Na tohtoročný štart Paríž - Roubaix sa postavila svorka hladných vlkov, ktorá mala jediný cieľ: za každú cenu uštvať švajčiarskeho leoparda. Fabian Cancellara nemal inú možnosť, len rozpútať také peklo, aké na severe ešte nevideli. Lenže matka všetkých klasík bola nevyspytateľná.
AUDIO: Maroš Hlad, masér Cannondalu, večer pred pretekmi:
(ospravedlňujeme sa za horšiu kvalitu zvuku, v budúcnosti to zlepšíme)
a) príprava na preteky, masáže
{saudioplayer}hlad-maros-roubaix-1-c.mp3{/saudioplayer}
b) deň pretekov, rozdelenie úloh, bufet
{saudioplayer}hlad-maros-roubaix-2-c.mp3{/saudioplayer}
|
Tretí monument sezóny dnes vstúpil do svojho stojedenásteho ročníka. Symbolizujú tri jednotky tretie víťazstvo Fabiana Cancellaru? Na túto otázku vedeli odpovedať azda len dlažobné kocky pavé, ktorých prítomnosť na trase robí tieto preteky takmer neznesiteľnými. Dnes bol deň, keď bolesť, ktorú spôsobia, vytvorí z najsilnejšieho cyklistu legendu. Paríž- Roubaix!
Na štart sa postavilo 198 pretekárov, medzi ktorými vyčnieval švajčiarsky superfavorit. Jeho prítomnosť určovala taktiku ostatných tímov, OPQS dokonca volal po akejsi kolaborácii so Sky počas pretekov. Pred začiatkom stiahol Euskaltel-Euskadi zo štartovej listiny Alexandra Serebrjakovova, keď sa baskický tím dozvedel, že ruský jazdec neprešiel nedávno vykonanou dopingovou kontrolou.
Úvodné kilometre boli veľmi svižné, niektorí cyklisti sa snažili hneď od začiatku atakovať, ale ich snaha im poslúžila akurát tak na zahriatie tela, pretože pelotón si chcel užiť spoločné chvíle. Približne po 15. kilometroch sa sformuloval prvý vážny únik, do ktorého sa dostalo až trinásť jazdcov, medzi ktorými bol napríklad Steegmans (OPQS), či Morkov (Saxo-Tinkoff). Ich maximálny náskok bol 35 sekúnd, ale šance na úspech boli mizivé. Pelotón si s nimi poradil už pred prvým dlažobným úsekom, ktorý bol pripravený 100 kilometrov po štarte. Ešte pred nájazdom na prvé pavé mal technické problémy Stannard (Sky), ktorý musel vynaložiť veľké úsilie, aby sa vrátil späť.
Hneď prvý úsek spôsobil pád v pelotóne, do ktorého sa dostali Lars Bak a Stijn Devolder. Smoliar Stannard mal defekt. Problémy Cancellarovho najlepšieho domestika sa snažili využiť tímy Sky a BMC, ktoré sa dostali na čelo pelotónu a pokúšali sa ho odtrhnúť. Aj keď sa Devolder dokázal vrátiť späť, bolo jasné, že tím Radioshack-Leopard bude mať dnes nesmierne ťažkú úlohu. Následne sa od pelotónu podarilo odpútať štvorici Gert Steegmans (OPQS), Matt Haynman (Sky), Stuart O´Grady (Orica) a Clement Koretzky (Bretagne). Ťažký pád postihol Offreda (FDJ) na dopravnom ostrovčeku a z pretekov musel odstúpiť. Skupinka na čele pretekov si vypracovala vyše minútový náskok. Radioshack na čele pelotónu zatiaľ dusil svojich protihráčov na pavé, ktoré boli suché a mimoriadne sa z nich prášilo. O´Grady bol spolu s Cancellarom a van Summerenom jedným z troch víťazov týchto pretekov v štartovej listine. Greipel (Lotto-Belisol) sa pokúšal kontaktovať vedúcu skupinu, ktorá už medzitým zdvojnásobila svoj náskok, takže sa pohyboval osamotený medzi nimi.
Pelotón sa medzitým zredukoval takmer o polovicu a Greipelova snaha vyšla nazmar. Pred blížiacim sa Arenbergským lesom bol každý nájazd na pavé hektický, všetky tímy sa snažili udržať vpredu. Aktívny bol najmä Saxo-Tinkoff, ale aj OPQS, ktorý mal v úniku svojho jazdca. Thor Hushovd mal technické problémy v najhoršej chvíli. Pred legendárnym päťhviezdičkovým úsekom bola strata na vedúcu skupinu jeden a pol minúty.
Pelotón sa v Arenbergu nešetril, ale napriek tomu sa podarilo Taylorovi Phinneymu (BMC) odskočiť z pelotónu spolu s jedným jazdcom Argos-Shimano, no na konci úseku boli všetci pohromade a náskok vedúcej skupiny klesol o jednu minútu. Všetci favoriti zostávali v hre, hlavná skupina bola opäť zredukovaná o niekoľko jazdcov. Vedúca štvorica sa nechcela len tak ľahko podvoliť a stále si udržiavala mierny náskok. Radioshack začal robiť svoju prácu na čele prenasledovateľov. Schär z BMC si poskočil dopredu. Z pôvodnej zostavy v úniku zostali na čele už len dvaja jazdci mimoriadne silných tímov - Steegmans a Hayman a náskok sa vyšplhal na jednu minútu. Mohli sme čoskoro očakávať útok jedného z týchto tímov, alebo koalícia proti Cancellarovi začínala fungovať?
Na menej náročnom úseku pavé znovu pád v hlavnej skupine - Pozzato, Terpstra, Thomas boli na zemi. Michael Schär sa stále držal za vedúcou dvojicou, ktorá úspešne spolupracovala. Nások sa nemenil. Bez zmeny aj aktivita tímu Radioshack na kockách, Cancellara stále jazdil na čele hlavnej skupiny bez ohrozenia. Pri ňom sa držali Chavanel, Boason Hagen, Phinney. Do útoku sa na kockách vydal jazdec tímu Blanco Wijnants, na ceste sa zas pokúsil atakovať Gaudin (Europcar). Medzi favoritmi pokoj zbraniam. Schär nakoniec dobehol dvojicu na čele pretekov, takže náskok jednej minúty sa mohol ešte rozrásť. 54 kilometrov pred cieľom sa odtrhla od pelotónu pätica jazdcov, v ktorej bol ďalší jazdec Sky Ian Stannard. V tejto chvíli strácalo hlavné pole na čelo pretekov len tridsať sekúnd, medzi nimi sa pohybovalo niekoľko jazdcov. Preteky začali vrcholiť. A naozaj! Fabian Cancellara na čele skupiny.
Švajčiar poriadne vystrašil favoritov, testovacia jazda pre nich dopadla zatiaľ dobre. Nikki Terpstra zaútočil ako prvý z favoritov, ale skupina približne tridsiatich mužov bola pohromade. Neskôr to skúsil Flecha. Tím OPQS mal vpredu početnú výhodu, Cancellara sa držal v tesnej blízkosti. Vandenbergh potom zredukoval pelotón na trinásť mužov, ktorí sa neskôr rozdelili. Vpredu boli Terpstra a Cancellara. Ďalej tam boli Flecha, Boom, Eisel.
Postupne sa vypracovali na čele dve skupiny. V prvej boli okrem vyššie menovaných Vanmarcke, Paolini, Vandenbergh, Gaudin, Langeveld, Štybar a van Avermet. Túto skupinu prenasledovali Hushovd, Stannard, Chavanel, Boasson Hagen. Ale dlho to neplatilo, pretože situácia sa každú chvíľu menila a na čelo pretekov si odskočila štvorica Gaudin, Vanmarcke (Blanco), Langeveld a Vandenbergh. Osamotený Cancellara bol v druhej skupine. Útok striedal útok, Švajčiar sa dotiahol na čelo pretekov, OPQS mal stále najviac jazdcov. Vanmarcke ani Vandenbergh nechceli čakať na najväčšieho favorita a opäť zaútočili. Na svojich prenasledovateľov, ktorými boli Cancellara, Štybar, Gaudin, van Avermet, Paolini, Langeveld, Flecha, Terpstra, si vypracovali už náskok 40 sekúnd.
Dnes výborne jazdil tím OPQS, ktorý mal momentálne vpredu až troch jazdcov. Jeden z nich, Štybar, sa ako jediný dokázal udržať na útočiacom kolese Fabiana Cancellaru a spolu s veľkým favoritom prenasledoval vedúcu dvojicu, kde mal svojho tímového spolujazdca Vandenbergha. Skvelý Cancellara dotiahol Štybara do vedúcej skupiny s náskokom pol minúty na svojich prenasledovateľov. Vanmarcke a Vandenbergh udávali na kockách ohromné tempo, aby sa Švajčiara zbavili, ale ten odolával. Na poslednom päťhviezdičkovom úseku nešťastne spadol Vandenbergh a v prednej skupine sa sily vyrovnali. Cancellara sa snažil vyžmýkať protihráčov, ale trojica bola na rovnakej výkonnostnej úrovni. Onedlho mal aj Štybar problémy na tomto úseku pavé. Aj druhého jazdca OPQS zasiahol divák a pripravil dvojnásobného majstra sveta o šancu bojovať o životné víťazstvo.
Cancellarovi robil spoločnosť pred cieľom už iba Vanmarcke. Za nimi bol Štybar, ktorého dobiehali Flecha, Gaudin, van Avermet, Terpstra. Odstup vedúcej skupiny sa blížil k jednej minúte. Vanmarcke podával úžasný výkon, na záverečných úsekoch pavé bol Cancellarovi vyrovnaným súperom. Velodróm sa tešil na záverečný špurt. Štybar sa spojil s druhou skupinou, kde sa pripravoval boj o tretie miesto. Cancellara sa snažil zbaviť svojho protihráča na asfalte. Neúspešne.
V záverečných úsekoch si vedúca skupinka brnkala na nervy. Doslova dráhový šprint nakoniec ovládol na velodróme Cancellara a ukoristil svoje tretie víťazstvo na Patríž - Roubaix! Druhé miesto pre Vanmarckeho je jeho životným úspechom. Tretí bol Terpstra pred Van Avermaetom a Gaudinom. Štybar napokon šiesty.
111. ročník najslávnejšej klasiky sveta priniesol strhujúci záverečný súboj s obrovskou dávkou taktiky. Vanmarckova chyba bola, že nedokázal ešte dlhšie čakať a 120 metrov pred páskou nastúpil ako prvý. Silnejší Spartakus sa vyviezol bez problémov napokon 24-ročného pretekára Blanca zdolal. Sklamanie a hnev Patricka Lefevera z odstavenia Vandenbergha s Štybara divákmi si trocha vynahradili tretí miestom Terpstru. Môžeme bez okolkov vyhlásiť, že Quick-Step zvládol tohtoročné Peklo severu najlepšie, hoci bez Boonena a v závere aj Chavanela! To je skvelý pocit pre najlepší klasikársky tím sveta. Konečne dostali Štybara tam, kde ho chcú vidieť. Doteraz nevýrazný Terpstra dokázal zabrať práve dnes.
Zašlú slávu sa snažil obnoviť Greg Van Avermaet (BMC). Štvrté miesto je veľmi slušné. Aj tento rok sa preteky vydarili Europcaru bez Voecklera, ktorý bude v stredu obhajovať víťazstvo na Brabante. Gaudin s Turgotom sa pozreli do Top 10. Dnes sa nedarilo dvom nórskym stáliciam Hushovdovi a Boassonovi Hagenovi, nahradil ich túto sezónu jasne najlepší severan Alexander Kristoff deviatym miestom.
Cancellarov stobodový záber zosadil Petra Sagana z čela svetového rankingu (náš aktualizovaný rebríček tu). Nutno však povedať, že Spartakusa by už na jar nemala čakať žiadna klasika, Petra Sagana minimálne Amstel Gold Race. Je už potvrdené, že Cannondale Petra postaví ešte aj na jednu z klasík Valónsky šíp alebo Liége-Bastogne-Liége. O všetkom by sa malo rozhodnúť budúci týždeň.
Klesli sme aj v rebríčku krajín. Z druhého miesta putovalo Slovensko až na piate, čo je, samozrejme, aj tak neuveriteľné umiestnenie. Dodajme, že pre štart šiestich cyklistov na MS vlani stačilo 338 bodov, tento rok máme už 322. Nemôžeme ale zabúdať na to, že sa mimoriadne darí Cancellarovi, ktorý ťahá Švajčiarsko a na veľkú bodovú žatvu to ešte vyzerá aj pre Kolumbiu.
V utorok budeme publikovať súhrn reakcií na dnešné preteky...
VÝSLEDKY | |||||
1. | CANCELLARA Fabian | RADIOSHACK-LEOPARD-TREK | 5h 43' 33'' | ||
2. | VANMARCKE Sep | BLANCO PRO CYCLING | + 00' 00'' | ||
3. | TERPSTRA Niki | OMEGA PHARMA - QUICK-STEP | + 00' 31'' | ||
4. | VAN AVERMAET Greg | BMC RACING TEAM | + 00' 31'' | ||
5. | GAUDIN Damien | TEAM EUROPCAR | + 00' 31'' | ||
6. | ŠTYBAR Zdeněk | OMEGA PHARMA - QUICK-STEP | + 00' 39'' | ||
7. | LANGEVELD Sebastian | ORICA GREENEDGE | + 00' 39'' | ||
8. | FLECHA Juan Antonio | .vac. | + 00' 39'' | ||
9. | KRISTOFF Alexander | KATUSHA TEAM | + 00' 50'' | ||
10. | TURGOT Sebastien | TEAM EUROPCAR | + 00' 50'' | ||
11. | HAUSSLER Heinrich | IAM CYCLING TEAM | + 00' 50'' | ||
12. | EISEL Bernhard | SKY PROCYCLING | + 00' 50'' |
Video pádu Yohana Offreda:
Štart: 10:30, cieľ cca. 16:45
Predpoveď počasia: slnečno, 8 až 11°C, mierny vietor
JEDNORAZOVKA 3. KATEGÓRIE WORLD TOUR (HIS), 7. APRÍL 2013, FRANCÚZSKO
Úseky pavé v roku 2013 |
||||
č. | do cieľa | Názov | dĺžka | |
27. | 155,5 km | Troisvilles á Inchy | 2,2 km | *** |
26. | 149 km | Viesly á Quiévy | 1,8 km | *** |
25. | 176,5 km | Quiévy á Saint-Python | 3,7 km | **** |
24. | 141,5 km | Saint-Python | 1,5 km | ** |
23. | 134 km | Vertain á Saint-Martin-sur-Écaillon | 2,3 km | *** |
22. | 124 km | Verchain-Maugré á Quérénaing | 1,6 km | *** |
21. | 121 km | Quérénaing á Maing | 2,5 km | *** |
20. | 117,5 km | Maing á Monchaux-sur-Écaillon | 1,6 km | *** |
19. | 104,5 km | Haveluy á Wallers | 2,5 km | **** |
18. | 96 km | Trouée d'Arenberg | 2,4 km | ***** |
17. | 90 km | Wallers á Hélesmes | 1,6 km | *** |
16. | 83,5 km | Hornaing á Wandignies-Hamage | 3,7 km | **** |
15. | 76 km | Warlaing á Brillon | 2,4 km | *** |
14. | 72,5 km | Tilloy á Sars-et-Rosiéres | 2,4 km | **** |
13. | 66 km | Beuvry-la-Forêt á Orchies | 1,4 km | *** |
12. | 61 km | Orchies | 1,7 km | *** |
11. | 55 km | Auchy-lez-Orchies á Bersée | 2,6 km | **** |
10. | 49 km | Mons-en-Pévéle | 3,0 km | ***** |
9. | 43 km | Mérignies á Avelin | 0,7 km | ** |
8. | 39,5 km | Pont-Thibaut á Ennevelin | 1,4 km | *** |
7. | 33,5 km | Templeuve (Moulin-de-Vertain) | 0,5 km | ** |
6. | 27 km | Cysoing á Bourghelles | 1,3 km | **** |
6. | 24,5 km | Bourghelles á Wannehain | 1,1 km | *** |
5. | 20 km | Camphin-en-Pévéle | 1,8 km | **** |
4. | 17,5 km | Carrefour de l’Arbre | 2,1 km | ***** |
3. | 15 km | Gruson | 1,1 km | ** |
2. | 8 km | Willems á Hem | 1,4 km | ** |
1. | 1 km | Roubaix | 0,3 km | * |