História vývoja pretekárskej techniky: Favorit 1954 dráha

31.1.2020, 12:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Séria po sebe troch idúcich špeciálnych bicyklov z mojej zbierky ponúka v čase príprav na MS v dráhovej cyklistike práve dva dráhové kúsky. O značke Favorit, ktorá je u nás notoricky známa a o jej začiatkoch sme písali pri predstavovaní cyklokrosového špeciálu Favorit v našom seriáli.

Značka Favorit sa stala po druhej svetovej vojne synonymom športových aj pretekových bicyklov v Československu. Tak, ako sme popísali cyklokrosový špeciál pre československú reprezentáciu, dnes Vám predstavíme ultrararitný dráhový model.  Od začiatku vývoja špičkových pretekových špeciálov, vačšinou neskôr označovaných za Favorit F1, či Super Špeciál, ktorých vývoj mal na starosti mechanik národného tímu František Babický, sa firma Favorit snažila priniesť československým reprezentantom to najlepšie, z najlepších materiálov a predovšetkým na mieru ušité dielo. V roku 1950 vyšlo z dielne prvých 15 cestných špeciálov pre československú reprezentáciu, predovšetkým pre Preteky Mieru. Iné disciplíny na seba nedali dlho čakať. Druhou disciplínou na najvyššej úrovni, ktorou sa Favorit začal zaoberať boli dráhové bicykle. Dnes Vám predstavujeme absolútnu raritu, úplne prvý dráhový Favorit, ktorý uzrel svetlo sveta v roku 1954.  Na základe dobových záznamov a osobného dosvedčenia Františka Babického, je tento rám úplne prvou pretekárskou dráhovkou z dielne Favoritu.
 
 
 
 
Rám pri ceste do súčasného stavu prekonal niekoľko ťažkých období. Najskôr si zažil tvrdé nasadenie v pretekoch najvyššej úrovne, neskôr sa potácal a plnil rolu zimáka, natretý, namachlený štetcom odpudivou farbou. Potom aj vďaka Robertovi Šterbovi, s ktorým sme sa dohodli, že mu skúsim priniesť nový život a pôvodný stav. Na základ dobových záznamov sa namiešal odtieň farby, ktorý sa používal v roku 1954 a rám získal pôvodný výzor aj s polepom. Preleštením štítku na hlavovej trubke, pôvodného hlavového zloženia Favorit, začal bicykel nadobúdať kontúry.  
 
 
 

Rám je pravdepodobne vyrobený z trubiek Reynolds 531 na vyššieho jedinca s kolmejším dráhovým sklonom sedlovej aj hlavovej trubky. Rovnako krásne ozdobné mufny boli nádherným doplnkom prvého favoriťáckeho dráhového rámu.  Hlavové zloženie je pôvodné, vyrobené vo Favorite, rovnako tak sedlovka Favorit Špeciál s koženým sedlom Favorit PBW. Tieto nádherné komponenty kopírovali dobových lídrov Brooks a Ideale. Prepracovanie je na výbornej úrovni, kvalita kože je minimálnej na úrovni spomenutých rivalov. Rovnako ako Brooks malo v prednej časti štelovaciu skrutku, ktorou sa upravovalo napnutie kože. Sedlo bolo veľmi nepohodlné do času, kým si ho nový majiteľ doslova nevysedel na svoj zadok. Bolo potrebné ho natierať krémom, či voskom. No správne ošetrené a vysedené dokázalo slúžiť neskutočne dlhý čas.  
 
 
 

Dráhovka disponuje francúzskym šprintérskym predstavcom značky Philippe, ktorý bol vyrobený z ocele pre vysokú pevnosť a mal výrazne záporný sklon pre nižšie uchopenie a lepšiu aerodynamiku. Riadítka Philippe sú vyrobené z duraluminovej zliatiny a majú hlboký úchop. Sú pokryté dobovou bavlnenou omotávkou Tresorex s gumenými koncovkami riadítok.   
 
 
 

Medzi najzaujímavejšie komponenty patria tie, ktoré zabezpečujú prenos sily, teda stred so stredovým zložením. Jedná sa o oceľovú klinkovú osku a francúzske oceľové klinkové kľuky, pravdepodobne značky Durax. Sú osadené nádherným prevodníkom BSA s polovičným počtom zubov. Tento systém v kombinácii s reťazou 1 x 3/16 bol používaný v dráhovej cyklistike hojne začiatkom 20. storočia, až ho postupne v päťdesiatych rokoch začal striedať štandard 1 x 1/8 s klasickými zubami. Bol špecifický tým, že bol použitý z dnešného pohľadu každý druhý zub, ktorý bol hrubší a zosilnený. Rovnako reťaz mala jeden článok dlhší, aby správne zapadol do zuba a druhý kratší. Bolo treba samozrejme správne nasadiť reťaz, opačne to ani nešlo. Prevodník s počtom zubov 25 bol ekvivalentom dnešnej 50ky. To isté bolo samozrejme na zadnom skrutkovacom pastorku. Všetko malo za cieľ zvýšiť odolnosť pri extrémnom zaťažení a znížiť trenie. Neskôr tento systém bol používaní menej a menej a nahradil ho z dnešhého pohľadu klasický, z dôvodu nižšej váhy reťaze, lepšieho dávkovania zubov, a tým veľkosti prevodu. Veľmi dlho však trvalo najmä na dráhe, kým stratil svoju pozíciu, mnoho pretekárov mu verilo aj pri uvedení hliníkových kľúk Campagnolo na štvorhrannú osku, teda Campagnolo od začiatku vyrábalo obe verzie prevodníkov, kým tá dnešná postupne systém 1 x 3/16 úplne nevytlačila. V cestnej cyklistike bol vystriedaný pomerne skoro najmä v časoch používania meničov prevodov s viacerými pastorkami.
 
 
 
 
Celý stred prešiel kompletným prechrómovaním, aj s prevodníkom BSA, ktorý je nasadený na kľuku piatimi skrutkami. Nádherné kľuky dopĺňajú ľahučké francúzske pedále Atom vyrobené z hliníka, doplnené o klipsne Christophe, rovnako v odľahčenom hliníkovom prevedení a nádherné talianske remienky Alfredo Binda s dobovou patinou.
 
 
 

Dráhový bicykel je samozrejme s pevným prevodom, tzv. festkou alebo furtšlapom, teda zadný pastorok je napevno naskrutkovaný na náboj. Kolesá sú rovnako špičkou doby. Sú použité náboje Campagnolo Gran Sport, ktoré boli vyrobené v spolupráci s firmou Frateli Brivio v päťdesiatych rokoch. Sú v nádhernom stave. Prvé Campa náboje majú oceľový stred s hliníkovými obrubami pre špice. Kolesá sú zapletené špicami z 50-60 rokov, ktoré som dokázal nájsť v staručkom americkom obchode s materiálom zaprášené, založené, do československých hliníkových ráfikov Favorit. Tým použité materiály na bicykli i vrátane špíc pochádzajú z tesne povojnovej doby. Nechýbajú legendárne československé galusky Barum Praha-Berlin-Waršava.  
 
 
 

Pri skladaní tohto projektu, kúsku československej cyklistickej histórie, som sa snažil bicyklu, ktorý už bol takmer odsúdený na vyhodenie na smetisko, či na festkové použitie po meste na nákupy, vniesť pôvodnú fazónu tak, aby vyzeral ako v dobe svojho zrodu v roku 1954. Aj s pomocou Roberta Šterbu a jeho dielne sa mi to snáď podarilo. Favorit bol bicyklom každého reprezentanta Československa do roku 1989, tento dráhový špeciál, prvý z dielne československej legendárnej značky, má vnesený nový život a poukazuje na kvalitnú prácu vývojového oddelenia Favoritu, ktoré bolo zamerané na tie najkvalitnejšie bicykle pre najlepších československých pretekárov.
 
 
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria bicykla Favorit 1954 dráha (© Martin Fraňo)
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop