História vývoja pretekárskej techniky: Takhion pista - sovietska ultrarýchla zbraň

3.3.2020, 13:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V minulom dieli sme Vám predstavili úplne prvú dráhovku z dielne československého Favoritu, dnes, v čase vrcholiacej dráhovej sezóny, Vám predstavíme doslova kultový dráhový bicykel sovietskej výroby. V období studenej vojny prebiehalo neustále súperenie východného a západného bloku nielen na poli vesmírneho výskumu, no najmä na poli športovom. Sovietski športovci patrili medzi najlepších na svete a Sovietsky zväz sa snažil investovať i do výskumu v športovej oblasti. Reginald Vorontsov bol poverený vyvinutím ultrarýchleho bicykla predovšetkým pre časové cyklistické disciplíny.  Aj keď Sovietsky zväz mal výrobu bicyklov v ukrajinskom Charkove, reprezentácia ZSSR používala prevažne bicykle značky Colnago, De Rosa, Cinelli z Talianska, alebo RIH z Holandska a sovietske bicykle Charkov slúžili skôr domácim tímom, či pre širokú verejnosť. To ale súdruhovia z Komunistickej strany hodlali zmeniť. Preto bola založená Centrálna dizajnérsko-technologická agentúra (Centraľnoje dizajnerskoje technologičeskoje agenstvo) na čele s Vorontsovom v Charkove, ktorá založila značku Takhion. Úloha znela jasne, vyrobiť najrýchlejšie rámy na svete.  Takhion v rozmedzí 1981 – 1992 vyrobil takmer 400 kusov custom - na mieru vyrobených špeciálov pre dráhové stíhačské a šprintérske disciplíny, no i pre časovky jednotlivcov a družstiev a aj pre cestné preteky jednotlivcov.
 
 
 
 
Tachyon, slovo odvodené z gréckeho takhus – rýchly, je vo fyzike označenie hypotetickej častice, ktorá sa pohybuje iba nadsvetelnou rýchlosťou a vyskytuje sa v bozónovej teórii superstrún. Názov Takhion určený pre superrýchle sovietske špeciály bol teda zvolený dokonale. Už od prvopočiatku sa jednalo o aero stroje, kde každý ďalší vyrobený kus bol vylepšený. Reginald Vorontsov používal na ručnú výrobu rámov trubky Columbus, v posledných rokoch experimentoval aj s hliníkom, titanom, či karbónom zo sovietskej produkcie. Drvivá väčšina rámov bola zváraná z oceľových trubiek Columbus. Takhion používal aj vlastné komponenty, prevažne custom prototypy len s malým signovaním, vyrábané z exkluzívnych ľahkých zliatin, hliníka, či titanu, ktoré sa v priebehu času menili a neexistoval žiadny katalóg, pretože výroba bola v kusoch a nebola určená bežnej verejnosti. Keďže rámy boli takmer výlučne jedinečné a individualizované, rovnako informácie o celých bicykloch v čase studenej vojny boli absolútne nedostupné. Bicykle mali k dispozícii predovšetkým reprezentanti ZSSR na vrcholných svetových podujatiach. Mnohé kúsky sa momentálne nachádzajú v rôznych formách zachovania v zbierkach po celom svete, na internete je možné vidieť obrázky viacerých prevedení dráhových, časovkárskych, či cestných bicyklov. Keďže každý kus je, dá sa povedať, unikát, a Takhionov bolo vyrobené len určité množstvo, je to veľmi cenený kúsok pre zberateľov a najmä v západnom svete veľmi žiadaný. Dnes Vám predstavíme dráhový bicykel Takhion z mojej zbierky, pochádzajúci z ruského Petrohradu a tamojšej dráhovej bašty, určený na stíhacie preteky jednotlivcov a družstiev, jednu z najsilnejších sovietskych disciplín.
 
 
 
 
Základom ultrarýchleho špeciálu pripraveného pokoriť svetové rekordy je custom individualizovaný rám Takhion. Po dlhom čase používania bol kompletne zrenovovaný a odetý do originálneho odtieňa pôvodnej farby. Takhion používal počas celého obdobia viaceré farebné kombinácie, neskôr po rozpade ZSSR boli rámy i vo farbách národných federácií Bieloruska, Kirgizska, Ukrajiny, či Litvy, no nebovomodrá farba je akýmsi symbolom Takhionu, rovnako ako červená patriaca k Ferrari.  Rám je zváraný s veľkým citom pre detail v obrovskej kvalite s jasným dôrazom na aerodynamiku. Od roku 1983 sa začal špeciálny vývoj riadítok montovaných priamo na rám, ktorý bol okamžite použitý u stíhačských, či časovkárskych špeciálov.
 
 
 
 
Práve originálne Takhion riadítka sú akýmsi typickým znakom tohto legendárneho bicykla. Sú viacnásobne tvarované pre lepšiu aerodynamiku a sú priamo upevnené mohutnými skrutkami z ľahkej zliatiny na prednú vidlicu bicykla. Samozrejme nechýba obalenie do lesklej aerodynamickej Benotto omotávky v perleťovej bielej farbe umocňujúcej i farebné zladenie tejto ultrýchlej mašiny. Upevnenie riadítok na vrchnú časť vidlice umožnilo znížiť posed cyklistu a dosiahnuť lepšiu aerodynamiku, viacnásobné prehnutie do tvaru rohov rohov antilopy Kudu umožnilo individualizáciu úchopu pretekára. Ďalšou obrovskou výhodou bola neuveriteľná pevnosť, najmä pri obrovskej sile, ktorú vyvinul pretekár pri štarte. Pri absencii dovtedy používaných hliníkových predstavcov pri úchope bližšie k vidlici, nedochádzalo k stratám pri prehýbaní predstavca.
 
 
 
 
V našom prípade je použité Takhion custom hlavové zloženie s uzatvorenou vrchnou miskou hlavového zloženia. Toto bolo pevnejšou variantou uzatvoreného vrchu pri použití Takhion riadítok. Druhou používanou variantou bývalo vloženie rozpernej skrutky vnútri hlavového zloženia priamo v hlavovej trubke a horná časť hlavovej mufny bola uzatvorená len plastovou záslepkou. V takom prípade však došlo k menšej páke krku vidlice a väčšiemu namáhaniu. Na našom bicykli predstavené hlavové zloženie bolo o máličko menej aerodynamické, no o to pevnejšie riešenie.
 
 
 
 
Ďalšími zaujímavými komponentami je dvojica sedlovka-sedlo. Sedlovka je custom Takhion produkt vyrobený z hliníkovej zliatiny a komfort sedenia zabezpečuje v Sovietskom zväze populárna značka Cinelli s modelom Volare SLX.
 
 
 
 
Prenos sily zabezpečovali signované customizované hliníkové kľuky Takhion s prevodníkom 53, ktoré pomocou reťaze Regina prenášali silu do zadného kolesa. Medzi absolútne unikáty patria custom pedále Takhion, vyrobené z hliníkovej zliatiny, maximálne odľahčené až do stavu, keď je viditeľná oska pedála. Tá bola vyrobená rovnako z ultraľahkej hliníkovej zliatiny. Práve tieto Takhion pedále patria medzi niekoľko prototypov, ktoré boli vyrobené len na pár kúskov bicyklov a na tomto výnimočnom bicykli patria medzi absolútnu raritu. Pre čo najmenšiu váhu nebola použitá ani žiadna krytka osky, jednalo sa predsa o dráhový špeciál, ktorý pretekal len v čistom prostredí.
 
 
 
 
Hliníkové kľuky boli namontované na signovanú Takhion osku stredového zloženia, medzi krásne detaily rámu patrí odvŕtaná stredová mufna zo spodnej strany, typický znak Takhionu, ktorý zabezpečoval pri cestných modeloch odtok prípadnej vody, no rám rovnako odľahčoval.
 
 
 
 
Ďalšou špecialitou sú sovietske diskové kevlarové kolesá Fluidisc, ktoré boli jedny z prvých na svete v tomto segmente. Boli hojne používané v krajinách východnej Európy, predovšetkým v Sovietskom zväze, no niektorí z nás si pamätáme aj niekoľko kúskov nachádzajúcich sa vo vrcholových strediskách na Slovensku. Oba disky sú obuté do talianskych galusiek Vittoria, ktoré boli najmä začiatkom deväťdesiatych rokov najpopulárnejšie na svete a len ukazujú kombináciu špičkovej sovietskej kvality s najlepšími talianskymi doplnkami, v našom prípade sedlom a galuskami, čo bolo v danej dobe v Sovietskom zväze trendom. Do absolútnej dokonalosti asi Takhionu chýbajú hodvábne originálne sovietske galusky Scholkovskaya.
 
 
 
 
Takhion bol v polovici osemdesiatych rokov naozajstnou „nadsvetelnou časticou“, ktorá pomáhala reprezentantom ZSSR plniť plány svojich komunistických vodcov na poli svetových dráhových rekordov a medailí z vrcholných podujatí. Najmä Takhion riadítka patria k legendám, na nami opísanom kuse však jednoznačne dominujú ultrararitné prototypové Takhion pedál, ktoré predstihli, dá sa povedať, celosvetovú konkurenciu tvarom, aerodynamikou, no najmä váhou. Takhion custom pista model v tejto špecifikácii je nielen na pohľad rýchly, no po poťažkaní zaujme fantastická nízka váha. Každý malý detail na ráme, či súčiastkach, ktoré sú vyrobené z ľahučkých zliatín, či ultraľahké kevlarové disky, je podpísaný pod fantasticky nízku váhu. Po kompletnej detailnej renovácii je kus č. 6115 vo fantastickom muzeálnom stave a i po viac ako 30-ročnom odstupe od svojej výroby dokazuje skvelý kumšt a prácu s kovmi a kevlarom pri tvorbe stíhacej rakety a ukazuje genialitu jeho tvorcu, šéfkonštruktéra Reginalda Vorontsova.
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria bicykla Takhion pista (© Martin Fraňo)
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop