Na L-B-L sme prekvapujúco videli silový špurt a víťazstvo Gerransa

24.4.2014, 22:00 | Preteky vo svete | T. Šandor a L. Timko
Táto klasická vrchárska bitka v Ardenách mala aj tentoraz na štarte vynikajúce obsadenie, čo nemohlo skončiť inak ako dramatickými súbojmi najlepších horolezcov, ktoré mali začať na slávnom kopci La Redoute.
 
 
albansko LIÉGE - BASTOGNE - LIÉGE 2014 (klasika UCI World Tour, 3. kategória)
 
NEDEĽA 27.4. zvlnený ciel rovina Liége > Ans 263 km víťaz: Gerrans
 
historia-pretekovuvod-k-rocniku-2014startova-listina
 
 
Pretekárov privítalo v Liége slnečné počasie, aj keď boli na dnes hlásené aj prehánky, ale o desiatej hodine ráno sme na štarte nevideli Chrisa Frooma a Carlosa Betancura. U britského cyklistu sa prejavil mierny zápal hrudníka a jeho tím ho preto preventívne stiahol z podujatia, kolumbijský jazdec mal zas ráno horúčku a bolesti hlavy. Bez týchto výborných vrchárov sa teda vybral pelotón na dlhú promenádu, ktorá mala vybrať nového dobyvateľa starobylej La Doyenne.
 
Aj keď na začiatku zvolila hlavná skupina pokojné tempo, úspešný únik sa vytvoril až po dvanástich kilometroch. Do útoku zavelili Michel Koch (Cannondale), Matteo Bono (Lampre-Merida), Pirmin Lang (IAM Cycling), Jacobus Venter (MTN Qukecka), Pieter Jacobs (Topsort Vlaanderen) a Marco Minnaard (Wanty Group).
ÚNIK DŇA
.cpc14. Michel Koch
(Cannondale)
.lam14. Matteo Bono
(Lampre-Merida)
.iam14. Pirmin Lang
(IAM Cycling)
.mtn14. Jacobus Venter
(MTN Qubecka)
.tsv14. Pieter Jacobs
(Top. Vlaanderen)
.wgg14. Marco Minnaard
(Wanty Group)
Pelotón nemal dôvod neveriť svojím jazdeckým schopnostiam, preto ich pustil pred seba na veľmi veľkú vzdialenosť.
 
Už po odjazdených štyridsiatich kilometroch mala vedúca šestica skvelý náskok 15 minút, preto sa už na tejto méte začala systematická práca v hlavnej skupine. Prvý k nej zavelil tím BMC, postupne sa začali vpredu ukazovať Movistar, Lotto-Belisol, OPQS a nakoniec aj Garmin-Sharp. Organizátori sa rozhodli zatraktívniť sté výročie týchto pretekov, preto v mestečku Bastogne bola vypísaná šprintérska prémia, ktorá bola ocenená sumou 5000 euro. Početný únik si dal preto evidentne záležať na tom, aby ich snahu nemohol nikto z prenasledovateľov prekaziť. Obrovskú radosť po zisku tejto prémie mal 22-ročný nemecký pretekár Michel Koch.
 
Aj pri spiatočnej ceste si užívala vedúca skupina spomínaný vysoký náskok, ale tentoraz už mala za sebou oveľa rýchlejší pelotón, ktorý začal rozpaľovať svoje motory. Po druhom dnešnom kopci tak klesol ich odstup na niečo cez trinásť minút, ale stále to bolo obrovské číslo. Na tomto stúpaní sa utečenci od seba na chvíľu rozdelili, ale po jeho prekonaní nebola možnosť robiť zo seba hrdinu, pretože nasledovalo ďalších rovinatých 45 kilometrov, až kým sa nedostali jazdci na otvárací kopec rozhodujúcej časti Côte de Wanna.
 
V tejto poslednej pokojnej pasáži teda postupne klesal náskok vedúcej skupiny a v pelotóne sa už muselo tvrdo pracovať, čo bol dôsledok mierneho tempa na začiatku podujatia. 100 kilometrov pred cieľom sme preto videli v problémoch Andyho Schlecka, ktorý ako víťaz tohto podujatia z roku 2009 nestíhal v hlavnej skupine. Po spomínanom treťom kopci zostali na čele už len piati statoční, pretože z úniku definitívne vypadol Minaard, ktorí si udržiavali odstup deväť minút. Kým doteraz malo niekoľko tímov na čele pelotónu len jedného jazdca, pred týmito stúpaniami sa dopredu tlačilo hneď niekoľko cyklistov z každého zoskupenia, ktorí chceli svojich kapitánov previesť cez tieto prekážky bez akýchkoľvek problémov.
 
Po najdlhšom dnešnom stúpaní všetci favoriti zostávali na svojich vysokých pozíciách, najväčšiu aktivitu tu vyvíjali tímy BMC a OPQS, najmä Kwiatkowski vyzeral byť veľmi koncentrovaný, aby mal veci pod kontrolou. Niekoľkí jazdci počas týchto troch kopcov stratili kontakt s pelotónom, ale všetky dôležité mená zostávali v hlavnom balíku.
12°C
Nakoniec sme ale videli v zadnej časti pelotónu bojovať Joaguima Rodrígueza, ktorému zranené rebrá evidentne spôsobovali ťažkosti. Potom nasledovala ľahšia pasáž, ktorá mala priviesť pretekárov na ďalší dlhší kopec.
 
Tieto úseky si ale vybrali niektorí borci na nasadenie vysokého tempa, ktorým by ešte viac favoritom znepríjemnili cestu do finále, alebo sami sa dostali do úniku. Najskôr si to odskákal Jurgen van den Broeck, ktorý sa nedokázal udržať v hlavnej skupine, potom sa ocitol na zemi Rui Costa, čo bolo pre portugalského jazdca obrovským nešťastím, pretože musel opustiť preteky. Vedúca skupinka si zatiaľ udržiavala 5-minútový náskok. Ďalšou zlou správou bolo odstúpenie Rodrígueza, ktorý sa ešte nezotavil z pádu na Amstel Gold Race.
 
Potom sa situácia mierne upokojila, za tím BMC mal tieto pasáže na starosti Peter Velits, ktorý na čele hlavnej skupiny usilovne pracoval. Pri ňom bol zoradený celok Europcar, ktorý dúfal, že Voeckler niečo v závere vymyslí. Tesne pred vrcholnou fázou pretekov mali utečenci stále náskok tri minúty, jazdu na čele pelotónu si vyskúšal aj tím Saxo-Tinkoff. Vzrušenie v štartovom poli potom začalo narastať, pretože pred nimi už stála najťažšia dnešná previerka La Redoute.
 
Na dvetisíc metroch s priemerom deviatich percent sa výrazne ukázali výkonnostné rozdiely medzi borcami v úniku. Na čele sa osamostatnil Matteo Bono. Na vrchole ho ešte prekvapujúco doplnil Jacobus Venter. Okrem úzkej cesty vyselektovali hlavné pole aj malé ataky, o ktoré sa však ešte nepostarali najväčšie mená. Štartové pole sa natiahlo aj mierne preriedilo. Côte de La Redoute však rozdielovým kopcom nebol.
 
33 km pred páskou ostali vpredu už iba Bono s Venterom, no ich náskok bol už iba zhruba minútový na veľmi početné hlavné pole. Ostalo tam aj po 230 kilometrov okolo sto jazdcov, čo sa na týchto pretekoch často nestáva. Tempo naozaj nebolo až také vysoké ako organizátori čakali.
 
Krátky kopec Côte des Forges takisto zásadnú zmenu do vývoja pretekov nepriniesol. Juhoafričan Venter ukončil prezentáciu MTN-Qhubeca, pelotónu atakoval Alex Howes (Garmin). Stále ticho pred búrkou.
 
Nádherný výkon dnes predviedol Matteo Bono. 30-ročný Talian, známy svojimi únikmi, bol vpredu až do 20. kilometra pred cieľom. V kariére vyhral tri etapy - na Tirrene, Romandii aj Enecu. Všetky po únikoch. Dnes večer si v tíme Lampre-Merida určite pripijú na jeho počesť.
 
Počas krátkeho stúpania Roche-aux-Faucons viedli skupinu favoritov jazdci Ag2r. Ukazoval sa Voeckler, ale o prvý atak sa postaral Javier Aredondo (Trek). Chytil sa Domenico Pozzovivo (Ag2r) a Phil Gilbert (BMC). Napokon sa osamostatnili vpredu prví dvaja menovaní malí mužíci. Gilbert to nevyhodnotil ako najlepší taktický variant a požiadal o pomoc Samu Sáncheza. Španiel sa teda vydal stíhať čelnú dvojicu už za vrcholom predposledného kopca. Phil ostával s Kwiatkom, Žralokom, Cunegom, Kreuzigerom, Fuglsangom, Morenom, Rollandom a ďalšími.
 
Najviac sa situácia nepozdávala Kreuzigerovi a Križiak sa sám vydal stíhať kolumbijsko-talianskú dvojicu. "Hák" českého cyklistu využil Nibali a ostatným lídrom začala rýchlo blikať kontrolka nebezpečenstva. Valverde, Kwiatkowski, Gerrans, Nordhaug, Mollema, Fuglsang, Nibali, Kreuziger, Gilbert, Sánchez, Vanendert, Moreno, F. Schleck, Voecker, Rolland, Cunego, Gautier. Všetci boli tam. Stále okolo štyridsať ľudí.
 
Kreuzigerovci sa neustále preskupovali, raz išli rýchlejšie, raz pomalšie. Naopak, vpredu šla dvojička vrchárov veľmi konštantne. Pri vstupe do Liége 11 km pred páskou však nemali šancu proti obrovskej prevahe, keď sa spojili dve veľké skupiny a zrazu bolo vpredu okolo 50 ľudí. Hovorilo to o pomalom tempe pretekov. Priemerná rýchlosť dnes tesne nedosiahla 40 km/h.
 
Posledný vyhlásený kopec dňa, hoci aj samotný záver je v stúpaní, Côte de Saint-Nicolas prišiel na méte 7,7 km pred páskou a stúpalo sa 2200 metrov pri priemernom sklone 8,6 %. Nastúpil Giampaolo Caruso (Kaťuša), ktorý tu už nemal Purita. Na vlaňajšieho víťaza Valónskeho šípu sa zavesil neúnavný Pozzovivo. Za nimi sa chvíľami stálo a začalo to vyzerať zaujímavo.
 
Zlú situáciu sa snažil riešiť Pierre Rolland (Europcar), ale nenašlo to úrodnú pôdu. Vpredu ostali lídri po jednom a nikto nechcel ťahať. Skupina bola dosť veľká, viacero borcov sa už chcelo spoľahnúť na silový záverečný špurt do kopca.
 
gerrans-simon-liege-2014Dvetisíc metrov pred páskou začali v skupine za talianskou dvojicou pracovať borci z tímov, ktoré tam ešte ostali po dvoch. Caruso-Pozzovivo v poslednom kilometri zatínali zuby a atakoval vlaňajší víťaz Daniel Martin (Garmin). Ír v záverečnej zákrute 400 metrov pred cieľom spadol. Tú prešiel ako prvý Pozzovivo, no už mu došlo a najviac síl predviedol Simon Gerrrans. Austrálčan z Orici sa za nikým nevyvážal, ale v pravý moment nastúpil a mal najsilnejšie nohy. O dĺžku dvoch bicyklov zaostal Alejandro Valverde (Movistar), ktorý si nepripísal double Val. šíp - L-B-L. Michal Kwiatkowski (OPQS) pridal do zbierky ďalšie tretie miesto na klasike World Tour. Víťazstvo mu aj po dnešnom dni stále chýba.
 
Odvážna dvojica, ktorá zdvihla z gaučov všetkých talianskych fanúšikov, Caruso - Pozzovivo brala štvrté a piate miesto. Stratu troch sekúnd dali rozhodcovia šiestemu Tom-Jelte Slagterovi z Garminu a favorizovaná štvorica Gilbert - Kreuziger - Moreno - Bardet tiež nesklamala pozíciami na koci Top 10.
 
Nedá sa nespomenúť Kwiatkowa séria tretích miest. 23-ročný Poliak má v posledných deviatich súťažných dňoch (Baskicko, Amstel, Val. šíp a L-B-L) v skutku neuveriteľnú bilanciu 3., 3., 3., 15., 3., 3., 5., 3. a 3.
 
Peter Velits kontroloval preteky zhruba hodinu do 50. km pred cieľom. Potom si vystúpil z pelotónu a bez osobných ambícií logicky dotrénoval náročnú porciu kilometrov so stratou dvanástich minút na 120. mieste. Takéto umiestnenia sme v Petrovom prípade často nevídali. Na ardénskych klasikách zvykol jazdiť sám na seba a málokedy si vystupoval z balíka tak ako pred týždňom na Amstli či dnes. Nie je to príjemný pohľad, ale logicky to vyplýva z úlohy, ktorú Peter má v tejto fáze sezóny. Budeme zvedaví na jeho výkony v Romandii, kde sú na programe aj dve krátke časovky.
 
33-ročný rodák z Melbourne môže dnes prehodnocovať svoj najväčší úspech kariéry. Gerro trikrát triumfoval na Tour Down Under a vyhral aj Miláno - San Remo pred dvoma rokmi, no vystúpiť na najvyšší stupienok stého ročníka najstaršej klasiky sveta, na to je určite do konca života nezabudne.
 
 
Simon Gerrans (Orica-GreenEDGE): "Dostať moje meno medzi víťazov v týchto pretekoch je úžasný pocit. Nemám slov... Musím poďakovať svojmu tímu, ktorý ma výborne chránil v posledných tridsiatich kilometroch. V závere som veľmi trpel, ale bojoval som dokonca, pretože som veril v môj dobrý špurt."
 
Alejandro Valverde (Movistar): "Toto druhé miesto považujem za úspech, špeciálne po takomto týždni. Ľudia si možno zvykli, že vyhrávam, ale je nesmierne ťažké tak urobiť. Myslím si, že som dnes išiel dobre. Snažil som sa držať si pozíciu, ktorú som mal, ale bolo tu veľmi veľa jazdcov, ktorí chceli zvíťaziť, zvlášť v takých nervóznych a ťažko kontrolovaných pretekoch. Na záverečnom svahu som sa sústredil na môj šprint, lebo tam bolo stále množstvo ľudí, ktorí boli silní. Možno som mohol vyraziť skôr, aby som sa striasol Gerransa."
 
Michal Kwiatkowski (OPQS): "Teším sa z tretieho miesta z takýchto pretekov. Stále mám celú budúcnosť pred sebou a ešte musím na sebe veľa pracovať. V podstate som bol prvýkrát v Ardenách ako líder tímu, takže som šťastný, že som v OPQS. V poslednej zákrute Daniel Martin padol predo mnou a ja som bol na zlej strane. Podarilo sa mi síce správne zareagovať, ale už som nemal šancu bojovať o víťazstvo."
 
Philippe Gilbert (BMC): "Záver bol kontrolovaný, ale veľmi rýchly. Vždy zostávala pohromade veľká skupina. Každý líder mal pri sebe niekoho, čiže bolo ťažké niečo podniknúť. Na poslednom kopci som videl, že každý jeden jazdí na svojom maxime, preto som chcel vyskúšať podobný atak, ako v minulom roku Martin. Ale nemal som na to nohy."
 
Daniel Martin (Garmin): "Samozrejme, som zničený. Jedna vec je urobiť chybu alebo vedieť, čo som urobil zle, ale ja som stroskotal na olejovej škvrne, alebo čo to bolo. Myslím, že som mal slzy v očiach, keď som spadol. Jazdíte sedem hodín a skončíte na poslednej zákrute... Neviem, čo sa dialo za mnou, ale viem, že som sa cítil uvoľnene. Bol som 250 metrov od cieľa a pódium bolo rozhodne v mojich silách. Možno Gerrans by ma predbehol, ale to sa už nedozvieme. Je to cyklistika."
 
 
VÝSLEDKY:
1. .oge14. albansko GERRANS Simon 6h 37' 43''
ORICA GREENEDGE
2. .mov14. vlajka VALVERDE Alejandro + 00' 00''
MOVISTAR TEAM
3. .opq14. vlajka KWIATKOWSKI Michal + 00' 00''
OMEGA PHARMA - QUICK-STEP
4. .kat14. vlajka CARUSO Giampaolo + 00' 00''
KATUSHA TEAM
5. .alm14. vlajka POZZOVIVO Domenico + 00' 03''
AG2R LA MONDIALE
6. .grm14. vlajka SLAGTER Tom-Jelte + 00' 03''
GARMIN - SHARP
7. .tts14. vlajka KREUZIGER Roman + 00' 03''
TEAM TINKOFF - SAXO
8. .bmc14. albansko GILBERT Philippe + 00' 03''
BMC RACING TEAM
9. .kat14. vlajka MORENO Daniel + 00' 05''
KATUSHA TEAM
10. .alm14. vlajka BARDET Romain + 00' 06''
AG2R LA MONDIALE
11. .ltb14. albansko VANENDERT Jelle + 00' 08''
LOTTO BELISOL TEAM
12. .ast14. vlajka GASPAROTTO Enrico + 00' 10''
ASTANA PRO TEAM
120. .bmc14. vlajka VELITS Peter + 12' 15''
BMC RACING TEAM
 
 
 
 
Kopce 100. ročníka pretekov:
193 km - Côte de La Roche-en-Ardenne - 2,8 km; 6,2 %
140 km - Côte de Saint-Roch - 1,0 km; 11,1 %
96 km - Côte de Wanne - 2,8 km; 7,2 %
89,5 km - Côte de Stockeu - 1,0 km; 12,4 %
84 km - Côte de la Haute-Levée - 3,6 km; 5,6 %
62 km - Côte de la Vecquée - 3,1 km; 6,4 %
44,5 km - Côte de La Redoute - 2,0 km; 8,9 %
31,5 km - Côte des Forges - 1,9 km; 5,9 %
19,5 km - Côte de La Roche-aux-Faucons - 1,5 km; 9,3 %
5,5 km - Côte de Saint-Nicolas - 2,2 km; 8,6 %
 
 
liege-2014-profil
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop