Mol (Vacansoleil), Koen Barbe (Crelan-Euphony) a Stefan Van Dijck (Accent Jobs).
Favoriti vyčkávali a šetrili všetky možné sily na záver. V druhej polovici pretekov ich čakali aj stúpania. Všetky veľmi krátke s dĺžkou v stovkách metrov. Únik si šesť chlapov príliš nemohlo užívať. Pelotón ich nenechal poriadne dýchať a méta štyroch minút náskoku, ktorá je inokedy úplne bežná, dnes nepadla.
Už 75 km pred páskou mal únik iba 50 sekúnd náskoku. V týchto momentoch sa cyklisti presunuli na veľmi úzke cestičky s pár mačacími hlavami. Pole sa tak veľmi naťahovalo a dochádzalo k menším šťuchancom a pádom. Využili to jazdci OPQS na roztrhanie balíka. Na chvíľu sa im to podarilo, ale odpadlo iba pár slabších domestikov. Únik sa stal minulosťou a čakali sme, čo predvedú favoriti.
Pred jednou z krátkych pasáží mačacích hláv mal technické problémy Niki Terpstra z OPQS. O to prekvapujúcejšie vyznel únik Toma Boonena. Belgický superklasik si okrem iného chcel precvičiť jazdu na Paríž-Roubaix. Tým však absolútne potrhal balík a vytvoril čelnú skupinu. Bolo tam osem ľudí. Boonen, Cancellara, Štybar, Roelands, Boasson Hagen, Hayman a Oss. Keďže tam nebol Peter Sagan, skupina výborne pracovala.
Peter ostal v pelotóne so stratou zhruba tridsiatich sekúnd. Na naše mierne prekvapenie sa snažil čelo dostihnúť Chavanel, čím ťahal Sagana a robil kontraproduktívnu robotu Boonenovi vpredu. V ďalšom stúpaní atakovali balíku ďalší borci na čele s Gilbertom a Boomom. Peter Sagan nemal k sebe žiadneho pomocníka a radšej ostával v balíku. 56 km pred páskou došlo ku menšej katastrofe. Peter zrejme dostal defekt a musel vymeniť bicykel. To, samozrejme, Boonenovci prostredníctvom vysielačiek vedeli a Sagan musel zmazávať vyše minútové manko. Bola to veľmi nepríjemná situácia pre žilinského mladíka.
Po návrate osamoteného pretekára Cannondalu do pelotónu bolo logické, že nemal sily na sťahovanie úniku, keďže musel vydať sily na dostihnutie zhruba 80-členného pelotónu. Našťastie sa tam našli traja svetlo-zelení a začali pracovať. Strata bola 26 sekúnd.
Počas Saganových problémov sa dopredu dostali ďalší borci a únik mal týchto 11 borcov: Tom Boonen, Zdeněk Štybar, Stijn Vandenbergh (3x OPQS), Edvald Boasson Hagen, Mathew Hayman (2x Sky), Fabian Cancellara (RadioShack), Daniel Oss (BMC), Lars Boom (Blanco), Jurgen Roelandts (Lotto), Sebastian Langeveld (Orica) a Vincent Jerome (Europcar).
Cannondale ukážkovo zabrali a únik favoritov sa ukázal ako kontraproduktívny. Boonena a spol vyčerpal. Peter ich 42 km pred cieľom dorazil a už si musel poradiť sám. Tomeke ukazoval až prekvapujúco dobrú formu, úplný kontrast s poslednými týždňami. V ďalšom úseku dlažobných kociek znova atakoval, ale tentoraz už bol Sagan pozorný. Opäť sa vytvorila čelná skupina.
S formou Boonena sme to asi zakríkli. V ďalšom nástupe sa predviedol Fabian Cancellara. Nikto na neho nestačil a vytvorili sa dve stíhacie skupiny. Sagan (Cannondale), Chavanel (OPQS), Thomas (Sky), Oss (BMC) a Langeveld (Orica) strácali 32 km pred páskou 30 sekúnd, Boonen a ďalší v druhej skupine už dokonca minútu na Spartakusa. Švajčiarsky matador dokonca medzeru rapídne zväčšoval a začalo to pripomínať Boonenovo vlaňajšie Roubaix. 27 km pred Harelbeke pätica za ním strácala už obrovských 48 sekúnd. Boonen, Boasson Hagen a ďalší 1:25.
26 km pred cieľom sa z druhej skupiny vybrali stíhať Sagana a spol Stijn Vandenbergh a Zdeněk Štybar. Jasný signál, že Boonen snahu o víťazstvo vzdal. Dvojica OPQS sa snažila pomôcť Chavanelovi a, samozrejme, vybojovať slušné body do svetového rebríčka.
V ďalších momentoch sa nič nemenilo. Fabianov náskok sa ustálil na hranici jednej minúty. Za ním spolupracovali Sagan, Chavanel, Thomas, Oss a Langeveld. Druhá početnejšia skupina strácala cez dve minúty a bolo jasné, že bude bojovať o siedme miesto. 12 km pred páskou však Saganova skupina vycítila šancu, keďže v priebehu troch kilometrov stiahli 15 sekúnd a ešte nič nebolo stratené. Bol to iba chvíľkový pocit. 6 000 metrov pred páskou mal Fabian znova 50 sekúnd náskoku.
Zaujímavé je, že za obrovským favoritom na víťazstvo bol v päťčlennej skupine iba Peter Sagan z top favoritov. Chava dokazoval skvelú formu a ambíciu navýšiť náskok v rebríčku UCI World Tour. Thomas, Oss a Langeveld patrili skôr do druhého sledu adeptov na víťazstvo. Výkon Ossa je obdivuhodný. On bol už v pôvodnom Boonenovom úniku. Úplne z hry vypadli iní veľkí favoriti, ktorí boli aktívni do Cancellarovho ataku - Boonen či Boasson Hagen.
Famózny Cancellara zapakoval svoj jasný triumf spred dvoch rokov. Vtedy na E3 Harelbeke vyhral osamotený s náskokom presnej minúty. Zvíťazil tu aj v roku 2010. Uvidíme, či bude táto sezóna tak úspešná ako v týchto časoch.
V záverečnom kilometri prvej skupine unikol Daniel Oss, ktorý si šiel pre druhé miesto. Napokon ho prešpurtoval Peter Sagan. Tak rozhodla cieľová fotografia súboj bývalých tímových kolegov a veľkých kamarátov. Veď Oss pred pár mesiacmi navštívil aj Žilinu.
Spokojné môže byť aj Sky so štvrtým miestom Gerainta Thomasa. Chavanel napokon mal najmenej síl a skončil šiesty. Jeho kolega Tom Boonen vyhral špurt prvej časti pelotónu a bral siedme miesto.
Ako počítame, tak počítame. Peter Sagan sa o jeden bod pred Cancellarom dostáva do čela UCI World Rankingu! Tu je náš rebríček.
Približne 40 minút po dojazde sme to už mohli považovať za oficiálnu správu. Peter za dva týždne získal 152 bodov do svetového rebríčka a predstihol Fabiana Cancellaru o jeden bodík. Švajčiar bodoval hlavne na Miláno - San Remo. Až tretie miesto ostalo pre doterajšieho lídra Sylvaina Chavanela. Cannondale sa dostalo iba vďaka Petrovi už na šieste miesto medzi tímami. Slovensko je historicky najvyššie - na 7. mieste.
Peter Sagan pre svoj oficiálny web: "Počas etapy som mal problémy s kolesom, musel som rýchlo zobrať iný bicykel spolujazdca, takže takých tridsať kilometrov som išiel na inom. Musím dnes opäť poďakovať tímovým jazdcom, ktorí mi skvele pomohli. Samozrejme, že dobiehanie pelotónu ma stálo dosť síl, ktoré mi chýbali v závere, keď sa odpútal Cancellara. Stíhali sme ho síce piati, ale nešlo to... V záverečnom finiši, keď som videl, že vyšpurtoval Thomas zo Sky, musel som pridať a napokon som skončil druhý. Cítim sa v pohode, takže sa teším na ďalšie podujatia."
VÝSLEDKY | |||||
1. | CANCELLARA Fabian | RADIOSHACK-LEOPARD-TREK | 5h 08' 28'' | ||
2. | SAGAN Peter | CANNONDALE PRO CYCLING | + 01' 04'' | ||
3. | OSS Daniel | BMC RACING TEAM | + 01' 04'' | ||
4. | THOMAS Geraint | SKY PROCYCLING | + 01' 04'' | ||
5. | LANGEVELD Sebastian | ORICA GREENEDGE | + 01' 08'' | ||
6. | CHAVANEL Sylvain | OMEGA PHARMA - QUICK-STEP | + 01' 08'' | ||
7. | BOONEN Tom | OMEGA PHARMA - QUICK-STEP | + 02' 15'' | ||
8. | PAOLINI Luca | KATUSHA TEAM | + 02' 15'' | ||
9. | BOASSON HAGEN Edvald | SKY PROCYCLING | + 02' 15'' | ||
10. | TURGOT Sebastien | TEAM EUROPCAR | + 02' 15'' |