Náš eshop

web navigacia bannery bicykleweb navigacia bannery dresyweb navigacia bannery kratasyweb navigacia bannery prilbyweb navigacia bannery tretryweb navigacia bannery komponenty

História vývoja pretekárskej techniky: Colnago Master TT – Del Tongo team

15.6.2021, 19:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V sérii najslávnejších bicyklov pokračujeme opäť ďalším Colnagom a opäť ponúkaným zberateľom a reštaurátorom Jurem Kocjanom a jeho Premium cycling. Už v minulom dieli sme predstavili titánovú mašinku Colnago Toniho Romingera, kde sme prezentovali už po niekoľkýkrát nesmrteľnú značku Ernesta Colnaga. Dnes si posvietime na asi najslávnejší časovkársky bicykel „oceľovej éry“, Colnago Master, v tímových farbách Del Tongo tímu.
Del Tongo bol talianskym profesionálnym tímom pôsobiacim v rokoch 1982 – 1991. Vedený bol Pietrom Algerim a neskôr slúžil ako základ profesionálneho zoskupenia Lampre. Jeho najjagavejšou hviezdou bol predovšetkým majster sveta Giuseppe Sarroni. Tento víťaz Gira 1983 sa zaskvel predovšetkým pri prvom roku v tíme Del Tongo titulom majstra sveta 1982, kde v britskom Goodwoode triumfoval pred Gregom Lemondom a Seanom Kellym. V drese tímu Del Tongo zvíťazil i na Miláno-San Remo (83), Lombardii (82), či Tirreno-Adriatico (82). Medzi ďalších slávnych jazdcov tímu patrili predovšetkým Dietrich Thurau, Gianbattista Baronchelli, Mario Cipollini, Maurizio Fondriest, či Franco Ballerini. Tím Del Tongo počas svojej histórie sedlal špičkové stroje Colnago Master, vtedajší absolútny grál medzi oceľovými rámami. Počas používania sa vystriedali viaceré farebné variácie, je známou bordová farba, ktorá neskôr získala prívlastok Sarroni, no veľmi žiadanou a nádhernou sa stala farebná kombinácia Del Tongo, ktorú si predstavíme dnes.
Colnago bolo vždy známe nádherným a superkvalitným spracovaním laku, a tak trubky Columbus Gilco so špecifickým prelisovaním hornej a dolnej rámovej trubky do akéhosi kosoštvorca v priereze, ktoré zabezpečovalo väčšiu tvrdosť, odeli pre potreby tímu Del Tongo, do červeno-zeleno-krémovej kombinácie. A to nie hocijakej, ale v prevedení „retinato“, teda jemného nádherného mrežovania. Lakovanie u Colnaga len umocňovalo fantastickú prácu staviteľa a bolo doslova nezničiteľné, retinato mrežovanie v dvoch farbách je naozaj unikátne. V začiatku osemdesiatych rokov ešte Colnago pri top modeli Master používalo klasickú, a teda nie kolmú, prednú vidlicu, no už v pochrómovanom šate. Samozrejmosťou je použitie menšieho 26-palcového predného kolesa a umiestnenie prehadzovacích páčiek v zákryte za rámom pre lepšiu aerodynamiku.
Rovnako nádherné sú i chrómované spojky na hlavovom zložení. Pri časovkárskom špeciáli samozrejme nemôžu chýbať diskové kolesá, tentokrát z dielne Ambrosio v nádhernom tímovom retinato prevedení Del Tongo. Práve takéto tímové kolesá sú veľmi žiadané a na bicykli pôsobia fantasticky. Do posledného detailu zladená mašina samozrejme používa v retinato sieťovaní aj omotávku časovkársky riadítok. V osemdesiatych rokoch ešte nebolo povolené ani známe použitie časovkárskych nástavcov, čo zmenil. ako vieme. Greg Lemond na jeho víťaznej časovke na Tour de France v roku 1989, keď dnes bežne používané časovkárske nástavce definitívne prešli z triatlonu aj na časovkárske špeciály. Na diskoch nechýbajú najrýchlejšie časovkárske galusky z dielne Vittoria.
Prenádherná mašinka je špecifická i použitou sadou. Je použítá vlajková loď Campagnolo C – Record, ktorá vniesla do poľa súčiastok aeroprvky. Dovolím si tvrdiť, že práve C-Record bola najkrajšou a najestetickejšou cyklistickou cestnou sadou celej doterajšej histórie. Použitie špičkových hliníkových zliatin odetých do odolnej povrchovej úpravy v ladných tvaroch s dominantou bŕzd typu Delta. Práve tieto brzdy sú doslova klenotom, i keď počas výroby mali viacero problémov s konštrukciou a postupne menili vnútorný mechanizmus, cyklistická verejnosť sa zhodne v pohľade na ich estetiku. Navyše oblé nádherné tvary nielen na brzdách, no i na kľukách, či prehadzovači, boli prvým väčším zásahom na poli aero.
Jediným dielom, ktorý pochádza zo staršej sady Campagnolo Super Record, sú pedále. Práve pri vstupe novej C-Record sady mnohí profesionáli volili odskúšaný, ultraľahký a doslova nezničiteľný model pedálov Super Record, ktorým verili viac. I keď nové C-Record pedále boli rovnako veľmi estetické a aerodynamické, kvalitu a trvácnosť Super Recordov nikdy neprekonali. Tu sa dá povedať, že práve model Super Record z osemdesiatych rokov bol najlepší pedál všetkých čias. Mnohí z nás sme ich zažili v mladých rokoch a vieme, že bol doslova a do písmena nezničiteľný a veľmi ľahký, v prevedení s titánovou oskou. Pri kľukách C-Record bolo prvý raz použité posunutie prevodníka tak, že piata skrutka cez prevodník prechádzala priamo do kľuky, čím sa stanovil u Campagnola nový štandard. Použité prevodníky sú v kombinácii 53/42 zubov.
               
Použitý prehadzovač C-Record je z druhej verzie tejto sady, ktorá bola ľahšia a nemala celé zakryté kladky, lepšia sa čistila, no nemala tú absolútnu eleganciu prvej verzie. Použité pastorky sú v časovkárskej kombinácii 12-17 a jedná sa o šesťkolo.
Použité sedlo San Marco Concor je rovnako v retinato sieťovanej červenej farbe a len umocňuje dokonalý dizajnérsky kumšt v každom jednom detaile. Časovkárska mašinka Colnago Master bola snom všetkých cyklistov sveta, okrem talianskych profesionálov z Del Tonga a iných profi tímov ju napríklad hojne využívali i reprezentačné tímy Sovietskeho zväzu v časových disciplínach a práve prekonanie tohto svetového štandardu motivovalo Sovietsky zväz zostrojiť ešte lepší a rýchlejší stroj Takhion, ktorý sme prestavili v jednom z predchádzajúcich dielov. Podobný časovkársky špeciál je veľkou raritou a z času na čas sa vyskytne v predaji, tak ako tomu bolo nedávno v Premium cycling, ktorému ďakujem za poskytnuté fotografie, no v podstate sa po ňom, napriek jeho cene presahujúcej takmer vždy desiatku tisíc eur, len tak zapráši. Je to nevymazateľný stroj cyklistickej histórie a prvý diamant na poli časovkárskych bicyklov.
fotogaleria ikonkaColnago Master TT – Del Tongo team (© Jure Kocjan)
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10
Fotografia 1 z 10

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop