Vrchol belgických kockových klasík sa nazýva Ronde van Vlaanderen, na ktorom pretekári podpíšu aj zmluvu s diablom, aby tu mohli zvíťaziť. Mačacie hlavy, prudké kopčeky, sfanatizovaný dav a elektrizujúca atmosféra nútia cyklistov rozkrútiť pekelný kolotoč, ktorý ich má vyniesť do cyklistického neba.

 

 

Opäť zmenená trasa, veľmi tvrdý záver

 

Po minuloročnej kritike trasy, ktorá finišovala tromi okruhmi v cieľovom meste Oudenaarde a na ktorej bolo príliš veľa rovinatých pasáži, ktoré eliminovali útočnú a selektívnu cyklistiku, tento rok postavili organizátori oveľa zaujímavejší parkúr. Cieľ síce zostáva na tom istom mieste, ale tentoraz nepríde na posledný prejazd cez Oude Kwaremont - Paterberg početná skupina.

 

Preteky odštartujú v meste Bruggy a účelom prvých sto kilometrov bude previesť pelotón cez ploché úseky do Oudenaarde, odkiaľ na dvoch rozdielnych okruhoch až do cieľovej méty 259 kilometrov čaká na cyklistov 17 bergov a šesť úsekov na mačacích hlavách. Prvý okruh začína prejazdom cez Kwaremont, po ktorom nasleduje ďalších osem stúpaní, aby sa pelotón znovu vrátil na Kwaremont, tentoraz už v kombinácii s Paterbergom, odkiaľ bude do cieľa zostávať 50 kilometrov. Na týchto necelých sto kilometroch tak jazdci prekonajú 11 bergov, ktoré sú rovnomerne rozdelené, bez veľkých medzier, tá najväčšia z nich je medzi piatym a šiestym stúpaním, ale sem organizátori zaradili dva dlhé úseky na pavé PaddestraatHaaghoek, čiže pelotón nedostane šancu na zotavenie.

 

Rozhodujúce okamihy sa však odohrajú v poslednom kole, ktoré je mimoriadne náročné. Záver ronde-van-vlaanderenbude patriť šiestim ťažkým kopcom, ktoré odštartuje 45 kilometrov pred cieľom veľmi strmý Koppenberg (max. 22 %). Po ňom sa jazdci presunú na dvojkilometrový plochý dlažobný úsek, za ktorým bude bezprostredne nasledovať Steenbeekdries (max. 13 %). Tieto intenzívne chvíle vyvrcholia na Taaienbergu (max. 16 %), z ktorého zostáva do cieľa 38 kilometrov. Potom si pretekári na chvíľu vydýchnu a po malej pauze sa im do cesty postaví ďalší kopec Kruisberg (max. 11 %). Po ňom nasleduje krátky úsek, ktorý konečne privedie najsilnejších jazdcov pred rozhodujúcu dvojicu Oude Kwaremont (max. 11 %) - Paterberg ( max. 20 %). A odtiaľ zostáva do cieľa už iba jednoduchých 13 kilometrov.

 

 

Vyrovnaná partia

 

Tento rok si teda cyklisti vo Flámsku zmerajú sily na mimoriadne selektívnej trati. Už v závere prvého okruhu pred prvým prejazdom cez kľúčovú dvojicu bergov bude tempo v pelotóne zbesilé a postupne sa bude ešte zvyšovať. Akákoľvek malá chybička, defekt, pád či zlé umiestnenie zabránia cyklistovi ukázať svoju silu vo finále. Ak na E3 Harelbeke vygradovala rýchlosť v kľúčových záverečných momentoch, na Tour of Flanders sa tak bude jazdiť sto kilometrov. Rozhodujúce okamihy pretekov budú v réžii samotných kapitánov tímov, ktorí si to na konci rozdajú vo férovom súboji. Okolo Flámska tak vždy ovládne ten najsilnejší. Len ťažko môžeme vybrať v tomto ročníku jasného favorita, za najväčších vyzývateľov je pokladaná štvorica jazdcov.

 

 

Spartakus silný, ako vždy

 

Fabian Cancellara bol na E3 Harelbeke silný ako býk, keď sa musel v závere predierať do vedúcej skupiny. Spartakus podal vo finále úžasný výkon a ak by bol na Kwaremonte v čelnej skupine, ostatní borci by sa mu museli prispôsobiť. Okrem sily na kopcoch tu predviedol aj svoje tempárske schopnosti, keďže bol na rovine rovnako nebezpečný, ako na bergoch. Preto Cancellarovi stačí na vrchole Paterbergu získať len malú medzeru, aby ho už nikto nedobehol. Vo výbornej forma jazdí aj Stijn Devolder, prostredníctvom ktorého si môže švajčiarsky cyklista v závere robiť s pelotónom, čo chce. Športový riaditeľ Trek Factory Racing Dirk Demol sa vyjadril: „V tomto roku každý hovoril, že Fabian je pozadu, ale teraz jasne dokázal, že je pripravený. Keď dorazí na Flámsko a Roubaix, pre neho tie najdôležitejšie preteky, môžete vidieť, ako rastie fyzicky aj psychicky.“

 

 

Čoraz silnejší Sagan

 

Peter Sagan veľmi dobre vie, aké je jeho úloha na konci týchto pretekov – udržať si Cancellarovo koleso. Takisto Spartakus si uvedomuje, že víťaza E3 Harelbeke si nemôže priviesť na cieľovú čiaru. Naposledy svoj cieľ splnil. Lenže tentoraz je slovenský šampión ešte silnejší. Kým v minulom roku Sagan po Kwaremonte nestačil reagovať na Cancellarov útok na Paterbergu, pred týždňom po tomto stúpaní dokázal na ďalšom bergu sám nastúpiť.

 

Iste, Karnemelkbeek nebol taký prudký ako Paterberg, ale Sagan tu ukázal výkonnostný vzostup, a okrem toho aj ten taktický, pretože sa týmto pohybom zbavil nebezpečného flamsko-2013-bednaDegenkolba. A ako si v samom závere poradil s dvojicou jazdcov OPQS, musí ešte teraz strašiť všetkých favoritov pri pomyslení, že Sagan s nimi zostane na Tour of Flanders až do konca. „Áno, chcem vyhrať, ale pred sebou mám ešte dosť rokov. Vždy je dobré, keď zvíťazím alebo skončím druhý, preto chcem odjazdiť dobré preteky. Pre mňa je najdôležitejšie, aby som tu podal maximum. Potom budem spokojný.“ Veľkou vzpruhou sú pre neho okrem vlastných výsledkov aj výkony Oscara Gatta, ktorý by mal pri svojom kapitánovi zostať čo najdlhšie, aby sa Peter Sagan bez väčších komplikácii udržal na čele pretekov až do rozhodujúcej selekcie.

 

 

OPQS má vždy kto potiahnuť  

 

Oveľa väčšie možnosti bude mať tím OPQS, ktorý môže na tomto podujatí hrať viacerými kartami. Samozrejmým lídrom je Tom Boonen, ale vo výbornej forme sa v posledných dňoch predvádza aj Niki Terpstra. Týmto dvom ešte budú kryť chrbát Zdeněk ŠtybarStijn Vandenbergh, ktorí by boli v iných tímoch jasnými lídrami. Boonen si na Harelbeke zranil palec a zvyšok pretekov si na bicykli odtrpel. Jeho výkon aj tomu zodpovedal, ale hneď na Gent – Wevelgem bojoval v hromadnom dojazde o víťazstvo. V poslednom čase si tak belgický kráľ klasík prežil svoje a budeme veľmi zvedaví, či sa mu podarí nastúpiť na štart s čistou hlavou a silnými nohami. Manažér tímu Patrik Lefevere však môže byť nadmieru spokojný s formou Nikiho Terpstru, ktorý na doterajších kockových podujatiach zakaždým robil preteky. Obrovskú silu ukázal tak na Kwaremonte, ako aj na Kemmelbergu, a dokázal zužitkovať aj svoj časovkársky talent. Ak dostane úplnú dôveru od vedenia OPQS, po rozhodujúcej selekcii nemusí chýbať na čele pretekov.

 

 

Vanmarcke s veľkými očakávaniami

 

Posledným veľkým favoritom je Sep Vanmarcke. Nová hviezda belgickej cyklistiky zažiaril v minulom roku druhým miestom na Paríž – Roubaix a v tejto sezóne sa ešte priamočiarejšie sústredil na túto časť sezóny. Už počas otváracieho víkendu na domácich klasikách bol veľmi silný a nemal strach ukazovať sa v kľúčových momentoch. Aj keď sa na Harelbeke nedokázal udržať v závere pri najlepších, hneď vo Wevelgeme obsadil v hromadnom dojazde štvrté miesto. Vanmarcke si tak užíva vynikajúcu formu, ktorá môže byť rozhodujúcim faktorom na Kwaremonte či Paterbergu.

 

 

Všetko môže byť inak

 

Za týmito pretekármi potom nasleduje zástup cyklistov, ktorí môžu byť na Okolo Flámska takisto veľmi nebezpečnými. Stopercentne to platí pre Grega van Avermaeta, ktorý netrpezlivo čaká na svoje veľké víťazstvo. Typický predstaviteľ belgickej klasikárskej školy bude mať pri sebe mocných spolujazdcov, ktorí určite dokážu prekaziť plány mnohým borcom. Výborným výkonom sa na Harelbeke predviedol aj Geraint Thomas, ktorý bol najsilnejším mužom na Kwaremonte. V spolupráci s ďalším silákom Boassonom Hagenom môže dvojica tímu Sky dosiahnuť pekné umiestnenie.

 

Rovnako pútavý jazdu ukázal na týchto pretekoch aj John Degenkolb, ktorý sa pohyboval na čele spolu so svojím kolegom Driesom Devenynsom, takže v prípadnom záverečnom špurte by bol pre ostatných jazdcov nevítanou prekážkou. To isté platí pre Alexandra Kristoffa, ktorý na Miláno – San Remo potvrdil, že je výborným šprintérom po náročných pretekoch. Jeho spolujazdec Luca Paolini zas uvažuje, na ktorom mieste treba vyraziť dopredu, pretože čakať na posledný súboj favoritov je podľa neho cesta do pekla. V minulom roku sa to podarilo Jurgenovi Roelandtsovi, ktorý napokon skončil tretí, a podobnú ambíciu má aj tentoraz. Stále väčšiu guráž ukazuje talentovaný Arnaud Démare, ktorá sa v mladom veku nebojí riskovať a navyše sa v závere môže sa spoľahnúť na svoju rýchlosť.

 

 

 

 

Súvisiaci článok (2013): Veľkonočný stroj Cancellara uťahal Sagana na Paterbergu