Jedna z rozhodujúcich etáp na podujatí kládla vysoké nároky na výkonnosť, azda okrem Contadora a Landu si preto nikto nemohol byť istý svojou pozíciou v klasifikácii. Preto bolo pred nami ďalšie napínavé predstavenie.
19. etapa Giro d'Italia 2015 (UCI World Tour, 98. ročník) | ||||||
29.5. piatok | ![]() |
horská | ![]() |
Gravellona T. > Cervinia | 236 km | ![]() |
![]() ![]() ![]() |
Trvalo približne jednu hodinu, kým sa vytvoril prvý únik dňa, do ktorého sa dostali Betancur, Montaguti, Rutkiewicz, Ulissi, Visconti, Chávez, Kočetkov, van der Lijke a Kiryienka. Betancur mal záujem ovládnuť vrchársku súťaž, preto aj bral najviac bodov na prvom dnešnom stúpaní. Jeho protivníkom mal byť v tejto činnosti Visconti, ktorý obraňoval Intxaustiho záujmy. V pelotóne kontroloval situáciu Tinkoff-Saxo, ale pridali sa k nemu aj niektoré celky, ktoré neboli spokojné so zložením úniku. Z toho dôvodu si vedúca skupina na rovine vypracovala len 4-minútový náskok.
Pred St. Barthélemy sa potom dopredu natlačili jazdci z Astany a na jeho sklonoch nasadili svoje tempo. Na čele pretekov sa tvrdo jazdilo už na tomto kopci, najmä zásluhou Giovaniiho Viscontiho, pri ktorom sa udržal len Esteban Chávez. Carlos Betancur tu začal prekvapujúco strácať, vedúcu dvojicu potom doplnili aj Pavel Kočetkov a Vasil Kiriyenka, za chvíľu sa pri nich objavil aj Marek Rutkiewicz.
Tesne pred vrcholom vyrazil
dopredu Visconti, ktorý vyhral túto prémiu a vytvoril si pred ostatnými malý náskok, ale v zjazde si na nich počkal. Pre zvyšné body vyštartovali z pelotónu Intxausti a Kruijswijk, pričom na vrchole bol rýchlejší španielsky jazdec. Títo pretekári sa nakoniec rozhodli pokračovať vo svojej jazde, hlavný balík v tom momente strácal na vedúcu skupinu 2:45. Nick van der Lijke sa pripojil ku svojmu kolegovi Kruijswijkovi a Intauxtimu, ktorí tak dostali vítanú pomoc. Za nimi však jazdila veľmi dobre Astana, ktorá im nedávala veľký priestor na rozlet.
15°C |
Kruijswijk a spol. sa postupne vrátili do hlavného balíka. Na začiatku predposledného kopca mali utečenci náskok len dve minúty, o čo sa postaral kazašský celok, ktorý chcel evidentne vyhrať túto etapu. Na St. Pantaléon atakoval vpredu Visconti. V dosahu za ním zostali len Kiriyenka a Kočetkov, ale na stúpaní mal viacej síl ruský pretekár. Kiriyenka sa potom vrátil do hlavného balíka. Stabilné tempo Astany spôsobilo, že tam zostalo okolo 30 jazdcov, Visconti si užíval odstup presahujúci dve minúty. Kočetkov sa pohyboval medzi nimi.
Visconti mal na vrchole náskok pred Kočetkovom 1:18, hlavný balík zaostával 2:05. Opäť sme videli súboj medzi Intxaustim a Kruijswijkom o zvyšné body do vrchárskej súťaže, a znovu bol úspešnejší jazdec tímu Movistar. Obidvoch však v tomto bodovaní predbehol Giovanni Visconti, ktorý sa stal priebežným lídrom vrchárskej súťaže. Taliansky pretekár mal na začiatku cieľového stúpania náskok necelé dve minúty pred hlavným balíkom, kde sa nachádzal už aj Kočetkov.
Desať kilometrov pred vrcholom si Astana poradila aj s Viscontim, v balíku zostávalo okolo 25 pretekárov, ktorí mali stále šancu vyhrať etapu. Potom spustili jej jazdci prvé ataky, po ktorých zostali vpredu Landa, Aru, Contador, Hesjedal, Konig a Kruijswijk. Kanadský borec si vypracoval na čele menší náskok, čoskoro za ním vyletel Aru, Contador si strážil Landu. Aru potom dobehol Hesjedala a výborným atakom sa ho dokonca dokázať zbaviť. Talianky jazdec mal tak otvorenú cestu za etapovým triumfom. Hesjedal strácal pôdu pod nohami, dopredu vyrazil Urán, do Contadorovej skupiny prišli aj Kangert a Nieve, táto partia však zaostávala za Aruom 1:10.
Fabio Aru vydal do svojho útoku úplne všetko a po odhodlanom výkone vyhral dnešnú horskú etapu. Na druhom mieste sme registrovali Rydera Hesjedala, tretiu priečku si vybojoval Rigoberto Urán. Contadorova partia zaostala o 1:18. Fabio Aru mohol na konci konečne jazdiť uvoľnene a svojím úspešným útokom to aj potvrdil. Pre Astanu tak vyhral už štvrtú etapu na pretekoch a do bodky splnil scenár, ktorý si jeho tím dnes predsavzal.
Alberto Contador si ustriehol svoju pozíciu, na záverečnom stúpaní sa nemal kam ponáhľať, jeho náskok v klasifikácii je stále veľmi vysoký. Fanúšikom sa pripomenul Rigoberto Urán, ktorý obsadil pekné tretie miesto a možno tým ukázal, že na zajtrajšiu etapu je pripravený.
V celkovom poradí sme uvideli niekoľko zmien. Aru sa vrátil na druhú pozíciu, Leo Konig si vymenil pozíciu s Jurijom Trofimovom a Ryder Hesjedal si polepšil o dve priečky a už je na siedmej pozícii. Zajtrajší náročný kopec Colle delle Finestre tieto zmeny definitivíne upraví, ale zdá sa, že prvé tri miesta v poradí sú už zabetónované.
VÝSLEDKY 19. ETAPY: | |||||
1. | ![]() |
ARU Fabio | ASTANA PRO TEAM | 6h 24' 13'' | |
2. | ![]() |
HESJEDAL Ryder | TEAM CANNONDALE - GARMIN | + 00' 28'' | |
3. | ![]() |
URÁN Rigoberto | ETIXX - QUICK-STEP | + 01' 10'' | |
4. | ![]() |
KANGERT Tanel | ASTANA PRO TEAM | + 01' 18'' | |
5. | ![]() |
KRUIJSWIJK Steven | TEAM LOTTO NL - JUMBO | + 01' 18'' | |
6. | ![]() |
CONTADOR Albert | TEAM TINKOFF - SAXO | + 01' 18'' | |
7. | ![]() |
LANDA Mikel | ASTANA PRO TEAM | + 01' 18'' | |
8. | ![]() |
KÖNIG Leopold | SKY PROCYCLING | + 01' 21'' | |
9. | ![]() |
NIEVE Mikel | SKY PROCYCLING | + 01' 24'' | |
10. | ![]() |
GENIEZ Alexandre | FDJ | + 01' 24'' | |
11. | ![]() |
CARUSO Damiano | BMC RACING TEAM | + 01' 27'' | |
12. | ![]() |
AMADOR Andrey | MOVISTAR TEAM | + 01' 27'' | |
15. | ![]() |
TROFIMOV Jurij | KATUSHA TEAM | + 01' 49'' |
PRIEBEŽNÉ PORADIE PO 19. ETAPE: | |||||
1. | ![]() |
CONTADOR Albert | TEAM TINKOFF - SAXO | 78h 48' 40'' | |
2. | ![]() |
ARU Fabio | ASTANA PRO TEAM | + 04' 37'' | |
3. | ![]() |
LANDA Mikel | ASTANA PRO TEAM | + 05' 15'' | |
4. | ![]() |
AMADOR Andrey | MOVISTAR TEAM | + 08' 10'' | |
5. | ![]() |
KÖNIG Leopold | SKY PROCYCLING | + 10' 47'' | |
6. | ![]() |
TROFIMOV Jurij | KATUSHA TEAM | + 11' 11'' | |
7. | ![]() |
HESJEDAL Ryder | TEAM CANNONDALE - GARMIN | + 12' 05'' | |
8. | ![]() |
CARUSO Damiano | BMC RACING TEAM | + 12' 14'' | |
9. | ![]() |
KRUIJSWIJK Steven | TEAM LOTTO NL - JUMBO | + 12' 53'' | |
10. | ![]() |
GENIEZ Alexandre | FDJ | + 15' 07'' |
CELKOVÁ SÚŤAŽ | BODOVACIA SÚŤAŽ | ||||||
![]() |
![]() |
CONTADOR Alberto | ![]() |
![]() |
NIZZOLO Giacomo | ||
TEAM TINKOFF - SAXO | TREK FACTORY RACING | ||||||
VRCHÁRSKA SÚŤAŽ | SÚŤAŽ DO 23 ROKOV | ||||||
![]() |
![]() |
VISCONTI Giovanni | ![]() |
![]() |
ARU Fabio | ||
MOVISTAR TEAM | ASTANA PRO TEAM |
Krátke preview etapy:
Na konci striehne veľmi dlhá a únavná etapa, ktoré môže zlomiť nejedného jazdca na vysokých priečkach v klasifikácii. Tri záverečné stúpania sú ideálne pre Astanu, aby na trati vytvorila chaos, ale to by platilo len v tom prípade, ak by sme sa nachádzali niekde v druhom týždni Gira. Kazašská zostava je už značne vyčerpaná a ani Aru nepreteká ako na začiatku. Síce by sa mohli sústrediť na silného Landu, ale prvé miesto v poradí je takmer nedosiahnuteľné. Navyše, pri svojej horlivej snahe by mohli dostať do problémov samotného Aruho, na ktorého tretie miesto si brúsi zuby výborný Amador. V takomto prípade budú obraňovať svoje pozície a pokúsia sa vyhrať etapu. Alberto Contador má rovnakú ambíciu, ale bude si dávať pozor, aby sa veľmi neskoro neocitol izolovaný a na trati sa nevytvoril zmätok ako v minulom roku na Dauphiné, keď v záverečnej horskej etape stratil celkové vedenie. Pistolero tab bude pokojný len na cieľovom stúpaní. Aktívne môže jazdiť aj Movistar, ktorý vidí Aruho slabosti a Amadorovu odhodlanosť. Hesjedal sa bude znovu chcieť posunúť dopredu o ďalšiu pozíciu, záverečný kopec vyhovuje aj Konigovi. Rozuzlenie nás čaká aj vo vrchárskej súťaži. Jej líder Kruijswijk sa pravdepodobne zameria na GC, príležitosť zbierať body tak majú Intxausti a Betancur, ale bez šance nemusí byť ani Mikel Landa.
Krátky opis trasy:
Devätnásta etapa bude gradovať tromi kopcami, ale je škoda, že to posledné z nich je zároveň najjednoduchšie. Barthélemy a Pantaléon sú dlhými stúpaniami, ktoré značne vyčerpajú už aj tak unavených cyklistov, a každého z nich prinútia siahnuť na dno síl. Tí najsilnejší z nich by určite privítali ťažší dojazd do cieľa, Cervinia je pozvoľným stúpaním, na ktorom absentujú skutočne tvrdé úseky. Najťažšie pasáže ukrýva vo svojej polovici, preto cyklisti v nevýhodnej pozícii v klasifikácii musia zaútočiť ďaleko pred cieľom. A keďže posledné dva kilometre sú takmer rovinaté, musia si aj vybudovať značný náskok.
Hodnotené stúpania:
St. Barthélemy (16,5 km; 6,7 %; max. 13 %)
St. Pantaléon (16,5 km; 7,2 %; max. 12 %)
Cervinia (19,2 km; 5 %; max. 12 %)
St. Pantaléon (16,5 km; 7,2 %; max. 12 %)
Cervinia (19,2 km; 5 %; max. 12 %)
ĎALŠIE ETAPY GIRO d'ITALIA 2015: