Giro začalo tento rok poriadne turbulentne, a to až dnes prišli na rad prvé kopce. Tie však ešte žiadne veľké rozdiely urobiť nemohli. Do cieľa v mestečku Viggiano prišli pretekári po 7500 metroch v štvorpercentnom sklone.
 
5. etapa Giro d'Italia 2014 (UCI World Tour, Taliansko)
14.5. streda kopcovitá ciel rovina Taranto > Viggiano 203 km víťaz: Ulissi
historia-pretekovstartova-listina
 

Piata etapa Gira podľa profilu sľubovala zaujímavé dianie, predovšetkým na konci, pretože nás čakal prvý dojazd na kopci v rámci ročníka 2014 a dúfali sme teda aj v prvý priamy súboj vrchárov. Už úvod pretekov však priniesol zaujímavú situáciu. Hneď po troch kilometroch sa sformoval početný 11-členný únik. Jeho zloženie však naznačovalo, že keď sa nemôžu šprintéri pobiť o body v cieli, tak zrejme o ne zvedú súboj na rýchlostnej prémii na zhruba sedemdesiatom kilometri.

 

Poďme teda k jeho zostave. Mená Viviani (Cannondale) a Swift (Sky) jasne naznačovali o čo ide. Boli tam však aj Farrar a Wegmann (Garmin), Rubiano (Colombia), Hurel a Thurau (Europcar), Frapporti (Androni), Monsalve (Neri Sottoli) a dvojica Lotta Dehaes a Van der Sande. Po štyridsiatich kilometroch mali náskok 3:30. Únik ale aj hlavné pole to mali pomerne ťažké, lebo vietor fúkal presne proti smeru jazdy.

 

Podľa očakávania sa naozaj šprintérsky súboj na prémii odohral a vyhral ho Swift pred Vivianim a Farrarom. Pretekár Sky sa tak stal virtuálnym lídrom súťaže o ružový dres. Viviani šiel do čela šprintérskej súťaže.

 

Spomínaný silný vietor nedovolil poodísť úniku na príliš veľkú vzdialenosť a aj pelotón k tomu prispel svojim dielom. Chvíľu to už vyzeralo, že čochvíľa bude po úniku, ale keď dosiahol odstup 2:20 tak hlavné pole na čele s tímom Sky opäť spomalilo a dalo utečencom ďalšiu minútku k dobru. Medzičasom sme na konci pri tímových autách videli Bellettiho či Hesjedala, Rabottini mal technický problém menil predné koleso.

 

Horskú prémiu tretej kategórie si už podelili iní pretekári z úniku. Za prvenstvo si sedem bodov pripísal Rubiano a v súťaži o modrý dres sa priblížil o tri body za Tjallingiho. Druhý bol Monsalve, tretí Wegmann. Pelotón čiaru preťal presne s trojminútovým oneskorením.

 

Potom sa už všetci začali pripravovať na 7 a pol kilometrový kopec Viggiano, ktorý čakal na pretekárov až dvakrát. 52 km pred cieľom  zaútočil v úniku Van der Sande, aby prebral chlapcov z letargie. Náskok úniku totiž rýchlo klesal. Dlho mu to však nevydržalo a kolegovia ho opäť dostihli. Neskôr sa pokúšal tempo rozprúdiť opäť potom ho útokom vystriedal Dehaes.

 

Potom nastala zaujímavá situácia, šprintéri už veľmi v úniku neťahali a rozhodli sa, že svoju účasť v ňom ukončia. Spolu teda únik opustilo sedem pretekárov. Vpredu teda zostali už len Frapporti, Van der Sande, Thurau a Mosalve. Ich náskok bol už len pol minúty. Nakoniec vpredu zostala už len dvojka Thurau a Van der Sande potom už len Thurau. Navyše začalo pršať a hneď sme videli hromadnú kolíziu, našťastie nič vážne len ťukance.

 

Víťazstvo na prvom prejazde Viggiana si pripísal ešte Thurau v úniku, hneď po ňom únik definitívne zanikol. Strácať v tom momente začalo niekoľko pretekárov napríklad Pozzovivo či Sanchéz, no postupne sa vracali späť.

 

Počas zjazdu spadol Gasparotto a v rádiu sa dokonca diskutovalo, či zjazd z Viggiana nezneutralizovať. O chvíľu mal nepríjamný pád Landa. Tak Astana si môže povedať, že jej pretekári mali veľmi ťažký deň.

 

Medzitým však už na čele išiel Bramilla (OPQS) s malým náskokom. Päť kilometrov pred cieľom rozprúdil pohyb v hlavnom poli Malacarne (Europcar). Brambilla si vypracoval 30 sekundový náskok a chvíľu bol lídrom Gira. Ružová motivácia ho hnala dopredu. Prekvapujúco sa však v hlavnom poli držal Matthews.

 

Nakoniec to Brambillovi nevyšlo a prevalcoval ho pelotón na čele s Kaťušou. Kilometer pred páskou zaútočil Roche (Saxo-Tinkoff). Stíhali ho Rodríguez či Hagen.

 

Nakoniec sa tešil z víťazstva Ulissi (Lampre-Merida) pred Evansom a Arredondom. Sympaticky bojoval Michael Matthews a došiel na úžasnom šiestom mieste s jednosekundovou stratou. Zo známych mien dnes prišli do cieľa s netypickou stratou Samuel Sánchez (+1:05) a Mikel Landa (+6:12), ktorý spadol.

 

Ružový dres si tak udržal. Cadel Evans je už celkovo tretí, hneď za ním je Urán. Piaty Majka, siedmy Roche, ôsmy Scarponi a za ním ešte Cataldo a Aru. Pekná etapa a veľa vzruchu v závere. 

 
Diego Ulissi (Lampre-Merida): "Začať etapu ako veľký favorit je vždy ťažké. Ukázal som, že som pripravený, takže si vychutnávam túto chvíľu. Chcel som vyhrať proti týmto veľkým cyklistom, ktorí boli v dnešnom finále. Pri klesaní som trpel, ale na stúpaní som sa cítil oveľa lepšie. Rodríguez urobil silný pohyb, ale Niemiec ma dostal na dobrú pozíciu, a podľa mňa som potom predviedol výborný šprint."
 
 
VÝSLEDKY 5. ETAPY:
1. vlajka ULISSI Diego LAMPRE - MERIDA 5h 12' 39''
2. albansko EVANS Cadel link-ikonka link-ikonka BMC RACING TEAM + 00' 01''
3. ARREDONDO Julian TREK FACTORY RACING + 00' 01''
4. URÁN Rigoberto OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 01''
5. vlajka MAJKA Rafal TEAM TINKOFF - SAXO + 00' 01''
6. albansko MATTHEWS Michael ORICA GREENEDGE + 00' 01''
7. vlajka RODRÍGUEZ Joaquim KATUSHA TEAM + 00' 01''
8. vlajka KELDERMAN Wilco BELKIN PRO CYCLING TEAM + 00' 01''
9. vlajka POZZOVIVO Domenico AG2R LA MONDIALE + 00' 01''
10. QUINTANA Nairo MOVISTAR TEAM + 00' 01''
11. vlajka ROLLAND Pierre TEAM EUROPCAR + 00' 01''
12. vlajka SCARPONI Michele ASTANA PRO TEAM + 00' 01''
prvá skupina (29 pretekárov) + 00' 01''
 
 
 
 

CELKOVÉ PORADIE PO 5. ETAPE:

1. albansko MATTHEWS Michael ORICA GREENEDGE 17h 41' 23''
2. vlajka WEENING Pieter ORICA GREENEDGE + 00' 14''
3. albansko EVANS Cadel link-ikonka link-ikonka BMC RACING TEAM + 00' 15''
4. URÁN Rigoberto OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 19''
5. vlajka MAJKA Rafal TEAM TINKOFF - SAXO + 00' 26''
6. vlajka BOASSON HAGEN Edvald SKY PROCYCLING + 00' 35''
7. vlajka ROCHE Nicolas TEAM TINKOFF - SAXO + 00' 37''
8. vlajka SCARPONI Michele ASTANA PRO TEAM + 00' 41''
9. vlajka CATALDO Dario SKY PROCYCLING + 00' 49''
10. vlajka ARU Fabio ASTANA PRO TEAM + 00' 52''
 
 
Preview etapy:
V piatej etape skončí špurtérsky triptych, pretože organizátori zaradili do programu náročnejší dojazd, ktorý je pre rýchlych pretekárov nevyhovujúci. Na druhej strane táto koncovka nezaujíma ani jazdcov na celkové poradie, takže pre etapových lovcov sa otvára ideálny priestor na ulovenie svojej koristi. V závere čaká na pelotón dvojnásobný prejazd cez kopec Viggiano, ktorý má na dĺžke 7,5 km sklon štyri percentá, ktorý tak vyprovokuje pretekárov k silovému špurtu. Solídne šance bude mať pomerne silný únik, ale iba v tom prípade, ak sa v hlavnej skupine nebudú nachádzať dostatočne nabudení borci s explozívnym finišom.
 
giro-2014-profil-5-oprava
 

ĎALŠIE ETAPY GIRO d'ITALIA 2014:
 
ikona-1ikona-2ikona-3ikona-4ikona-6ikona-7ikona-8ikona-9ikona-10ikona-11ikona-12ikona-13ikona-14ikona-15ikona-16ikona-17ikona-18ikona-19ikona-20ikona-21