V4 GP Slovakia: Víťazom sa stal Thomas Pesenti, v šprinte porazil Adama Ťoupalíka, Matúš Štoček štvrtý

24.7.2022, 13:00 | Slovensko a Slováci | J. Janoťák, J. Hlubek
ne 24.7. zvlnena etapa ciel rovina Nová Baňa > Nová Baňa 145 km Pesenti
profil pretekov, 2470 nastúpaných metrov (© la-flamme-rouge.eu)
Nedeľňajší cyklistický program najskôr odštartoval pretekmi na slovenských cestách. V okolí Novej Bane prebehol už deviaty ročník mužských pretekov V4 GP Slovakia. Organizátori pre nich pripravili tri okruhy. Účastníci pretekov najskôr prešli stredný okruh, následne urobili dve kolá na veľkom a tri okruhy na malom. Preteky mužov merali 145 kilometrov, počas ktorých museli prejsť viac ako dvetisíc výškových metrov. Kopec Kostivrch (2,2 km - 6,2 %) sa išiel trikrát, stúpanie Nová Baňa (1,4 km - 10,6 %) až päťkrát. 

Štartová listina obsahovala 125 mien. Slovensko reprezentovali Samuel Tuka, Pavol Rovder, Patrik Tybor, Lukáš Kubiš, Martin Haring (5x Dukla Banská Bystrica), Jakub Vlčák, Ladislav Frolek, Tomáš Kunic, Samuel Kováč, Adam Gross (5x Cycling Academy Trenčín), Marek Čanecký, David Kaško, Tomáš Nagy, Richard Coma, Matej Blaško a Samuel Oros (6x BRS Technology), Juraj Karas, Tomáš Valíček, Marek Čontofalský, Jakub Pišoja (4x PROefekt team) a Matúš Štoček (ATT Investments).
Muži čakajú na slávnostný štart pretekov (© Ján Melicher)
Hneď po ostrom štarte dopredu vyrazila pätica cyklistov. Do úniku sa skúsil dostať aj Samuel Oros (BRS Kaktus Bike). Spolu s ním sa snažili utiecť Patrick Haller (Santic-Wibatech), Alan Banaszek (HRE Mazowsze Serce Polski) alebo Elia Menegale (Solme Olmo). Lenže pelotón túto skupinu ešte nepustil ďaleko na konci tretieho kilometra bol pelotón opäť pokope. Úvodný pokus o vytvorenie celodenného úniku tak nedopadol úspešne. Krátko na to sa o to pokúsili ďalší pretekári. 
Tentokrát sa pred hlavnou skupinou ocitol Martin Haring (Dukla Banská Bystrica) a spolu s ním ďalších päť cyklistov. Ani druhý pokus však nebol úspešný. Ešte pred začiatkom prvého kopca sa skúsili odpútať Petr Vávra z Dukly Praha a Samuel Oros (BRS Kaktus Bike), lenže rýchlosť a hlavne sila pelotónu bola v tom čase príliš veľká. Balík nezbrzdil ani pád, z ktorého všetci účastníci vyviazli bez zranení. Potom sa už cesta naklonila a išlo sa na Kostivrch (2,2 km - 6,2 %).  
Úvodné kilometre pretekov boli v znamení útokov (© Ján Melicher)
Hneď ako sa cesta naklonila smerom hore sa pelotón poriadne natiahol. O únik v stúpaní sa pokúsil Dominik Horák (AC Sparta Praha), a chvíľu to vyzeralo, že už by mohol vzniknúť nejaký únik, no ešte do vrcholu ho balík dobehol. Za ním začali zaostávať viacerí pretekári, aj Slováci Jakub Pišoja (PROefekt team), Matej Blaško a Tomáš Nagy (2x BRS Technology), Tomáš KunicJakub Vlčák a Adam Gross (3x Cycling Academy Trenčín).
Ešte pred Rudnom nad Hronom z pelotónu zaútočilo deväť cyklistov, jazdci v balíku však boli opäť pripravení reagovať. Následne sa vpredu objavila silná šestica pretekárov, boli v nej aj Marcin Budziński (HRE Mazowsze Serce Polski), Mateusz Grabis (Voster ATS Team) alebo Michael Kukrle (Elkov Kasper). Skupina sa pohybovala pred pelotónom s náskokom 80 metrov. No v nájazde do Novej Bane sa aj táto šestka vrátila do hlavnej skupiny. V úvodnom okruhu sa únik nevytvoril. 
Ďalší z veľkého množstva pokusov o únik (© Ján Melicher)
Nasledoval veľký okruh a na jeho samotnom začiatku stúpanie v Novej Bani (1,4 km - 10,6 %). Išlo o miesto, v ktorom sa mali ukázať silnejší pretekári. Stalo sa. Pelotón sa rozpadol na viacero skupín. Vpredu zostala šestica cyklistov. Boli v nej Lukáš Kubiš, Martin Haring (2x Dukla Banská Bystrica), Piotr Brozyna a Marcin Budziński (2x HRE Mazowsze Serce Polski) a Mika Heming (ATT Investments). Za nimi bola približne 50-členná skupina, no viacerí jej členovia v nej viseli už iba za oči. Napríklad Borislav Ivanov (Bulgaria National Team).
V klesaní sa vedúca skupina stenčila. Zostali v nej Lukáš Kubiš (Dukla Banská Bystrica), Piotr Brozyna (HRE Mazowsze Serce Polski), Mika Heming (ATT Investments) a Jakub Otruba (Elkov Kasper). Martin Haring (Dukla Banská Bystrica) a Marcin Budziński (HRE Mazowsze Serce Polski) stratili kontakt a vytvorili skupinu prenasledovateľov. Jej manko však každým metrom rýchlo rástlo. Pelotón na méte 94 kilometrov pred cieľom strácal už skoro dve minúty. Tempo v ňom diktovali jazdci tímu Voster ATS Team.
Lukáš Kubiš v úniku si preberá občerstvenie (© Ján Melicher)
Kvarteto utečencov stratilo jedného svojho člena v zjazde z kopca Kostivrch. Piotr Brozyna (HRE Mazowsze Serce Polski) mal technické problémy. Ešte do konca druhého okruhu sa bez väčších komplikácii vrátil do čela. Pelotón sa zjavil po tretíkrát v priestore cieľa o minútu a 24 sekúnd po vedúcej skupine. Medzi nimi sa už nenachádzalo duo Martin Haring (Dukla Banská Bystrica) a Marcin Budziński (HRE Mazowsze Serce Polski), obaja jazdci už boli súčasťou balíka. 
Na začiatku tretieho kola sa znovu nachádzalo prudké stúpanie v Novej Bani. Lukáš Kubiš (Dukla Banská Bystrica), Piotr Brozyna (HRE Mazowsze Serce Polski), Mika Heming (ATT Investments) a Jakub Otruba (Elkov Kasper) na vrchol vyliezli spoločne, no v balíku za nimi prebiehali ďalšie selekcie. Balík sa rozmrvil ako starý chlieb, čo nahrávalo do kariet kvartetu vpredu. Získavali cenné sekundy na svoju stranu a čoraz viac nakláňali misky váh na svoju stranu. 
Samuel Tuka v pelotóne (© Ján Melicher)
Po krátkej prestávke utečenci začali znovu stúpať, tentokrát ich čakal posledný výstup na Kostivrch. Tempo v čele sa zvýšilo a Lukáš Kubiš (Dukla Banská Bystrica) si už na začiatku stúpania vystúpil z úniku. Rovnaké rozhodnutie urobil aj Mika Heming (ATT Investments). V úplnom čele tak zostali Piotr Brozyna (HRE Mazowsze Serce Polski) a Jakub Otruba (Elkov Kasper). Tiež v pelotóne sa zmenil pomer síl. Balík sa zväčšil, keď ich zozadu dobehla ďalšia skupina. Nachádzalo sa v ňom okolo 25 cyklistov.
Piotr Brozyna (HRE Mazowsze Serce Polski) a Jakub Otruba (Elkov Kasper) bojovali proti presile a rýchlo sa to prejavilo. Ešte pred Novou Baňou sa skončila ich púť vpredu. No dlho pelotón vpredu neoperoval. Viacerí jazdci v ňom už vyzerali, že majú plné zuby pretekania. Možno aj preto vyrazili dopredu Tomasz Budziński (HRE Mazowsze Serce Polski), Pawel Cieślik (Volter ATS Team), Michael Kukrle (Elkov Kasper) a Matúš Štoček (ATT Investments). K dobru získali celú minútu. 
Jazdci Voster ATS Team pracujú na čele pelotónu (© Ján Melicher)
Pred účastníkmi pretekov boli už iba tri malé okruhy a tri výstupy na kopec v Novej Bani. Tomasz Budziński (HRE Mazowsze Serce Polski), Pawel Cieślik (Volter ATS Team), Michael Kukrle (Elkov Kasper) a Matúš Štoček (ATT Investments) naň vyliezli spoločne. Slovenský cyklista na začiatku stúpania potreboval občerstvenie a stratil pár metrov, no potom ako sa pooblieval sa vrátil na späť a na vrchol vyšiel ako druhý v poradí. Samuel Kováč (Cycling Academy Trenčín) už také šťastie nemal a vypadol z balíka.
V druhej polovici štvrtého okruhu sa do čela dotiahol Adam Ťoupalík (Elkov Kasper), ktorý využil menší chaos v úniku. Kvarteto sa totiž na pár sekúnd rozpadlo z neznámych dôvodov, a kým sa počkali, dorazil k ním vyššie menovaný jazdec. Za únikom bola ďalšia štvorčlenná skupina, v ktorej boli Jakub Ťoupalík (Elkov Kasper), Alan Banaszek a Jakub Kaczmarek (2x HRE Mazowsze Serce Polski) a Thomas Pesenti (Beltrami TSA Tre Colli). Skupiny sa spojili na začiatku predposledného okruhu. 
Matúš Štoček so súpermi v úniku (© Ján Melicher)
Lenže nasledovalo prudké stúpanie a selekcia vo vedúcej skupine. Vypadli z nej Michael Kukrle (Elkov Kasper), Jakub Kaczmarek (HRE Mazowsze Serce Polski) a Pawel Cieślik (Volter ATS Team). Vpredu tak zostala pätica cyklistov, a to Jakub a Adam Ťoupalíkovci (2x Elkov Kasper), Tomasz Budziński (2x HRE Mazowsze Serce Polski), Thomas Pesenti (Beltrami TSA Tre Colli) a stále aj Matúš Štoček (ATT Investments), ktorý vyzeral v stúpaní veľmi dobre. Aspoň na prvý pohľad. 
Jakub a Adam Ťoupalíkovci (2x Elkov Kasper), Tomasz Budziński (HRE Mazowsze Serce Polski), Thomas Pesenti (Beltrami TSA Tre Colli) a Matúš Štoček (ATT Investments) vošli do posledného kola o dve minúty skôr ako skupina prenasledovateľov. Bolo preto jasné, že víťaz pretekov sa nachádza v úplnom čele. Samuel Tuka a Lukáš Kubiš (2x Dukla Banská Bystrica) už boli mimo hru, pretože sa nachádzali v pelotóne, a jazdci v ňom už nemali žiadnu šancu dotiahnuť sa naspäť do hry. 
Thomas Pesenti víťazí na GP Slovakia (© Ján Melicher)
Posledný výstup na kopec v Novej Bani naklonil misky váh na stranu dvoch utečencov. Adam Ťoupalík (Elkov Kasper) a Thomas Pesenti (Beltrami TSA Tre Colli) sa práve v tomto stúpaní zbavili zvyšných členov úniku a pokračovali v čele iba vo dvojici. Ako tretí vyliezol na vrchol Tomasz Budziński (HRE Mazowsze Serce Polski), lenže už mal viac ako 20 sekundové manko. Matúš Štoček (ATT Investments) sa z úniku porúčal ešte v prvej polovici kopca, takže jeho strata na vedúce duo bola ešte väčšia. 
Adam Ťoupalík (Elkov Kasper) a Thomas Pesenti (Beltrami TSA Tre Colli) už v závere neskúšali žiadne žabomyšie vojny. Obaja sa rovnakým dielom striedali v ťahaní a nakoniec o víťazovi musel rozhodnúť až záverečný šprint. Favoritom bol český cyklista, no Talian v sebe našetril väčšie množstvo síl a zvíťazil. Šprint sledovali aj fanúšikovia v boji o tretie miesto. Zapojili sa do neho Jakub Ťoupalík (Elkov Kasper), Tomasz Budziński (HRE Mazowsze Serce Polski) a Matúš Štoček (ATT Investments). Zvíťazil Ťoupalík pred Štočkom.  
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Matúša Štočka (4. miesto, najlepší Slovák)
"Keď som videl profil, tak som si myslel, že lepšie mi sadne maďarská V4. No podarilo sa mi dostať do úniku ešte pred malými okruhmi. Popravde, mal som fakt dobré nohy. Na to aké to bolo strmé, si myslím, že to bol z mojej strany pekný výsledok. V poslednom kole za to zobral Pesenti, je fakt dobrý v kopcoch. Chytil sa ho iba Adam Ťoupalík, na nich dvoch som nemal. V závere som si myslel, že Jakub Ťoupalík nebude chcieť šprintovať, ale šprintoval. Ja som Poliaka predbehol v poslednej zákrute, donútil som oboch ísť na dlhý šprint. Jakub mal ešte celkom dobré nohy. Myslím si, že som veľa hlúposti neurobil, boli to dobré preteky z mojej strany."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Lukáš Kubiša (10. miesto, 2. Slovák)
"Vedeli sme, že to budú veľmi ťažké preteky a tak aj bolo. V prvom veľkom okruhu sa stále nastupovalo. Tu boli veľmi aktívni Haring, Tybor a Rovder, ale únik sa nevytvoril. V druhom okruhu v prudkom kopci za cieľom sme štyria odišli na výkon. Veľmi som tam nechcel byť a tak som sa cez špicu iba otáčal a čakal na väčšiu skupinu, pretože do cieľa bolo ešte ďaleko. V treťom kole som si z úniku vystúpil, pretože ďalšia skupina bola pár sekúnd za nami. Pred malými okruhmi odišla štvorica, ktorá si rýchlo vytvorila náskok, pretože v našej skupine sa nespolupracovalo. V každom okruhu to bolo selektívne, takže už len odpadávali ľudia, skupina sa zmenšovala a napokon sme ostali šiesti. Desiate miesto je škoda, pretože nohy boli lepšie ako včera a viem, že výkonnostne som mal na lepší výsledok."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Samuela Tuku (20. miesto, 3. Slovák)
"Organizátori pripravili nádherné preteky, ale aj veľmi náročné. Zo začiatku sa to pre nás vyvíjalo celkom fajn. Mali sme vpredu Kubiša aj Haringa. Ja som bol v ďalšej početnej skupine. V treťom okruhu sa všetko pospájalo, preto bol tak trochu rad na mne. Na rovine sa začalo nastupovať. Jeden nástup som vyskúšal, ale už som na to nemal. O pár kilometrov prišiel rozhodujúci nástup, kde sme bohužiaľ nemali zastúpenie. Preteky pokračovali a spravodlivo sa to delilo až do cieľa. Mrzí ma to. Je predomnou ešte veľa práce, ale som motivovaný a pripravený sa učiť a zlepšovať. Na druhej strane, som vďačný, že som vôbec mohol štartovať, keďže v stredu som ešte nevedel po páde v Českej Třebovej chytiť riadidlá."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Jána Žilovca (riaditeľ pretekov)
"Absolvovali sme šesť okruhov, čo znamenalo potrebu väčšieho množstva dobrovoľníkov na zabezpečenie bezpečnosti celých pretekov. Preto by som touto cestou chcel dobrovoľníkom ešte raz poďakovať a aj vďaka ním sa nám podarilo mužskú edíciu zvládnuť bez bezpečnostných problémov. Ďakujeme aj štátnej polícii, ktorá zabezpečovala desať križovatiek a požiarnikom, ktorí nám zabezpečovali ďalšie križovatky. S týmito inštitúciami chceme spolupracovať aj do budúcna pri zabezpečovaní bezpečnosti podujatia. Budeme pripravovať ďalší ročník, ktorý je predbežne naplánovaný na 8-9.7.2023 v obdobnom formáte. Čaká nás opäť množstvo práce a príprav na skvalitnenie oblastí, ktoré potrebujeme zlepšiť. Musíme skvalitniť cieľové bariéry, živý prenos a ďalšie veci, čo je otázkou aj finančného zabezpečenia celého projektu."
Výsledky
1. vlajka PESENTI Thomas Beltrami TSA Tre Colli 03:40:40 40
2. vlajka ŤOUPALÍK Adam Elkov-Kasper 00:00 30
3. vlajka ŤOUPALÍK Jakub Elkov-Kasper 00:46 25
4. vlajka ŠTOČEK Matúš ATT Investments 00:46 20
5. vlajka BUDZINSKI Tomasz HRE Mazowsze Serce Polski 00:46 15
6. vlajka PEKALA Piotr Santic-Wibatech 01:18 10
7. vlajka KACZMAREK Jakub HRE Mazowsze Serce Polski 02:12 5
8. vlajka REHA Filip Elkov-Kasper 02:45 3
9. vlajka HEMING Mika ATT Investments 03:16 3
10. vlajka KUBIŠ Lukáš Dukla Banská Bystrica 03:18 3
Zobraziť kompletné poradie
mapa pretekov (© organizátor)
 
Náš eshop