Bude Miláno - San Remo po dvoch rokoch naklonené útočníkom?

17.3.2016, 23:00 | Preteky vo svete | Tomáš Šandor
Prvým vrcholom jari bude dlhočizná jednorazovka končiaca v prístavnom meste San Remo, ktorá má v cyklistickom kalendári špeciálne postavenie. Medzi hlavných kandidátov na víťazstvo patrí aj Peter Sagan, ktorý sa na podujatí predstaví šiestykrát v kariére.
 
Úspech na La Primavera je prestížnou záležitosťou. Pre mnohých cyklistov slúžili doterajšie preteky ako príprava na úvodný monument ročníka, kde sa každý chce prezentovať v špičkovej forme. Talianske podujatie vzbudzuje úctu majestátnou históriou, prvé súboje sa tu odohrali už v roku 1907. Zároveň je najdlhšou klasikou v celej sezóne, ale, čo je zaujímavé, preteky sa vždy rozhodnú len na záverečných kilometroch. Tradičný dojazd cez kopec Poggio je vhodný pre šprintérov, silových šprintérov či klasikárov, ale finiš na cieľovej páske je nevyspytateľný a na Via Roma rozhodujú maličkosti. Po vysiľujúcej ceste sa môže prejaviť každé jedno zbytočné šliapnutie do pedálu.
 
 
degenkolb san remo 2015 2 tgaf
John Degenkolb tento rok trofej neobháji (© CorVos / Team Giant-Alpecin)
 
 
Tradičný profil, napínavý finiš zostáva 
 
Po úvodnej ceremónii v Miláne sa vydá pelotón smerom na juh. Po 120-tich kilometroch je pripravené stúpanie Passo del Turchino, ktoré má dĺžku cez 20 km, ale priemerný sklon iba dve percentá. Cesta sa mierne zdvihne len pred vrcholom, kde sa nachádzajú dva kilometre s prevýšením päť percent. Potom sa pelotón dostane na pobrežie Stredozemného mora, v ktorého blízkosti sa bude pohybovať až do San Rema.
 
Ani nasledujúca časť neobsahuje tvrdé pasáže, preteky začnú tradične vrcholiť len 50 kilometrov pred cieľom na troch krátkych kopcoch Capo Mele, Capo Cervo a Capo Berta. Najťažším z nich je tretí v poradí, na troch kilometroch dosahuje sklon štyri percentá. V tom okamihu bude mať náskok utečencov klesajúcu hodnotu, pretože tempo v balíku narastie.
 
Oveľa dôležitejší bude príchod na Cipressu (5,6 km; 4,1 %, max. 9%), ktorá ponúka výbornú príležitosť, ako unaviť svojich konkurentov. Na tomto stúpaní sa pôjde veľmi rýchlo, iniciatívu preberú najsilnejšie celky, favoriti už musia jazdiť vpredu. Niektorí pretekári sa pokúsia zaútočiť a vytvoriť novú vedúcu skupinu, do cieľa však zostáva stále veľa kilometrov.
 
Rozhodujúce momenty sa odohrajú na Poggio (3,7 km; 3,7%; max. 8%), ktoré je napriek svojím parametrom pre všetkých veľkou výzvou. Na tomto kopci sa pôjde úplne naplno, najťažšie úseky sú pripravené kilometer pred vrcholom, kde sa nachádza jediné vhodné miesto na útok. Z vrcholu zostáva do cieľa 5,5 km, ktoré začínajú veľmi technickým zjazdom. Na rovine sa odohrá záverečných 2200 metrov, čo je strašne veľa pre útočníkov a veľmi málo pre šprintérov, aby si vybojovali potrebnú pozíciu pre prípadný špurt.
 
 
video v clanku ikonka ciernaMSR promo 2016
   
 
A práve tento dojazd (krátky kopec, technické klesanie, hektický finiš) tvoria z Miláno - San Remo nevyspytateľné a jedinečné predstavenie. V poslednom čase je pelotón veľmi silný a do cieľa prichádza veľká skupina. Šprintéri majú okolo seba kvalitných spolujazdcov, ktorí dokážu odolať pravidelným atakom na Poggio. Potenciálni útočníci musia dobre zvážiť, ako sa vyvíja situácia na poslednom kopci, či má vôbec zmysel vyraziť dopredu proti silnému balíku. Veľa bude závisieť od počasia, protivietor zničí akúkoľvek snahu útočiť.
 
 
Držia palce hromadnému dojazdu
 
V ostatných dvoch ročníkoch predviedol patričné výkony Alexander Kristoff. Nórsky cyklista sa dokáže na konci ťažkých pretekov zmobilizovať ako nikto iný, jeho šprinty sú pre súperov ohromne nebezpečné. Aj keď sa na Paríž - Nice správal v koncovkách etáp roztržito, v prípade hromadného dojazdu bude patriť medzi najväčších favoritov. Otázkou bude, ako si poradí s neúčasťou Lucu Paoliniho. Jeho taliansky bodyguard ho v minulom roku previedol cez Poggio tým správnym tempom a na záverečnom plochom úseku ho dostal na samé čelo pelotónu. Ich vzájomná spolupráca vyústila do víťazstva v roku 2014 a jedného druhého miesta. Na uvoľnenú pozíciu sa ponúka Michael Morkov, ale Kristoff sa musí pripraviť, že na konci pretekov bude musieť práve on urobiť kľúčové rozhodnutia.
 
Zaujímavou postavou bude Michael Matthews. Jazdec tímu Orica nemusí byť v balíku taký rýchly ako Kristoff, ale keď príde do cieľa v malej skupine útočníkov, bude ťažké ho poraziť. Matthews je vynikajúci lezec na krátkych kopcoch ako Poggio, a to mu dáva možnosti, aby pri útokoch nezostal sedieť v pelotóne a sledoval, ako sa situácia vyvinie, ale snažil sa ich pokryť na vlastnú päsť. V poslednej edícii zostal pred vrcholom Poggia zavesený za Saganom, keď slovenský borec vyrazil dopredu. Matthews tak bude veľmi nepríjemný pre všetkých útočníkov, ktorých prvoradým cieľom bude zbaviť sa Kristoffa, ale môžu zostať poriadne prekvapení, keď s nimi vydrží do cieľa aj austrálsky jazdec.
 
Na pretekoch sa predstaví s nečitateľnou formou Mark Cavendish. Po účasti na dráhových majstrovstvách sveta sa na Tirrene nestačil etablovať na cestnú cyklistiku, a šprintér jeho kvalít určite vie, že na tomto podujatí sa musí prezentovať stopercentnou výkonnosťou, ak chce prežiť brutálne tempo na záverečných dvoch kopcoch. Tím Dimension Data má však pripravené aj záložné riešenie v osobe Boassona Hagena.     
 
Miláno - San Remo je veľkým lákadlom aj pre Nacera Bouhanniho, ktorý v minulom roku vo svojej premiére obsadil šieste miesto. Francúzskeho šprintéra nedokážu odradiť ani pripravené stúpania, navyše, každým rokom je jeho výkonnosť lepšia. Tím Sky bude mať na záverečný špurt pripravených Bena Swifta a Eliu Vivianiho. Väčšie šance sa dávajú britskému jazdcovi, ktorý sa na Paríž - Nice predviedol v dobrej forme a v roku 2014 tu vybojoval tretiu priečku. Viviani sa na podujatie vracia po troch rokoch.
 
 
video v clanku ikonka ciernaHighlights MSR 2015
 
 
Budeme veľmi zvedaví, ako  zvládnu preteky dvaja mladíci Fernando Gaviria a Niccolo Bonifazio. Kolumbijský cyklista vletel do novej sezóny ako raketa, preto ho tím Etixx - Quick-Step nemohol nezobrať na toto slávne podujatie. Nikto nepochybuje o jeho rýchlosti, otázkou je, či sa udrží v hlavnej skupine až do konca. Ak sa mu to podarí, pre všetkých to bude nepríjemná správa. Jeho výhodou bude, že Etixx má viacero silných jazdcov, preto sa môže výlučne sústrediť na svoj prípadný šprint. 22-ročný Niccolo Bonifazio v minulom roku ukázal, že zvláda takéto jednorazovky. Na MSR získal výborné piate miesto a dokonca zvíťazil na GP Lugano. Aj v jeho prípade platí, že Trek-Segafredo sa bude sústrediť na Cancellarov výsledok, on môže jedine čakať na svoju šancu a prekvapiť.
 
 
Len jedna možnosť, ako vynulovať šprintérov
 
Scenár hromadného dojazdu nebude vyhovovať silnej skupine pretekárov, ktorí musia využiť Poggio, aby na Via Roma nepriletela veľká skupina. Fabian Cancellara má na svojom konte niekoľko víťazných sólových atakov, lenže podobným aktivitám sa tu v poslednom čase nedarí. Spartakus je na začiatku ročníka pripravený veľmi dobre, stihol už vybojovať niekoľko pekných víťazstiev. Ak budú vytvorené vhodné podmienky, môže to byť práve on, komu sa podarí na konci vytvoriť rozhodujúci únik. Zároveň je natoľko skúsený, že ak v tom nebude vidieť zmysel, ušetrí sily na záverečný špurt.
 
S poriadnym sebavedomím prichádza na preteky Greg van Avermaet, ktorého povzbudili nielen nedávne úspechy, ale aj neúčasť Philippa Gilberta na tomto podujatí. Avermaet patril k tým pretekárom, ktorí museli útočiť na Poggio, ak chceli byť úspešní. Uvidíme, ako sa premietnu jeho posledné víťazstvá nad Saganom na cieľovej páske do jeho taktiky. Či bude vyčkávať na útoky druhých jazdcov a spoliehať sa na svoj finiš v malej skupinke, alebo sám vyrazí dopredu.
 
V skupine útočiacich pretekárov sa môže na konci objaviť aj Zdeněk Štybar. Český jazdec sa na zvlnenom teréne pohybuje veľmi dobre, dôkazom je jeho druhé miesto na Strade Bianche a víťazná etapa na Tirrene. Ak sa bude na Poggio vytvárať skupina silných útočníkov, nepochybujeme o tom, že Štybar bude chcieť byť jej súčasťou. Na aktivitu na záverečnom kopci bude pripravený Edvald Boasson Hagen. Krátke a rýchle kopce mu v prípade dobrej formy nerobia problém, a jeho doterajšie výsledky ukazujú, že za posledné roky je na tom výkonnostne najlepšie. Aj jemu zahrá do kariet príchod menšej skupiny do cieľa a na konci ťažkých pretekov môže byť jeho rýchlosť poriadne nepríjemná. 
 
Medzi súťaživých cyklistov patrí Vincenzo Nibali, ktorý môže na záverečných dvoch stúpaniach rozprúdiť akciu. V tíme Sky sa hodia na túto robotu Michal Kwiatkowski a Geraint Thomas. Poľský jazdec sa takýmto spôsobom presadil na MS 2014, Thomas na tomto podujatí zaujal v minulom roku, keď sa na konci veľmi dlho pohyboval pred hlavným balíkom. Uvidíme, či má niečo pripravené aj Alejandro Valverde.
 
 
san remo 2015 spurt lamf
vlaňajší špurt (© Lampre-Merida / BettiniPhoto)
 
 
Vystihne Sagan slabosti súperov?
 
Peter Sagan stojí na tomto podujatí pred hamletovskú otázku. Útočiť, či neútočiť. Najlepší výsledok dosiahol v sezóne 2013, keď sa dostal dopredu na mokrom zjazde z Poggio a na páske ho nešťastne prekonal iba Ciolek. Rok predtým obsadil štvrtú priečku, opäť sa útočilo. Naposledy však vybojoval takú istú pozíciu a rozhodovalo sa v hromadnom dojazde.
 
Svetový šampión tak môže šetriť energiu až do úplného záveru a rozdať si to s najrýchlejšími pretekármi. V takom prípade by bolo pre neho ideálne, aby cez Poggio prešiel čo najpokojnejšie a po zjazde mal pri sebe spolujazdca, ktorý ho prevedie cez dôležité záverečné stovky metrov a dostane čo najbližšie k páske. A na konci takýchto pretekov sa môže stať čokoľvek.
 
Sagan má zároveň dispozície, aby sa pridal k útočníkom na záverečnom kopci. V ostatných dvoch rokoch sa pohrával aj s touto myšlienkou a striehol na prípadné ataky, ale ani raz sa neodtrhla malá skupina favoritov. Ak by sa to v tomto ročníku podarilo, Sagan musí na konci jazdiť mimoriadne koncentrovane a nepodceniť ani najmenší detail, aby sa nezopakovala prehra z roku 2013. Ak sa v závere ocitne vo vedúcej skupine a zachová si chladnú hlavu, jeho šance na víťazstvo rapídne stúpnu. Navyše, v posledných pretekoch sa mohol spoľahnúť na silnú tímovú podporu. Dôležitými postavami budú Kreuziger, ktorý je silný v zvlnenom teréne, a Bennati či Gatto, ktorí môžu byť rozhodujúci pred cieľovou páskou.
 
Pred pretekmi sa Peter Sagan vyjadril, že na Miláno - San Remo nemôže dopredu nikto nič očakávať. "Každý rok je iný a má svoj vlastný príbeh. Môže vyhrať únik, môžeme vidieť hromadný dojazd alebo pád zmarí všetky vaše nádeje. Nikdy neviete, čo sa stane. Bez stúpania La Manie majú šprintéri väčšiu šancu. Ak sa udržia na čele na vrchole Poggio, budeme mať hromadný špurt. Ťažko povedať, kto budú moji najväčší súperi. Bude záležať od toho, ako sa budú preteky vyvíjať a čo sa stane na poslednom kopci. Budem sa snažiť prispôsobiť a podať svoje maximum. A to vlastne robím vo všetkých pretekoch."
 
Športový riaditeľ Tinkoffu Bruno Cenghialta potvrdil, že slovenský jazdec bude hlavným tromfom ruského zoskupenia. "Naší cieľom je vyhrať preteky s Petrom Saganom a urobíme pre to všetko. Budeme mať silných súperov, ale môžem povedať, že máme silnú zostavu, ktorá ho bude podporovať. Na trase sa nič nezmenilo, ale vo všeobecnosti platí, že preteky sú teraz rýchlejšie, takže bude kľúčové, aby sme ušetrili čo najviac energie pred samotným finále. A to bude kľúčový prvok našej stratégie. Trasa je známa, na konci neočakávame žiadne prekvapenia, ale to neznamená, že nebudeme jazdiť pozorne. Vždy musíme zostať koncentrovaní, pretože sme sa presvedčili, že o víťazovi môže rozhodnúť aj niekoľko centimetrov. Takže aj najmenší detail môže spôsobiť rozdiely. Z fyziologického hľadiska budú cyklisti tlačení na svoje limity, preto bude dôležité vypracovať správnu taktiku na záverečnú hodinu pretekov. Čerstvejší jazdci budú mať potom výhodu."
 
 
san remo 2016 profil
profil pretekov (© milanosanremo.it)
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop