V ďalšom dieli seriálu o pretekárskej technike si predstavíme po dvoch Colnagach opäť mašinu Cannondale. Na rozdiel od Cunegovho stroja je tento stroj replikou staršieho tímového modelu Caad 3 sedlaného tímom Saeco za čias Maria Cipolliniho koncom deväťdesiatych rokov.
Značku Cannondale aj históriu veľmi úspešného tímu Saeco sme si predstavili práve pri stroji Damiana Cunega, no práve staršie stroje osadené Shimanom a kultovými karbónovými kolesami Spinergy preslávila talianska špurtérska legenda „Supermario“ ,“ Lion King,“ Mario Cipollini.
Zberateľstvo historických pretekárskych bicyklov sa postupne rozširuje do radov slávnych cyklistov, keď asi najslávnejším zberateľom je sir Bradley Wiggins, no rozširuje sa aj medzi slovenskými bývalými pretekármi. Práve plne renovovaný stroj Cannondale bol do pôvodného šatu zrenovovaný a osadený mojim rovesníkom a tímovým kolegom z cyklistickej mladosti v Banskej Bystrici Milanom Sihelským, jazdcom Joko Banská Bystrica, Dukla Trenčín a ŽP Podbrezová, neskôr profesionálnym mechanikom tímov Raleigh, One Pro Cycling a Bora-hansgrohe. Dnes ho môžete zazrieť ako mechanika skvelého cyklistického servisu BIKEPRO v Banskej Bystrici. Keď sme spoločne koncom deväťdesiatych rokoch brázdili slovenské cesty ako juniori, práve stroje Cannondale boli pre „Sihela“ snom, nielen v cestnom prevedení tímu Saeco na čele s Cipollinim, no i bajkové factory stroje Tinkera Juareza. Tak si „Sihel“ splnil svoj juniorský sen a obe mašinky si zohnal a zložil do parádneho výstavného stavu.
Základom bicykla je rám Cannondale Caad (Cannondale Advanced Aluminum Design) zo špeciálnych hliníkových zliatín. Cannondale sa stal absolútnym lídrom v poli hliníkových rámov na prelome milénií a dovolím si tvrdiť, že v danej dobe až do príchodu karbónu nemal absolútne konkurenciu. Podobne tomu bolo i na poli MTB. Rámy boli veľmi pevné, no predovšetkým neuveriteľne ľahké. Kombinovali sa s karbónovou vidlicou s hliníkovými koncovkami, ktoré vyrábala firma Time.
Práve na prelome milénia nahrádzali 1 palcové klasické predstavce pevnejšie ahaed predstavce uchytávajúce sa o vidlicu zvonku, tak ako ich poznáme dodnes. Team Saeco bol známy tým, že používal veľmi masívne a pevné neštandardné modely Cinelli Alter v kombinácii s lomenými riadítkami rovnakej značky.
No azda najefektívnejšou súčiastkou viditeľnou na prvý pohľad sú kolesá Spinergy Rev X obuté do galusiek Vittoria. Americká značka Spinergy doslova vletela na trh legendárnymi karbónovými planžetovými kolesami Rev X na začiatkom 90tych rokov a okamžite si získala obrovskú popularitu nielen medzi cestármi, ale i v časovkách, triatlonoch i cyklokrose (Alan cyklokros). Mali obrovskú zotrvačnosť a doslova sekali vzduch, boli naozajstnou raketou až do momentu, keď ich UCI zakázala na pretekoch s hromadným štartom vo všetkých disciplínach s odôvodnením nebezpečnosti odseknutia časti tela tenkou planžetou. Odvtedy ich predaj ustal a výroba sa ukončila. Dodnes sú však ozdobou mnohých bicyklov a vyhľadávanou súčiastkou. Každý, kto sme jazdu na nich zažili, vieme potvrdiť ako veľmi predbehli svoju dobu. Vedel to i Super Mario a práve tieto kolesá boli jeho zbraňou do rýchlych špurtov.
O ďalšiu mechaniku sa postarala vlajková loď Shimana, tentokrát deväťkolové prevedenie Dura-Ace. Táto sada bola veľmi vydarená dizajnovo, fungovala parádne a definitívne začala otáčať misky váh vo svete cyklistiky na svoju stranu v konkurenčnom boji s dlhé roky jednoznačným lídrom Campagnolom. V tomto období už väčšina pelotónu jazdila práve Shimano. Kvalitne eloxovaná sada bola nádherná. Kľuky boli uložené na tisíchranovej oske Octalink, ktorou Shimano pohlo dovtedy niekoľko desaťročí starý štvorhranový patent Campagnola, práve v tejto sade použilo Octalink prvýkrát, oska bola dutá a mala zväčšený priemer. Uchytenie na tisíc-hran malo zabezpečiť lepšiu pevnosť a prenos sily. Ložiská v strede mali po dva venčeky na každej strane, klasické guličkové dopĺňalo aj ihličkové ložisko.
Prešmykovač bol prakticky už dnešného typu, neskôr prechádzal zmenami len minimálne. Shimano na rozdiel od Campagnola používalo výhradne ľahké a pevné hliníkové zliatiny a karbónu sa dlho stránilo. Radiace a brzdové integrované páky sa v tomto modeli výrazne zväčšili, čo umožňovalo masívny úchop aj pretekárom s väčšími dlaňami. Brzdy v dvojčapovom prevedení brzdili fantasticky. Na hliníkovej sedlovke sa vyníma veľmi vydarené sedlo Selle Italia Flite pripomínajúce tryskáč. I keď Mario používal signované vyšívané sedlo Lion King, no mnohí z tímu Seaco, ako aj veľká časť profi pelotónu, preferovala flite pre svoju väčšiu dĺžku, anatomické zahnutie a fantastickú váhu, ktorú spôsobovali najmä titánové lyžiny a veľmi striedme polstrovanie.
Táto nádherná mašina pohladí oči každého fanúšika profi cyklistiky 90tych rokov, mnohým z nás štyridsiatnikov pripomenie dobu dospievania a sny. Každý, kto si ju chce pozrieť naživo, má možnosť navštíviť predajňu BIKEPRO v Banskej Bystrici, kde okrem tohto skvostu môžete zazrieť aj cyklokrosového Alana, no i originálny cyklokrosový špeciál Wouta Van Aerta z roku 2013. Ďakujem Milanovi, ktorému nikto nepovie inak ako „Sihel“, že sa s nami podelil o fotografie tohto nádherného bicykla.
Cannondale Saeco Caad 3 team 1997 |